Film noirA film noir műfaji családfája – 2. részTemetési csokrokPápai Zsolt
A
tragikus románc a végzet elkerülhetetlenségéről, a melodráma az
elkerülhetőségéről szól. A fekete románc fatalizmusa nagy hatással volt a film
noirra.
A
gengszterfilm mellett a film noir legfontosabb műfaji előzménye a tragikus
románc. Nincs rendhagyóbb zsáner a noirkorszak előtt, érthetetlen hát, hogy
miért keverik össze a tökéletesen Hollywood-konform szerelmi melodrámával.
Érthetetlen, hiszen tematikusan, szerkezetében és ideológiájában is különbözik
attól – mindenekelőtt azért, mert a tárgya a halálos szerelem.
Önáldozat
kontra halál
A
szerelmi melodráma ellenben az áldozatos szerelemről szól. Király Jenő szerint
kétféleképpen szólhat arról, az egyesülés ünneplésével, vagy a lemondás
katarzisának megmutatása révén. Király szerint ugyanis a szerelmi melodrámák
aszerint tipologizálhatóak, hogy milyen boldogságkoncepciót érvényesítenek. Az „egyszerű
boldogságfilm” hőse nem tekinti a boldogság feltételének a szerzett javakat
(pénz, karrier, „megvett” szerelem stb.), ezért megszabadul az élet talmi
minőségeinek és álszükségleteinek terrorjától, és „a felesleges igények
halmozása” helyett végül az őszinte szerelmet választja. A csalásban (1915) a léha életű asszonyka érzései megváltoznak
férje irányában, miután rájön, hogy az becsületét és szabadságát is képes
feláldozni érte; a Megtalált években
(1942) az iparmágnás elszakad a nagyvárostól, vállalatbirodalmától és a
nagypolitikától, és kisemberként, vidéken leli meg a boldogságot; a Mr. Skeffingtonban (1944) a megátalkodottan
nárcisztikus hősnő változik meg, amikor rádöbben, hogy a sok udvarlója között
akadt egy, aki őszintén szerette. Összességében azok a melodrámák, amelyekben a
szerelmesek végül az életükben – tehát nem a közös halálban – egyesülnek,
egyszerű boldogságfilmnek tekinthetőek.
A
szerelmi melodrámák azonban gyakran nem egyesüléssel, hanem épphogy elválással
végződnek. A „tragikus” vagy „negatív boldogság”-koncepciót érvényesítő
művekben a hős önakaratából áldozatszerepbe kerül, ugyanis – felismerve társa
hosszú távú érdekeit – lemond a szerelmeséről. Ez az állapot azért nevezhető
boldogságnak, mert mérhetetlen magas léleknívót feltételez, az önérdek teljes
feledése, az önátadás és önzetlenség maximalizálása szükséges hozzá. A tragikus
boldogságra kész hősnő mondja szerelme apjának az 1936-os A kaméliás hölgyben, amikor az apa le akarja beszélni őt a
szerelemről: „Nem hiszem, hogy képes
megérteni, hogy egy védtelen nő, amilyen én vagyok, az önérdeke fölé tud
emelkedni egy olyan finom és tiszta érzés által, amiről megalázó még beszélni
is.”
A
tragikus boldogságkoncepcióra példa Ratoff Intermezzója
vagy Kertész Casablancája. Utóbbiban
Rick (Humphrey Bogart) megkaphatná Ilsát (Ingrid Bergman), de nem él a
lehetőséggel, mert annyira mélyen szereti, és tudja, hogy bűnt követne el
ellene, ha elragadná a férjétől, hiszen ezzel életre szóló
lelkiismeret-furdalásra ítélné őt (nem beszélve arról, hogy a feltámadó
hazafias érzelmei sem engedik meg számára a nő meghódítását).
„A
melodráma a boldogságvágy önvizsgálata” – írja Király Jenő A film szimbolikájában, ami egyúttal azt jelenti, hogy a műfaj a
hős erényeit és morálját állítja fókuszba. Ezzel egybecseng Peter Brooks
véleménye, aki gyakran hivatkozott könyvében (The Melodramatic Imagination) úgy fogalmaz, hogy a melodráma a
fundamentális morális kérdésekben igazítja el az embert, mégpedig egy olyan
korban, amikor a szilárd erkölcsi talapzat elveszni látszik számára. „A
melodráma válik az elemi erkölcsi univerzum felfedésének, megmutatásának és
működésbe hozásának elsődleges módjává egy posztszakrális korban” – szól Brooks tézise. A legnagyobb
klasszikus hollywoodi melodrámák pontosan erről, a morálról szólnak. Fő
kérdéseik a következők: hogyan lehetünk többek önmaguknál azáltal, hogy
lemondunk önmagunkról? Hogyan győzheti le az ember saját magát, illetve
önzését, egoizmusát? Miként maradhat morális azáltal, hogy egyrészt elhárítja
magától az anyagias boldogságelv által kínált javak, másrészt a társadalmi
konvenciók terrorját? Josef von Sternberg Az
üdvözülés megszállottjai egyik utolsó inzertjével tömören fogalmazza meg
mindezt: „Megvívták és megnyerték a legnagyobb csatát – önmaguk ellen!”.
