Mozi vs. digitáliaFilmszínháztól okostelefonigMozitemetőFöldényi F. László
A
Mozi a varázslat színhelye volt, segített kilépni a hétköznapokból, át egy
másik világba, amely szintén reális volt, de közben rendkívüli is.
Edward
Hoppernek az 1939-ben készült New Yorki
mozi című festménye pillanatok alatt képes visszaröpíteni a gyermekkori
emlékeim közé. Szinte tálcán kínál egy hangulatot, aminek nehéz ellenállni.
Baloldalon a moziterem, ahol csak elszórtan ülnek nézők, a mennyezeten tompán
izzó vöröslő fények, a filmvásznon elmosódott árnyékok – egy korai film noir
megy éppen? –; jobboldalon pedig, már a mozitermen kívül, egy női alak. Ő a
jegyszedő. A falnak támaszkodik, magába mélyedve, lehajtott fejjel.
Jegyszedőként – mások szolgálatában – folyamatosan a nyilvánosságban tölti az
életét. Alighanem örökösen mosolyognia kell. Most, egyedül, végre valódi
énjének adhatja át magát. Ha egyáltalán ez a valódi énje. Mert lehetséges, hogy
az örökös kényszeres mosolygás üresítette ki így a tekintetét. Mindenesetre nem
érdekli a film, hiszen sokszor látta már. Melankolikus tartása mindenesetre azt
sugallja, hogy talán a film is, ami odabent megy, éppilyen melankolikus
hangulatú. Bárhogyan legyen is, ezen a képen mindenki magába süpped; a nézők
éppúgy, mint a jegyszedőnő. Mindenki a maga privát börtönébe zárkózott be,
miközben valamennyien éppen egy közös nyilvános börtönnek, a mozinak a foglyai.
Egyszerre látni ezen a festményen a tényleges mozit meg a lélek moziját. A
kettő nehezen választható szét. Ezúttal az igazi mozi ad a léleknek esélyt
arra, hogy magába süppedhessen, megfeledkezve mindenről, ami odakint van. Hogy
másfél órára kizárólag az legyen a világ, ami filmvásznon látható. Ez az igazi
ünnep, a csodálkozásnak, az ámulatnak az ünnepe. Az önfeledtségé.
Ilyen
mozikból már egyre kevesebb van. 1939-ben még tele volt velük a világ. A
festmény akkor még a jelent mutatta be. Mára múlt idejű lett. S ettől immár két
rétege van a képnek. Az egyik a melankólia, amely a mozi varázsából
táplálkozik, és amely e képen az egyszerre vonzó és mégis fájó magányt teszi
átélhetővé. A másik pedig a nosztalgia, ami abból fakad, hogy ezt a
felszabadító közös magányt, ami lehetővé teszi, hogy az ember akadálytalanul
belesüppedhessen saját énjébe, egyre kevésbé lehet átélni. Mert egyre
nehezebben találni olyan mozikat, amilyen Hopper képén látható. Sorra zárják be
és számolják fel őket. Nincsenek többé recsegő széksorok, hangosan felcsapódó
faülések, nincsen nyiszorgó parketta, nincsenek zseblámpával osonó jegyszedők,
nincsenek székesegyházakra meg templomokra emlékeztető hatalmas mozitermek,
amelyekben eleve eltörpültnek érzi magát az ember, nem hallani a vetítőgép
surrogását a magasból, nem látni a fénycsóvában táncoló porszemeket, nem látni
a későn jövők árnyékát a hatalmas fehér vásznon, nem tűnnek fel időnként az
apró kockák és háromszögek, amelyek a mozigépésznek jelzik, hogy új tekercs
következik, többé már nem szakad el a film, nem csúszik szét a kép és a hang,
nem cserélődnek fel a tekercsek. És nincsen ünnepi hangulat, amire sokszor már
napokkal korábban rákészül az ember, már nem kézzel tépik ki a jegyet egy
tömbből, nincsen harangszó, amely a nézőtérre parancsolja a későn érkezőket,
nincsen pereces, aki még az utolsó pillanatban is befurakodik a sorok közé. A
kamaszoknak már nem lehet a székek alatt mászkálni, hogy a sötétben
ismeretleneket ijesztgessenek. Nehéz elbújni a sötétben, nehéz meghatódni,
nehéz észrevétlenül sírni. Nem lehet megfeledkezni a világról. Nem lehet egyedül
lenni.
