Magyar MűhelyArchív és fiktívTörténelem-puzzleMurai András
Az archív felvételek fontos
szerepet kaptak a hatvanas évek magyar filmjeiben, hitelesítették a személyesen
megélt múltat.
Néhány snitt pár
filmben, és csupán három-négy perc összesen az archív felvétel a magyar
játékfilmben a hatvanas évek végéig, használatuk mégis árulkodik a
Kádár-korszak kiegyezéssel szabályozott filmkultúrájának
történelemszemléletéről. Jellemző a szocialista rendszer Janus-arcúságára, hogy
filmdokumentumot legtöbbször épp a legkeményebben védett tabutémát, az ‘56-os
forradalmat érintő rendezésben találunk. Ha egy magyar állampolgár 1990-ig lelkiismeretesen
nézte a hazai filmeket, összesen 9-10 percnyi dokumentum értékű felvételt
láthatott ‘56-ról – igaz, ennek közel fele a kevés választási lehetőség miatt ugyanaz
a képsor.
Az archív filmek hazai felfedezésének
nyugat-európai előzményei vannak, az első emlékezetes példákat az új hullámok
időszakában találjuk, főleg francia szerzői alkotásokban. 1959-ban merész
újítás volt, mikor a Szerelmem, Hiroshima
az atomtámadás közvetlen következményeit tárgyilagosan megörökítő elborzasztó
dokumentumfelvételeket a szereplők legszemélyesebb emlékeivel ötvözte. Alain Resnais
a kétféle filmanyag váltakozásával a személyes és a kollektív emlékezet
szétbogozhatatlansága mellett a belső, individuális és a külső, közösségi múlttapasztalat
átadásának problematikusságát nyomatékosítja.
Az archív felvételek tehát
a magyar filmben, feltételezhetjük, az európai hatástól egyáltalán nem
függetlenül jelennek meg, ugyanakkor a hazai társadalmi viszonyokhoz adaptált
sajátos változatban terjednek el. Használatukban azt a kétirányú hatást
fedezhetjük fel, amit általában a magyar új hullám esetében: a nyugati modern
filmet, valamint a közelmúlt embert próbáló eseményeinek óvatos feldolgozását
és közéletbe emelését lehetővé tevő politikai klíma változását. Mire a hatvanas
évtized véget ér a filmdokumentumok alkalmazásának alapvetően két, egymástól
eltérő változata jellemző. Az egyik utat a múlttal foglalkozó játékfilmek
jelentik, ahol az események rekonstrukciójában, és a múlthoz való személyes viszony
kiemelésében kapnak szerepet. A másik esetben, főleg a BBS-ben készült munkákban
a történelem elvontabb megközelítésének eszközeként jelennek meg, és egyúttal fontos
referenciák a filmes önreflexióban. Játékfilmekbe illesztve (Párbeszéd, Álmodozások kora, Apa, Utószezon) feladatuk a történelem
sorsfordító helyzeteinek valósághű megjelenítése, a film által felépített
cselekményvilág legitimálása. A Balázs Béla Stúdió filmetűdjeiben (Variációk egy témára, Pro pátria), és a filmesszékben (Agitátorok, Büntetőexpedíció) viszont nem a múlt élethű megjelenítéséért
felelnek, inkább általános történelmi jelenségek (háború, forradalom) értékítéletének
kifejezésében van szerepük. Bármennyire távol áll egymástól a játékfilmek és a BBS
kísérletező műveinek archív-használata, tematikailag közös nevezőre hozza őket a
magyar új hullám egyik karakteres vonása: a traumatikus múltról, és áttételesen
a jelen társadalmi problémáiról folytatott párbeszéd igénye. Különbséget az
illesztések céljában és módjában, a két anyag, az eredeti és a forgatott jelenetek
viszonyában találunk. Az archív felvételek alkalmazása ugyanis arról szól,
hogyan épül a töredék az egészbe, a régi filmfelvételnek, mint idegen testnek
milyen jelentést adnak az új körülmények, és viszont, a filmdokumentumok
képviselte tényszerűség hogyan hat a fikcióra. A játékfilmek a történelmi
hitelességet célul tűzve többnyire a mesterséges narráció és az eredeti mozgókép
közti különbség elfedésére, a kettő összedolgozására (Párbeszéd, Apa), vagy a
közös cselekményvilág megteremtésére törekednek (Álmodozások kora, Utószezon).
