KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/április
TRAUMA ÉS NOSZTALGIA
• Paár Ádám: Nem, nem, soha? Trianon magyar filmvásznon
• Varga Balázs: A szocialista képernyők hősei A Kádár-korszak tévésorozatai 2.
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: Szembenézni a tudatlanságunkkal Beszélgetés Császi Ádámmal és Oláh Edmonddal
MAI MAGYAR ANIMÁCIÓ
• Pauló-Varga Ákos: Az ember helye Gauder Áron: Kojot négy lelke
• Herczeg Zsófia: Plasztikszerelem Bánóczki Tibor – Szabó Sarolta: Műanyag égbolt
• Mosolygó Miklós: A vágy autóbusza Beszélgetés Erhardt Domonkossal
• Orosz Anna Ida: A mítoszokból a mába Cigánymesék animációsfilm-sorozat
FELNŐTTMESÉK
• Beregi Tamás: Fába szorult élet Pinokkió átváltozásai
• Varró Attila: A jó pornó Alan Moore – Melinda Gebbie: Lost Girls
• Bárány Bence: Szép rémálmokat! Klasszikus mesék kortárs rémfilmben
• Csomán Sándor: Világok (h)arca Don Hall: Fura világ / Peyton Reed: Kvantummánia
SZEGÉNY GAZDAGOK
• Géczi Zoltán: A szemérmetlen luxus Szatírák a felső tízezerről
• Baski Sándor: A piramis csúcsán Gazdasági szemfényvesztők a tévében
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Gerencsér Péter: Éjszakák és keresztek Jerzy Kawalerowicz (1922-2007)
FESZTIVÁL
• Pazár Sarolta: A finnek hava Finn Filmnapok
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: A messzi Dél kincsei A globális filmörökség nyomában
KRITIKA
• Forgács Nóra Kinga: Itt szeretnek téged Szakonyi Noémi Veronika: Hat hét
• Vajda Judit: #YouToo Yvan Attal: A vád
• Gyöngyösi Lilla: A madárka nyomában Kapronczai Erika: KIM
• Pintér Judit Nóra: Ki viszi át...? Tóth Péter Pál: Révészek
• Gerencsér Péter: A sajtómunkást lelövik, ugye? Matt Sarnecki: Egy újságíró meggyilkolása
• Árva Márton: Szélmalomharc Rodrigo Sorogoyen: Szörnyetegek
• Gelencsér Gábor: Virtus Szikora János: Hadik
MOZI
• Buzsik Krisztina: Talán igent mondok
• Pauló-Varga Ákos: Éjszakai átutazók
• Benke Attila: Creed III
• Fekete Tamás: Kokainmedve
• Baski Sándor: Sikoly VI
• Árva Márton: 13 ördögűzés
• Varró Attila: 65
• Kovács Patrik: 129
STREAMLINE MOZI
• Kiss Dalma: Poppie Nongena
• Varró Attila: A zöld lovag
• Kovács Kata: A nevem: Chihiro
• Huber Zoltán: Bajkeverő
• Kránicz Bence: 50 vagy két bálna találkozik a parton
• Déri Zsolt: Stiv
• Gyöngyösi Lilla: Az utolsó metró
• Orosdy Dániel: Szerencsevadászok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Kokainmedve

Fekete Tamás

 

Cocaine Bear – amerikai, 2023. Rendezte: Elizabeth Banks. Írta: Jimmy Warden. Kép: John Guleserian. Zene: Natalie Holt. Szereplők: Keri Russell (Sari), Alden Ehrenreich (Eddie), O’Shea Jackson Jr. (Daveed), Ray Liotta (Syd). Gyártó: Universal / Brownstone Pictures. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 95 perc.

 

Sok évnyi kényszerű filmes távollét után végre ismét egy medve lehet a főszerepben. Ráadásul megannyi elődjével ellentétben, akik rosszabb esetben pusztán természetükből fakadóan, jobb esetben territóriumuk, illetve családjuk védelmében kerültek vászonra – és ezáltal agresszori szerepkörbe –, jelen film címszereplőjének viselkedését egészen más irányítja. A történet valós eseményeken alapul: 1985-ben egy feketemedve valóban jelentős mértékű kábítószert nyelt le, miután egy nagy értékű szállítmány egy nemzeti parkterületén kötött ki, Tennessee államban. Az állat szervezete persze végül megadta magát a narkotikumnak – kitömött teste pedig a mai napig nyilvánosan megtekinthető.

Kevés olyan szituáció van, mely a maga egyszerűségében is nem csupán hálás téma, hanem még örök időkre megmaradó, és bármikor felidézhető képsor lehet; a gyanútlanul tudatmódosító szer hatása alá került lény azonban épp ilyen, a Sivatagi show részeg majmaitól a Wall Street négykézlábra kényszerült farkasáig. A kokain hol eufóriát, hol agressziót kiváltó mechanizmusa fokozottan érvényesül egy több száz kilós medve (műfaj)testében, sokszorosára emelve az előidézett hatást – a film pedig ezáltal tud egyszerre vígjáték és horror is lenni. A színésznőként megismert rendező, Elizabeth Banks (valamint a most producerként dolgozó Christopher Miller és Phil Lord párosa) ráadásul nem ragad le ennél a két zsánernél, és alkalmazkodik a cselekmény idejéhez is: a 80-as évek szinte összes műfaja, karaktere és fordulata előkerül, a maffia-, a zsaru- és a tinifilm is, azok összes kötelező kellékével, ám annyira eltúlozva, mintha egyfajta különös delíriumban néznénk a szereplőket. A Kokainmedve az az állat, amiről nem lehet ugyan levenni a szemünket, de folyamatosan figyelmeztet is: a legbiztonságosabb, ha kellő távolságból figyelünk rá.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/04 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15733