Az,
amit régen Mozinak neveztek, nemcsak egy épületet vagy termet jelentett, hanem
ennél sokkal többet: sűrű atmoszférát. A Mozi a varázslat színhelye volt – a
varázslaté, amely segített kilépni a hétköznapokból, át egy másik világba,
amely szintén reális volt, de közben rendkívüli is. Mert ezt jelentette a mozi:
a valóságon belüli irrealitást, ami lehetővé tette, hogy a hétköznapot is új
fénytörésben lehessen látni. A világ sokrétűségét garantálta, azt, hogy semmi
nem zárt, szilárd, végérvényes, hiszen bármikor betörhet a csoda, hogy, ha csak
átmenetileg is, de mindent összezavarjon. A felnőtteket is gyermeki fantáziával
ajándékozta meg. De nem gyermekké tette őket, hanem szabaddá.
Ezt a
Mozit felváltotta valami más. Olyasmi, amiben a régi Mozi legtöbb elemét
változatlanul megtalálni, miközben az egészből mégis hiányzik az egykorinak a
lényege, a kötőszövete: a sűrű atmoszféra. Mint amikor az ember csak azért
eszik, hogy a szükséges táplálékot magához vegye – eat to go –, de nem adja meg
a módját annak, hogy az étkezés ne csak testi, hanem lelki táplálék is legyen.
Vagy mint amikor papírpohárba kéri a kávét, hogy rohanhasson vele tovább –
coffee to go –, noha a kávézás eredetileg arra szolgált, hogy az ember egy
időre kiléphessen a mókuskerékből, s ne csak koffeinnel, hanem lélekben is
feltöltekezve menjen vissza a kinti körforgásba. A mai mozi is valami ilyesmi:
nem nagybetűs Mozi, hanem „cinema to go”. Nem a varázsnak, hanem a
varázstalanításnak a színhelye. A mai moziban az ember már nem az intimitást
keresi, nem befelé akar fordulni, nem a világ elől akar rejtőzni. Ez többé már
nem az izgatóan rejtélyes Titoknak a helyszíne, hanem a személytelen
nyilvánosságé. A hajdani Mozi sok minden mellett a világ elől való elbújásra
adott lehetőséget; a mai mozi inkább a globális vérkeringésbe való
bekapcsolódásra, ami többnyire az önfeladással is együtt jár. És ahogyan a
valódi zenének manapság az egész világot behálózó, az éttermektől a boltokon át
a bevásárló központokig mindenütt ott dübörgő akusztikus környezetszennyezéssel
kell felvennie a harcot, úgy a mozinak és a filmművészetnek az egész világra
kiterjedő vizuális környezetszennyeződéssel kell megbirkóznia – az álló- és
mozgóképeknek azzal a szökőárjával, amely éppen a képek iránti fogékonyságot
irtja ki az emberekből.
Olyan
mozikat, amilyen Hopper festményén is látható, egyre kevesebbet találni.
Világszerte szorítják ki őket a bevásárlóközpontokba telepített
mozikomplexumok, a multiplexek, az alá- és fölérendelt termek sokaságával, a
számítógéppel nyomtatott jegyekkel, amelyeket egyre gyakrabban az otthon
kinyomtatott belépők váltanak fel, a süppedő szőnyegekkel, az aránytalanul
kényelmes bársonyfotelekkel, melyek tervezői még arra is ügyeltek, hová
lehessen tenni az ételeket és italokat. És vannak az ezeknél is különb mozik,
ahol valóban csak ámulni lehet: az IMAX 3D mozik, ahol már azt sem tudni,
honnan jön a hang, mert egyszerre szól elölről, hátulról, fentről és lentről,
és a vászon is mintha nem előttünk lenne, hanem körbevenne minket. És vannak
VIP-részlegek is, korlátlan étel- és italfelszolgálással. És van, ahol félig
hanyatt is kell feküdni, különleges szemüvegben, hogy az ember úgy érezze,
mintha egyenesen az űrbe lőtték volna ki.
