KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/április
TRAUMA ÉS NOSZTALGIA
• Paár Ádám: Nem, nem, soha? Trianon magyar filmvásznon
• Varga Balázs: A szocialista képernyők hősei A Kádár-korszak tévésorozatai 2.
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: Szembenézni a tudatlanságunkkal Beszélgetés Császi Ádámmal és Oláh Edmonddal
MAI MAGYAR ANIMÁCIÓ
• Pauló-Varga Ákos: Az ember helye Gauder Áron: Kojot négy lelke
• Herczeg Zsófia: Plasztikszerelem Bánóczki Tibor – Szabó Sarolta: Műanyag égbolt
• Mosolygó Miklós: A vágy autóbusza Beszélgetés Erhardt Domonkossal
• Orosz Anna Ida: A mítoszokból a mába Cigánymesék animációsfilm-sorozat
FELNŐTTMESÉK
• Beregi Tamás: Fába szorult élet Pinokkió átváltozásai
• Varró Attila: A jó pornó Alan Moore – Melinda Gebbie: Lost Girls
• Bárány Bence: Szép rémálmokat! Klasszikus mesék kortárs rémfilmben
• Csomán Sándor: Világok (h)arca Don Hall: Fura világ / Peyton Reed: Kvantummánia
SZEGÉNY GAZDAGOK
• Géczi Zoltán: A szemérmetlen luxus Szatírák a felső tízezerről
• Baski Sándor: A piramis csúcsán Gazdasági szemfényvesztők a tévében
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Gerencsér Péter: Éjszakák és keresztek Jerzy Kawalerowicz (1922-2007)
FESZTIVÁL
• Pazár Sarolta: A finnek hava Finn Filmnapok
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: A messzi Dél kincsei A globális filmörökség nyomában
KRITIKA
• Forgács Nóra Kinga: Itt szeretnek téged Szakonyi Noémi Veronika: Hat hét
• Vajda Judit: #YouToo Yvan Attal: A vád
• Gyöngyösi Lilla: A madárka nyomában Kapronczai Erika: KIM
• Pintér Judit Nóra: Ki viszi át...? Tóth Péter Pál: Révészek
• Gerencsér Péter: A sajtómunkást lelövik, ugye? Matt Sarnecki: Egy újságíró meggyilkolása
• Árva Márton: Szélmalomharc Rodrigo Sorogoyen: Szörnyetegek
• Gelencsér Gábor: Virtus Szikora János: Hadik
MOZI
• Buzsik Krisztina: Talán igent mondok
• Pauló-Varga Ákos: Éjszakai átutazók
• Benke Attila: Creed III
• Fekete Tamás: Kokainmedve
• Baski Sándor: Sikoly VI
• Árva Márton: 13 ördögűzés
• Varró Attila: 65
• Kovács Patrik: 129
STREAMLINE MOZI
• Kiss Dalma: Poppie Nongena
• Varró Attila: A zöld lovag
• Kovács Kata: A nevem: Chihiro
• Huber Zoltán: Bajkeverő
• Kránicz Bence: 50 vagy két bálna találkozik a parton
• Déri Zsolt: Stiv
• Gyöngyösi Lilla: Az utolsó metró
• Orosdy Dániel: Szerencsevadászok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Szikora János: Hadik

Virtus

Gelencsér Gábor

Magyar történelem – kardozós változat.

 

A színházi rendezőként és vezetőként jelentős életművet felépítő Szikora János néhány filmszerep és tévéfilm rendezése után vállalkozott nagyszabású történelmi film rendezésére, méghozzá Dyga Zsomborral az oldalán, aki elsősorban az akciójelenetekért volt felelős. Nem véletlen ez a munkamegosztás, hiszen Szikorának nincs jelentős filmes tapasztalata, s maga is akciófilmként azonosítja alkotását, így a technikai rendezőnek különlegesen fontos a szerepe. A hollywoodi típusú műfaji film hagyományát erősíti az a körülmény is, hogy produceri vállalkozásról van szó: a témát Nagy Endre találta, ő keresett hozzá kreatív alkotótársakat, túl azon, hogy előteremtette a Hadik jókora költségvetését. E munka közvetlen előzménye az ugyancsak történelmi témájú, az 1948–49-es szabadságharc bukása után játszódó Ítélet és kegyelem (2021), Szikora színpadi rendezésének televíziós változata, Nagy Endre gyártásában.

