KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/április
TRAUMA ÉS NOSZTALGIA
• Paár Ádám: Nem, nem, soha? Trianon magyar filmvásznon
• Varga Balázs: A szocialista képernyők hősei A Kádár-korszak tévésorozatai 2.
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: Szembenézni a tudatlanságunkkal Beszélgetés Császi Ádámmal és Oláh Edmonddal
MAI MAGYAR ANIMÁCIÓ
• Pauló-Varga Ákos: Az ember helye Gauder Áron: Kojot négy lelke
• Herczeg Zsófia: Plasztikszerelem Bánóczki Tibor – Szabó Sarolta: Műanyag égbolt
• Mosolygó Miklós: A vágy autóbusza Beszélgetés Erhardt Domonkossal
• Orosz Anna Ida: A mítoszokból a mába Cigánymesék animációsfilm-sorozat
FELNŐTTMESÉK
• Beregi Tamás: Fába szorult élet Pinokkió átváltozásai
• Varró Attila: A jó pornó Alan Moore – Melinda Gebbie: Lost Girls
• Bárány Bence: Szép rémálmokat! Klasszikus mesék kortárs rémfilmben
• Csomán Sándor: Világok (h)arca Don Hall: Fura világ / Peyton Reed: Kvantummánia
SZEGÉNY GAZDAGOK
• Géczi Zoltán: A szemérmetlen luxus Szatírák a felső tízezerről
• Baski Sándor: A piramis csúcsán Gazdasági szemfényvesztők a tévében
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Gerencsér Péter: Éjszakák és keresztek Jerzy Kawalerowicz (1922-2007)
FESZTIVÁL
• Pazár Sarolta: A finnek hava Finn Filmnapok
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: A messzi Dél kincsei A globális filmörökség nyomában
KRITIKA
• Forgács Nóra Kinga: Itt szeretnek téged Szakonyi Noémi Veronika: Hat hét
• Vajda Judit: #YouToo Yvan Attal: A vád
• Gyöngyösi Lilla: A madárka nyomában Kapronczai Erika: KIM
• Pintér Judit Nóra: Ki viszi át...? Tóth Péter Pál: Révészek
• Gerencsér Péter: A sajtómunkást lelövik, ugye? Matt Sarnecki: Egy újságíró meggyilkolása
• Árva Márton: Szélmalomharc Rodrigo Sorogoyen: Szörnyetegek
• Gelencsér Gábor: Virtus Szikora János: Hadik
MOZI
• Buzsik Krisztina: Talán igent mondok
• Pauló-Varga Ákos: Éjszakai átutazók
• Benke Attila: Creed III
• Fekete Tamás: Kokainmedve
• Baski Sándor: Sikoly VI
• Árva Márton: 13 ördögűzés
• Varró Attila: 65
• Kovács Patrik: 129
STREAMLINE MOZI
• Kiss Dalma: Poppie Nongena
• Varró Attila: A zöld lovag
• Kovács Kata: A nevem: Chihiro
• Huber Zoltán: Bajkeverő
• Kránicz Bence: 50 vagy két bálna találkozik a parton
• Déri Zsolt: Stiv
• Gyöngyösi Lilla: Az utolsó metró
• Orosdy Dániel: Szerencsevadászok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Matt Sarnecki: Egy újságíró meggyilkolása

A sajtómunkást lelövik, ugye?

Gerencsér Péter

Matt Sarnecki stílszerűen oknyomozó film keretében dolgozza fel a szlovák oknyomozó újságíró, Ján Kuciak és barátnője 2018-as lemészárlását.

 

A putyini Oroszországban szinte természetes, hogy újságírók reggeli fogmosás közben fésűvel véletlenül hasba szúrják magukat – legalábbis, amíg a kedves vezető 2021-ben be nem szántotta a független sajtó maradékát. Közép-Európában azonban a nyilvánossággal való politikai leszámolás kifinomultabb módszerei divatoznak, lapok „megváltozott fogyasztói szokásokkal” indokolt bezárásától a kémprogramos megfigyelésig. Ezért is keltett óriási botrányt és okozott politikai válságot Szlovákiában az Aktuality.sk oknyomozó riporterének, a Marian Kočner „üzletember” adócsalásait vizsgáló Ján Kuciaknak a brutális meggyilkolása 2018 február 21-én. A mindössze 28 éves Kuciak és barátnője, Martina Kušnírová nagymácsédi otthonukban történő lelövése több miniszter, végül, 22 nappal később a populista kormányfő, Robert Fico lemondásához vezetett.