Az esszék és etűdök – mindenekelőtt a montázzsal – viszont épp e különbségre, a
„régi anyag” jelenlétére és a múlt elkerülhetetlen konstruáltságra hívják fel a
figyelmet.
A bizonyító erő – játékfilmek
A hatvanas évek
történelmi filmjei a személyesen megélt múlt elbeszélését és a történelmi események
– politikai körülményekhez mérten – tényszerű ábrázolását igyekeznek ötvözni. A
Párbeszéd, a Hideg napok, a Tízezer nap,
a Húsz óra, az Apa, vagy az Utószezon közös
vonása az időfelbontásos elbeszélési forma alkalmazása, ami a személyes
emlékezésre, illetve a szubjektív tudatállapotra helyezi a hangsúlyt, így e
filmek szereplőinek nézőpontján keresztül tárul fel a múlt, a főhős érzésein,
tapasztalatán átszűrve értelmeződik az adott történelmi helyzet. Abban a néhány
filmben, ahol szerepet kapnak, az archív anyagok ennek az emlékezési
folyamatnak a részeként jelennek meg, ott, ahol összeér a személyes tapasztalat
a történelmi eseménnyel.
Ugyanakkor van egy másik
funkciója is az archívoknak, mégpedig a múlt történéseinek, a helyszínnek, a
résztvevőknek és a cselekménynek a színről színre láttatása. Különösen fontos
ez az ‘56-os forradalmat illetően, amelyről először a Párbeszédben, majd Szabó István első két filmjében, az Álmodozások korában és az Apában találunk eredeti felvételeket.
Figyelembe véve a Kádár-rendszer 56-ra vonatkozó radikális felejtéspolitikáját,
adódik a kérdés: milyen szerepben jelennek meg a közelmúlt történéseit
megelevenítő munkákban a forradalomról készült filmdokumentumok? Látszólag a
hatalom skizofrén állapotáról árulkodik az októberi eseményeket rögzítő
filmrészletek használatának engedélyezése, hiszen az archív maga a bizonyosság,
a megtörtént események vizuális igazolása. Ezért kobozták el a karhatalmisták november
4. után azonnal a fénykép- és filmfelvételeket, és használták fel
bizonyítékként a megtorlások során. Ugyanebben az időben ugyanez a vizuális
emlékanyag a hatalmát megszilárdító párt irányításával gyártott propagandafilm
szolgálatában is állt, például Kolonits Ilona Így történt című 1957-es, a forradalmat lejárató félórás
összeállításában, vagy filmhíradókban 1958-ban és ‘59-ben. A filmdokumentumok játékfilmes
megjelenésében azonban már a Kádár-rendszer konszolidációja tükröződik, ezért
eredményeznek paradox helyzetet a forradalom eseményeit rekonstruáló fikciókba
építve: másodpercek erejéig a történések a maguk valójában jelennek meg,
miközben az alkotások elkerülik ‘56-tal kapcsolatban az alapvető történelmi
igazságok kimondását. Az archív felvételek játékfilmbe illesztése mindig
ellentmondásos, hiszen nézője az egykori események megtörténtének igazolását
láthatja benne, ugyanakkor kiszolgálója is a film koncepciójának, alárendeltje
a mű történelem-szemléletének.
