Balkán expresszÚj szerb filmCsonka napokSzíjártó Imre
A szerb film az elmúlt húsz évben
folyamatosan ébren tartotta a testvérgyilkos délszláv háború kibeszéletlen tabutémáját.
Miroslav Bata Petrović, az ismert elemző és
dokumentarista sokrészes A ‘tiszta film’
kritikája a kortárs hivatalos szerb filmgyártásban című cikkében sorra
veszi a nemzeti kinematográfia működéséhez szükséges összetevőket – nem azokat,
amelyek egy úgynevezett kis országban szükségesek, nem is a puszta létezéshez
elegendőeket, hanem azokat, amelyek elvileg és általában kiadják egy ország
mozgóképes életét. Gyártóbázis, a támogatás törvényben szabályozott rendje,
hazai és külföldi terjesztés, bemutatóhálózat; nos, ezek közül egyik sem létezik
nálunk, így a szerző, és akkor itt meg is állhatnánk, mert ezek szerint nincs
miről beszélni – Halál a Balkánon, idézhetnénk
fel Miroslav Momčilović alkotásának címét (Smrt
čoveka na Balkanu, 2012). Egy aggodalomtól fűtött és az olvasókból hatást
kiváltani szándékozó publicisztika persze túlozhat, de ha az Avala film sanyarú
sorsára és felszámolására gondolunk, továbbá felidézzük a 2012 májusában a belgrádi
Kozara moziban pusztító, nyugodtan metaforikusnak nevezhető tűzvészt, akkor a
fenti négy elemből kettő bajaira máris rámutattunk. Ismerős kelet-európai
képlettel állunk tehát szemben: a folyamatos válság állapotában bizonyos
működéseknek már régen le kellett volna állniuk, de mégiscsak megy tovább minden,
az összeomlás felfüggesztve. Mi több, a mozi élni akar: Dragan Bjelogrlić Montevideo, itt vagyunk (Montevideo, vidimo se, 2014) című
egészen friss filmje a bemutatója utáni első tíz napon százezer feletti
nézőszámot hozott, ami a magyar méretekre lefordítva csaknem százötvenezer
eladott jegyet jelent (még egy szép adalék: a mozi szerbül bioskop). A szerb csapat szerepléséről van szó az 1930-as
focivébén; egyébként pedig a siker nem igényel semmiféle magyarázkodást. A foci
különösen alkalmas a mítoszképzésre, a mai is: Srđan Anđelić Mesterlövészének (Artiljero, 2012) központi hőse Nemanja Vidić a Manchester
Unitedből.
Ugyanilyen
ellentmondások jellemzik a 2012 januárjában életbe lépett filmtörvény
hatásainak megítélését. A törvény megjelenéséig a központi költségvetés a
kulturális minisztérium javaslata alapján támogatta a produkciókat, ami ugye
könnyen vezet az elosztás átláthatatlan viszonyai felé – ezeket a viszonyokat
hivatott szabályozni a 90-es évek elejétől érvényben levőt felváltó friss
dokumentum, amely nagyjából 2004 óta folyamatosan alakult, és amely a magyar, a
horvát és a cseh példát vette alapul. A törvény megfogalmazza a gyártás
támogatásának elveit: ezek szerint a játékfilmeken kívül előnyt élveznek a
dokumentumfilmek, a gyerekeknek szánt alkotások és a bemutatkozó munkák. A
jellemzően regionális együttműködéseket mozgósító koprodukciókról ugyancsak
kiemelten beszél a szöveg, bár ezek folyamatosan jelen voltak és vannak. Néhány
adat a nagyjátékfilmes területről, amelyek egyszersmind érzékeltetik a szerb
filmgyártás arányait: 2011-ben tizenhét projektet tartanak nyilván, ebből három
kisebbségi szerb részvétellel készült (köztük a román Cătălin Mitulescu Loverboya), 2012-ben a tizenhárom
többségi mellett öt kisebbségi produkció készült, végül tavaly nyolc egészestés
alkotást jegyeznek a nyilvántartások. Nagyon súlyos a függetlenek jelenléte, de
erről majd később. A törvény külön pontokban beszél a terjesztés és a bemutatás
intézményrendszerének korszerűsítéséről – láttuk, hogy milyen tennivalók
lennének ezen a területen –, aztán a szerb film külföldi népszerűsítéséről és a
rendezvények támogatásáról. Az állam 2011 decemberében vette át a Szerb
Filmközpont (Filmski Centar Srbije)
alapító jogait. A Filmközpontnak a fenti tevékenységeken kívül szerepe van a
könyvkiadásban és az örökségvédelemben – úgy tűnik ugyanakkor, hogy a nemzeti
filmvagyon kezelésével kapcsolatban fennmaradtak a zavaros viszonyok, a sajtó
ugyanis egyenesen arról beszél, hogy jelenleg a közszolgálati televízió játssza
a piac legnagyobb kalózának szerepét. A tágabban értelmezett
kelet-közép-európai régió filmes intézményrendszerének működési logikáját
érzékletesen írja le, hogy a szinte minden országban létező központok és
intézetek honnan nyerik a törvényekben előírt tevékenységükhöz rendelhető
forrásokat, továbbá ezeket milyen szempontok alapján osztják el egyebek között
a készülő produkcióknak. A szerb Filmközpont tehát részesül a
televízió-előfizetésekből, a kereskedelmi televíziók reklámbevételéből és a
telekommunikációs cégek befizetéseiből. A sajtóból ismerős „olyan filmeket kell
támogatni, amelyeknek van közönsége” formulákba foglalt elnagyolt, de hatásos
várakozásokat hivatott mederbe terelni az a pontozási rendszer, amelynek elemei
a következők: eredetiség, újítás, a forgatókönyv minősége, megvalósíthatóság,
nemzeti hozadék, az alkotók korábbi munkáinak sikeressége valamint a külföldi
részvétel aránya és jellege.