Talán
csak egyetlen dolog hiányzik ezekből a mozikból: a távirányító. Mert ma már ez
elengedhetetlen kellék, hogy mozgó képeket nézzünk – otthon, a fotelből. És
mivel a nagy mozikomplexumokban minden a kényelemről szól, ezért a távirányító
belső igény lett. Befészkelte magát a tudatunkba, ott van, még ha nem is
gondolunk rá. Filmeket már csak úgy tudunk nézni, ha újra meg újra megszakítjuk
az élményt – aminek legnyilvánvalóbb jele az, hogy manapság a mozikban vetítés
alatt állandóan hol itt, hol ott villan fel egy okostelefon képernyője, hogy
tulajdonosa a külvilággal tartsa a kapcsolatot. Ilyenkor olyan benyomást kelt
az illető a moziban, mint akit túszul ejtettek – számára a mozi egy pillanatra
börtön lett. Nem csoda, hogy a mozikban vetített filmek többsége tekintettel
van a külvilágra – az okostelefonok, a tabletek világára, a klipek
dramaturgiájához igazítva a filmeket is.
Varázslatos
hát minden. Csak éppen maga a varázs marad el. Ami már azzal kezdetét veszi,
hogy a trailerek és a reklámok kép- és hangvilága oly mértékben erőszakolja meg
a néző szemét és fülét, hogy óhatatlanul ennek szűrőjén át nézi a főfilm elejét
– úgy, ahogyan az erős fénytől elvakítva sem látni jó darabig semmit. Talán
emiatt van, hogy már a játékfilmek túlnyomó részét is eleve úgy gyártják, hogy
a kép- és hangviláguk ne különbözzön a reklámokétól. Így azután többségük
megannyi másfél órányira elnyújtott klip benyomását kelti. És a varázs
ellenében hat az is, aminek pedig állítólag a legvarázslatosabbnak kellene
lennie: a technika, a digitális projektortól a 3D-látványig bezáróan. Amikor a
19. század végén Bernard Shawnak az úgynevezett „jól megcsinált színdarabok”
előnyeit ecsetelték, dicsérve azok tökéletes, olajozottan működő technikáját,
akkor ő ezt válaszolta: Milyen szép bölcső! De hol maradt a csecsemő? A 3D-vel
kapcsolatban is elmondható ez: milyen lenyűgöző technika! De mire szolgál? A
varázs ellen hat a hibátlanság is. Immár nem lehet felcserélni a
filmtekercseket, és elszakadni sem tud a film, hiszen nincsen filmtekercs.
Szigorúan véve nincsen film sem. És vele együtt nincsen surrogó mozigép, mint ahogyan
nincsen mindenható mozigépész sem, akinek a feje néha előtűnik a fenti kis
résben. Többnyire senki nincsen jelen, mert a számítógép, amelyen a filmet
tárolják, és amelyről a vetítőt irányítják, egészen másutt van. A 2015-ös
berlini filmfesztivál vetítéseit már Berlintől 250 kilométerről irányították
egy számítógépközpontból. Ez az igazi csoda, nem pedig az, ami a filmvásznon
látható.
Egyszóval
nehéz megtalálni azokat a mozikat, amelyek azt a hangulatot kínálnák, amelyet
az Edward Hopper festményén látható mozi. Pedig sok közülük még mindig megvan
és működik; sőt olyanba is be lehet térni, amelynek berendezése évtizedek óta
semmit nem változott. Ám ezek a mozik olyan benyomást keltenek, mintha önmaguk
múzeumai lennének. És ahogyan a múzeumban egymásra torlódnak az időrétegek, úgy
a mai mozikban is a különféle korszakok úgy feszülnek egymásnak, mint a jég
Caspar David Friedrich Remény című
festményén, amelyen a feltorlódott jégtáblák könyörtelen erőszakkal
törik-zúzzák egymást, s közben együtt, közös erővel morzsolják szét a festmény
jobb szélén már alig látható hajó testét. A mai mozik is versenyeznek, melyikük
tud több kényelmet és nagyobb technikai csodát nyújtani a nézőnek – csak éppen
mindeközben az morzsolódik szét, amit állítólag mindennek szolgálnia kellene: a
film művészete.
Mi
tette tönkre a régi mozikat? Ki pusztította el őket?
