KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/december
JEAN-LUC GODARD
• Darida Veronika: Búcsú a film filozófusától Jean-Luc Godard
• Nemes Z. Márió: A mozi és árnyéka Godard a 80-as években
A TÖRTÉNELEM ÖRVÉNYÉBEN
• Pápai Zsolt: Szerelmem, Barbarossa A nemzetiszocializmus filmmelodrámái – 2. rész
• Gerencsér Péter: Egy hatás alatt álló forgalmista Jaroslav Rudiš – Jaromír 99: Alois Nebel
MAGYAR MŰHELY
• Schubert Gusztáv: A történetírás vége Tősér Árpád: Blokád
• Erdélyi Z. Ágnes: „A filmes karriert elvesztettem” Ablonczy László: Béres Ilona
• Gyürke Kata: „Nem tudok távolságot tartani” Beszélgetés Oláh Katával
• Molnár Judit Anna : „A siker árnyalt érzés” Beszélgetés Rév Marcellel
• Stőhr Lóránt: Átmeneti rossz közérzet Gelencsér Gábor: Lopott boldogságok
KOREA TABUI
• Géczi Zoltán: A pokolból kivezető út Dél-koreai politikai filmek
• Teszár Dávid: Titokzatos nők, feszült férfiak Koreai Filmfesztivál
• Varró Attila: Köddé válni Park Chan-wook: A titokzatos nő
ÚJ RAJ
• Gyenge Zsolt: Szikár mozgóképek szófukar költője Joanna Hogg
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Langlois köpönyege Az első filmmúzeumok
• Kovács Patrik: Játszd újra, Rick! A Casablanca utóélete
FESZTIVÁL
• Boronyák Rita: Nyitott szemmel Verzió
• Pauló-Varga Ákos: Boldogságkeresők Primanima
KRITIKA
• Fekete Tamás: Kettős látás Szilágyi Fanni: Veszélyes lehet a fagyi
• Benke Attila: Rapballada a rossz apáról Bernáth Szilárd: Larry
• Baski Sándor: Aguirre Izlandon Hlynur Pálmason: Isten földje
• Déri Zsolt: David Bowie-kaleidoszkóp Brett Morgen: Moonage Daydream
MOZI
• Roboz Gábor: Alcarrás
• Vajda Judit: Rosszul vagyok magamtól
• Gyöngyösi Lilla: Ki kutyája vagyok én?
• Rudas Dóra: A stand-up királynője
• Huber Zoltán: The Woman King – A harcos
• Fekete Tamás: Fekete Párduc 2.
• Kránicz Bence: Black Adam
• Kovács Patrik: Démoni fény
• Varró Attila: A menü
• Alföldi Nóra: Párcserés játszma
STREAMLINE MOZI
• Árva Márton: Argentina 1985
• Forgács Nóra Kinga: 1986 – Az elveszett év
• Benke Attila: Barbár
• Sándor Anna: A kiút
• Varró Attila: Circle of Danger
• Orosdy Dániel: Diabolik
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Gyilkosság a hivatásuk

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Argentina 1985

Árva Márton


Argentina 1985 – argentin, 2022. Rendezte: Santiago Mitre. Írta: Mariano Llinás és Santiago Mitre. Kép: Javier Julia. Zene: Pedro Osuna. Szereplők: Ricardo Darín (Strassera), Peter Lanzani (Ocampo), Alejandra Flechner (Silvia), Claudio Da Passano (Somigliana). Gyártó: Kenya Films / Amazon Studios. Forgalmazó: Amazon Prime. Feliratos. 140 perc.

 

A történelmi emlékezet tanulságos nemzedéki mintázata tűnik kirajzolódni az 1976-83 közötti argentin katonai diktatúrát tárgyaló filmek történetében. Míg a törékeny demokrácia első évtizedeiben melodrámai hangvétel (A hivatalos változat, La noche de los lápices) vagy dokumentumfilmes megközelítés (Botín de guerra, Prohibido) segítette a korszakot átvészelt nézők szembenézését a véres elnyomás friss élményével, az ezredforduló utáni drámák már gyakran a gyermeki fantázián szűrték át a visszatekintést (Kamchatka, A kis ellenálló). Végül a 2010-es évektől a thriller izgalmai (A klán, Azor), illetve egy-egy bravúros műfajkeverés (Szemekbe zárt titkok, Az angyal) hozta közelebb a traumát a személyesen már inkább csak közvetve érintett generációkhoz.

Ennek fényében akár sejthető is lehetett, hogy a 2022-es Argentina 1985 nem elégszik meg a korábban bejáratott műfaji sémákkal, de a katonai junták vezetőinek perét feldolgozó film sajátos zsánermixe a témamegjelölés és a rendező eddigi életműve alapján is meglepő. A reálpolitikai machinációkat alapos szigorral feltérképezve nevet szerzett Santiago Mitre (El estudiante, La cordillera) ugyanis úgy követi a bűnösök felelősségre vonását sürgető ballonkabátos ügyész útját, hogy a könnyek közt elmondott tanúvallomások és a sötét fenyegetések képsorai közé vígjátéki, heist vagy éppen ifjúsági filmeket idéző pillanatokat illeszt. Az Argentina 1985 így még látványosabban ellentmondásos rendszerváltásfilm, mint a chilei Pablo Larraín ja: az állami terror hivatalos bukásának valódi és álarchívokkal átszőtt keserédes sikertörténete, melyben a múltidéző esztétika egyszerre hitelesítő és eltávolító hatását még a radikális hangnemkeverés is tetézi. A kínzások felidézése és a megindító vádbeszéd mellé ékelt könnyed zenés montázsokkal, bájos fiatal ügyvédcsapattal vagy humoros szópárbajokkal ugyanakkor Mitre korántsem relativizál, mindössze napjaink figyelemzavaros nézőjének is megüzeni, hogy az embertelen önkénnyel szemben esélytelenül is a végsőkig kell küzdeni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/12 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15598