Lényegében ez a
kettősség jellemzi az 1963-ban bemutatott Párbeszédet,
ahol az 1956. október 23-i lelkes, forrongó tömegről 30 másodperc eredeti
felvételt implikált Herskó János az általa forgatott anyagba. A Párbeszéd az első valóban vitatkozó és társadalmi
vitát kavaró film a közelmúlt eseményeiről, köztük hangsúlyosan 1956-ról, az
első, ami más hangon szól, mint addig az „ellenforradalmi csőcseléket” bemutató
sematikus propagandafilmek (Tegnap, Virrad, Az arcnélküli város). Mindezzel együtt a Párbeszéd a kompromisszumok filmje. Készítése a nagy amnesztia
évére esik, a „kádári kiegyezés” kezdetére, ami nélkül valószínűleg nincs
magyar új hullám, és nem lehetséges a Rákosi-diktatúra bűneinek részleges
kimondása sem. Herskó, mikor Jutka és Laci, a kommunista meggyőződésű
szerelmesek történetének buktatóit a történelmi fordulatokkal köti össze,
lényegében a kortárs Kádár-éra megegyezéseiről és konfliktusairól beszél. Valószínűleg
ez az oka a szereplők, különösen a Semjén Anita megformálta szemlélődő, mindig kissé
kívülálló karakter kettős, érzelmi és ideológiai motiváltságának. (Érezhető a
figurán az Antonioni-filmek női szereplőinek rezignáltsága is.) Herskó
rendezése a kor politikai lehetőségeihez képest megmutat néhány addig tabuként
kezelt eseményt, például hallhatjuk eredeti felvételről Nagy Imre beszédét
(igaz, nevének említése nélkül és kissé meghúzva a szöveget), és látjuk a „nem
vagyunk mi elvtársak!” -at zúgó tüntető tömeget is. Másrészről a film a
legfontosabb problémákat elkerüli – nem tehet mást hét évvel a forradalom után.
Nem beszél többek között a megtorlásokról, és a személyi kultusz éveiben
játszódó részek hangulata is olyan felszabadult, mintha a hatvanas években
járnánk. Az időugrásokban bővelkedő Párbeszédben
az ‘56-os események is flashbackben elevenednek meg. „Akkoriban minden olyan
lelkesítő és izgalmas volt”, meséli Jutka Lacinak pár évvel az „ellenforradalom”
leverését követően. Ekkor látjuk az első felvételeket október 23-ról, az
eredetit az utólag forgatott részekkel olyan ügyesen összedolgozva, hogy alig
lehet a kettőt egymástól megkülönböztetni. Pár perccel később a Köztársaság téri
lincselésekről készült fényképekkel szembesül a Törőcsik Mari játszotta
szereplő, átadva döbbenetét a nézőnek: „Azért ez borzasztó, ami itt történt a
Köztársaság téren.” (Van itt egy kis időbeli csúsztatás, hiszen a képek egy
része, John Sadovy később Robert Capa-díjat nyerő fotói először november 12-én
jelentek meg a Life magazinban.) A két archív anyag, az első nap tüntetéseinek
és az elborzasztó lincseléseknek az egymás mellé helyezése megfelel a Kádár-rendszerben
‘56-ról épített torzított képnek, az ellenforradalom tézisének, miszerint
október 23-án az ifjúság felvonulása még elfogadható, legitim esemény, ami
aztán ellenforradalomba fordul és a csőcselék vérszomjas tetteibe torkollik.
(Ezt a felfogást hirdeti még 1986-ban is három részben a Velünk élő történelem című televíziós dokumentumműsor, ami többek
között épp archív felvételeket használ a történelemhamisításhoz.)