Érdekes
módon a boldogságvágy önvizsgálata egy olyan műfajban a legerősebb, a
némafilmben, amely egyszerre kapcsolódik a melodrámához és gengszterfilmhez. Az
underworld melodrama Walsh Újjászületésétől Browning Törvényen kívüljén és Worsley A büntetésén keresztül Sternberg Alvilágáig igen népszerű, és jóllehet
számos gengszterfilmi elemet tartalmaz (a miliőfestéstől egyes
konfliktustípusokon át a hősök galériájáig), mégsem szokás a gengszterműfaj
szerves részének tekinteni. Az underworld
melodrama a klasszikus gengszterfilmmel ellentétben nem a bűnbe bevezető,
hanem az onnan kivezető utat festi le, azaz per definitionem a boldogságvágy
önvizsgálatáról szól, azt mutatja meg, hogy a hős milyen módon jut el az addigi
életét vezérlő anyagi boldogságkoncepció elvetéséig. Amikor az Alvilág végén Bull Weed lemond a számára
legnagyobb kincset jelentő nőről annak boldogsága érdekében – mégpedig azok
után, hogy lényegében mindent kizárólag a nő kedvéért és érdekében tett a
filmben (miatta rabolt és miatta gyilkolt) –, valamint megtagadja korábbi bűnös
életét, akkor a melodrámaműfaj minimumát teljesíti. Nem létezik
melodramatikusabb figura a megtérő gengszternél, hiszen kiváltképpen látványos
életének fordulata. (És fordítva: aligha van kevésbé melodramatikus figura a nem megtérő gengszternél, a Kis Cézár Rico Bandellójától A keresztapa Michael Corleonéjéig.)
Vázolt
melodráma-értelmezés megkérdőjelezi az egyik elrongyolt tézist a műfajjal
kapcsolatban, miszerint a filmek hőse passzív. A Brooks és Király intenciói
alapján kialakított koncepció nemhogy passzív, de egyenesen hiperaktív
melodrámahőst feltételez, igaz, inkább a pszichéjén belül éli meg a kalandok
sorát, a fizikai akciózás távolabb áll tőle, mint a legtöbb hollywoodi hőstől
(bár ez is vitatható, elég a Casablanca
Rickjének a film utolsó harmadában tett lépéseire utalni). A passzivizálódó hős
nem a melodráma, hanem a tragikus románc főszereplője.
Végzetesen
fehér
A
tragikus románcé, ami tehát alapjaiban különbözik a vele gyakran összemosott
melodrámától. Ha – mint Elsaesser fogalmaz – a melodráma olyan tragédia, ami
nem következik be, akkor a románc olyan tragédia, ami bekövetkezik. A tragikus
románc a melodrámához hasonlóan nagy múltú zsáner, amely már a némafilm
korszakában felbukkan Hollywoodban is (Letört
bimbók, A kaméliás hölgy [1921], Az ismeretlen), és a hangosfilmben
tovább él (Anna Karenina [1935], Üvöltő szelek [1939], A levél [1940], Humoreszk [1946], Carrie
[1952]).
Melodráma
és tragikus románc kardinális különbsége, hogy előbbi hőse eléri a boldogságot
(még akkor is, ha a tragikus boldogságfilmekben ez nem feltétlenül evidens,
hiszen nem látványosan történik, sőt: a lelki épülés gyakran a felszínen
veszteségnek hat), míg utóbbi hőse boldogtalanságra van kárhoztatva. A tragikus
románc legszembetűnőbb szerkezeti eleme tehát az unhappy end, főszereplője
pedig a törekvéseiben csődöt mondó és elbukó hős. Mindazonáltal a kudarchoz
vezető út gyakran különbözik a filmekben, ezért a románcként felcímkézhető
filmek korpuszán belül elkülöníthető két alcsoport. Az egyikhez a kevésbé sötét
világképpel bíró, és ezért a melodrámákhoz közelebb álló művek tartoznak, a
másikhoz a beborultabb tónusúak, amelyek a film noir legközvetlenebb
előzményei. A románc „melodrámai ága” olyan szerelemről szól, amelyben
egyenrangúak a felek, és áldozatra is hajlandóak egymásért, de erőfeszítéseik
ellenére sorsuk tragédiába fut (áldozatos halálos szerelem), a románc „noirszerű
ága” pedig olyan szerelemről szól, amelyben csak az egyik fél hoz áldozatot
(részáldozatos vagy áldozattalan halálos szerelem). Az első csoporthoz tartozó
filmeket fehér, a másodikhoz
tartozókat fekete románcnak
nevezhetjük.
