KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/április
TRAUMA ÉS NOSZTALGIA
• Paár Ádám: Nem, nem, soha? Trianon magyar filmvásznon
• Varga Balázs: A szocialista képernyők hősei A Kádár-korszak tévésorozatai 2.
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: Szembenézni a tudatlanságunkkal Beszélgetés Császi Ádámmal és Oláh Edmonddal
MAI MAGYAR ANIMÁCIÓ
• Pauló-Varga Ákos: Az ember helye Gauder Áron: Kojot négy lelke
• Herczeg Zsófia: Plasztikszerelem Bánóczki Tibor – Szabó Sarolta: Műanyag égbolt
• Mosolygó Miklós: A vágy autóbusza Beszélgetés Erhardt Domonkossal
• Orosz Anna Ida: A mítoszokból a mába Cigánymesék animációsfilm-sorozat
FELNŐTTMESÉK
• Beregi Tamás: Fába szorult élet Pinokkió átváltozásai
• Varró Attila: A jó pornó Alan Moore – Melinda Gebbie: Lost Girls
• Bárány Bence: Szép rémálmokat! Klasszikus mesék kortárs rémfilmben
• Csomán Sándor: Világok (h)arca Don Hall: Fura világ / Peyton Reed: Kvantummánia
SZEGÉNY GAZDAGOK
• Géczi Zoltán: A szemérmetlen luxus Szatírák a felső tízezerről
• Baski Sándor: A piramis csúcsán Gazdasági szemfényvesztők a tévében
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Gerencsér Péter: Éjszakák és keresztek Jerzy Kawalerowicz (1922-2007)
FESZTIVÁL
• Pazár Sarolta: A finnek hava Finn Filmnapok
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: A messzi Dél kincsei A globális filmörökség nyomában
KRITIKA
• Forgács Nóra Kinga: Itt szeretnek téged Szakonyi Noémi Veronika: Hat hét
• Vajda Judit: #YouToo Yvan Attal: A vád
• Gyöngyösi Lilla: A madárka nyomában Kapronczai Erika: KIM
• Pintér Judit Nóra: Ki viszi át...? Tóth Péter Pál: Révészek
• Gerencsér Péter: A sajtómunkást lelövik, ugye? Matt Sarnecki: Egy újságíró meggyilkolása
• Árva Márton: Szélmalomharc Rodrigo Sorogoyen: Szörnyetegek
• Gelencsér Gábor: Virtus Szikora János: Hadik
MOZI
• Buzsik Krisztina: Talán igent mondok
• Pauló-Varga Ákos: Éjszakai átutazók
• Benke Attila: Creed III
• Fekete Tamás: Kokainmedve
• Baski Sándor: Sikoly VI
• Árva Márton: 13 ördögűzés
• Varró Attila: 65
• Kovács Patrik: 129
STREAMLINE MOZI
• Kiss Dalma: Poppie Nongena
• Varró Attila: A zöld lovag
• Kovács Kata: A nevem: Chihiro
• Huber Zoltán: Bajkeverő
• Kránicz Bence: 50 vagy két bálna találkozik a parton
• Déri Zsolt: Stiv
• Gyöngyösi Lilla: Az utolsó metró
• Orosdy Dániel: Szerencsevadászok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

13 ördögűzés

Árva Márton


13 exorcismos – spanyol, 2022. Rendezte: Jacobo Martinez. Írta: Ramón Campos, David Orea és Salvador Molina. Kép: Daniel Sosa Segura. zene: Federico Jusid. Szereplők: María Romanillos (Laura), Ruth Díaz (Carmen), Urko Olazabal (Tomás), Silma Lopez (Lola). Gyártó: 13 E Movie / Atresmedia Cine / Bambú Producciones. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 100 perc.

 

Milyen ambíciói lehetnek egy 2022-ben készült ördögűzős horrorfilmnek? A kérdés égető, hiszen William Friedkin klasszikusa óta a témában már annyi folytatás és variáció készült, hogy indoklásra szorul, ha a vásznon még egy szexuális élete kapujában álló, esetleg kirívó szexuális étvágyú lányt még egy impotenskorba érkező őszes úr rendre utasít, pláne amikor már a feminin ajkakból feltörő férfiasan mély hang és a mozgékony kamasztest kreatív szögekbe forgatása sem okoz igazán széleskörű megbotránkozást. A 13 ördögűzés válasza – rögtön a főcímből kiderül – egyszerűen az lenne, hogy Spanyolországban a mai napig tevékenykednek a Vatikán által is jóváhagyott ördögűzők. Csakhogy az alkotók pont ennek a ténynek a legérdekesebb vonatkozásait nem bolygatják.

Vagyis ahelyett, hogy az emberfelettinek bélyegzett, bimbózó női szexualitás energiáira csodálkoznának rá (Carrie, Thelma), vagy megvizsgálnák az ördögűzés intézménye mögötti hatalmi struktúrát (Dombokon túl), a kottát unottan végigjátszva mutatják be a 17 éves Laura passióját, miután egy rosszul elsült halloweeni diákcsíny alkalmával nemcsak az osztálytársakkal közösen megidézett gyilkos szelleme, hanem – kissé tisztázatlan módon – rajta keresztül maga a Sátán is megszállja. De mivel a figyelmes iskolapszichológus, a bigott anya és a hitében megingó apa is patetikusan monologizáló papírmasé figurák (az egyházi szereplőkről és a diáktársakról nem is beszélve), a film legfeljebb az ébredő vonzalmaival/démonaival egyedül maradt tinédzserlány világának drámai sivárságára tud rátapintani. Jacobo Martínez rendező ennek ellenére ragaszkodik a panellakásban levezényelt ördögűző-szeánszok részletezéséhez, így munkája végül ironikus módon éppen azért válik idejétmúlttá, mert – egy közel százéves exploitation-gesztust visszhangozva – mindvégig sokkoló aktualitását bizonygatja.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/04 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15736