A Hadik tehát produceri film, a történelmi zsáneren belül kifejezetten látvány- és akcióorientált mozi, amelynek elsődleges feladata a szórakoztatás. A téma ugyanakkor felveti az ismeretterjesztés és/vagy ideológiaközvetítés lehetőségét is. A maga korában kivételesen hosszú életű Hadik András (1710–1790) alakjához köthető nevezetes portya, Berlin 1757-es megsarcolása valóban kiált a megfilmesítés után, ideológiaként pedig a magyar hősiesség és virtus társítható hozzá. Több nemigen, hiszen Berlin bevétele kevéssé alakította a hétéves háború végkimenetelét, az valóban kaland volt, virtus, eredménye jelentős hadisarc, meg persze Nagy Frigyes porosz király megszégyenítése és Mária Terézia triumfálása. Hadik András történelmi súlyát is inkább későbbi hadvezéri és progresszív politikusi pályafutása teremtette meg, ám ezek kevésbé kívánkoznak a multiplexek vásznaira. Ha a felidézett esemény jellegét (bravúros haditett) és a Hadik műfaját (történelmi akciófilm) egymás mellé tesszük, akkor tökéletes az átfedés: a hősiességen túl egyéb történelmi, ideológiai tanulsága nincs a történetnek, így látványos moziban érdemes a berlini portyát felidézni, a történelmi presztízsfilmek ideológiai tehertétele, áthallásai nélkül. A film értékét ehhez kell mérni, a végső ítéletet pedig a közönség mondja ki: a Hadik létrejöttének értelmét és érvényességét a nézőszám igazolhatja. (Erről is eszünkbe juthat a Jókai- és Gárdonyi-adaptációk hagyománya, amelyet a Hadik folytatni igyekszik, s rendezőjük, Várkonyi Zoltán öntudatos válasza az elmarasztaló kritikákra, miszerint ő a közönségnek készíti filmjeit.)

Ha vállalt műfajában tesszük mérlegre a filmet, akkor látványosságban (korhű díszletekben és jelmezekben) és akcióban (vizuálisan igényes csatajelenetekben) valóban nincs hiány, szellemben és eredetiségben annál inkább. Kétségtelenül kemény dió: egyszerre megfelelni a műfaji elvárásoknak, ám azokat mégis újszerűen megvalósítani. A Hadik esetében csak a megfelelés sikerült: a dramaturgiai gépezet nemcsak tökéletesen, hanem kiszámíthatóan működik. Hasonló mondható el a karakterekről, akikkel kapcsolatosan a legkomolyabb hiányosság, hogy egysíkúak, nem történik bennük drámai változás, előre kijelölt pályán mozognak. A nagy kalandot előrevetítő kisebb akció során Hadikot egy osztrák tiszt megzsarolja – ez mintha egyáltalán nem érintené meg a hadvezért, hazatér otthonába, majd amikor újra szólítja a királynő, némi habozás után, fájó szívvel ugyan, de ismét elhagyja szeretteit: gyorsan, átélhető belső vívódás nélkül felülkerekedik benne a huszár-kötelesség és -virtus. S ugyanez mondható el a mellékszereplőkről, az egy-egy, pontosabban egyetlen jelzővel leírható karakterekről. A hős győzelmét várjuk természetesen egy ilyen típusú filmtől, ám azért nemcsak csetepatékban kéne vívnia, hanem lelkében is vívódnia. Az akciójeleneteket azonban itt jellemző módon montázsszekvenciák tagolják, amelyek a legkevésbé alkalmasak a belső dráma megmutatására. Egy ilyen győzelem valóban virtus marad, annak minden látványosságával – és súlytalanságával.

 

HADIK – magyar, 2023. Rendezte: Szikora János. Technikai rendező: Dyga Zsombor. Írta: Kis-Szabó Márk. Kép: Győri Márk. Zene: Gulya Róbert. Vágó: Hack Júlia és Barsi Béla. Szereplők: Trill Zsolt (Hadik), Molnár Áron (Gvadányi), Szalma Tamás (Babochay), Horváth Lili (Mária Terézia), Julia Jakubowska (Francziska), Szabó Győző (Ried), László Zsolt (Von Bock), Lábodi Ádám (Serbelloni). Gyártó: B&L Line / Hadik Projekt. Forgalmazó: Vertigo Média. 108 perc.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/04 54-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15708