Különbségeik
dacára természetesen számos hasonlóság is akad köztük, mint például a
pesszimizmusuk és fatalizmusuk. A tragikus románc pesszimizmusának szerkezeti
alapjai vannak. Legyen bár szó fehér vagy fekete románcról, sokat elmond a műfaj
világképéről, hogy a klasszikus melodrámaszerkezet sérül, csonkul a filmekben.
A legdöntőbb változás, hogy a melodrámai csoda – ami nem valamiféle
fantasztikus elemet, hanem a szerelmeseket révbe vezető dramaturgiai
meglepetést jelent – a románcból kivonódik. A tragikus románc az
alapstruktúrája szerint a katasztrófával (fekete változat), esetleg a célt nem
érő szerelmi hőstettel (fehér változat) fejeződik be. Jóllehet a fehér
románcban esetleg a csoda ígérete is megjelenhet, de ennek értéke sohasem ér fel
a melodrámai csodával.
A
tragikus románc pesszimizmusát mélyíti el a véletleneknek a melodrámákban – és
egyáltalán: a legtöbb hollywoodi műfajban – megszokottól eltérő használata. A
tragikus románc mindkét válfajában a véletlen egybeesések alkalmazása azért
rendhagyó, mert a központi figura bukását indukálják, illetve állóképességének
korlátozottságát nyomatékosítják (ezt láttuk a gengszterfilmek esetében is).
A
véletlen egybeesések hollywoodi tradícióktól eltérő alkalmazásának is szerepe
van abban, hogy a történetek fatalista jelleget nyernek. A végzet központi
fogalom a tragikus románcban, sokszor a film alaphelyzetébe kódolt a pusztulás,
a hős már kezdetektől balsorsa beteljesítése felé halad. A tragikus románc a
végzet elkerülhetetlenségéről, a melodráma az elkerülhetőségéről szól. A
tragikus románc fatalizmusa nagy hatással volt a film noirra, de – néhány
kivételtől eltekintve, mint amilyenek Erich von Stroheim munkái, a Szeszélyes asszonyoktól a Gyilkos aranyig – a románcban a végzet
és a bukás korántsem áll olyan szoros kapcsolatban a szerzésvággyal és a
kriminológiai értelemben vett bűnnel, mint a noirban.
A
tragikus románc – legyen fehér vagy fekete – mindig halállal végződik, az egyik
vagy mindkét fél halálával. A befejezés akkor tragikusabb, ha csak az egyik fél
hal meg, mivel a túlélő személynek hurcolnia kell magával a fájdalmat: a film
ebben a reménytől megfosztott állapotában hagyja magára őt. Ragyogó példa erre
a tragikus románc örökségét a teljes noirkorpuszon belül talán legihletettebben
hordozó, ráadásul a fekete és a fehér változat ismérveit egyaránt magán viselő A postás mindig kétszer csenget (1946),
Tay Garnett-től.
A
tragikus románc két alakzata legalább annyi vonatkozásban különbözik egymástól,
mint amennyiben hasonlít. Az eltérések forrása, hogy a szerelmi érzés a fehér
románcban kölcsönös, a feketében nem. A fehér románcban a szerelmesek
hajlandóak áldozatra egymásért, és – csakúgy, mint a melodrámában – készek „boldogságvágyuk
felülvizsgálatára”, de a melodrámák hőseivel ellentétben ezt nem tudják
végigvinni. A fehér románcban tehát a szerelmi érzés kölcsönössége egyúttal azt
is jelenti, hogy a kapcsolat nem valamelyik fél egoizmusa, hanem nehezen
kontrollálható külső körülmények, illetve a véletlenek összjátéka miatt jut
holtpontra.
Olyan
művek fémjelzik ezt a csapást, mint Whale Waterloo
Bridge-e, Wellman Biztonság a
pokolbanja, Garnett Egyirányú útja,
Mamoulian Krisztina királynője,
Goulding Későn jött boldogsága, Cukor
A kaméliás hölgye, továbbá a ‘lovers
on the run’-darabok (mely utóbbiak a gengszterfilmmel is érintkeznek). A filmek
jobbára a hősöknek az egyszerű boldogság megvalósítására tett kudarcos
kísérleteiről szólnak. A Whale-féle Waterloo
Bridge utolsó jelenetében véletlen kataklizma történik, pedig már olybá
tűnik, hogy szárba szökken a nincstelen utcalány és jómódú kiskatona szerelme.
