TelevízóAznap éjjelTévedés áldozataCsiger Ádám
Az
HBO új minisorozata a minden idők egyik legjobb tévészériájaként emlegetett Drót hagyományait folytatja.
A
nyolcrészes széria kevert műfajú zsánerdarabként kezdődik: a thriller, a whodunit krimi, a tárgyalótermi dráma és
a börtönfilm elemeit egyaránt felvonultatja. Egy pakisztáni származású New
York-i egyetemista, Nasir Khan (Riz Ahmed) egy este ki akar rúgni a hámból:
felszed egy lányt a manhattani Upper West Side-on. Pia, drogok, szex,
filmszakadás, majd Naz vérbe fagyva találja a nőt. Bepánikol, elmenekül, amivel
magára tereli a gyanút, így gyorsan letartóztatják. Minden ellene szól a
kegyetlen gyilkossági ügyben, így nem szabadulhat óvadék fejében. A hírhedt
Rikers börtönben kell kivárnia a tárgyalását. A nyomozók fülük botját sem
mozdítják az egyértelműnek tűnő ügyben, de Naz két ügyvédje (John Turturro,
Amara Karan) dacol az iszlamofób közhangulattal és magánnyomozásba kezd.
Az
alapkoncepció akár Hitchcock fejéből is kipattanhatott volna, ekként viszont
divatjamúlt is, különösen az HBO saját gyártású sorozatainak viszonylatában,
melyek az elitkultúrát, a magas művészetet képviselik a tévészériák színterén.
(Az is épp ennyire szokatlan az HBO amerikai szárnyától, hogy e sorozat egy
remake, mégpedig a 2008-ban a BBC-n bemutatott Criminal Justice amerikai feldolgozása.) Az Aznap éjjel nem karakter-, hanem inkább eseményvezérelt történet,
így elméletileg bárki azonosulhat a főhőssel, valójában Nazt annyi
szerencsétlenség éri, mint Jóbot, amivel a cselekmény hitelessége csorbul. A
főhős esete bárkivel megtörténhet, de ennek hátrányai is vannak: az aktív,
kezdeményező főhősöket felvonultató történetek intenzívebbek és egyedibbek.
Viszont Steven Zaillian író-rendező szériáját az teszi mindezek ellenére fontos
és aktuális produkcióvá, hogy korántsem bibliai tanmeseként, hanem rögrealista,
szociografikus és társadalomkritikus sorozatként folytatódik, megidézve a
szintén az HBO által készített, minden idők legjobbjaként gyakran emlegetett Drótot. Az Aznap éjjel az amerikai igazságszolgáltatás és büntetésvégrehajtás
útvesztőibe kalauzol: balszerencséjének köszönhetően a naiv és fiatal Naz
bekerül a Rikers poklába, ami a sorozat ábrázolásmódjában nem sokban különbözik
a Menekülés New Yorkból anarchikus
börtönszigetétől, ahol a legkegyetlenebb bűnözők uralkodnak, a korrupt őrök
pedig szemet hunynak a szabálysértések és visszaélések fölött. Az Aznap éjjel börtönfilmes szála A remény rabjaiban látottak tökéletes
ellentéte: Naz drasztikus és drámai átalakuláson kényszerül átmenni a túlélés
érdekében. Kopaszra borotválja a fejét, tetkókat varrat, kigyúrja magát,
bunyózni kezd, rákap a drogokra és kiveszi a részét a helyi hatalmi harcokból
és csempészetből. Ironikus módon ártatlanul kerül börtönbe és csak ott válik
köz- és önveszélyes bűnözővé – és nem ő az egyetlen, akinek élete végleg
félresiklik egy téves letartóztatás vagy túl szigorú büntetés miatt. A Naz
transzformációját bemutató Riz Ahmed zökkenőmentesen válik mimózalélekből
börtöngengszterré, de nem marad el tőle az ügyvédjét megformáló John Turturro
sem az eredetileg James Gandolfininek szánt szerepben, sem pedig a Drótban is nagyot alakító Michael K.
Williams, aki a Rikers maffiavezérét játssza.
A
krimi-thriller műfajú cselekményszál főleg a börtön-jelenetek dramatizálására
szolgál, ebben viszont félsiker az eredmény. Pozitívum, hogy a főhős karakterét
sikerül aktivizálni: dilemmák tornyosulnak előtte, például különböző ügyvédek,
valamint vádalku és a szigorúbb büntetés réme között kell választania. Másrészt
viszont a börtönön kívül játszódó történetszálak kiszakítják a közönséget a
Rikers fojtogató, sötét, klausztrofób atmoszférájából és feledtetik a nézővel a
főhős színeváltozását. A lassú, részletgazdag börtönbeli jelenetezéshez kevéssé
illik a vörös heringekre építő detektívtörténet, a börtöndráma ellipszisei
pedig elidegenítik a nézőt Naz karakterétől. A Schindler listája, a New York
bandái és a Pénzcsináló forgatókönyvével
nevet szerzett Zaillian nem tipikus sorozatként, hanem a Sátántangót idézően hosszú játékidejű, moziélményt kínáló filmként
képzelte el a projektet, ami egyszerre a széria fő hátránya és különlegessége.
A végeredmény egy tagadhatatlanul szokatlan és kiszámíthatatlan sorozat, ami
viszont kihagyott lehetőségektől éppúgy hemzseg, mint ihletett és emlékezetes
pillanatoktól.
AZNAP ÉJJEL
(The Night of) – amerikai, 2016.
Kreátor: Richard Price és Steven Zaillian. Rendező: James Marsh és Steven
Zaillian. Író: Richard Price. Kép: Robert Elswitt. Zene: Jeff Russo. Szereplők:
John Torturro (Stone), Riz Ahmed (Naz), Peyman Moaadi (Salim), Bill Camp (Box).
Gyártó: BBC / HBO. 9x50 perc
Cikk értékelése: | ![](buttons/szomoru.gif) | ![](buttons/number1.gif) | ![](buttons/number2.gif) | ![](buttons/number3.gif) | ![](buttons/number4.gif) | ![](buttons/number5.gif) | ![](buttons/number6.gif) | ![](buttons/number7.gif) | ![](buttons/number8.gif) | ![](buttons/number9.gif) | ![](buttons/number10.gif) | ![](buttons/vidam.gif) | szavazat: 1974 átlag: 5.43 |
![](buttons/bontas.gif) |
|