KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/december
JEAN-LUC GODARD
• Darida Veronika: Búcsú a film filozófusától Jean-Luc Godard
• Nemes Z. Márió: A mozi és árnyéka Godard a 80-as években
A TÖRTÉNELEM ÖRVÉNYÉBEN
• Pápai Zsolt: Szerelmem, Barbarossa A nemzetiszocializmus filmmelodrámái – 2. rész
• Gerencsér Péter: Egy hatás alatt álló forgalmista Jaroslav Rudiš – Jaromír 99: Alois Nebel
MAGYAR MŰHELY
• Schubert Gusztáv: A történetírás vége Tősér Árpád: Blokád
• Erdélyi Z. Ágnes: „A filmes karriert elvesztettem” Ablonczy László: Béres Ilona
• Gyürke Kata: „Nem tudok távolságot tartani” Beszélgetés Oláh Katával
• Molnár Judit Anna : „A siker árnyalt érzés” Beszélgetés Rév Marcellel
• Stőhr Lóránt: Átmeneti rossz közérzet Gelencsér Gábor: Lopott boldogságok
KOREA TABUI
• Géczi Zoltán: A pokolból kivezető út Dél-koreai politikai filmek
• Teszár Dávid: Titokzatos nők, feszült férfiak Koreai Filmfesztivál
• Varró Attila: Köddé válni Park Chan-wook: A titokzatos nő
ÚJ RAJ
• Gyenge Zsolt: Szikár mozgóképek szófukar költője Joanna Hogg
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Langlois köpönyege Az első filmmúzeumok
• Kovács Patrik: Játszd újra, Rick! A Casablanca utóélete
FESZTIVÁL
• Boronyák Rita: Nyitott szemmel Verzió
• Pauló-Varga Ákos: Boldogságkeresők Primanima
KRITIKA
• Fekete Tamás: Kettős látás Szilágyi Fanni: Veszélyes lehet a fagyi
• Benke Attila: Rapballada a rossz apáról Bernáth Szilárd: Larry
• Baski Sándor: Aguirre Izlandon Hlynur Pálmason: Isten földje
• Déri Zsolt: David Bowie-kaleidoszkóp Brett Morgen: Moonage Daydream
MOZI
• Roboz Gábor: Alcarrás
• Vajda Judit: Rosszul vagyok magamtól
• Gyöngyösi Lilla: Ki kutyája vagyok én?
• Rudas Dóra: A stand-up királynője
• Huber Zoltán: The Woman King – A harcos
• Fekete Tamás: Fekete Párduc 2.
• Kránicz Bence: Black Adam
• Kovács Patrik: Démoni fény
• Varró Attila: A menü
• Alföldi Nóra: Párcserés játszma
STREAMLINE MOZI
• Árva Márton: Argentina 1985
• Forgács Nóra Kinga: 1986 – Az elveszett év
• Benke Attila: Barbár
• Sándor Anna: A kiút
• Varró Attila: Circle of Danger
• Orosdy Dániel: Diabolik
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Gyilkosság a hivatásuk

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Fesztivál

Primanima

Boldogságkeresők

Pauló-Varga Ákos

A 10. alkalommal megrendezett elsőfilmes animációs seregszemle minden korábbinál több filmmel és új szekciókkal ünnepelt.

 