A Krisztina királynőben végzetes
párbaj szab gátat a boldogságnak, a Biztonság
a pokolban hősnője pedig inkább választja a halált, semmint hogy hűtlen
legyen kedveséhez. Az Egyirányú út
szerelmeseit bár egymásnak teremtették az égben, egyszerű boldogságuk
realizálása földi körülmények között lehetetlen: az expozíciótól kezdve tudja a
néző, hogy az egyiket a bíróság halálra ítélte, a másik pedig halálos beteg.
Úgyszintén halálos kór akadályozza meg a beteljesülést a Későn jött boldogságban, melynek eredeti címe – Dark Victory – igen sokatmondó, a fehér
románc lényegét fejezi ki.
Egyes
filmekben a fantasztikum régiójába utaztatva igyekeznek az alkotók kárpótolni a
hősöket a földi közegben bekövetkező bukásért. Az egyszerű boldogság túlvilági
realizálását sejtető filmeket a melodrámához és a fantasyhez is meghitt viszony
fűzi, mint az Egyirányú út vagy A szellem és Mrs. Muir bizonyítja.
Mindkettőben meghalnak ugyan a felek, de a halál nem, illetve nem egyértelműen
értékvesztésként tételeződik bennük. A filmek kódája azt sugallja, hogy a halál után mégis csak egymásra talált a
pár, azaz megtörtént az, ami a földi életben lehetetlen volt. A szellem és Mrs. Muir és az Egyirányú út olyan fehér románcok,
amiket valóban csak egy hajszál választ el a melodrámától.
A
fekete árnyalatai
A
tragikus románcnak az egyenrangú szerelmeseket felléptető – a műfaj melodrámai
ágát fémjelző, és ezért fehér románcnak nevezhető – szubzsánere mellett létezik
egy válfaja, amely diszharmonikus érzelmi viszonyokat ábrázol. A fekete románcban a kapcsolatok
valamelyik fél önzése, hűtlensége, vagy haszonlesése és bírvágya (netán
érdektelensége) miatt futnak zátonyra. Míg a fehér románc óvatosabban, a fekete
határozottabban távolodik el a melodrámaműfajtól. A fekete románc az egyik
legsötétebb világképű és a noirszenzibilitást a tízes-húszas-harmincas években
legintenzívebben hordozó hollywoodi műfaj, amely durván szemben áll az
álomgyári boldogságmitológiával és optimista ideológiával. Jellemző, hogy a „boldogságvágy
önvizsgálata”, a mindenkori melodráma alapeleme, a fekete románcból (számos
noirhoz hasonlóan) hiányzik.
Ez
azzal függ össze, hogy a fekete románc megtagadja Óhollywood alapértékét, az „egyszerelemhitet”
(Király Jenő kifejezése). Az egyszerelemhitet az egyistenhit analógiájára a
klasszikus melodráma vezeti be, és lényege, hogy a férfi és nő is egyetlen
személyt szeret. Jóllehet gyakran feltűnnek a melodrámahős érzelmei számára
néminemű veszélyt hordozó kísértők is a filmben, de végeredményben a csábító és
a csábítás jelenléte csak a hős állhatatosságának nyomatékosítását célozza. Az
egyszerelemhit a hollywoodi műfajok zömének melodrámai alapozottságát
bizonyítja, hiszen alig akad olyan zsáner, amelyből hiányzik, nem csak a
melodrámában és a fehér románcban, de – többek között – a westernben, a
kalózfilmben, sőt a thrillerben és a horrorban (!) is megvalósul. Durván
destruálódik viszont a fekete románcban, és az arra épülő noirban, olyanformán,
hogy a férfi ugyan egyszerelemhívő marad, a nő viszont promiszkuussá alakul.
A
melodrámában és a fehér románcban a (lehetséges) szerelmi relációk közül egynek
viszonosnak kell lennie, ezzel szemben a fekete románcban az érzelmek nem
kölcsönösek, vagy csak átmenetileg azok. A Casablanca
melodrámájában Rick és Ilsa vagy az Egyirányú
út fehér románcában Joan és Dan kölcsönösen szerelmes egymásba, ellenben a Szeszélyes asszonyokban, Az ismeretlenben, A levélben, illetve az Anna
Karenina legkülönbözőbb változataiban nem találni ilyen relációt
(utóbbiakban Anna és Vronszkij kapcsolata kezdetben nem egyenlőtlen, de idővel
azzá válik: ez vezet Anna halálához). Ebből eredően a – gyakran létrejövő –
szerelmi háromszögek dramaturgiai funkciója eltér a melodrámában (illetőleg a
fehér románcban) valamint a fekete románcban, előbbi kettőben ugyanis az
érzelmek megerősödését provokálják, míg utóbbiban az érzelmek gyengülését,
végső soron elroncsolódását idézik elő. A kárhozatos szerelem az 1941-es A máltai sólyom, a Kettős kárigény (régebben: Gyilkos
vagyok), a Kísért a múlt, a Gyilkosok, A sanghaji asszony előtt sok évvel már megjelent a fekete
románcban. A különbség mindössze annyi, hogy a szenvedélyeinek megrablását,
érzelmeinek kifosztását elszenvedő fél a noirban a férfi, a románcban jobbára a
nő, továbbá, hogy a noirban a zsákmányszerzés is hangsúlyos motiváció, míg a
románcban nem az.
