KritikaMegdönteni Hajnal TímeátVissza a kamaszkorbaNagy V. Gergő
Herczeg
Attila első rendezésében érzelmes romkomot vitalizál az alpári humor.
Köztudott, hogy a magyar
romantikus komédiák képsorain vajmi kevés látható az úgynevezett valóságból, de
még ennek fényében is meglepő az a radikalitás, amellyel a Megdönteni Hajnal Tímeát nyitánya fordít hátat az evilági
faktumoknak. A cselekmény ugyanis egy olyan tizenöt éves érettségi találkozóval
indul, amelyen csupa kanos későkamasz és szuverén szingli vonul fel. Sehol egy törődött
kismama, sehol a családi fotók körül gügyögő apukák, vagy egy magánya és
gyerektelensége miatt mentegetőző kisértelmiségi. Erre a találkozóra a
résztvevők vagy dugni jöttek (mint például az osztály rosszfiúja, a talpig
prosztó Bögöcs), vagy ha nem is, azért többnyire benne vannak egy jóféle „hülyülésben”
(mint az esküvőjére kevés hittel készülődő Horváth Dani és a sztárélet üressége
elől menekülő Hajnal Tímea), hogy aztán kettejük ruhatári légyottjának dugiban
felvett videójával Bögöcs zsarolni kezdje a rajtakapott vőlegényt – méghozzá a
Hajnal Tímeával való dugást követelve.
Tinédzserként
viselkedő harmincasokról szól tehát Herczeg Attila debütáló nagyjátékfilmje,
amelynek legfőbb nóvumát alighanem az jelenti a hazai terepen, hogy a ruhatári
szerelmesek közt kibomló, konvencionális romkom-ot az altesti humorra alapozó
szex-vígjátékkal igyekszik összeházasítani – méghozzá a korhatáros amerikai komédiák
friss divatja és Judd Apatow karcos tételei nyomán. Harsányabb, „bevállalós”
humorral hódol tehát a korszellemnek (a szereplők olykor szarba lépnek két
vicces dialóg között), de ezek az alpári effektek jobbára a figurákból
következnek (illetve elsősorban a markánsan túlrajzolt Bögöcs – Szabó Simon – karakteréből,
aki lényegében maga is egy, az egész filmet meghatározó alpári effektnek
tekinthető). Miközben a kiábrándult celeb és a tesze-tosza vőlegény áramvonalas
szerelmi meséje a régi vágású románcok törzsközönségét is kielégíti. A Megdönteni Hajnal Tímeát tehát frissnek, frivolnak és vagányan prosztónak
próbál látszani a megbízhatóan öreges belbecs ellenére – éppen úgy, mint egy
kanos kamaszt játszó harmincas az érettségi találkozón: hiába a zsaroló és a
sztármodell összehozásának bizarr cselekménye vagy a pikáns verbális gegekkel
dolgozó forgatókönyv, ha a legmarkánsabb rendezői gesztusok folyton felfedik a
történet régies érzelgősségét (lásd a zongorafutamra komponált smárolást az
egykori osztályteremben, a Hold hosszan kitartott premier plánjával!) és a lassúdad
elbeszélés kockázatmentesen csordogál a reklámfilmes kulisszák között.
A tökös,
fiatalos szex-vígjáték és az ódivatú tucat-romkom konfliktusa több szinten is
megjelenik a Hajnal Tímeában. Bögöcs
következetesen prosztó narrációja vagy a szereplők libidója néha fájdalmas
kontrasztba kerül a hideg színekre komponált, dermesztően vértelen
vizualitással és a steril rendezéssel; a hangsávon pedig hol menő budapesti
gitárbandák (mint például az Ivan & The Parazol vagy a hálószobaszíntérről érkezett Summer Schatzies), hol pedig jellegtelen
liftzene szól. Még Hajnal Tímea is dupla változatban létezik, mintegy leképezve
a filmen belüli műfaji kettősséget: a tökéletesen izgalommentes Osvárt
Andreával szemben a dublőrjének beöltöztetett, nagyszájú kurva áll (Szandtner
Anna perfekt fellépése alighanem a film csúcspontját jelenti), aki jóval inkább
egyedi, vérbő és szórakoztató, mint a modellje. Ő, Bögöcs és a Hajnal Tímea hibbant
ex-pasija, a vicces manírokkal dolgozó Kamarás Iván reprezentálják azt az eleven
ösztönvilágot, amely felé – minden látszat ellenére – a film régi vágású
romkom-hősei egyre inkább törekszenek. Merthogy a nagypolgári élettől
megrettenő Horváth Dani, a sztárvilág erkölcstelenségétől megcsömörlött Hajnal
Tímea, vagy a kamaszkori csalódástól merev Virág – mind a regresszióban keresik
a megváltást szorító nyűgeikre. Harminchárom évesen éjjel belógni és smárolni az
egykori osztályteremben, lefeküdni az osztály valaha volt legjobb csajával,
vagy összejönni vele a feleség helyett: Herczeg Attila (és Csurgó Csaba) szórakoztató
filmje alapján úgy tűnik, hogy a steril felnőttvilágban senyvedő romkom-hősök
számára csak a hormonvezérelt kamaszkorba való (illuzórikus) visszatérés jelent(het)i
a boldogságot.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 357 átlag: 5.36 |
 |
|