Kultúrák és határokInváziós horrorKényszerbehatolásVarró Attila
A Vaksötét remekbe szabott horrorja felcseréli
a home invasion filmek hagyományos
szerepeit
A
klasszikus horrordefiníció középpontjában álló Szörnyeteg, a kollektív
félelmeket pusztító és elpusztítható testbe záró idegen lény legkésőbb a
Universal-horrorfilmek (azaz jóformán a műfaj születése) óta előszeretettel
kapcsolódik a faji/etnikai mássághoz, elég a Lugosi-féle Dracula kelet-európai vonásaira
gondolni (az 1924-es Johnson-Reed törvény árnyékában) vagy a brit kolonializmus
sötét megbosszulásaként alakot öltő Karloff-Múmia pogány rítusaira (alig egy
évtizeddel Egyiptom kiválása után a gyarmatbirodalomból). Hasonlóan mély
gyökerekkel nyúlik a rémfilm talajába az idegenellenesség és fajgyűlölet
lincs-metaforája is, kötődjön akár szörnyekhez (mint a Dr. Moreau műtőasztalán
teremtett féllények lázadása az emberek ellen az Elveszett lelkek szigetében) vagy állampolgárokhoz (lásd a klasszikus
Frankenstein falusi megfeszítését). A
horror minden évtizedben hiperszenzitív iránytűként mutat olyan irányokba,
ahonnan a társadalom fenyegetést érez, jelentse azt nemzet, ideológia vagy
generáció, sőt alacsony költségvetése és áldásos perempozíciója a kezdetektől
olyan diverzitást biztosít számára, hogy koron belül is igen sokféle, akár
homlokegyenest ellentétes ideológiák is megjelennek spektrumában (míg a 70-es
évek zombifilmjeiben az emberevés réme a fogyasztói társadalom belső
problematikájához köthető, kannibálfilmjeinél a harmadik világgal kapcsolatos
félelmekből táplálkozik) – akár egyetlen szűk szubzsáner is megoszthatja az
elemzők táborát (lásd a rape-revenge
filmek „feminista kontra nőgyűlölő” diskurzusát). Ennek fényében igen figyelemreméltó
az a változás, ami az utóbbi években végbemegy a horror és thriller átmeneti
zónájában prosperáló home invasion-filmek
terén, amelyek mind élénkebben feszegetik szoros tematikai határaikat: a nagy
múltú alműfaj százéves álomgyári évfordulóját (eredete egészen az 1910 körül
népszerű „magányos villa”-thrillerekig visszanyúlik) nem csupán formabontó
tematikai kavalkáddal, de szokatlanul kihangsúlyozott politikai háttérüzenettel
ünnepli – miközben a háborgatott otthonok gyilkos csapdákká alakulnak, lakói
szörnyek, támadói pedig áldozatok lesznek, a családi házakra frissen felhúzott
nemzeti lobogók árnyéka vetül.