A
fekete románc nem feltétlenül tragikusabb, mint a műfaj fehér változata,
mégpedig nagyrészt éppen a szerelmi megszállottság ábrázolása miatt. Az
egyoldalú kapcsolatokat ábrázoló fekete románcban a szerelmes(ként bemutatott)
fél gyakran nem annyira tragikus figura, mint a fehér románc viszontszeretett
és viszontszerető hőse. A beteges szerelmi megszállottság – különösen ha
féltékenységgel párosul – magát a szerelmi érzést is kompromittálja, illetve
lefokozza a tébolyult érzelmei által satuba fogott személyt. Mi több: gyakran
az is megkérdőjeleződik a filmekben, hogy az ilyen típusú érzelmek szerelemnek
nevezhetőek-e egyáltalán, és nem a hős gyengeségét demonstrálják-e inkább
(hiszen belép és bent ragad egy nyilvánvalóan egyenlőtlen kapcsolatban). A
leglátványosabb mindez, amikor a fiatal nő beteg és/vagy idős férfit használ
ki, mint az 1914-es A veszedelmes asszonyban,
vagy később olyan filmekben, mint Huston Moulin
Rouge-a, Mann A nagy Flamarionja,
Lang Vörös utcája.
A
hollywoodi fekete románcok nem alkotnak konzisztens csoportot, a műfaj több
altípusát lehet elkülöníteni, melyek közül a legfontosabbak: a „vampfilm”, az „ártatlanlány-film”
és a „bukottnő-film”. Aszerint különböztethetőek meg, hogy a filmben a nőfigura
(1) kísértő, (2) áldozat, illetve (3) mindkettő: kísértő és megkísértett
személy egyszerre. A vampfilmben a végzet asszonya kihasználja a férfit érzelmileg
és/vagy anyagilag; az ártatlanlány-változatban a főszereplő hölgy feláldoztatik
érzelmileg és/vagy fizikailag egy romlott férfinak; a „bukottnő-film” pedig a
nem makulátlan múltú, és az igaz szerelemben megtisztulni kívánó hősnő
kudarcáról szól.
A tiszta
lény megbecstelenítését központba állító filmek, mint a Temple Drake története vagy a Letört
bimbók, a legkevésbé reprezentánsak. Utóbbi éteri tisztaságú Lucyje (Lilian
Gish) halmozottan áldozat, pszichésen és fizikailag egyaránt kiszolgáltatott,
és a helyzetét vizualizálja az a megoldás, hogy sohasem – illetve csak apja
parancsára – mosolyog. Áldozata a sorsnak (édesanyja meghalt), a szegénységnek
(nyomorban él), valamint a családon belüli erőszaknak (apja veri). A film
legsokkolóbb jelenetében apja előbb megerőszakolja, majd megöli. A szekvencia
felépítése és szimbolikája – a fallikus képzeteket megengedő tárgyak használata
– magáért beszél: a Lucy menedékeként szolgáló vécé ajtaját fejszével csapja szét az apa, majd az ágyba vonszolja Lucyt, ahol egy korbács nyelével fenyegeti. A Letört bimbók minden idők egyik
legvigasztalanabb hollywoodi darabja, egyúttal – a vérfertőzés-motívum miatt –
tematikailag meglehetősen radikális. Ideológiailag is szubverzív, hiszen a
hollywoodi apriori optimizmust ritkán érvénytelenítik ilyen határozottan egy
filmben. A Letört bimbók továbbá azt
bizonyítja, hogy a fekete románc egészen odáig juthat, hogy a vétlen hőst
bünteti és passzivizálja végletesen. Márpedig ilyenkor a románc a noirnál is
feketébb.