Az a
civilizáció, amely megteremtette annak igényét és elvárását, hogy az élet
minden területén mindenhez azonnal, haladék nélkül hozzá lehessen férni. A mind
fizikai, mind mentális gyorsaság és sebesség az emberi történelemben soha nem
volt annyira elsődleges szempont, mint a huszadik század hetvenes-nyolcvanas
évei óta. A megelőző két évszázadban már kezdetét vette a versenyfutás, hogy ki
jut hozzá hamarabb az információkhoz. A digitális korszak beköszöntével azonban
ez minőségileg új léptéket öltött. Minél több információ megszerzése minél
rövidebb idő alatt, és minél kisebb erőbefektetéssel: a digitális kultúra úgy
ültette át gyakorlatba Marshall McLuhan elméletét, ahogyan arra 1967-ben ő maga
sem számított. A médium a szó legszorosabb értelmében üzenetté vált: azok a
digitális eszközök, amelyek ma a mindennapok úgynevezett kényelméről
gondoskodnak, tökéletesen zárt rendszerré álltak össze. Elvben az őket felhasználók
szolgálatában kellene állniuk, valójában azonban a felhasználók állnak az ő
szolgálatukban. Amikor az elektronikus testsúlymérleg maga üzen a futócipőbe
beépített digitális szerkezetnek, amely az üzenetet az otthoni számítógép
közvetítésével valamelyik konyhai eszköznek továbbítja, amely a maga részéről a
világhálóról célirányosan kiválasztott program segítségével a karórába táplálja
be az aznapi szükséges kalóriamennyiséget, amelynek napi elosztására a maguktól
bekapcsolódó, akár egy távoli telefonon is lehallgatható hangfalak
figyelmeztetnek, olyan zenével, amelyet az illetőnek az iCloudban tárolt
szokásrendszerének adatai alapján a Spotify maga választ ki, tálcán kínálva egy
adott hangulatot – akkor az ember feje fölött összecsapnak a digitális
hullámok, s már nem ő veszi igénybe a szolgáltatásokat, hanem ő engedelmeskedik
nekik, sőt lohol, hogy eleget tegyen a követeléseiknek. A föld bármely pontján
szálljunk fel vonatra, autóbuszra, metróra, vagy üljünk be bármely úgynevezett
közösségi helyre, azoknak a többsége, akik az úgynevezett Y generációhoz
tartoznak, még egymással beszélgetve is az állítólag okos telefonjaik
képernyőjét nézik. E készülékek persze már most primitív termékek benyomását
keltik azokhoz az eszközökhöz képest, amelyeket egyelőre még nem dobtak piacra,
de amelyek mégis ki fogják szorítani mostani elődjeiket. Ám, mint ezt a
közgazdász Paul Krugman megjegyezte, minél okosabbak a telefonok és tabletek,
annál kevésbé okosak (értsd: annál butábbak) a felhasználóik. Kényszeresen, folyamatosan
nézik a képernyőt. Pontosabban a képernyő nézi őket. A mozik sötétjében hol
itt, hol ott villódzó apró kijelzők az otthontalanság fényjelei: sehol nem
tudok jelen lenni, hiszen gondolatban mindig másutt vagyok kénytelen lenni. A
szabad akarat hiánya csak a régi rabszolgatartó társadalmakban lehetett ennyire
nyilvánvaló.