Ha az elmúlt két-három
év filmtermését és a filmeknek a közösségben betöltött szerepét vizsgáljuk,
érdemes két olyan munkát felidézni, amely belső világával és a bemutatása után
befutott pályájával kijelöl bizonyos szélső értékeket. Srđan Spasojević 2010-es
Szerb filmje – ahogy a kritikák
megfogalmazták – „a szerb kinematográfia legszörnyűbb rémálma”, afféle „B-film
A-produkcióban”, hiszen ugyan állami támogatást nem kapott, de professzionális
körülmények között készült, széles néptömegek látogathatták, és vezető
színészek játszottak benne, egyébként elképesztően magas színvonalon (Miloą
szerepében Srđan Todorović, Vukmiréban Sergej Trifunović). Miloą a filmben a nagyon
gyakran réginek és szépnek leírt jugoszláv idők kiérdemesült pornósztárja, a
szerb férfinép hírének hatékony terjesztője a svéd háztartások videólejátszóin
keresztül. Nyugdíjazása után próbálna valamiféle kispolgári életet vinni, de
egyik nap visszautasíthatatlan ajánlatot kap a Vukmir nevű titokzatos producertől,
és innen kezdődik a szerb univerzumba mélyen beágyazott ámokfutás, amely
megmutatja, hogy a nemzeti hevülettel kísért háborús hőstettek és a néplélek
mélyére szorított szexuális kilengések között a dolgok lényegét tekintve semmiféle
különbség nincs. A Szerb film
kegyetlen felismeréseivel egyébként szoros rokonságot tart egy nála jóval
durvább, immár valóban függetlennek nevezhető filmmel (Mladen Đorđević: A Pornó banda élete és halála; ®ivot i smrt Porno bande, 2009), ahol a
magukat Pornó bandának nevező, a társadalomból kivonuló színházi csoport tagjai
megtapasztalják egy, az elveiktől egyébként távol álló, másik illegalitás
halálos ölelését – „pornó, erőszak és politika, minden jöhet” – mondja nekik a
Berlinből Belgrádba visszaszakadt szerb producer. A csoport egyik színésze
fogalmazza meg a tájékozódási pontjait vesztett társadalom utolsó erkölcsi
parancsát: „csak állatot ne kelljen ölni”.
A Szerb film mellett Maja Miloą 2012-es, abban az évben a Titanicon
is bemutatott Klipje keltette
Szerbiában a legnagyobb hullámokat; érdekes lehet, hogy két elsőfilmesről van
szó. A Klip a
mobiltelefon-esztétikára építve rajzol megdöbbentő képet a középiskolások
buli-infernójáról. Mintha a fenti két filmhez hasonlóan itt is valamiféle
párhuzamos valóság mutatkozna meg, amelyet a nap huszonnégy órájában használt
telefonok rögzítenek, majd az ábrázolatok azonnal közkinccsé válnak. Ilyen
üresfejű, önveszélyes és romlott-e a mi ifjúságunk? – kérdezték az aggódó újságcikkek,
és kérdezhetnék a szülők, már ha egy pillantást is mernének vetni a körülöttük
levő képernyők bármelyikére. A rendezőnőt – bármennyire is igyekeztek
jónéhányan – nem sikerült kiátkozni, a filmet nem sikerült meg nem történtté
tenni, ugyanakkor nyilvánvalóan minden maradt a régiben: a filmbéli és a filmen
kívüli gyerekek ugyanolyan ellenségesek az iskolával és a náluknál is reményvesztettebb
idősekkel szemben, mint korábban. A Klip
2012-ben a legjobb hazai film díját kapta a FIPRESCI szerb részlegének
szavazásán.
