KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/december
JEAN-LUC GODARD
• Darida Veronika: Búcsú a film filozófusától Jean-Luc Godard
• Nemes Z. Márió: A mozi és árnyéka Godard a 80-as években
A TÖRTÉNELEM ÖRVÉNYÉBEN
• Pápai Zsolt: Szerelmem, Barbarossa A nemzetiszocializmus filmmelodrámái – 2. rész
• Gerencsér Péter: Egy hatás alatt álló forgalmista Jaroslav Rudiš – Jaromír 99: Alois Nebel
MAGYAR MŰHELY
• Schubert Gusztáv: A történetírás vége Tősér Árpád: Blokád
• Erdélyi Z. Ágnes: „A filmes karriert elvesztettem” Ablonczy László: Béres Ilona
• Gyürke Kata: „Nem tudok távolságot tartani” Beszélgetés Oláh Katával
• Molnár Judit Anna : „A siker árnyalt érzés” Beszélgetés Rév Marcellel
• Stőhr Lóránt: Átmeneti rossz közérzet Gelencsér Gábor: Lopott boldogságok
KOREA TABUI
• Géczi Zoltán: A pokolból kivezető út Dél-koreai politikai filmek
• Teszár Dávid: Titokzatos nők, feszült férfiak Koreai Filmfesztivál
• Varró Attila: Köddé válni Park Chan-wook: A titokzatos nő
ÚJ RAJ
• Gyenge Zsolt: Szikár mozgóképek szófukar költője Joanna Hogg
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Langlois köpönyege Az első filmmúzeumok
• Kovács Patrik: Játszd újra, Rick! A Casablanca utóélete
FESZTIVÁL
• Boronyák Rita: Nyitott szemmel Verzió
• Pauló-Varga Ákos: Boldogságkeresők Primanima
KRITIKA
• Fekete Tamás: Kettős látás Szilágyi Fanni: Veszélyes lehet a fagyi
• Benke Attila: Rapballada a rossz apáról Bernáth Szilárd: Larry
• Baski Sándor: Aguirre Izlandon Hlynur Pálmason: Isten földje
• Déri Zsolt: David Bowie-kaleidoszkóp Brett Morgen: Moonage Daydream
MOZI
• Roboz Gábor: Alcarrás
• Vajda Judit: Rosszul vagyok magamtól
• Gyöngyösi Lilla: Ki kutyája vagyok én?
• Rudas Dóra: A stand-up királynője
• Huber Zoltán: The Woman King – A harcos
• Fekete Tamás: Fekete Párduc 2.
• Kránicz Bence: Black Adam
• Kovács Patrik: Démoni fény
• Varró Attila: A menü
• Alföldi Nóra: Párcserés játszma
STREAMLINE MOZI
• Árva Márton: Argentina 1985
• Forgács Nóra Kinga: 1986 – Az elveszett év
• Benke Attila: Barbár
• Sándor Anna: A kiút
• Varró Attila: Circle of Danger
• Orosdy Dániel: Diabolik
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Gyilkosság a hivatásuk

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A stand-up királynője

Rudas Dóra

Comedy Queen – svéd, 2022. Rendezte: Sanna Lenken. Írta: Jenny Jagerfeld regényéből Linn Gottfridsson. Kép: Simon Pramsten. Szereplők: Jasmin Ashkani (Sally), Oscar Töringe (Abbe), Ellen Taure (Marta), Frida Beckman (Sabine). Gyártó: FLX. Feliratos. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 93 perc.

 

A gyásznak számtalan formája van, legtöbbet pedig meg is jelenítettek már a vásznon, így a néző nem csak saját sebei felszakadásától való félelmében tartózkodhat az ilyen jellegű filmektől, hanem a minták visszatérésétől való viszolygása miatt is. Nehéz ugyanis megküzdeni azzal a kognitív disszonanciával, amit az okoz, ha egy szenvedő főszereplő láttán empátia helyett már csak a szemünket tudjuk forgatni. Van, aki tagadással (Staten Island királya), van, aki a fantáziába való meneküléssel (Petite maman) igyekszik átveszelni a krízist, a tizenhárom éves Sasha pedig arra jut, túlélése záloga az, ha mindent épp fordítva csinál, mint a halált vágyó, nemrég elhunyt édesanyja. Lenyírja rá emlékeztető haját, nem olvas többé könyveket és célul tűzi ki, hogy nevetést hozzon a körülötte élők, főleg édesapja életébe. Bár ezen vad elhatározásában sokan a segítségére lesznek, az újonnan szerzett barátokkal pedig egész háló formálódik a gyásztól rettegő lány alatt, a dráma előnyére válik, hogy nem áll meg annál a csúcspontnál, amire egy ilyen, performanszban kicsúcsosodó felnövés történetnél számítanánk, hanem le is taszítja Sashát és vele az addigra egészen fellelkesült nézőt. Emlékeztetésképp, hogy mégis csak gyógyulni vagyunk itt, egyúttal együttérzően vezetve rá, hogy annak a sírás és a nevetés egyaránt a része. Az együttérzés, elfogadás jelensége a melegszívű mellékszereplők által egyébként is végigkíséri a filmet és főhősét, ami – főleg hazai szemmel – egészen különös, a koncepciótól független komfortot hozhat. Tehát, ha korszakot nem is alkot A stand up királynője, a vele töltött idő semmiképp sem elvesztegetett. 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/12 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15605