Magyar MűhelyMegtorlás a filmszakmábanÚj (jég)korszak hajnalaGervai András
Az ideológiai hegemónia visszaszerzésének jegyében az 1956-os forradalom
leverése után a filmszakmában is megkezdődött a „rendcsinálás”.
A
forradalom eltiprása után – a kádári konszolidáció kezdetéig – hét szűk
esztendő köszöntött az országra, az embereken fortélyos félelem uralkodott el.
A Párt megerősítette hatalmát, újjászervezte a hadsereget, létrehozta a
Munkásőrséget, átmentette az ÁVH-t
(személyi állományát, és ezzel részben a módszert, stílust, szemléletet is). A
szellemi, kulturális élet irányításán, a
forradalom előkészítőinek tartott írók, újságírók, értelmiségiek megregulázásán
művészeti szervezetek, intézmények, minisztériumi és Központi Bizottsági
osztályok apparatcsikjai szorgoskodtak. Az
ideológiai hegemónia visszaszerzésének jegyében a filmszakmában is megkezdődött
a rendcsinálás, tisztogatás, a Színház és Filmművészeti Szövetséget is
feloszlatták 1957-ben (a Filmművész Szövetség újralapításra csak 1959
szeptemberében került sor).
Az előző években egyre
inkább kiszabadult reform-szellemet azonban nem lehetett teljesen visszazárni a
palackba. A hatalom az 1956-ban elkészített vagy forgatásra előkészített filmekre
gyanakvással tekintett. Révész Miklós filmfőigazgató (1957-63) 1957. június
19-i keltezésű, Aczél Györgynek, a miniszterhelyettesi értekezletre készített, Játékfilmművészetünk helyzete című
vitaanyagában így fogalmazott: „/…/ 1956 nyarának és kora őszének lázas,
politikailag teljesen összezavarodott légkörében sokszor napi politikai
hangulatok alapján változtattak a gyártásban lévő filmek forgatókönyvein
kritikai irányba, sőt rendeztek vaskosan tendenciózussá egyes filmeket /…/. Még
a magyar jakobinusokról szóló Kioltott
lángok (A császár parancsára – G.
A. ) is magán viseli a Rajk-ügy és a Farkas-ügy széles vitáinak hangulatát.”
Jó néhány film forgatókönyvét
alaposan átíratták, több film bemutatását meg akarták akadályozni (A császár parancsára, A csodacsatár, A gerolsteini kaland) és – akár 1947-ben, egy másik korszakváltás
küszöbén – betiltottak három filmet (Eltüsszentett
birodalom, Keserű igazság, Nagyrozsdási eset)
Eltüsszentett birodalom
A Török Tamás
rádiódramaturg írásából készített parabolikus mesefilm főszereplői a kegyetlen zsarnok
király – aki még azt is megköveteli, hogy tüsszentésekor mindenki azt kívánja: „Egészségére!”–,
a parancsának ellenszegülő bátor juhász és az álruhás, naiv királylány. A
börtönbe vetett romlatlan népi hős végül kiszabadul és csodafurulyája szavára a
király és díszes kompániája beleugrál a kútba. A film erejét, hatását gyengíti
harsánysága, a szájbarágós, itt minden meg lesz mutatva, magyarázva stílus. A
cenzoroknál kiverte a biztosítékot a történet, különösen a befejező felirat („A
zsarnokságnak vége”).
Vásárhelyi Tibor főhadnagy, a politikai rendőrség (BM
ORFK II.-3 d alosztály) munkatársa nyomozni kezdett a film ügyében. 1957.
április 17-i jelentésében arról számolt be, hogy járt a Művelődésügyi
Minisztérium Filmfőigazgatóságán, a Hunnia Filmgyár gyártási osztályán és a
Filmlaboratóriumban a gyártás körülményeinek és „a film mondanivalójának vizsgálata
céljából.”
A Minisztérium 1955.
június 16-án adta meg a film gyártási engedélyét, az előkészítési munkák
azonban a kapacitás és a pénz hiánya miatt augusztusban abbamaradtak. 1956.
március 15-én újra megkezdődött, május 24. és augusztus 10. között pedig teljes
ütemben folyt a gyártás, az utómunkálatok 1957. február 21-én fejeződtek be. A Filmfőigazgatóságon
nem hagyták jóvá a film nyitó és záró kísérőszövegét. Az új szöveg április 3-ra
készült el.
