KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/április
TRAUMA ÉS NOSZTALGIA
• Paár Ádám: Nem, nem, soha? Trianon magyar filmvásznon
• Varga Balázs: A szocialista képernyők hősei A Kádár-korszak tévésorozatai 2.
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: Szembenézni a tudatlanságunkkal Beszélgetés Császi Ádámmal és Oláh Edmonddal
MAI MAGYAR ANIMÁCIÓ
• Pauló-Varga Ákos: Az ember helye Gauder Áron: Kojot négy lelke
• Herczeg Zsófia: Plasztikszerelem Bánóczki Tibor – Szabó Sarolta: Műanyag égbolt
• Mosolygó Miklós: A vágy autóbusza Beszélgetés Erhardt Domonkossal
• Orosz Anna Ida: A mítoszokból a mába Cigánymesék animációsfilm-sorozat
FELNŐTTMESÉK
• Beregi Tamás: Fába szorult élet Pinokkió átváltozásai
• Varró Attila: A jó pornó Alan Moore – Melinda Gebbie: Lost Girls
• Bárány Bence: Szép rémálmokat! Klasszikus mesék kortárs rémfilmben
• Csomán Sándor: Világok (h)arca Don Hall: Fura világ / Peyton Reed: Kvantummánia
SZEGÉNY GAZDAGOK
• Géczi Zoltán: A szemérmetlen luxus Szatírák a felső tízezerről
• Baski Sándor: A piramis csúcsán Gazdasági szemfényvesztők a tévében
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Gerencsér Péter: Éjszakák és keresztek Jerzy Kawalerowicz (1922-2007)
FESZTIVÁL
• Pazár Sarolta: A finnek hava Finn Filmnapok
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: A messzi Dél kincsei A globális filmörökség nyomában
KRITIKA
• Forgács Nóra Kinga: Itt szeretnek téged Szakonyi Noémi Veronika: Hat hét
• Vajda Judit: #YouToo Yvan Attal: A vád
• Gyöngyösi Lilla: A madárka nyomában Kapronczai Erika: KIM
• Pintér Judit Nóra: Ki viszi át...? Tóth Péter Pál: Révészek
• Gerencsér Péter: A sajtómunkást lelövik, ugye? Matt Sarnecki: Egy újságíró meggyilkolása
• Árva Márton: Szélmalomharc Rodrigo Sorogoyen: Szörnyetegek
• Gelencsér Gábor: Virtus Szikora János: Hadik
MOZI
• Buzsik Krisztina: Talán igent mondok
• Pauló-Varga Ákos: Éjszakai átutazók
• Benke Attila: Creed III
• Fekete Tamás: Kokainmedve
• Baski Sándor: Sikoly VI
• Árva Márton: 13 ördögűzés
• Varró Attila: 65
• Kovács Patrik: 129
STREAMLINE MOZI
• Kiss Dalma: Poppie Nongena
• Varró Attila: A zöld lovag
• Kovács Kata: A nevem: Chihiro
• Huber Zoltán: Bajkeverő
• Kránicz Bence: 50 vagy két bálna találkozik a parton
• Déri Zsolt: Stiv
• Gyöngyösi Lilla: Az utolsó metró
• Orosdy Dániel: Szerencsevadászok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Rodrigo Sorogoyen: Szörnyetegek

Szélmalomharc

Árva Márton

Falusi horror az idegengyűlölet és a klímaválság árnyékában.

 

Martin Verfondern élete és halála megrázóan példázza, hogy a gazdasági- és klímakrízis miként tesz tönkre emberi sorsokat. A holland férfi a 90-es években a gentrifikáció elől menekült el Amszterdam melletti otthonából, és egy olyan galíciai faluban kezdett gazdálkodásba feleségével, melyet az éghajlatváltozás és a munkalehetőségek hiánya miatt lakói nagy része elhagyott. Egyetlen gallego család maradt a településen, de őket annyira sértette Verfondern törekvése, hogy újdonsült lakhelyét turistaközponttá alakítsa, ráadásul a község fakitermelésből származó bevételéből is részesüljön, hogy egy szóváltást követően lelőtték.