A
tragikus ártatlanlány-filmmel szemben a bukottnő-film nem vétlen hőst
szerepeltet. A fekete románc változatai közül ez áll legközelebb a fehér
románchoz, ugyanis felsejlik benne az érzelmek kölcsönösségének lehetősége. Itt
a nő nem számító antagonistaként tűnik fel, azaz nem használja ki érzelmileg és
anyagilag, hanem őszintén szereti a férfit, vagy ha kezdetben a számítás
vezérli is, idővel tisztulnak érzelmei. Szenvedélyének őszintesége ellenére
mégis elbukik, hiszen vezekelnie kell a bűneiért. A bűne lehet egykori feslett
élete vagy például az, hogy a szerelmét csak egy másik személy – leggyakrabban
a férje – kárára tudja realizálni, akihez tehát hűtlen lesz, ekképpen a
pozíciója morálisan ellentmondásossá válik. A sors nem egyszerűen megbosszulja
ezt, de halmazati büntetésként azt is el kell viselnie a heroinának, hogy a
döntő csapást a szeretője méri rá árulásával, hűtlenségével. A fehér románc
nőfigurája és a fekete románc bukott nője között tehát az egyik döntő
különbség, hogy előbbi nem mások kárán realizálja szerelmét, utóbbi viszont
boldogtalanná tesz másokat. Az Anna
Karenina-adaptációk a
bukottnő-film ideáltipikus darabjai. A címszereplő a férjét és a gyerekét
hagyja el szeretőjéért, akiről nem tud lemondani annak árulása után sem: ezért
lesz öngyilkos. A bukott nő tehát arra van kárhoztatva, hogy se az egyszerű, se
a tragikus boldogság ne jusson neki osztályrészül, se a földön, se a
fantasztikum régiójában. Az egyszerű boldogság megtagadtatik tőle a körülmények
(sokszor kiszámíthatatlan) alakulása vagy imádottjának viselkedése –
legtöbbször hűtlensége – miatt, a tragikus boldogságot pedig nem tudja elnyerni
önmaga miatt. Képtelen kilépni az egójából és lemondani a szerelméről, azaz nem
tud arra a léleknívóra eljutni, ahova a tragikus boldogságfilmek hőseinek sikerül.
Carmenek
és szerelmeik
A
fekete románc legfontosabbika a vampfilm. A tragikus ártatlanlány-filmmel és a
bukottnő-filmmel szemben ugyanis nagyszámú mű sorolható hozzá, ráadásul a
noirszenzibilitás mellett a noirműfaj egyes elemei is markánsabban megtalálhatóak
benne, mint a fekete románc más alakzataiban. A vamp a férfiak érzelmeivel
visszaélő, az anyagi vagy érzelmi haszonszerzést hajszoló, a szexualitását és
erotikus képességeit a csábítás folyamatában maradéktalanul kihasználó nő,
akinek destruktivitását jól mutatja, hogy halálos áldozattal jár a
tevékenysége. (Ám az erős egyéniségű, a szexualitását kihasználó nő nem lesz
feltétlenül vamp, kivált, ha az anyapozícióval kerül kapcsolatba. Vagy úgy,
hogy ténylegesen anyaként jelenik meg – Marlene Dietrich figurája a Szőke Vénuszban – vagy úgy, hogy
bizonyos helyzetekben anyaként viselkedik, mint a Mae West-karakter a Rosszat tett vele című filmben).
Gyakran
nehéz különbséget tenni vamp és bukott nő között, amit A levél, William Wyler mesterműve példáz. A Carmen-sztori
inverzeként szemlélhető film ott kezdődik, ahol a Carmen-történet véget ér és a
szereposztása is fordított: nem a férfi, hanem a nő gyilkol féltékenységében.
Leslie Crosbie (Bette Davis) vampként is értelmezhető, mert kíméletlenül
kihasználja férjét, és bukott nőként is, mert érzelmeiben megvezetett,
kihasznált személy a szeretője részéről. A figurát a bukott nővel rokonítja
továbbá, hogy nem a szexualitásával hat a férfiakra, inkább ártatlan és
törékeny personáját használja ehhez. Wyler munkáját protonoirként is emlegetik (1940 novemberében mutatták be, a Magas Sierra előtt kettő, A máltai sólyom előtt tizenegy
hónappal), illetve a melodráma és a noir homályzónájába helyezik. Műfaji
megítélésének bizonytalanságai arra hívják fel a figyelmet, hogy mennyire
tisztázatlan a noir és a melodráma – illetve melodráma és románc – kapcsolata a
nemzetközi szakirodalomban, ugyanakkor részben megmagyarázza a műfaji
pozicionálással járó problémákat, hogy A
levél filmtörténeti korszakhatáron áll, annak a pillanatnak a dokumentuma,
amikor megkezdődik a fekete románc átalakulása film noirrá. A levélben az érzelmi konfliktussal
egyenrangúvá válik a bűnügyi probléma, márpedig a nyomozásmotívum
nyomatékosítása a tragikus románcokra nem, míg a noirokra kifejezetten jellemző.
