Film / RegényTimur Vermes: Nézd ki van ittHajrá Hitler!Vajda Judit
Adolf
Hitler feltámad, és a XXI. századi Németországban kalandozik.
Az Én és Kaminski után újra olyan regény adaptációját
láthatjuk, amely filmen jórészt visszaadhatatlan. Daniel Kehlmann könyvéhez
hasonlóan ugyanis a Nézd, ki van itt
is egyes szám, első személyben íródott, azaz az olvasó száz százalékban belehelyezkedhet
a főhős nézőpontjába, teljes mértékben azonosulhat vele. Ezt a film pedig csak
akkor tudná kellő hűséggel megvalósítani, ha elejétől a végéig
szemszögbeállításban lenne felvéve, miközben folyamatosan a központi karakter
belső monológját hallanánk. Ha mindezt egy mozgókép totális következetességgel
végigvinné, már szinte kísérleti filmről lenne szó, így borítékolható, ahogy a
legtöbb esetben, úgy a Vermes-szövegnél sem sikerülhet egy az egyben átültetni
ezt a fajta nagyfokú azonosulást és személyességet.
Ahogy
azonban az Én és Kaminski esetében is
volt valami, ami nagyszerűen ábrázolható filmnyelvi eszközökkel (a főhős bunkó
újságíró jellemfejlődése az újonnan megismert bogaras, idős festőművész
hatására), úgy a Nézd, ki van itt is rendelkezik
egy kifejezetten high concept-szerű zseniális alapötlettel, amit a filmeseknek
valóban vétek lett volna kihagyniuk.
A
magyar származású német író regénye ugyanis arról szól, hogy Berlinben,
2011-ben egy grundon magához tér az ötvenes éveiben járó Adolf Hitler. Maga sem
tudja, hogyan került oda, és egyáltalában hogy történhetett a csodálatos
időutazás – zavarodott diktátorunk mindenesetre elkezd ismerkedni a modern
időkkel, melynek keretében újabb nagyszerű karriert épít ki magának, ezúttal a
televíziózás világában.
Ha
mindez nem lenne elég ütős gondolat, Vermes csavar még egyet a dolgon, és
magával Hitlerrel mesélteti el az egész kalandot, azaz az olvasó a világ talán
legelvetemültebb véreskezű zsarnokával kénytelen együttérezni. A meglepetés
pedig, hogy ez egyáltalán nem esik nehezünkre. Míg az Én és Kaminski esetében meglehetősen kényelmetlen érzés volt a
közönségnek egy kifejezetten ellenszenves, pofátlan figura bőrébe bújnia, a világirodalom
egyéb, még szélsőségesebb alkotásaiban pedig egy pszichopata sorozatgyilkossal
(Parfüm), egy kívül-belül
gusztustalan rendőrrel (Mocsok) vagy
egy egyszerre szerencsétlen és iszonytató véglénnyel (És meglátá a szamár az Úrnak angyalát) azonosulnia, addig a Nézd, ki van itt Hitlere egyáltalán nem
rossz társaság.
Ahogy
Adolfunk rácsodálkozik a XXI. századra, minden vívmányával együtt, abból egy
könnyed és szórakoztató, mindvégig elegáns szatíra bontakozik ki. Mivel
emberünkről értelemszerűen senki sem hiszi, hogy valóban a rég halottnak
gondolt történelmi figura, parodistának nézik, annak viszont olyan tökéletes,
hogy semmi sem tarthatja vissza a sikeres tévés komikusi pályától – ami a
médiakritika irányában jelöli ki a regény útját. Ez pedig igen bölcs
választásnak bizonyul Vermes részéről, mivel így elkerülheti az ízléstelenség
csapdáját. Nem kell Hitler minden ordas eszméjét ránk uszítania, elég, ha a
modern média kapcsán osztja meg velünk meglehetősen éleslátó gondolatait. Az
első sikerei miatt YouTube-Hitlernek kikiáltott férfi egy újszülött szemével
néz a televízióra, az olyan modern tévéműsorokra, mint a reality show, a
szappanopera vagy egy kortárs híradó, és olyan kritikákat fogalmaz meg, amelyek
teljesen jogosnak tűnhetnek bárki számára – még akkor is, ha az illető nem náci.
Eközben persze – mivel főhősünk nyilván nem tud kibújni a bőréből –
folyamatosan kapjuk a katonai hasonlatokat és a régi idők utáni nosztalgiát
(konkrét helyszínek és személyek említésével). Mindezt csak olyan mértékben, ami
bőven belefér a felhőtlenül kacagtató helyzet- és jellemkomikum körébe, mivel Vermes
hőseivel együtt idejében leszögezi, hogy a zsidókérdés nem vicc, így a durvább
poénok kimaradhatnak.
Az
egyértelmű telitalálatnak nevezhető alapötlettel bíró művek esetében mindig
nagy kérdés, hogy mit tud vele kezdeni az alkotó a továbbiakban, ki tudja-e
futtatni valahová vagy megreked az egypoénos elképesztés szintjén. Vermes ebből
a szempontból jelesre vizsgázik, és kifejezetten elegánsan viszi végig hősét
meglepő, mégis jópofa karriertörténetén. Visszafogottan humoros Hitlerével az
író keveset markol, de azt mindvégig erősen tartja, így fokozatosan eljutunk
odáig, hogy nemcsak együtt tudunk nevetni Adolffal, de még drukkolunk is neki.
Vermes stílusának és iróniájának köszönhetően Hitler a XXI. században jött,
látott – és ezúttal győzött is.
LIBRI,
2013
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 6 átlag: 7.67 |
|
|