„A film az ellenforradalom előtti hónapokban
készült. A szöveg és a film mondanivalója tükrözi ezt a körülményt és erősen
eltér Török Tamás eredeti
elképzeléseitől. E miatt Török nem vállalta magára a filmet és 1956. október
22-én a Filmgyár igazgatójával, Bányász Imrével közölte írásban a véleményét.
A fenti ügyben ez idáig
a következő lépéseket tettük:
1. Elkoboztuk a film egy
teljes kópiáját.
2. Lefoglaltuk a film
forgatókönyvének 5 példányát és a kivitelezéssel kapcsolatos levelezési
anyagot, valamint a gyártási naplót.
3. Lefoglaltuk az első
kísérőszöveget, ennek tekercsét.
4. Zároltuk a film
összes elkészült kópiáját 6 példányban a gyártásnál felhasznált egyéb
filmanyaggal együtt, és betiltottuk a film forgalmazását.
Intézkedésként javaslom
a következőket:
1.Török Tamás tanú
kihallgatását, melyet jegyzőkönyvileg rögzítünk.
2. Kivizsgálni a film
bemutatását megelőző, erősen eltúlzott hirdetési kampány mozgatóit.
A jelentéshez csatolom
Török Tamás átiratát, a film tartalmi kivonatát, az első és második szpíker-szöveget
és a gyártás-főirányító, Gottesmann Ernő intézkedéseinek másolatát.”
Április 18-án Tárnok
János, filmfőigazgató-helyettes a Fővárosi Tanács Végrehajtó Bizottsága Művelődésügyi
osztályvezetőjének írt. Azt kérte, hogy a Népszabadság aznapi számában, az Eltüsszentett birodalomról megjelent
hirdetés miatt vonják fegyelmi úton felelősségre a FÖMO, a mozikat üzemeltető
vállalat igazgatóját.
Július 5-én, az Élet és
Irodalomban Keserű igazság filmgyártásunk helyzetéről címmel cikk
jelent meg, amelynek szerzője I. K. (Imre Katalin) az Eltüsszentett birodalom és a Keserű
igazság című filmeket „teljességgel előadhatatlannak” nevezte. Nyilván ezt illetékes
helyen megsúgták neki.
Vásárhelyi Tibor
főhadnagy 1957. szeptember 4-i jelentése szerint viszont Révész Miklós azt közölte
vele, hogy „a Filmfőigazgatóságnak szándékában van a jelenleg zárolt Eltüsszentett birodalom c. film
bemutatása is, a megfelelő kivágásokkal.” Aczél „miniszterhelyettes elvtárs
visszaérkezése után a BM. részéről hivatalos megbeszélést kívánunk folytatni
/…/.”
A filmet végül csak 1990-ben
mutatták be. Banovichot – a betiltás miatt és azért, mert közvetlenül a
forradalom leverése után rögzítette az ún. asszonytüntetést – a III/III hosszú
ideig „veszélyes elemként” tartotta számon, és figyeltette. 1964-ben
rendezhetett újra játékfilmet.
Keserű igazság
A mai szemmel nézve didaktikus
és sematikus film alkotóitól nem lehet elvitatni az érdemet, hogy végre megpróbáltak
szembenézni a személyi kultusszal, őszintén beszélni a Rákosi-rendszerről.
Hankiss Elemér szerint (Filmvilág, 1986/4) e filmmel kezdődött meg a magyar
művészet „nehézkes, lassú és hősies feltápászkodása.”
A film egy torzult
jellemű munkásigazgató ámokfutását rajzolja meg, aki előtt csak egy cél lebeg,
hogy határidőre elkészüljön a nagyberuházás, mert akkor jutalmul tröszt-vezető lehet.
Az sem érdekli, hogy a helyetteseként maga mellé vett mérnök barátja – aztán
több munkás – is jelzi, hogy a hatalmas betonsiló repedezik. A tragédia be is
következik, hősünk helyett azonban főmérnök barátját tartóztatják le, aki koholt
vádak alapján nem sokkal korábban már börtönben ült.