Igen,
ennek az önkéntes rabszolgaságnak lettek az áldozatai a régi mozitermek is. A
II. világháborút követően – az Egyesült Államokban – megkezdődött a televízió
előbb lassú, majd egyre gyorsabb térhódítása, ami szintén döntő hatással volt a
mozik sorsára. 1945 és 1951 között például csak New Yorkban 51 mozi zárt be,
Chicagóban 64, és Dél-Kaliforniában 134. A filmkészítőknek, hogy
visszaszerezzék a közönséget, vagy a televízió nyelvét kellett elsajátítaniuk,
vagy egy gyökeresen új közönségrétegeket kellett meghódítaniuk: a fiatalok
világát. A hetvenes évektől a filmipar egyre erőteljesebben a fiatalokat
igyekezett kiszolgálni, ami óhatatlanul az infantilizálódáshoz” vezetett. Amit
ma „közönségfilmnek” neveznek, az mind nyilvánvalóbban a kamaszok
fantáziavilágát igyekszik kielégíteni. Amikor pedig világszerte hódítani
kezdtek az úgynevezett „smart készülékek”, akkor ezek apró képernyői és
kijelzői rákényszerítették a filmvásznakat, hogy legyenek maguk is olyanok,
mintha „okos készülékek” lennének. S valóban, az óriási multiplexek és az apró smart készülékek között leginkább csak
méretben van különbség. A múlt század nyolcvanas éveiben a nagy japán
fényképész, Hiroshi Sugimoto felkereste az Egyesült Államok híres és díszes
mozijait, New Yorktól Los Angelesig. Az állványra helyezett fényképezőgép
lencséjét a vetítés pillanatában megnyitotta, és egészen az utolsó pillanatig
nyitva tartotta. Az eredmény egy hatalmas fehér téglalap lett, amit az adott
moziterem díszes építészeti ornamentikája keretezett be. Mintha azokat a
kijelzőket álmodta volna meg előre, amelyek két évtizeddel később a nézőtéren
kezdtek el egyre gyakrabban villogni. Sugimoto analóg technikával jósolta meg
azt, amit a digitális technika hajtott végre: a tartalom kiürülését a technika
javára.
Amely mozi nem veti alá magát a digitális
gyarmatosításnak, annak napjai meg vannak számlálva. A leglátványosabbak ebben
a vonatkozásban azok a romos moziépületek, amelyet két francia fényképész, Yves
Marchand és Romain Meffre örökített meg Detroitban. Az analóg és a digitális
kultúra világháborújának dokumentum-felvételei ezek. Szebbnél szebb épületekről
van szó, amelyeket Detroitban a múlt század tízes és húszas éveiben emeltek
tucatjával, azt követően, hogy 1913-ban Henry Ford beindította a nagy
autógyárat, közel kilencvenezer ember alkalmazásával. Az addigi kisváros néhány
évtizeden belül az Egyesült Államok negyedik legnagyobb városa lett, az
autógyártás fellegvára. Az évszázad végére azonban éppen az itt útjára indított
fejlődés súlya alatt omlott össze. A globalizáció hatására az autógyártás
decentralizálódott, a város elveszítette korábbi jelentőségét, kezdett
elnéptelenedni, s mára a lakosság száma a fénykorának egyharmadára zuhant
vissza. Elhagyott ingatlanok ezrei, sőt tízezrei jelzik az exodust. S ennek
legkézzelfoghatóbb jelei a filmszínházak romos épületei. A csodálatosnál
csodálatosabb egykori moziépületek, az Adams Theatre, a Highland Park Theatre,
az Easttown Theatre, vagy a spanyol-gótikus stílusban épült United Artists
Theatre, mely még romjaiban is egy ékszerdobozra emlékeztet. Elhagyott,
beomlott épületek, felborogatott és felhasogatott ülések, leszakadt függönyök,
lógó tapéták, beszakadt színpadok, szétvert mellékhelyiségek. S mindenütt
ürülék, a büfék márványpadlóin éppúgy, mint a nézőterek feltépett padlóin.
Ilyenek
lehettek a díszes római középületek, miután a beözönlő gótok feldúlták őket.
Itt, Detroitban is mintha egykor díszes szentélyek estek volna a vandálok áldozatául:
olyan benyomást keltenek ezek a moziépületek, mintha szándékos, előre kitervelt
rombolás és fosztogatás ment volna végbe. S bizonyos értelemben az is történt.
Igaz, nem érkeztek hordák és csapatok. Talán nem is jött senki. De jött a
korszellem, jött egy civilizáció, amely az állítólagos kényelem nevében a mozit
a bevásárló központokba száműzte, a termeket a digitalizációtól
elválaszthatatlan áramvonalasság nevében személytelenné és stílustalanná tette.
A francia fényképész-páros egyik szívszorító felvételén egy romos
vetítőhelyiségben látni egy árválkodó, félig szétesett vetítőgépet, mellette
pedig a padlón egy tekercs hever, amelyről letekeredett a celluloidszalag.