A hatvanas években a
történelmi játékfilmek egyik legfontosabb állítása, hogy az egyén jelenkori
identitását alapvetően a közelmúlt eseményei determinálják. Az egykori
tettekkel való szembesítés és az emlékeztetés egyik filmes megoldása a múltat
idéző híradó felvétel beépítése a cselekménybe. Ezt látjuk a lelkiismereti
drámát középpontba állító Utószezonban
(1966) is, ahol az idős főszereplő bűnösnek érzi magát a patikus zsidó házaspár
elhurcolása miatt. Kerekes megbomlott belső világát Fábri hol szürrealista
víziókkal jeleníti meg, máshol pedig az Eichmann-perről és a koncentrációs
táborokról tudósító filmhíradó korbácsolja tovább az önmarcangoló férfi
zaklatott állapotát. Szintén önvizsgálat lesz az eredménye a mozizásnak az Álmodozások korában (1964), mikor a
fiatal értelmiségiek gyermekkori önmagukat szeretnék viszontlátni a
dokumentumfilm-összeállításban, közben pedig addigi életük meghatározó
történelmi eseményeivel szembesülnek, a második világháború kezdetétől az ‘56-os
eseményekig. Ez utóbbi képsorokat kiemeli a többi közül Szabó azzal, hogy a
forradalom felvételei Jánost és Évát állásfoglalásra késztetik, a disszidálás,
a menni vagy maradni kérdése számukra is fontos identifikációs problémát
jelent. Egyébként a filmhíradók iránti érdeklődése Szabó István egész pályafutását
végigkíséri: a játékfilmek területén nemigen találunk még egy magyar rendezőt,
akinek az életművében olyan fontos szerepet játszanának a dokumentum-felvételek,
mint nála. Az Álmodozások kora
mellett az Apában, a Budapesti mesékben, a Bizalomban, a Szembesítésben is felbukkannak a régi felvételek, amelyeket Szabó többször
úgy illeszt a fikciós anyagba, hogy rámutat a filmhíradók konstruáltságára és
befolyásoló hatására. Van, ahol a korabeli híradók bevezetésként szolgálnak a
történelmi korszakba, mint a Bizalomban,
vagy a Budapesti mesékben, és van,
ahol a régi kép leleplező ereje köré szerveződik az egész film, mint a Szembesítésben. A filmhíradók
hamisságára reflektál Szabó például a Bizalom
(1979) bevezető képsorában, ahol a Bánsági Ildikó játszotta egyik főszereplő a
bombázástól való félelemérzés leküzdéséről néz agitációs filmet, aminek
propaganda jellegét a narráció teszi nevetségessé. Szabó István ugyanezt a
módszert már korai, 1961-es rövidfilmjében, a Variációk egy témára című, három tételből álló munkájában is
alkalmazza. A kizárólag dokumentum-felvételekből összeállított, „Tárgyilagosan”
tételben megmutatkozik a rendező később többször megfogalmazott, az egyes ember
nézőpontját hangsúlyozó történelemszemlélete: itt a háború pusztítását megörökítő
képek kollektív traumáját a kommentátor mondatai teszik személyessé. Az Apa (1966) expozíciója lényegében ezt a
koncepciót viszi tovább, mikor a szétbombázott Budapestet mutató eredeti,
tárgyilagos filmfelvételekből vált szubjektív nézőpontra Apa egyes szám első
személyben kommentált temetésekor. Szintén az Apában – az Álmodozások korához
hasonlóan – a moziban vetített híradó, és benne Szálasi akasztása a főszereplő kisfiú
szubjektív, belső világának mozgósítójává válik, s így a múlt többszörös konstrukciója
jön létre: a híradón keresztül az állami propaganda építi a saját
történelemképét, Jancsi a fantáziájában teszi ugyanezt, az Apa pedig reflektál a történelem értelmezésének tévútjaira.