A filmbeli nyomozás ennek megfelelően két szálon fut: az elbeszélés célja
egyrészt a gyilkosság hátterének felderítése, másrészt – ezzel szoros
összefüggésben – Leslie érzelmeinek tisztázása.
A
vampfilm prototípusait jelentő művek (Powell: A veszedelmes asszony, DeMille: Carmen)
még az 1910-es évekből valók, és férfi és női hőseik egyaránt a film noir
bázisfiguráit előlegezik. (A filmekről lásd: Pápai Zsolt: Kleopátra lánya. Filmvilág, 2014/7.) A veszedelmes asszony megbűbájolt családapája a maradéktalan
passzivitásba süllyedt noirférfiak prototípusa (melyekből egyébiránt
meglehetősen kevés van, például Siodmak Gyilkosokjának
Ole Andersonja ilyen), a Carmen Don
Joséja pedig az erotikus varázs miatt talajt vesztő, ámde az utolsó utáni
pillanatban mégis aktivizálódó noirférfi mintája. A két film nőfigurái is
tovább élnek majd a noirokban: A
veszedelmes asszony vampja a nagyvilági, mondén csábítók (Kettős kárigény), a Carmené pedig az egzotikus végzetasszonyok (Macskaemberek) felmenője, továbbá gyakran a két típus egybeépítése
is megtörténik a negyvenes években (Phantom
Lady, Kísért a múlt, Nő a parton).
Különbség
a két film között, hogy DeMille női hősének érzelembűne jobban kriminalizálja a
férfit, mint A veszedelmes asszony
alfanősténye. Utóbbiban a delejezett apuka csak magának árt azzal, hogy
beleszeret a mondén asszonyördögbe, Don Josét viszont gyilkossá zülleszti
szenvedélye: a film közepén a szívszerelmét gyalázó társát öli meg, a zárlatban
pedig az imádott, de csalfa nővel végez. Az egymást romlásba döntő felek
ábrázolásával DeMille a noirműfaj rendezői számára tapossa az ösvényt: a
férfihősnek a nő részéről történő kriminalizálása a noirban központi motívummá
válik.
A
fekete románc vampfilm-változata a legkülönbözőbb realizációkban élt Óhollywoodban.
Találunk vampot, akinek az áldozata nem férfi, hanem nő (a Mildred Pierce-ben a saját édesanyját terrorizálja a bakfis végzet
asszonya), sőt – tűnjön ez már-már önellentmondásosnak – bűnbánó vampra is van
példa: megtalálható a némafilmkorszak alkonyán, 1927-ben Raoul Walsh által
rendezett Carmen szerelmeiben,
továbbá A máltai sólyom 1931-es
változatában is, Hammett regényének első filmadaptációjában. A bűnbánat azonban
nem elég a bűnhődés elkerüléséhez, és a vampnak lakolnia kell, egyszerűen
azért, mert ezt kívánja az elemi erkölcsi érzék. Ezt kívánja, hiszen a vamp
gyakran nem egyszerűen érzelembűnöző, hanem emberek haláláért felelős (a Carmen szerelmeiben közvetett részese
van halálesetekben, A máltai sólyomban
pedig effektíve gyilkos), és ezért nem nyerhet feloldozást. Mindazonáltal a
kötelező bűnhődés regulája – amit egyébiránt a noir is megörökölt a vampfilmtől
– korántsem érvényesül mindig és minden film esetében. Például a korai
vampfilmek némelyikéből (lásd A
veszedelmes asszonyt) hiányzott, csakúgy, mint bizonyos pre-code-darabokból
is (a Babaarcú gold-digger nősténye a
happy end révébe ér). Nem beszélve a vampvígjátékokról (lásd a pre-code Vöröshajú nőt vagy a post-code Az asszony ördögöt), igaz ezek hősnője
nem teljes értékű, hanem egyfajta „moderált” vamp, aki esetében – szól a
korabeli cenzori jegyzőkönyv – „a komikus hangvétel ellensúlyozza jellemük
potenciálisan visszataszító mivoltát”.
A fekete románc – kivált a vampfilmi ága
– nagy reményekkel indul Hollywoodban, a harmincas évek New Dealjének idején
azonban a bukástematikája miatt csökken a presztízse. A következő évtized
elején az elkomoruló korhangulat okán ismét megerősödik, pontosabban: film
noirrá transzformálódva él tovább. A fekete románc a korszak sikeres
bűnfilmjeitől, krimijeitől, thrillerjeitől is megihletve, ámde azok világképét
lebontva, önmagához hajlítva alakul noirrá, és a döntő változás az lesz, hogy a
cselekmény kiindulópontjául szolgáló érzelmi konfliktus helyét átveszi a
bűnügyi problematika. A bűnügy felértékelődése azonban nem jelenti azt, hogy a
klasszikus románc-bonyodalmak elsikkadnak a noirban, ellenkezőleg: a műfajban
új távlatok nyit, hogy az érzelmi konfliktus részeseit a közös bűn is
összeköti.
