KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/április
TRAUMA ÉS NOSZTALGIA
• Paár Ádám: Nem, nem, soha? Trianon magyar filmvásznon
• Varga Balázs: A szocialista képernyők hősei A Kádár-korszak tévésorozatai 2.
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: Szembenézni a tudatlanságunkkal Beszélgetés Császi Ádámmal és Oláh Edmonddal
MAI MAGYAR ANIMÁCIÓ
• Pauló-Varga Ákos: Az ember helye Gauder Áron: Kojot négy lelke
• Herczeg Zsófia: Plasztikszerelem Bánóczki Tibor – Szabó Sarolta: Műanyag égbolt
• Mosolygó Miklós: A vágy autóbusza Beszélgetés Erhardt Domonkossal
• Orosz Anna Ida: A mítoszokból a mába Cigánymesék animációsfilm-sorozat
FELNŐTTMESÉK
• Beregi Tamás: Fába szorult élet Pinokkió átváltozásai
• Varró Attila: A jó pornó Alan Moore – Melinda Gebbie: Lost Girls
• Bárány Bence: Szép rémálmokat! Klasszikus mesék kortárs rémfilmben
• Csomán Sándor: Világok (h)arca Don Hall: Fura világ / Peyton Reed: Kvantummánia
SZEGÉNY GAZDAGOK
• Géczi Zoltán: A szemérmetlen luxus Szatírák a felső tízezerről
• Baski Sándor: A piramis csúcsán Gazdasági szemfényvesztők a tévében
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Gerencsér Péter: Éjszakák és keresztek Jerzy Kawalerowicz (1922-2007)
FESZTIVÁL
• Pazár Sarolta: A finnek hava Finn Filmnapok
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: A messzi Dél kincsei A globális filmörökség nyomában
KRITIKA
• Forgács Nóra Kinga: Itt szeretnek téged Szakonyi Noémi Veronika: Hat hét
• Vajda Judit: #YouToo Yvan Attal: A vád
• Gyöngyösi Lilla: A madárka nyomában Kapronczai Erika: KIM
• Pintér Judit Nóra: Ki viszi át...? Tóth Péter Pál: Révészek
• Gerencsér Péter: A sajtómunkást lelövik, ugye? Matt Sarnecki: Egy újságíró meggyilkolása
• Árva Márton: Szélmalomharc Rodrigo Sorogoyen: Szörnyetegek
• Gelencsér Gábor: Virtus Szikora János: Hadik
MOZI
• Buzsik Krisztina: Talán igent mondok
• Pauló-Varga Ákos: Éjszakai átutazók
• Benke Attila: Creed III
• Fekete Tamás: Kokainmedve
• Baski Sándor: Sikoly VI
• Árva Márton: 13 ördögűzés
• Varró Attila: 65
• Kovács Patrik: 129
STREAMLINE MOZI
• Kiss Dalma: Poppie Nongena
• Varró Attila: A zöld lovag
• Kovács Kata: A nevem: Chihiro
• Huber Zoltán: Bajkeverő
• Kránicz Bence: 50 vagy két bálna találkozik a parton
• Déri Zsolt: Stiv
• Gyöngyösi Lilla: Az utolsó metró
• Orosdy Dániel: Szerencsevadászok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

50 vagy két bálna találkozik a parton

Kránicz Bence


50 o dos ballenas se encuentran en la playa – mexikói, 2022. Rendezte és írta: Jorge Cuchi. Kép: Jose Casillas. Zene: Giorgio Giampa. Szereplők: Karla Coronado (Elisa), Jose Antonio Toledano (Felix), Gerardo Trejoluna (Osvaldo). Gyártó: Catatonia Films. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 122 perc.

 

Mióta az ifú Werther „ujjongva fogadta a pisztolyokat”, amelyek drága Lottéja érintése nyomán kerültek hozzá, a fiatalkori öngyilkosság történetei összekapcsolódnak a romantikus mítosszal. De mindig van abban valami kínos, amikor a mítosz valósággá válik, és jobb – vagy egyáltalán bármilyen – sorsra érdemes ifjak dobják el maguktól az életüket. Ilyenkor a társadalmi szégyen gyakorlatainak kell következniük, és a megértés vágyának: mi történhetett és hogyan hagyhattuk? Ezek a kérdések vezethették a mexikói Jorge Cuchit is szolid fesztiválsikerekkel (többek között a velencei Kritikusok Hete meghívásával és tallinni ifjúsági díjjal) elismert, első rendezésében.

A „kék bálnák” a közkeletű, de sosem bizonyított híresztelések szerint eredetileg orosz tinédzserek voltak, akik ötven napon át kihívások sorát intézték egymáshoz internetes fórumokon, utolsó feladatként az öngyilkossággal. Cuchi történetében a halálos játék nagyon is valóságos, és már Mexikóban is dívik. Elisa és Félix a szüleiktől és környezetüktől teljesen elidegenedett tinik, akik csak a kihívások közös teljesítésében találnak értelmet az életüknek: rendszeresen látjuk őket osztott képmezőben, ahol az arctalan apák és anyák szavai értelmetlen katyvasszá mosódnak össze. Ám az öngyilkosjelöltek nemcsak maguknak ártanak falcolással és kreatív tűzőgéphasználattal, hanem ártatlanokat is tétovázás nélkül megaláznak vagy veszélybe sodornak, ha erre vonatkozó utasítással pittyen a telefonjuk. Cuchi hősábrázolása tehát ellentmondásokba ütközik: a patetikus arcközelik és tudati képek a tragédia előszeleként hatnak, Elisa és Félix a Furcsa játék pszichopatáit idéző, amorális viselkedése láttán viszont inkább azt reméljük, legközelebb sikerül meghalniuk. Ez a feszültség a történet végéig nem oldódik fel, némiképp zavarossá téve az amúgy tagadhatatlanul hátborzongató és a társadalmi érzékenyítés feladatát is ellátó filmet.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/04 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15726