A Szörnyetegek ezekből a tragikus eseményekből inspirálódó, művészfilmes stílusú rural horror, amely igyekszik egyensúlyt teremteni a bűntény újramesélése, a zsánerhatások csúcsra járatása és a mai társadalmi kontextus felrajzolása között. A korábban pörgős thrillereket (A rendszer) és melankolikus drámákat (Anya) is jegyző Rodrigo Sorogoyen és Isabel Peña véres leszámolás helyett inkább gonosz játszmákra és indulatos dialógusokra fűzik fel a (fikciós verzióban francia) házaspár és a kocsmában hangoskodó, nincstelen gallego hillbillyk konfliktusát, és hatásosan borzongatnak az egyre drámaibb gazdasági leszakadás, illetve az erre könnyű választ kínáló idegenellenesség légkörét megteremtve.

A legtanulságosabb (és legellentmondásosabb) mégis az, ahogy az általánossá vált klímaszorongás korába adaptálnak egy félszáz éves zsánermintát. Carter Soles 2013-ban írt a környezetvédő gondolat 70-es évekbeli fősodorba kerülése és az amerikai rural horror (Gyilkos túra, A sziklák szeme) összefüggéseiről. Szerinte az alműfaj motorja a városi középosztály bűntudata és szorongása, melynek oka a vidék kizsigerelése és magára hagyása, illetve a szembesülés, hogy a hillbilly-antagonisták morálisan elítélendő tetteit – a bizarr étkezési szokásoktól a gyilkosságig – nem szimpla pszichológiai aberráció vagy természetfeletti gonoszság motiválja, hanem a peremre szorulásból következő szélsőséges gazdasági kényszerek és elkeseredett életösztön. Végül – és ez az igazán korszakspecifikus elem – az új felismerésből következő félelem, hogy a környezetszennyezés gátat szabhat a kapitalista fejlődésnek, így alááshatja a középosztály megszokott kényelmét, a városi polgárokhoz is közelebb hozva a hillbilly életforma szörnyűségeit.

A 2022-es Szörnyetegek középosztálybeli főhősei viszont már régen megcsömörlöttek az urbánus élettől, tanárból farmerré lettek, és a nyersanyagpusztítás helyett környezetbarát ökofarmot létesítenek. A hillbillyk pedig csak egy morbid vicc erejéig hitetik el, hogy macskahúst esznek, valódi vétkük a termőföldek szennyezése, és főképp – ahogy a tízperces csúcsjelenetből kiderül –, hogy zokszó nélkül átengednék a területet egy norvég cég szélerőműveinek, a csekély kártérítési pénzből pedig autót vennének, és taxisvállalkozást alapítanának a közeli városban. A városi jövevény tehát immár nem a természet megrontója, hanem újjáélesztője. A falusi szörnyeteg pedig nem természetközeli, állatias kannibál, hanem épphogy a szennyező ipari civilizációba vágyakozó tudatlan.

A kétpólusú morális ítélkezés tehát megmarad, csak a tartalom cserélődik. Sorogoyen és Peña középosztálybeli hősei már tényleg nem rendelkeznek anyagi többlettel a helyiekhez képest, mégis inkább az őket megkülönböztető kulturális javaikat és piaci érdekeiket őrzik, minthogy a gazdasági- és klímaválság kárvallottjaiként felismernék közösségüket a hillbilly szomszédokkal. Mindezt a film végi műfajváltás hangsúlyozza ki, mely ugyan új elemként érinti a sztori gender-vetületét, de teljesen elhagyja a korábbiakat meghatározó politikai-gazdasági-környezeti motivációt (az erőművek telepítéséről szóló szavazást). A Szörnyetegekben így nemcsak a legkiszolgáltatottabb réteg erőszakossága ijesztő, hanem az is, hogy a film a gazdasági- és klímakatasztrófa elszenvedőinek összecsapását a válság tudatában eltelt bő 50 év ellenére is elsősorban személyes erkölcsi különbségükből vezeti le.

 

SZÖRNYETEGEK (As bestas) – francia-spanyol, 2022. Rendezte: Rodrigo Sorogoyen. Írta: Isabel Peña és Rodrigo Sorogoyen. Kép: Alejandro de Pablo. Zene: Olivier Arson. Szereplők: Marina Foïs (Olga), Denis Ménochet (Antoine), Luis Zahera (Xan), Diego Anido (Lorenzo), Marie Colomb (Marie). Gyártó: Arcadia Motion Pictures / Caballo Film. Forgalmazó: magyarhangya. Feliratos. 137 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/04 53-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15720