A
romlás virága
A
melodráma az áldozatos szerelmet, a fehér románc az áldozatos–halálos
szerelmet, a fekete románc pedig az áldozattalan (részáldozatos) halálos
szerelmet emeli az ábrázolás tárgyává. A melodrámának kevés köze van a
noirműfajhoz, hiszen alapelveik nehezen egyeztethetőek össze. A noirban az
anyagias boldogságkoncepció áll a középpontban (azaz a bűnelkövető az anyagi
javak megszerzésétől reméli boldogulását), márpedig a melodráma éppen ennek a
boldogságkoncepciónak a felülvizsgálatát hajtja végre. A noirhoz igazán sok
köze a románcnak van, míg a melodráma a bűnügyi műfajok közül inkább a
thrillerhez vonzódik (Cukor: Gázláng).
Ha
elfogadjuk Porfiriónak Camus gondolataiból kiinduló érvelését az
egzisztencialista noirférfiről, akkor újabb érvhez jutunk arra nézvést, hogy a
melodráma miért nem összeegyeztethető a film noirral. Nem összeegyeztethető,
hiszen a melodráma a megbékélésről, a harmónia megtalálásáról (egyszerű
boldogságfilm), illetve a mélabús elfogadásról (tragikus boldogságfilm) szól,
azaz pontosan azokról a lelki tartalmakról mesél, amik az egzisztencialista
hősből hiányoznak.
Kivételes
esetekben ugyan születhet kapcsolat noirműfaj és melodráma között az amerikai
filmekben (mégpedig, jellemzően, Európából érkezett direktorok munkáiban: Tourneur:
Kísért a múlt, Preminger: Ahol a járda véget ér, Renoir: Nő a parton), azonban a noirműfaj –
pontosabban annak a szerelmi relációkat (is) bemutató ága – legközvetlenebbül
mégis csak a fekete románchoz kötődik. A két műfajnak hasonló a struktúrája (a
melodrámai szerkezeti elemek közül a hőstett és csoda hiányzik), és hasonló a boldogtalanságtematikája, hiszen
egyenlőtlen szerelmi viszonyokat mutatnak be.
Összefoglalva:
szerelmi melodráma, fehér románc és fekete románc evidensen két szempont
figyelembevételével különböztethető meg. Az első – ez segít elválasztani a
melodrámát és a fehér románcot a fekete románctól – az érzelmek relációja: a melodráma és a fehér románc kölcsönös, míg a
fekete románc viszonzatlan érzelmeket mutat be (természetesen a fő-, nem pedig
a mellékszereplők között). A második szempont – ez különbözteti meg a
melodrámát a románc mindkét fajtájától – a boldogságmitológia
realizálódása: a melodrámában megvalósul reális körülmények között (azaz a
Földön) a főhős(ök) számára az egyszerű vagy tragikus boldogság, míg a fehér és
a fekete románcban nem.
Amikor
egy filmet megpróbálunk elhelyezni a műfaji spektrumon, mindkét szempontot
mérlegelni kell. Eszerint tehát a melodrámában
az érzelmek relációja kölcsönös és a boldogságkoncepciók valamelyike
realizálódik; a fehér románcban az
érzelmek kölcsönösek, de a boldogságkoncepciók nem realizálódnak; a fekete románcban az érzelmek nem
viszonosak, és emiatt természetesen a boldogságkoncepciók sem realizálódhatnak.
A
fekete románc mindennemű boldogságtematikát megtagad a hősöktől és a nézőktől
egyaránt. A fekete románc a romlás virága, mérgező gyom a tiritarka hollywoodi
zsánerparadicsomban – nem véletlen, hogy az óhollywoodi boldogságmitológiát
gyászoló noirdirektorok rendre felhasználják temetői csokraikhoz.
(Folytatjuk)
Cikk értékelése: | ![](buttons/szomoru.gif) | ![](buttons/number1.gif) | ![](buttons/number2.gif) | ![](buttons/number3.gif) | ![](buttons/number4.gif) | ![](buttons/number5.gif) | ![](buttons/number6.gif) | ![](buttons/number7.gif) | ![](buttons/number8.gif) | ![](buttons/number9.gif) | ![](buttons/number10.gif) | ![](buttons/vidam.gif) | szavazat: 8 átlag: 5.5 |
![](buttons/bontas.gif) |
|