Történelem és filmanalízis – etűdök és esszék
A dokumentum értékű
filmfelvételek nem csak a múlt újjáélesztését szolgálhatják, hanem elvont
gondolatok kifejezésére is alkalmasak. Ennek egyik első hazai példája Sára
Sándor 1969-ben készült, a háború hamis dicsőítését és az értelmetlen emberi
halált szembeállító lírai filmetűdje, a Pro
pátria, amely úgy szervezi a filmdokumentumokat, hogy azok önmagukon
túlmutató üzenetet képesek közvetíteni. Az első világháborús film- és
fotóanyaggal dolgozó, több mint 270 vágással összeállított montázsfilm
ütköztetéssel és ismétléssel hozza létre az eredeti felvételek új jelentését. Sára
alkotása a montázs teremtő erejének iskolapéldája, ahol az archívok
egymásutánja a hatalmi propagandát cáfoló, a háború hiábavalóságára rámutató
érvrendszerként működik. A Pro pátria
filmszövete azonban több háborúellenes kiáltványnál, ez a tíz perc ugyanis – a
közelítések, lassítások és ismétlések következtében – a képi dokumentumok filmanalízise
is.
Kitüntetett helyet
foglal el a régi felvételeket alkalmazó filmek sorában az 1969-es Agitátorok, amely különbözik a homogén
képi világra törekvő játékfilmektől csakúgy, mint a kizárólag dokumentumfelvételekkel
dolgozó etűdöktől. A BBS első egész estés játékfilmjének nincs hazai előzménye
és folytatása sem, valószínűleg azért, mert Magyar Dezső filmjét rögtön
betiltották. A Tanácsköztársaság ötvenedik évfordulójára kiírt pályázat nyertes
pályaműve rendkívül szokatlan darab a kortárs magyar filmkultúrában mind
tartalmát, mind formáját illetően. Az 1918-19-ben játszódó történet azért
válhatott a rendszer kritikájává, mert szereplői, az intellektuális kommunista
csoport fiatal agitátorai megszállottan hirdetik a forradalom igéjét, s
kompromisszumot nem ismerő ideológiai elkötelezettségükkel a film egésze azonosul.
Maga Magyar is agresszívnak nevezte saját munkáját, a filmből áradó eszmei
megszállottság pedig nem felelt meg a Kádár-kori puha diktatúra ünnepi
elképzelésének. Ráadásul az ortodox marxista nyelven folyó szakadatlan érvelésekben
és vitákban 1919 csak álca, amelynek leple alatt 1968-at lehetett megvitatni. A
saját, forgatott anyag és az archív képek dinamikus váltakozásában a régi
képsorok több funkcióban bukkannak fel: van, hogy szó szerint illusztrálják a
szöveget, máskor a történelmi környezet hitelesítésének eszközei (de csak
érzékeltetik a kort, és nem a konkrét eseményeket rekonstruálják), megint
máskor vizuális asszociációknak nyitnak teret – mindesetre váratlanul jelennek
meg, újra és újra megtörve a cselekmény folytonosságát. Az egy évvel később
készült Büntetőexpedícióban Magyar
Dezső továbbfejleszti az archívok gondolattársító használatát, már egyáltalán
nem a történelmi tér-idő egység behatárolása a rendeltetésük, épp ellenkezőleg,
a kor, a hely és az idő kitágítása és a hatalom által képviselt erőszak konkrét
történelmi helyzetek fölé emelése. Magyar Dezső filmjeiben az újra felhasznált
dokumentum-felvételek több jelentésű, önmagukon túlmutató kulturális
referenciák hordozóivá válnak. Ha a Magyar-féle esszéfilmnek nincs is
folytatása, hatása termékeny talajra talált a Balázs Béla Stúdió kísérletező alkotásaiban,
hiszen Bódy Gábor, Jeles András, vagy Tímár Péter az archívok felhasználásával készítette
el saját filmanalízisét.
A modern filmtől
távolodva, a ‘70-es évek végétől a filmdokumentumoknak a szubjektív
tudatfolyamatok kifejezésében, a személyes önvizsgálatban és a filmnyelvi
reflexiókban játszott szerepe jelentősen háttérbe szorult. A nyolcvanas évektől
mindenekelőtt a múlt megcáfolhatatlan valóságát képviselik a történelmet
rekonstruáló játékfilmekben.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1882 átlag: 5.49 |
|
|