Az elvhűnek látszó
igazgató valójában kiskirály, jellemtelen, kisszerű ember. A kritikát nem
viseli el, könyörtelen önzését demagóg jelszavakba csomagolja, és semmilyen
eszköztől nem riad vissza hatalma megtartása érdekében. Az egyre sematikusabbá
váló, intrikus figura szinte magába sűríti a rendszer vezetőinek rossz tulajdonságait,
torz vonásait.
Vásárhelyi Tibor 1957. április
19-i „zárolt filmek elkobzása” tárgyában írt jelentésében is – amelyet aláírt
Harangozó Szilveszter alosztályvezető (1966-tól a III/III csoportfőnök helyettese)
is – előkerült a Keserű igazság. „Hivatalos
kapcsolatunktól és a Művelődésügyi Minisztérium Filmfőigazgatóságától kapott
értesüléseink szerint /…/ még 3 film forgalmazását állította le a minisztérium.
Ezek a Kioltott lángok, A csodacsatár
és a Keserű igazság c. filmek.
Mindhárom az októberi ellenforradalom előtti időben és légkörben készült.
Részint cselekményének rossz irányban történő aktualizálása miatt, a filmek
bemutatása igen káros lehet.
Javaslom mindhárom film
1-1 kópiájának lefoglalását, a B.M. épületébe szállítását, valamint rövid időn
belül az Eltüsszentett birodalommal
együtt levetítését. Helyesnek tartom erre az alkalomra a Művelődésügyi
Minisztériumból, mint hivatalos kapcsolatot, Barna Gyula Főosztályvezetőt
meghívni.
Tekintettel arra, hogy a
négy film előállítása több millió forint kárt jelent népgazdaságunknak,
javaslom hasonló eset megelőzésére a jelenleg gyártás alatt álló filmek
felülvizsgálatát politikailag megbízható szakvezetők bevonásával. A
felülvizsgálatokat javaslom a Budapesti Főosztály hatáskörében lefolytatni /…/.”
(Bányász Imre, a
filmgyár igazgatójának 1956. május 9-i levele szerint A csodacsatár és az Eltüsszentett birodalom előkalkulált ára
4,1 millió, a Keserű igazságé 3, 8
millió forint.)
Ságvári és Darvas
Ságvári Ágnes (Ságvári
Endre húga) – 1956-60 között az MSZMP KB-Iroda vezetője – augusztus végén magánszorgalomból,
egy kétoldalas feljegyzésében négy filmet jelentett fel Kádárnál. „A jelenlegi
politikai helyzetben, mikor ideológiailag, művészileg pártos alkotások nem
születnek, másfél hónapon belül négy ellenséges tendenciájú filmet bemutatni
nagyon veszélyes.” A Keleti Márton rendezte Csodacsatár
főcíméről szerinte nem lehet levenni a forgatókönyvíró, a disszidens Méray Tibor
nevét, az pedig még nagyobb baj, hogy a film „éles, egyértelmű uszítást
tartalmazott.”
A császár parancsára című
film Ságvári szerint az áthallás miatt veszélyes: az a Hajnóczy-összesküvésről
szól, „amikor az osztrák önkény a kis nép lángoló szabadságmozgalmát fegyverrel
törte le.”
(A filmben Hajnóczy József majdnem tökéletes jellem: mindvégig
elszánt, tudatos, elvi kérdésekben hajlíthatatlan. Ő és a többi jakobinus is
kicsit a kommunista eszme előhírnökeiként jelenik meg. A film szájbarágósan igyekszik megidézni a kort,
megértetni a mozgalom születésének okait, de bizonyos fokig átrajzolja a
történelmet, az aktuálpolitikai céloknak megfelelően felstilizálja, idealizálja
a valóságot és a szereplőket. A jakobinusok tudatosak, s pontosan, világosan,
naprakészen úgy fogalmazzák meg véleményüket a társadalmi viszonyokról, a nép
kiszolgáltatottságáról, a szükséges reformokról, hogy azt egy marxista
történész is megirigyelné.)
Az Offenbach-operett
alapján készült – Farkas Zoltán rendezte – Gerolsteini
kaland bemutatásával az volt Ságvári problémája, hogy a főszereplő Darvas
Iván börtönben ül.