A
2000-es évek nagy home invasion-hullámában
a zsáner elsősorban a generációs szakadék tematizálására kínált adekvát sémát,
a csoportos szörnyként működő lakásostromlók többnyire vérgőzös tinédzserek,
erőszakos videójátékok emlőin nevelkedett iskolai mészáros-gárda, alig egy
lépésre a tévéhíradóktól. Ugyancsak divatosak lettek az olyasfajta tisztítótűz-történetek,
ahol az áldozat saját traumájával, bűntudatával, fogyatékával kerül szembe a
(többnyire) magányos támadó személyében: a Burning
Bright tigrise a kamaszlány-hőse szabadulási vágyát jelképezi a nyakába
szakadt autista kisöccs terhétől, a Hush
süketnéma hősnője fojtogató írói blokkját küzdi le az álarcos agresszor
személyében, a Kopp kopp fruskapárosa
saját családfői inkompetenciáival szembesíti antihősét. Ezek a filmek közelebb
állnak a Jekyll-Hyde modell pszichohorrorjaihoz, mintsem a társadalmi
olvasatokhoz, ám az igazi revízió nem a saját árnyoldalukkal szembesülő
protagonisták terén zajlik (miként ezt az Az
utolsó ház balra és a Szalmakutyák
közelmúltbeli remake-jei jelzik, amelyek jócskán visszavesznek a polgárhősök
kritikájából), inkább abban a folyamatban, ahogy a műfaj két szembenálló
közösségénél (család kontra támadók) összemosódik, sőt egyenesen felcserélődik
a pozitív és negatív oldal. Az új trendben nem ritka, hogy a fenyegetett hősök bűnös,
tehetetlen vagy akár szörnyeteg karakterek (Túszjátszma,
Kopp kopp, Vaksötét), netán az
ártatlan külsők mögött szociopata könyörtelenség rejtőzik (Agression Scale, You’re Next) – utóbbi két film tovább árnyalja a
képet azzal, hogy a fenyegetett családban egyaránt ott lapul a támadóknál is
pusztítóbb gyilkos (épp a csoport legvédtelenebbnek tűnő karaktere) és egy
olyan domináns figura (apa vagy báty), aki anyagi okokból az egész invázió
kiváltójaként lepleződik le.
Tekintve,
hogy a home invasion témájánál nehéz alkalmasabbat
találni az ezredforduló nyugati világán eluralkodó migrációs félelmek
megjelenítésére, önmagában már az is elgondolkodtató, mennyire kerülik a
közelmúlt darabjai, hogy az otthonokra támadó idegeneket csábító külhoni
jegyekkel ruházzák fel: az antagonisták többnyire fajtiszta amerikaiak, akár a white trash, akár a white anglo-saxon protestant köréből kerülnek ki, sőt a műfaj
dokumentarista peremvidékén is inkább neonáci híradóesemény inspirálja az
alkotókat (Supremacy). Az utóbbi évek
legpolitikusabb home invasion-darabja,
a The Purge-széria idén bemutatott
harmadik része (The Election Year
alcímmel) egyenesen az aktuális választási helyzetre és a Trump-fenyegetésre reflektál
horror-disztópiájában, ahol a hatalmon lévő ultrakonzervatív párt az évi
tisztítótűz-éjszakát immár nem csupán arra használja, hogy könnyítsen az –
önvédelemre legkevésbé képes – nincstelenek költségvetési koloncán, de egy árjakommandót
uszít a rivális demokrata elnöknő-jelöltre: a behatoló immár maga a fasisztoid
állam, és a fennen hirdetett nemzeti stabilizáció ára az otthonok, a
magánszféra destabilizálása lesz. Ahelyett hogy leütnék a kínálkozó magas
labdát, a kortárs darabok inkább megvonnak a szimpátiából a bentlakókkal
szemben a kívülállók javára, akik indítékai túlnyúlnak a tinimészáros-féle hobbi-szadizmuson,
sőt akár maguk is kényszerhelyzetben cselekednek (Túszjátszma, Agression Scale, Vaksötét). Míg a hagyományos sémában
központi szerepet játszó rémmaszkok arról mesélnek, hogy közvetlen környezetünk
felcserélhető bábjai rejtőznek a fenyegetés mögött, a rendhagyó darabok
bepillantást kínálnak a Terror álarcai alá és fedetlen arccal állítják elénk a
támadókat, feltárva rajta az emberi vonásokat. Ezek a náluk nagyobb erőknek
kiszolgáltatott bűnözők nem csupán egy jobb élet reményében, de egyenesen az
életben maradás kényszerétől hajtva válnak illegális behatolókká, a helyszín
pedig nem a bűnös örömök játszótereként jelenik meg, inkább egyfajta
tranzitházként, amelyben a kijutás épp olyan fontos célt jelent számukra, akár
a bejutás.