Volt miből válogatni a szokás szerint Budaörsön rendezett négynapos 10. Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Filmfesztivál során, a jelentős nemzetközi művek mellett a sikervárományos hazai kisfilmeket is megismerhette a közönség. Bogyó Péter MOME-n készült diplomamunkája például egy lebilincselő multiverzumos rövidfilm három hősről, akik a boldogságot jelképező sárga virágot keresik eltérő stílussal megalkotott világokban. A The Pattern a cselekmény központi részét képező növényke és a különböző korú protagonisták hozzá fűződő viszonya szerint tagolódik három fejezetre. Az Újrakezdés főszereplője egy fiatal gazda, aki a megrongálódott házát szeretné újraépíteni. A Nosztalgia című etapban egy idős férfi a természet közelségét keresi egy robotok által uralt, disztópikus sci-fi univerzumban. Az első két fejezettel erős hangulati kontrasztban áll a Felnövés című harmadik, melyben egy kisfiú véletlenül összetöri az anyukája cserepes virágát, emiatt találnia kell egy újat, kilépve saját fantáziavilágából. Az egyes fejezeteket az egységes és stílusos figuratervek tartják össze, így a készítőknek volt mozgásterük a hangulatokkal, színskálákkal, de még a képarányokkal is játszani. A The Pattern lehengerlő vizuális tálalása a ‘30-as évek rubber hose-animációit idézi, de a rendező érezhetően inspirálódott az elmúlt évek indie fejlesztésű videójátékaiból is (Cuphead, Oxygen Not Included). A képi megvalósításon túl a küldetéslogika, valamint a virtuális pályákra emlékeztető hátterek és gegek is erre erősítenek rá. Szintén boldogságkereső hősöket mozgat Sander Joon Sierrája, mely a legjobb elsőfilm díját nyerte. Ez a fanyar humorú dramedy egy család újraegyesülését mutatja be. A főszereplő egy fiú, aki a műhelyében autót bütykölő apja és a vele szemben lévő üvegházban kertészkedő anyja elhidegült házassága miatt sodródik szó szerint egyik térfélről a másikra, miközben a szülők ide-oda rángatják őt. A vagány sound designnak és a merész vizuális ötleteknek hála a film közepi őrült raliverseny-jelenet a legemlékezetesebb, de a történet lezárása is tartogat fordulatokat. Joon letisztult szimbolikával, minimalista, ízlésesen megalkotott animációval ábrázolja a széthullott család dinamikáját.

A szintén a versenyprogramban szereplő tajvani Shi-Rou Huang diplomafilmje egy párkapcsolat lélektanát mutatja be. A Lány a vízben kevert technikával animált képsorain egy szó szerint sebzett hős jelenik meg, aki próbál együtt élni traumáival. A rendező a sebek mögött azonban nem feltétlenül egy bántalmazó párkapcsolatot sejtet. Huang egy kihűlt viszony fájó emlékeit ábrázolja, a szakítás tragédiáját és az azt követő gyászfeldolgozás lépéseit is beleszövi művébe. A Lány a vízben lírai hangvételű, az egyedi animációban is sokszor használt szimbólumokat (hajó, sziget, víz) ügyesen tovább gondoló rövidfilm, melynek fő témájával nemcsak a sebzett szívűek tudnak azonosulni. Nagyobb ívű összefüggésekre koncentrál a Graziano és a zsiráf című társadalomkritikus szatíra. Fabio Orlando és Tommaso Zerbi rendezők a húsevés és a túlfogyasztás ellen, az állatok védelme mellett érvelnek. E virtuóz hétperces főhőse egy mikrosütőt rendel házhoz, ám a háztartási eszköz érkezését követően feje tetejére áll a húsrajongó Graziano élete. Új sütője zsiráffá, állólámpája pedig flamingóvá alakul át, majd a tagbaszakadt férfi egy dzsungelben találja magát, ahol különböző fogyasztási cikkek torzítják az érintetlen természetet. A vízesés tetején vécécsésze éktelenkedik, a nagyobb krokodilok mosógép, a kisebbek villanyborotva alakjait öltik, az elefántok gyomra pedig kolbászokkal tömött hűtőláda. A Graziano és a zsiráf humora zavarba ejtő, a mű a könnyed tálalásból indulva a természeti környezetét állatias ösztönöktől vezérelve kizsákmányoló emberről szóló, pesszimista hangvételű kiáltvánnyá érik. Ahogy a tavalyi Primanimán vetített Rakás, úgy Orlando és Zerbi is az önnön vesztébe haladó emberiségről festenek vészjósló víziót.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/12 51-52. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15593