A Kuciak-gyilkosság a közvéleményben a Mečiar-éra tovatűntnek hitt rémálmát idézte fel, amikor napi szinten robbantak pokolgépek Pozsonyban. Így ölték meg 1996-ban Róbert Remiášt is, és az ügy szálai egészen magasra, a szlovák titkosszolgálatig vezettek. A szlovák filmrendezőnő, Mariana Čengel-Solčanská, aki Zuzana Piussi oknyomozó filmjeihez hasonlóan kifejezetten aktuálpolitikai filmeket forgat, ezt a politikai érdekek motiválta merényletet vitte színre az Emberrablásban (Únos, 2017). Ugyancsak ő volt az, aki a Disznóban (Sviňa, 2020) játékfilmként feldolgozta már a Kuciak-gyilkosságot, a szlovákiai magyar újságíró, Soltész Árpád sebtiben írt, 2018-as regényének adaptációjaként.

Ahogyan ezek a munkák nem esztétikai értékük miatt fontosak, minőségileg jócskán hagynak maguk után kívánnivalót, úgy Matt Sarnecki Egy újságíró meggyilkolása című filmje is társadalmi funkciója, watchdog szerepe okán lényeges: azt a munkát végzi el, amit a hivatalos szerveknek kellene. Hogy miért vállalkozik egy amerikai rendező szlovák témájú munkára, az abban áll, hogy Sarnecki az OCCRP, az oknyomozó újságírók szervezett bűnözésre szakosodott globális szervezetének elhivatott tagja. Korábbi munkájában, az orosz Pavel Serem – Lukasenka fehérorosz elnökhöz köthető – „likvidálását” tárgyaló Killing Pavelben (2016) is inkább az újságírói, mintsem a filmrendező szerep a domináns.

Sarnecki hál’ istennek nem a hollywoodi akcióthrilleres mintákhoz fordul, és nem is rekonstrukciós dokumentarista fikciót alkalmaz, mint ahogyan tette azt szlovák közegben Gejza Dezorz a Dévényi mészárlásban (Devínsky masaker, 2011). Az Egy újságíró meggyilkolása olyan dokumentumfilm, amely filmes oknyomozással igyekszik a Kuciak-gyilkosság motivációit feltárni, és közben egyre mélyebbre ás a szlovák korrupció bugyraiba. Televíziós híradásokat és a rendőrségi kihallgatás felvételeit kombinálja beszélő fejekkel, melynek során újságírókat, ügyvédeket, politológusokat, szülőket szólaltat meg, de többször látjuk a Kuciakról készült utolsó, a megrendelő által titokban készíttetett valós videót is. Amíg a szülők a privát drámát hangsúlyozzák, hogy fiuk tervezett esküvőjéből temetés lett, a közéleti szereplők az egyre terebélyesedő, Szlovákiát behálózó, a „vállalkozók” bűnszervezeteivel összefonódó politika maffiaállami karakterét.

Bár tragédiáról van szó, Sarnecki filmje a kelet-európai abszurd újabb felvonásaként nem nélkülözi a groteszk jeleneteket. Az egyik felbujtó, Alena Zsuzsová saját arcképét montírozta modellek testére, hogy így cserkésszen be, majd kompromittáljon politikusokat, és kártyavetővel jósoltatta meg a gyilkosságot. Amikor az újságírók a – ma már Fico SMER nevű pártját erősítő – rendőrkapitányt, Tibor Gašpart kérdezik, az kínosan hímel-hámol, míg Fico Csubakka-érvként a szlovák elnök, Kiska és Soros György viszonyára tereli a szót. Inverz Ödipusz-történet ez: azért kell mellébeszélniük és szabotálniuk a nyomozást, mert kiderülne, a tettesek közöttük vannak.

A politikuskergetés népsportján edződött magyar nézőnek persze már az is meglepő, hogy egy újságíró kérdezhet a politikustól. Sőt a politikus egy újságíró elleni akcióba bele is bukhat. Nálunk szerencsére hasonló eset nem fordulhatna elő.

 

Egy újságíró meggyilkolása (The Killing of a Journalist) – amerikai–cseh–dán dokumentumfilm, 2022. Rendezte: Matt Sarnecki. Gyártó: Final Cut for Real / Frame Films / OCCRP. Feliratos, 100 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/04 52-53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15721