KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/április
TRAUMA ÉS NOSZTALGIA
• Paár Ádám: Nem, nem, soha? Trianon magyar filmvásznon
• Varga Balázs: A szocialista képernyők hősei A Kádár-korszak tévésorozatai 2.
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: Szembenézni a tudatlanságunkkal Beszélgetés Császi Ádámmal és Oláh Edmonddal
MAI MAGYAR ANIMÁCIÓ
• Pauló-Varga Ákos: Az ember helye Gauder Áron: Kojot négy lelke
• Herczeg Zsófia: Plasztikszerelem Bánóczki Tibor – Szabó Sarolta: Műanyag égbolt
• Mosolygó Miklós: A vágy autóbusza Beszélgetés Erhardt Domonkossal
• Orosz Anna Ida: A mítoszokból a mába Cigánymesék animációsfilm-sorozat
FELNŐTTMESÉK
• Beregi Tamás: Fába szorult élet Pinokkió átváltozásai
• Varró Attila: A jó pornó Alan Moore – Melinda Gebbie: Lost Girls
• Bárány Bence: Szép rémálmokat! Klasszikus mesék kortárs rémfilmben
• Csomán Sándor: Világok (h)arca Don Hall: Fura világ / Peyton Reed: Kvantummánia
SZEGÉNY GAZDAGOK
• Géczi Zoltán: A szemérmetlen luxus Szatírák a felső tízezerről
• Baski Sándor: A piramis csúcsán Gazdasági szemfényvesztők a tévében
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Gerencsér Péter: Éjszakák és keresztek Jerzy Kawalerowicz (1922-2007)
FESZTIVÁL
• Pazár Sarolta: A finnek hava Finn Filmnapok
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: A messzi Dél kincsei A globális filmörökség nyomában
KRITIKA
• Forgács Nóra Kinga: Itt szeretnek téged Szakonyi Noémi Veronika: Hat hét
• Vajda Judit: #YouToo Yvan Attal: A vád
• Gyöngyösi Lilla: A madárka nyomában Kapronczai Erika: KIM
• Pintér Judit Nóra: Ki viszi át...? Tóth Péter Pál: Révészek
• Gerencsér Péter: A sajtómunkást lelövik, ugye? Matt Sarnecki: Egy újságíró meggyilkolása
• Árva Márton: Szélmalomharc Rodrigo Sorogoyen: Szörnyetegek
• Gelencsér Gábor: Virtus Szikora János: Hadik
MOZI
• Buzsik Krisztina: Talán igent mondok
• Pauló-Varga Ákos: Éjszakai átutazók
• Benke Attila: Creed III
• Fekete Tamás: Kokainmedve
• Baski Sándor: Sikoly VI
• Árva Márton: 13 ördögűzés
• Varró Attila: 65
• Kovács Patrik: 129
STREAMLINE MOZI
• Kiss Dalma: Poppie Nongena
• Varró Attila: A zöld lovag
• Kovács Kata: A nevem: Chihiro
• Huber Zoltán: Bajkeverő
• Kránicz Bence: 50 vagy két bálna találkozik a parton
• Déri Zsolt: Stiv
• Gyöngyösi Lilla: Az utolsó metró
• Orosdy Dániel: Szerencsevadászok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Yvan Attal: A vád

#YouToo

Vajda Judit

A franciák #MeToo-filmje az egyértelmű esetek helyett a bizonytalan szürke zónát mutatja be.

 

Miközben az amerikaiak elkészítették a #MeToo-filmek hőseposzát a mozgalmat elindító Harvey Weinsteinnak a mozgalmat elindító bukásáról, középpontban a szexragadozó producert leleplező újságírónőkkel (Azt mondta), a franciák egy sokkal kifinomultabb és sokkal kevésbé egyértelmű munkával jelentkeztek a témában. Az elsősorban színészként ismert Yvan Attal Karine Tuil Les choses humaines című regénye alapján rendezte meg A vádat, amelyben azt követhetjük, hogyan áll a feje tetejére a sikeres ifjú mérnökhallgató élete, miután egy 17 éves lány nemi erőszakkal vádolja meg.