Innen
pedig egyetlen lépés csupán, hogy a rémfilm-néző ne csak a határzóna zavarába
helyezve próbáljon azonosulási pontokra vadászni a „jó-rossz” és „rossz-jó”
karakterek között, de rettegésének fókusza direkten átkerüljön a saját
otthonukban terrorizált kisebbséggé váló honpolgárokéról a behatolókban
munkálkodó iszonyatokra – a határszegések fizikai kínjaira (szögesdrótoktól
kutyaharapásokig), a házigazdák háta mögül előbukkanó automata fegyverek és metszőollók
sokkjára, de mindenek előtt az illegális tartózkodás folyamatos rejtőzködésének
minden percet átitató borzalmára. Fede Alvarez idei Vaksötétje pontosan ezt ábrázolja lenyűgöző erővel és nyirkos hitelességgel
egy óramű-precízen kidolgozott horror-narratívában, középpontban a
láthatatlanság és a túlélés között felszülő ellentmondással, mint ezt az
eredeti cím („Ne lélegezz”) is jelzi:
ha levegőt veszel, láthatóvá válsz és levadásznak – ha nem veszel, előbb-utóbb
megfulladsz a rád szorult falak között. A kortárs Detroit kihalt, lepusztult
kertvárosa és a szívében álló „kisház nagy vagyonnal” eleinte nem több puszta
kizsákmányolandó helynél, amelyen keresztül a három fiatal betörő kijuthat az
otthoni nyomorból és családi erőszakból a tejjel-mézzel folyó Kaliforniába – a
tulajdonos vak veteránja („he lost his sight in Irak”) pedig csupán védtelen,
megtört apának tűnik, aki jogosan és kétségbeesetten próbálja megvédeni
otthonát a kifosztástól. A kép azonban fokozatosan alakul és árnyalódik, mígnem
teljesen megfordulnak a szerepek: a harcos honvédőből indokolatlan agresszióval
és gyilkos gyűlölettel visszavágó tébolyult lesz birtokában a hazai pálya
minden előnyével, sőt személyén keresztül egy komplexebb kapcsolat is feldereng
Behatoló és Bentlakó között. Azzal, hogy az egy szem kislányát elvesztő (és a
boldog múlt illúziójában élő) apa-figura családi vérvonala megőrzése végett
előbb egy környékbeli lányt, majd a betörők női tagját izolált pincéjébe zárja,
az uruguay-i író-rendező elég világosan utal arra a kényszerhelyzetre, amelyben
a nyugati világ egyre inkább rászorul a harmadik világbeli betolakodókra, hogy
ellássák azokat az ország működéséhez nélkülözhetetlen feladatokat, amelyeket
immár képtelen saját emberforrásból biztosítani. Akárcsak a Gonosz halott-remake drogfüggőségről
szóló mögöttes szövegénél tette, Alvarez ezúttal sem erőlteti a műfaji
elvárásokat üzenetéhez, egyszerűen felépít egy olyan szituációt, amelyben
egyszerre működnek logikusan és hihetően a harsány horrorklisék, valamint a
napi valóságból ismert mechanizmusok (lásd az inszemináció-jelenet
gyomorforgató, ugyanakkor húsbavágóan éles metaforáját) – ítélete pedig a
keserű happy end ellenére is könyörtelen. A Vaksötét
klausztrofób, kilátás nélküli otthona nem csupán egyfajta rögtönítélő militáns
diktatúra purgatóriuma behatolói számára a hátrahagyott pokol és álmodott
édenkert között, de egyben egy elnéptelenedő, nyomorba csúszó vadkapitalista
társadalom szívszorító jelképe is: érzelmi vakság és szellemi sötétség pusztulásra
ítélt határvidéke, a barbárokra zárva.
VAKSÖTÉT
(Don’t Breathe) – amerikai, 2016. Rendezte: Fede Alvarez. Írta: Rodo Sayagues
Mendez és Fede Alvarez. Kép: Pedro Luque. Zene: Roque Banos. Szereplők: Jane
Levy (Rocky), Dylan Minnette (Alex), Daniel Zovatto (Money), Stephen Lang (Vak
Ember). Gyártó: Good Universe / Ghost House Pictures / Screen Gems. Forgalmazó:
InterCom. Szinkronizált. 89 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 5.4 |
|
|