Igaz, ez nem Detroitban készült, hanem New Yorkban, az RKO Keith’ Movie
Theatre-ben, amely 1929-ben nyílt meg, egyetlen hatalmas filmvászonnal és 2234
ülőhellyel. A mozi 1968 nyarán bezárt, s azóta játékteremként, illetve
bolhapiacként üzemel. De nemcsak Detroitban meg New Yorkban vannak ilyen
sorsukra hagyott, romos mozik, hanem mindenfelé másutt is, Los Angelestől
Chicagóig, és Egyiptomtól Indián át Kanadáig.
Ezek
a romok mindennél beszédesebben leplezik le azt az elsivatagosodást, amely hol
láthatóan, hol észrevétlenül, de feltartóztathatatlanul zajlik világszerte. A
világ híres nagy romjai, a görögöktől és Rómától kezdve a kambodzsai
templomromokon át az azték civilizáció romjaiig bezáróan mindig is egy
civilizáció hanyatlásának és végleges letűntének a nyomai. A romról szóló szép
esszéjében Georg Simmel azt írta, hogy a rom egy kozmikus tragédia
megnyilvánulása, amely arról szól, hogy a természet bosszút áll, amiért a
szellem megerőszakolta őt egy építmény formájában, s rákényszerítette a maga
elképzelését. A természet mintegy visszaveszi a jogait, s a romok egy idő
elteltével olyan benyomást keltenek, mintha emberi építményekből természeti
képződményekké alakultak volna át. Simmel száz évvel ezelőtt írta az esszéjét.
A mostani detroiti romokat nézve a gondolatai kiegészítésre szorulnak. Ezek az
elhagyott, beomlott épületek korántsem a természet mindent felemésztő
hatalmáról árulkodnak. Nem attól romosak, hogy egy hanyatló és hervadó
civilizáció elveszítette a természettel szembeni küzdelmet. Ellenkezőleg. Egy
feltartóztathatatlanul felívelő civilizáció diadalmenetének a kísérői.
A
székesegyházakra emlékeztető filmpalotáknak elvben az örökkévalósággal kellett
volna dacolniuk, de pár évtizeddel később mégis magukra hagyták őket. Azért
romosak, mert a civilizáció egy még magasabb rendűnek vélt fejlődés igézetében
lemondott róluk. Egy olyan civilizáció áldozatai, amely, ha az érdeke úgy
kívánja, semmire nincsen tekintettel. Önmagára sem. Miközben pusztít, saját
öngyilkos hajlamáról ad tanúbizonyságot. A detroiti romos mozik a civilizáció
öngyilkosságának az emlékművei. Mindennél beszédesebben leplezik le a
feltartóztathatatlannak tetsző haladás brutalitását, amit ez a technika újabb
és újabb vívmányaival igyekszik leplezni. Miközben a digitális kultúra
világszerte önmagát ünnepli, a romokban heverő mozik melankolikusan azt
sugallják, hogy azért kellett elpusztulniuk, mert nem álltak be a digitális
körtáncba. Mert hittek abban, hogy van tétje annak, amit bemutatnak, mégoly
semmitmondó hollywoodi ostobaság volt is az. Hiszen nem egyszerűen az ott
bemutatott filmekről volt szó, hanem arról, hogy a film és a mozi: ünnep,
szertartás, kivételes pillanat, amelyben az élet átmenetileg megáll, s kezdetét
veszi a csoda. Az a csoda, aminek ma minden téren hadat üzentek.
És
vajon mit szólna a saját melankóliájába süppedt jegyszedőnő Hopper festményén,
ha a benti sötét nézőtéren itt is, ott is villódzni kezdenének az apró
telefonok képernyői, jelezve, hogy gazdáik egy pillanatra sem akarnak
kiszakadni abból a kinti világból, amelyről pedig a benti sötétségben éppen
megfeledkezni kellene?
Felhasznált irodalom:
Marchand,
Yves – Meffre, Romain: The Ruins of
Detroit, Steidl Verlag, Göttingen, 2010.
Pye,
Michael – Myles, Lynda: The Movie Brats:
How the Film Generation Took Over Hollywood, Harper & Row, New York,
1979.
Simmel,
Georg: Die Ruine, in: Gesamtausgabe in
24 Bänden, Band 8: Aufsätze und
Abhandlungen 1901-1908. Band II., Suhrkamp, Frankurt am Main, 1993.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 17 átlag: 6.65 |
|
|