A több mint kétórás játékidejével elsőre talán hosszúnak tűnő alkotás nagyon szépen és tudatosan van felépítve: onnan kezdve például, hogy először a később szexuális bűncselekménnyel vádolt fiút ismerjük meg, méghozzá egy igen szimpatikus cselekedet közben (a repülőtéren segít egy idős nőnek levenni a csomagját a futószalagról). Ennek köszönhetően később a nézőt is valódi hideg zuhanyként éri a fordulat, amikor hősünket, Alexandre-ot erőszakkal vádolják. De az is igen ügyes megoldás – és egyebek mellett ezért lesz indokolt a ráérősnek tűnő játékidő –, hogy az alkotók nem kevesebb mint három olyan helyzetet is felvázolnak, amelyek ugyanakkora eséllyel végződhetnének szexuális zaklatáshoz kapcsolódó váddal. Sőt, az egyik esetben (ami egyébként Alexandre népszerű tévésként tevékenykedő apjához és fiatal gyakornokához fűződik) kifejezetten sok gyanús körülményt láthatunk, így ezen a ponton újabb meglepetés ér minket, amikor kiderül, hogy nem ez a cselekményszál végződik csúnyán.

De A vádnak abból a szempontból is igen cseles a cselekményvezetése, hogy elsőre úgy tűnik, mintha A vihar kapujában óta már sok esetben bevált történetmesélési trükköt vetné be a különféle nézőpontok ütköztetésével, azaz először a fiú, majd a lány szemszögéből mutatná be az ominózus éjszaka történéseit, de az Alexandre, illetve Mila címet viselő fejezetekben nem ez történik, csupán bevezetik a karaktereket, és ugyanúgy görgetik tovább a cselekményt, mint addig (a fiúnak például ugyanakkora szerep jut a lány fejezetében is). Ahol a kétféle verzió szembekerül egymással, az a tárgyalótermi dráma zárófejezet – és nem mellesleg ennek jelenetei közé vágva láthatjuk a szóban forgó éjszaka flashbackjeit is. Azaz ahogy az esküdteknek, úgy a nézőknek is maguknak kell eldönteniük a rendelkezésre álló vallomások és bizonyítékok alapján, hogy melyik fél mond igazat, azaz történt-e nemi erőszak, vagy közös beleegyezéssel zajlott le az aktus.

Az is kifejezetten szép megoldás, hogy a tárgyalás annyira részletezően van bemutatva, hogy még az ügyvédek záróbeszédeit is végighallgathatjuk – hogy aztán rádöbbenjünk, hogy ebben az esetben mindkét félnek igaza van. Valószínűleg nem készült még olyan mű, ami ennyire tisztán mutatná be, mennyire nem fekete vagy fehér egy ilyen jellegű szexuális zaklatási vád: ahogy az a filmben is elhangzik, szürke zónában járunk. Nem arról van szó, hogy egy visszataszító szexuális bűnöző erőszakkal letepert egy gyanútlan áldozatot, hanem arról, hogy egy fiú és egy lány együtt indultak buliba, majd kimentek levegőzni, hogy végül egy szeméttároló helyiségben füvezve kössenek ki, ahol sor került az aktusra, amiről az egyik fél azt hitte, mindkettejük beleegyezésével történt, a másik fél viszont egyáltalán nem így érezte.

A záróbeszédeket meghallgatva pedig kristálytisztává válik, hogy tényleg igaza van Alexandre védőjének is, aki szerint Milának egyszerűen nemet kellett volna mondania, vagy máshogy jeleznie, hogy nem kívánja a szájába venni a fiú péniszét, és nem tetszik neki, hogy belerakja a hüvelyébe az ujját, majd a péniszét – és igaza van Mila ügyvédjének is, aki szerint a szexuális tevékenység közben a lány azért nem mondott semmit, mert némán szenvedett, és hogy eljött az idő, hogy az eddig csendben tűrő nőket is meghallgassák végre.

A vád így anélkül, hogy didaktikussá válna, kiváló tanmese arra nézvést, hogy igenis van az a helyzet, amikor a hallgatás nem beleegyezést, hanem épp ellenkezőleg, nemet jelent, és hogy minden szexuális partner más és más: valakit felizgat, ha a férfi lekurvázza és mocskos szavakkal beszél vele, másvalakit viszont megfélemlít. Azt eddig is tudtuk, hogy bárkiből bármikor válhat áldozat – Yvan Attal filmjének hátborzongató tanulsága viszont, hogy bárkiből bármikor válhat elkövető is.

 

 

A VÁD (Les choses humaines) – francia, 2022. Rendezte Yvan Attal. Írta: Karine Tuil regényéből Yaël Langmann és Yvan Attal. Kép: Rémy Chevrin. Zene: Mathieu Lamboley. Szereplők: Ben Attal (Alexandre), Suzanne Jouannet (Mila), Charlotte Gainsbourgh (Claire), Mathieu Kassovitz (Adam), Pierre Arditi (Jean). Gyártó: Curiosa Films / Gaumont. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 138 perc.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/04 49-50. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15722