TelevízóStranger ThingsElvarázsol a múltPernecker Dávid
A Stranger Things a ‘80-as évek iránti egyre népszerűbb nosztalgiában
fogant ugyan, de mégsem ezért lett az év legszerethetőbb sorozata.
A ‘80-as évek nem múltak
el. A 2010-es évek filmtermését szemlélve ugyanis szembetűnő, hogy egyre több
film próbálja megfejni ennek a dicsőséges filmévtizednek a legmarkánsabb
motívumait, narratív fordulatait, stilisztikai elemeit és ikonográfiáját,
sajátos naivitását és emlékezetes, harsány nyersségét. Az olyan filmek láttán,
mint például a Rideg világ, a Turbo Kid, a The Guest, a Ping Pong Summer,
tapinthatóvá válik ez a nosztalgia. A múltba révedt alkotások azonban csak
akkor válhatnak igazán értékelhetővé, ha a másolás fetisiszta vágyálmán túl
tudnak lépni. Ellentétben az olyan nosztalgikusnak szánt pénzeszsákokkal, mint
a Jurassic World, az új Terminátor-, Die Hard-, és Star Trek-filmek,
vagy akár az új Csillagok háborúja, a
fenti filmek alkotói úgy hajtották meg fejüket a ‘80-as évek előtt, hogy közben
nem áldozták fel saját kreativitásukat a „bezzeg a régi szép idők” lózungjainak
és ötlettelen replikakényszerének oltárán. Ismerősségükben is sajátos
történeteikben a múltidéző hódolat csak körbelengi a cselekményt és az azt
benépesítő figurákat, de nem emészti fel azokat. Matt és Ross Duffer is így
tapintott rá a nosztalgikus filmkészítés ütőerére sorozatukkal. A Stranger Things 1983-ban játszódik és négy
tizenéves kissrác kalandját öleli fel, akik – mint akkor szinte minden
tizenéves kissrác – napokat töltenek intenzív alagsori szerepjáték-maratonnal, mindenhova
bringával járnak porfészkükben, szobafalukon sci-fi- és horror-plakátok
sorjáznak, a suliban pedig rendre megalázzák őket. Az egyik fiút egyszer csak
elragadja az ismeretlen. A természetfeletti rémségek, bizarr események és
megmagyarázhatatlan tragédiák pedig apránként elkezdenek beférkőzni a városka
zugaiba. A közeli erdőben működő titkos és nyilván gyanús kormánylaborból
közben megszökik egy nem mindennapi tettekre képes kislány, aki hatalmas
szerepet fog játszani az eltűnt fiú komoly családi- és egyéni drámákkal átszőtt
felkutatásában. A Stranger Things nem eredetiségéről híres, hiszen a
Duffer-testvérek által citált forrásfilmek tucatjai szétbombázzák a sorozat
minden egyes epizódját, melyek első blikkre csupán olyan örökéletű művek
tárházának tűnnek, mint a Poltergeist,
a Videodrome, az X-akták, A dolog, a Harmadik típusú találkozások, az E.T. –
A földönkívüli, az Agyfürkészők, vagy
A nyolcadik utas: a Halál. Napokig
lehetne sorolni az idézett kor legjobbjait, melyek fordulatait, jellegzetes
stíluselemeit (díszlet, megvilágítás, carpenteri szintizene), plánjait,
karaktereit Dufferék így vagy úgy, de felvillantják a nyolc rész során. Mégis,
van abban valami üdítően újszerű, ahogy a raklapnyi filmes utalás (melyek nem
szolgalelkű kikacsintások) ellenére a Stranger
Things képes egy megérintő, érzékeny, és „sokat látottságában” is izgalmas,
kerek egész filmmé válni. Nem arról van szó, hogy a szerzőpáros az ártatlan spielbergi
gyerekbarátság-motívumának és a Carrie, a Tűzgyújtó, a Kincsvadászok, vagy az
Állj mellém! felnövés-történeteinek olvasztótégelyében újat képes mondani – mert
nem tud –, hanem arról, hogy ez a sorozat kevésbé stílus- és zsáner-érzékeny
alkotók kezében idézetek érthetetlen hadarásává válna. A Duffer-testvérek
legnagyobb érdeme ugyanis a Stranger
Things artikuláltsága. Komor hangulata ellenére is romantikus gyermekmese
ez felnőtteknek, melyben a gyerek- és felnőtt-lét kontrasztja és ambivalenciája
egyre árnyaltabbá válik az egytől-egyig kitűnő színészeknek köszönhetően.
Winona Ryder őrületig aggódó anyafigurája ugyan nehezen kerül közel a nézőhöz,
a színésznő azonban el tudja mélyíteni a hisztérikus szerepet. David Harbour
tragikus múltú, elkeseredett, de egyre eltökéltebbé váló rendőrfőnökével
meglepően könnyű azonosulni, a gyerekszínészek munkáját pedig oldalakon
keresztül lehetne az egekbe emelni. Az inspirált, nagyszívű alakítások pedig
fel sem tűnnének, ha az itt piedesztálra emelt filmek paneljei nem
illeszkednének precízen egymáshoz. Ha kilógna az öncélú nosztalgia lólába,
pocsékba menne a színészek erőfeszítése és csak azt látnánk, amit már
évtizedekkel ezelőtt is láttunk, és nem érdekelne senkit a hihetetlenül
szerethető, bátor gyerekek sorsa. Ez azonban nincs így, és ezért is lehet az,
hogy a gyorsan letehetetlenné váló sorozat azokhoz is ugyanúgy szól, azokat is
ugyanúgy elvarázsolja, akik egyet sem láttak a Stranger Things világát formáló filmekből.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 6 |
|
|