Érdekes lehet, hogy
miként teljesedik ki a mozgóképek rögzítésére szolgáló, immár csaknem teljes
lefedettséggel és szünetmentes üzemben működő szerkezetek formanyelve: a Klip rendkívüli módon telített
kifejezéskészletet hozott létre, éppen ebben rejlik különleges valóságábrázoló
ereje. Van azonban egy végletekig egyszerűsített képi világ is, ezt Momčilović
alkotta meg a Halál a Balkánon című
filmjében. A film egy kandikameraként szolgáló számítógép szemszögéből van felvéve,
egyetlen kameraállásból. Egyszer fordul elő, hogy a kamera elmozdul, ami egyszerre
szolgálja a film szatirikus hangvételét és sajátos önreflexív jellegét – a
szereplők gyakran belebámulnak a képernyőbe, mivel nem tudják, hogy a kamera
veszi őket –: amikor a mentős hölgy a táskájával odébb taszítja. A közönség és
a kritikusok egyöntetű lelkesedésével övezett Halál a Balkánon egy kisember életét mutatja be a halála után,
ahogy az öngyilkos nappalijában forognak a szomszédok, majd a mentők előtt
érkező temetkezési vállalkozó és az ingatlanos. A film negyvenedik
másodpercében elpusztuló főszereplő nevét mindenki eltéveszti, mint valami
Csehov novellában – ez a keserű hangvételű, zavaróan röhejes fekete komédia mondanivalója
a belgrádi lakótelep valahai lakójáról.
A sajtó visszatérő
fájdalma, hogy szerb nagyjátékfilm nagyon régóta nem kapott díjat tekintélyes
fesztiválon. Ez igaz, de biztató lehet az a felfordulás, amit legutóbb a hazai
Oscar-jelölés kiváltott. Az időnként cirkusznak nevezett eset közvetlen és
közvetett résztvevői három nemzedéket képviselnek: Goran Paskaljević a Prágában
végzett nemzedék hatvanasai közé tartozik, Srđan Dragojević 1963-ban született,
az 1969-es Miroslav Terzić pedig elsőfilmes. A szavazási és nyilatkozatháború a
szerb versenyfilm jelölése körül tört ki, ezek a rendezők sorrendjében a Csonka nap (Kad svane dan, 2013), a Parada
(Parádé, 2012) és az Ustanička ulica (nálunk Redemption street címmel játszották,
2013). Természetesen nem fogunk belemenni a vita részleteibe, csupán egy
tanulságot szeretnénk kiemelni: ezek szerint egy alkalommal mindjárt három film
versenyezhetett a puszta nemzeti jelölésért teljes öntudattal, a lehetséges
külföldi visszhang pedig borzasztóan fontos az alkotóknak. A három film a szerb
szellemi életben és a filmben fontos téma háromfajta feldolgozását adja: a Csonka nap a zsidóüldözés máig tartó
traumájáról beszél némileg melodramatikus hangon, a Parádé a vígjáték és a road movie eszközeivel dolgozza fel a
társadalomban munkáló türelmetlenség jelenségeit, a Redemption street pedig az analitikus művészfilm
elbeszéléstechnikáinak egyikét használja fel a háború okozta traumák
kibeszélésére. Goran Paskaljević Csonka
napjában a múltfeltárás és a melodrámai szerkezet nehezen egyeztethető
össze: alig hihető, hogy a film főhőse akkor értesül az egyébként közismert
belgrádi helyek második világháborús szerepéről, miközben saját zsidó
származásával szembesül – a Staro sajmiąte nevű városrészben volt az a láger,
ahova a főszereplő családját hurcolták; ma a közelében koszovói menekültek húzzák
meg magukat. Több példát is tudunk mondani arra, hogy ez az öreges
szentimentalizmus hogyan zilálja szét bizonyos filmek látszólag sűrű
tapasztalatokon alapuló történelemszemléletét. Ilyen Goran Marković Hamisítója (Falsifikator 2013) és a Hogyan
loptak el a németek (Miloą Radivojević: Kako
su me ukrali nemci, 2011).
