KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/április
TRAUMA ÉS NOSZTALGIA
• Paár Ádám: Nem, nem, soha? Trianon magyar filmvásznon
• Varga Balázs: A szocialista képernyők hősei A Kádár-korszak tévésorozatai 2.
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: Szembenézni a tudatlanságunkkal Beszélgetés Császi Ádámmal és Oláh Edmonddal
MAI MAGYAR ANIMÁCIÓ
• Pauló-Varga Ákos: Az ember helye Gauder Áron: Kojot négy lelke
• Herczeg Zsófia: Plasztikszerelem Bánóczki Tibor – Szabó Sarolta: Műanyag égbolt
• Mosolygó Miklós: A vágy autóbusza Beszélgetés Erhardt Domonkossal
• Orosz Anna Ida: A mítoszokból a mába Cigánymesék animációsfilm-sorozat
FELNŐTTMESÉK
• Beregi Tamás: Fába szorult élet Pinokkió átváltozásai
• Varró Attila: A jó pornó Alan Moore – Melinda Gebbie: Lost Girls
• Bárány Bence: Szép rémálmokat! Klasszikus mesék kortárs rémfilmben
• Csomán Sándor: Világok (h)arca Don Hall: Fura világ / Peyton Reed: Kvantummánia
SZEGÉNY GAZDAGOK
• Géczi Zoltán: A szemérmetlen luxus Szatírák a felső tízezerről
• Baski Sándor: A piramis csúcsán Gazdasági szemfényvesztők a tévében
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Gerencsér Péter: Éjszakák és keresztek Jerzy Kawalerowicz (1922-2007)
FESZTIVÁL
• Pazár Sarolta: A finnek hava Finn Filmnapok
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: A messzi Dél kincsei A globális filmörökség nyomában
KRITIKA
• Forgács Nóra Kinga: Itt szeretnek téged Szakonyi Noémi Veronika: Hat hét
• Vajda Judit: #YouToo Yvan Attal: A vád
• Gyöngyösi Lilla: A madárka nyomában Kapronczai Erika: KIM
• Pintér Judit Nóra: Ki viszi át...? Tóth Péter Pál: Révészek
• Gerencsér Péter: A sajtómunkást lelövik, ugye? Matt Sarnecki: Egy újságíró meggyilkolása
• Árva Márton: Szélmalomharc Rodrigo Sorogoyen: Szörnyetegek
• Gelencsér Gábor: Virtus Szikora János: Hadik
MOZI
• Buzsik Krisztina: Talán igent mondok
• Pauló-Varga Ákos: Éjszakai átutazók
• Benke Attila: Creed III
• Fekete Tamás: Kokainmedve
• Baski Sándor: Sikoly VI
• Árva Márton: 13 ördögűzés
• Varró Attila: 65
• Kovács Patrik: 129
STREAMLINE MOZI
• Kiss Dalma: Poppie Nongena
• Varró Attila: A zöld lovag
• Kovács Kata: A nevem: Chihiro
• Huber Zoltán: Bajkeverő
• Kránicz Bence: 50 vagy két bálna találkozik a parton
• Déri Zsolt: Stiv
• Gyöngyösi Lilla: Az utolsó metró
• Orosdy Dániel: Szerencsevadászok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Szerencsevadászok

Orosdy Dániel


The Professionals – amerikai, 1966. Rendezte: Richard Brooks. Írta: Frank O’Rourke regényéből Richard Brooks. Kép: Conrad L. Hall. Zene: Maurice Jarre. Szereplők: Burt Lancaster (Bill), Lee Marvin (Rico), Claudia Cardinale (Maria), Robert Ryan (Hans). Jack Palance (Jesus). Gyártó: Pax Enterprises. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 117 perc.

 

Aránylag gyakori a filmtörténetben, hogy valamely sikeres alkotást egy sokban hasonló, de jobban sikerült, szélesebb közönséget elérő vetélytársa zárójelbe tesz, elhomályosít, vagy szinte kitöröl az emlékezetből. Néha az előbbi mű jó okkal merül feledésbe (a Titanic nem véletlenül süllyesztette el Az angol beteget), sokszor azonban a „vesztes” egyszerűen csak rosszkor volt rossz helyen. 1969 óta egyre ritkábban emlegetik Richard Brooks második westernjét nem az időközben megkerülhetetlen alapfilmmé vált Sam Peckinpah-klasszikus, A vad banda összefüggésében, pedig saját jogán is megérdemelné a figyelmet.

A Szerencsevadászok nem pusztán korának A-kategóriás, élvezeti értékéből az évtizedek során alig vesztő produkciója, hanem egy sok szempontból ma is izgalmas opusz. Brooks a Lord Jim (1965) bukása után, sikerre éhesen vágott bele a projektbe, és ugyan adná magát, hogy az eredeti címek alapján profik (pénzéhes szakemberek) és vadak (öntörvényű művészek) rivalizálását lássuk a két film közötti eltérésbe (maga Peckinpah is pedzegetett ilyesmit), valójában a korábbi alkotás nem csak felületes ismérvek alapján előzménye a későbbinek. Az olasz gyártású Zapata-westernekre is hajazó vadnyugati kaland ugyanis könnyedebb, hagyományosabb, közönségbarátabb alapállása ellenére szintén próbál mondani valamit a világról (akárcsak a Brooks-életmű legtöbb darabja), bár merészségben és invencióban valóban nem versenyezhet jeles utódjával. A korabeli közönség mindenesetre értette és értékelte, hogy a Szerencsevadászok elsősorban szórakoztatni akar, ám így is begyűjtött pár fontos szakmai elismerést, és még csak rosszul sem öregedett. A legnagyobb érdeme azért mégiscsak az, hogy főszereplőihez hasonlóan igaz rá: teljesítette, amit anyagi haszon ellenében vállalt, de amikor számított, helyén volt a szíve.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/04 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15730