KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/április
TRAUMA ÉS NOSZTALGIA
• Paár Ádám: Nem, nem, soha? Trianon magyar filmvásznon
• Varga Balázs: A szocialista képernyők hősei A Kádár-korszak tévésorozatai 2.
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: Szembenézni a tudatlanságunkkal Beszélgetés Császi Ádámmal és Oláh Edmonddal
MAI MAGYAR ANIMÁCIÓ
• Pauló-Varga Ákos: Az ember helye Gauder Áron: Kojot négy lelke
• Herczeg Zsófia: Plasztikszerelem Bánóczki Tibor – Szabó Sarolta: Műanyag égbolt
• Mosolygó Miklós: A vágy autóbusza Beszélgetés Erhardt Domonkossal
• Orosz Anna Ida: A mítoszokból a mába Cigánymesék animációsfilm-sorozat
FELNŐTTMESÉK
• Beregi Tamás: Fába szorult élet Pinokkió átváltozásai
• Varró Attila: A jó pornó Alan Moore – Melinda Gebbie: Lost Girls
• Bárány Bence: Szép rémálmokat! Klasszikus mesék kortárs rémfilmben
• Csomán Sándor: Világok (h)arca Don Hall: Fura világ / Peyton Reed: Kvantummánia
SZEGÉNY GAZDAGOK
• Géczi Zoltán: A szemérmetlen luxus Szatírák a felső tízezerről
• Baski Sándor: A piramis csúcsán Gazdasági szemfényvesztők a tévében
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Gerencsér Péter: Éjszakák és keresztek Jerzy Kawalerowicz (1922-2007)
FESZTIVÁL
• Pazár Sarolta: A finnek hava Finn Filmnapok
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: A messzi Dél kincsei A globális filmörökség nyomában
KRITIKA
• Forgács Nóra Kinga: Itt szeretnek téged Szakonyi Noémi Veronika: Hat hét
• Vajda Judit: #YouToo Yvan Attal: A vád
• Gyöngyösi Lilla: A madárka nyomában Kapronczai Erika: KIM
• Pintér Judit Nóra: Ki viszi át...? Tóth Péter Pál: Révészek
• Gerencsér Péter: A sajtómunkást lelövik, ugye? Matt Sarnecki: Egy újságíró meggyilkolása
• Árva Márton: Szélmalomharc Rodrigo Sorogoyen: Szörnyetegek
• Gelencsér Gábor: Virtus Szikora János: Hadik
MOZI
• Buzsik Krisztina: Talán igent mondok
• Pauló-Varga Ákos: Éjszakai átutazók
• Benke Attila: Creed III
• Fekete Tamás: Kokainmedve
• Baski Sándor: Sikoly VI
• Árva Márton: 13 ördögűzés
• Varró Attila: 65
• Kovács Patrik: 129
STREAMLINE MOZI
• Kiss Dalma: Poppie Nongena
• Varró Attila: A zöld lovag
• Kovács Kata: A nevem: Chihiro
• Huber Zoltán: Bajkeverő
• Kránicz Bence: 50 vagy két bálna találkozik a parton
• Déri Zsolt: Stiv
• Gyöngyösi Lilla: Az utolsó metró
• Orosdy Dániel: Szerencsevadászok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

A nevem: Chihiro

Kovács Kata

Call Me Chihiro – japán, 2023. Rendezte: Rikiya Imaizumi. Írta: Hiroyuki Masuda mangájából Kaori Sawai. Kép: Hiroshi Iwanaga. Zene: Shigeru Kishida. Szereplők: Kasumi Arimura (Chihiro), Hana Toyoshima (Kuniko / Okaji), Tetta Shimada (Makoto), Van (Basil). Gyártó: Asmik Ace Entertainment. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 131 perc.

 

A Netflix kínálatában két japán fikciós történet is szól a főzés és az étel szeretetéről, erejéről: A maikoház szakácsa kilenc epizódja két kiotói gésatanoncról szól, akik közül az egyik végül a főzésben találja meg a szenvedélyét, a manga-adaptáció A nevem: Chihiro szexmunkás hősnője pedig egy partmenti városka kifőzdéjének munkatársaként kezd új életet. Nem véletlen, hogy az evés és a főzés központi motívuma ezeknek a filmeknek, a konyhaművészeten keresztül a család, a hagyomány, az otthon szeretete nyilvánul meg elhagyatott hőseik számára, akik a leghétköznapibb tevékenységek közben is alapanyagokról, csak Japánban termő zöldségekről és a szüleik főzési szokásairól cserélnek eszmét – a főzés a valahova tartozás élményét adja nekik.

A Noko Noko kínálata különleges a többi kifőzdéhez képest: ízletes bentóik frissek és jó minőségű alapanyagokból készülnek, ráadásul egy kedves idős házaspár készíti őket. Az erőteljesen rajzfilmfiguraszerű Chihiro nem is vágyik másra, mint hogy ezeket a finomságokkal teli dobozokat minél több emberhez eljuttassa, és amikor éppen nem dolgozik, akkor a parton kószáló hajléktalan bácsinak, a folyton szüleik nélkül lógó gyerekeknek is juttat belőle, de bármilyen kedvesen is osztogatja a bambuszrügyes rizst és az aszalt kajszit, múltja tovább kísérti, és bizony hátborzongató epizódok továbbra is felbukkannak az életében. Ártatlan, lassan csordogáló tengerparti mesének adja el magát, de valójában komor történet a Chihiro a peremen élők, a szexmunkások és gyerekeik életéről, ahol lehet bármilyen azúrkék az ég és fejedelmi a bento, a kilátástalanság csak nem múlik. A kissé zavaros bűnügyi történetszál keserű humora és a sok bájos epizódszereplő mellett sem hagyja el a film egyetlen jelenet erejéig központi témáját, az étkezést: „valamiért mindig megkívánom a ráment, miután elások egy holttestet” – mondja a lány, miután kikért magának egy jókora sört és egy tál levest.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/04 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15725