Talán érdemes megvilágítani a Redemption street két címváltozatát; ezek az eredeti
főcímben is szerepelnek. Az Ustanička ulica annak a Belgrádban székelő
bíróságnak a helyszíne, amelyen a film cselekményének nagyobbik része
játszódik. A háborús bűntettek kivizsgálására létrejött bíróságon dolgozik
Duąan a film főszereplője. A külföldi forgalmazásban használt Redemption street (nagyjából Vezeklés
utca) kétségtelenül általánosabb értelmű, bár mintha kicsit didaktikus volna. A szerb film az elmúlt húsz évben
folyamatosan ébren tartja a délszláv háborúban történtekkel való szembenézés
témáját. A film elsőszámú bűnbánója Micun, a valahai katona (Uliks Fehmiu), aki
egy paramilitáris csapat tagjaként rémtetteket követett el Boszniában és
Horvátországban, hogy aztán a csapat valamennyi tagjával együtt Koszóvóban
lelje halálát – a csapat sorsával kapcsolatos iratokban legalábbis a halálhírét
keltik. A film azonban nem őt állítja a középpontba, hanem az ügyet kivizsgáló
ügyészt (Duąan szerepében a forgatókönyvíróként és producerként is működő
Gordan Kičić), így a történet súlypontja az igazság felderítésének folyamatára
helyeződik. A film a délszláv háború történéseit továbbvezeti Miloąević
rendszerének időszakáig, azaz nemcsak a harcok történéseit érinti, hanem a
felelősök sorsát is az események után. A többiek a filmben nem látszanak
késznek a vezeklésre, hiszen Micunon kívül minden egykori érintett vagy bujkál,
vagy a nyomok eltüntetésével foglalkozik, vagy egyszerre tartozik mindkét
csoportba. A szerb közösség jelentős része a filmben megfogalmazott felelősség
kérdését nagyon időszerűnek tartotta. Talán ezt bizonyítják az Ustanička ulica szép jegyeladási számai:
ötvenezer néző igazán szép siker egy visszafogott hangú, fájdalmas társadalmi
ellentmondásokat feltáró filmmel kapcsolatban. Különös módon keveredik itt a
művészfilmes beszédmód elhallgatásos-kihagyásos történetmondási modora és a
thriller műfajának hagyománya. Az előbbi talán túlságos szűkszavúságot
eredményezett, ami a külföldi néző számára bizonyára megnehezíti a film
megértését. A Redemption street
mindezzel együtt izgalmas és őszinte film, mert megmutatja a háborús időknek a
közösségi tudatra gyakorolt hatásait. Ennek egyik különösen fájdalmas
megnyilvánulása, ahogy Duąan Ilić vizsgálóbíró és a valahai önkéntes népirtó
felesége a történet több pontján egy időben, de természetesen egymástól
függetlenül várakozik a terhesrendelés előterében. Az ő sorsuk különösen
tragikus a filmben – pedig nekik van a legkisebb okuk bármilyen vezeklésre.
A Redemption
streethez tanulságos két másik filmet kapcsolni, mert a két idősík
használata rokonítja őket. Ez az „akkor és most” szembesítés teremti meg
mindhárom film dramaturgiájának logikáját. Az 1972-ben született Srđan Golubović Templom a
dombon című filmje lenne az egyik. A Templom a dombon érzékeny pontokat
érint: nemcsak azt mutatja meg, hogy a délszláv háború idején a testvérgyilkos
indulatok miként árasztották el a társadalmat, hanem azt is, hogy mindennek
milyen nyomai vannak a mai exjugoszláv közösségekben és a nyugat-európai
emigrációban. A filmet a megbékélés
eszméje hatja át, ez valamennyi cselekményszálára igaz. A film tehát két
idősíkon helyezi el az eseményeit, az egyik 1993-ban, a másik pedig a szokásos
felirat szerint „tizenkét évvel később” rögzíthető. Az elsőben három szerb
fegyveres kegyetlenkedik egy muzulmán trafikossal, akin a kisváros főterén
egyetlen ember mer segíteni, egy szabadságos szerb kiskatona – aki utóbb maga
esik az erőszak áldozatául. A szereplők majdnem mindegyike a 2000-es évek
közepén tűnik fel újra a filmben, amely tehát a háborús fájdalmak továbbélését
tárja fel. A nemes alkotói szándék nem fordul át törvényszerűen művészi
hitelességbe, a fennkölt gondolatok közvetlen megjelenése a vásznon nem
feltétlenül használ egy filmnek. A Templom
a dombon tehetséges emberek végtelenül jószándékú munkája. Félő azonban,
hogy erejét éppen példázatos jellege oltja ki.
A harmadik film a
háborúról és a következményeiről Az
ellenség (Neprijatelj, rendezte
Dejan Zečević 2011). Az 1972-es születésű rendezőről még hallani fogunk,
egyebek között azért, mert a háborús témát képes metafizikai keretek közé
helyezni. Így a munkáját a béke hetedik (!) napján megkezdő aknamentesítő
csapat tagjainak eszmélkedése Dosztojevszkij Ördögökjének összefüggéseibe helyeződik. Helyzetüket egyikük így
írja le: „Most azokat az aknákat szedjük fel, amelyeket mi raktunk le.”
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 329 átlag: 5.34 |
|
|