Augusztus 28-án egyébként
a politikai rendőrség (II.-3 d.) főhadnagya, Vásárhelyi Tibor telefonon beszélt
a Filmfőigazgatóság vezetőjével. Révész szerint a film „bemutatható, mert
Darvas Iván letartóztatásáról az országban legfeljebb ötezer ember tud. A
bemutatást azzal is indokolta, hogy a film eléggé költséges kiállítású és nem
engedhető meg a betiltáson keresztül ily nagy összeg kárbeveszése. /…/”
A szeptember 4-én kelt
jelentésében arról is beszámolt Vásárhelyi, hogy aznap ismét felhívta Révészt,
mivel „a film bemutatójának reklámozása a nyilvánosság előtt tovább folyik. /…/”
Vásárhelyi azt is fontosnak tartotta megemlíteni, hogy ügynöki jelzések szerint
„augusztus 31-én szombaton a Szikra filmszínházban sajtóbemutató keretében
levetítették a filmet. A filmben a jelentés szerint Darvas Iván színésznek van
egy börtönben játszódó jelenete, melyben megkérdezik tőle, hogy miért zárták
be. A szerep szerinti felelet az, hogy ő nem tudja mi az oka, mert ártatlan. Az
állam a bűnös, mely oda juttatta, az államot kellene megbüntetni. A jelenlevő
újságírók ennél a jelenetnél nagy ovációval adtak kifejezést tetszésüknek. /…/”
A mozikban az előzetesekben is „játszanak egy-két részletet a tárgyszerinti
filmből. A mozikban Darvas Iván jeleneteinél meglehetős hangos morajlás,
megjegyzések voltak tapasztalhatók, mely a bemutatás után előreláthatóan
fokozódni fog. Ezt a véleményt erősítik azok a rémhírek, melyek városszerte
keringenek Darvas állítólagos szabadlábra helyezése, öngyilkossága, szökése stb.
körül.”
Ságvári Ágnes a
feljegyzésében a legveszélyesebbnek A
nagyrozsdási esetet tartotta, mert az „hibáinkat a rendszerrel szemben
ellenséges nézőpontból támadja. A pártközpont dolgozóinak bemutatták a filmet,
komoly felháborodást keltett /.../”.
A nagyrozsdási eset
1957. szeptember 3-án az MSZMP PB ülésén a „Különfélék” című napirendi
pontban Kállai Gyula művelődési miniszter, a KB ideológiai titkára referált – a
Ságvári által is jelzett – problémás filmekről. A PB tagok A császár parancsára, A csodacsatár és a Gerolsteini kaland forgalmazására rábólintottak. A csodacsatár „ügye” megoldódott azzal, hogy a főcíméről
lekerült Méray neve, kivágták a szintén disszidens Puskás öcsi jeleneteit, s
néhány új jelenetet is forgattak a filmhez. Darvas személye – és az, hogy 22
havi börtönbüntetést tölti – már nem tűnt akadálynak. (Május közepén, a
letartóztatásakor még felmerült annak a lehetősége, hogy a főszereplésével
készült és két héttel korábban bemutatott Bakaruhábant
levegyék a műsorról.)
Kállai
Gyula a PB ülésen nem értett egyet a filmfőigazgató írásos véleményével
miszerint A nagyrozsdási eset „Semmi
esetre sem megy el a Nemzeti Színházban bemutatott Uborkafa című darab élességéig.” (Urbán
Ernő /1918-1974/ Kossuth-, és József Attila-díjas újságíró, író nagysikerű, a
maga műfajában úttörő szatírájában a személyi kultusz torzulásait: a
bürokráciát, kiskirálykodást, karrierizmust vette célba.) Kállai azt javasolta, hogy a filmet mutassák meg
Kádárnak. A PB végül a betiltás mellett döntött. Gondolták, abból baj nem lehet.
A filmet 1957 elején –
talán a kellő éberség hiánya miatt – forgathatták le. Gyárfás Miklós 1952-ben
játszódó forgatókönyve tulajdonképpen a Revizor
alapötletét aktualizálja, variálja. A kisváros egykori szülöttjét, az átutazóban
levő borellenőrt – sofőrje félrevezető információja alapján – miniszternek
nézik, aki aztán hatalmával élve megannyi problémát megold. Kalmár László, a
rutinos mesterember – többek között a Halálos
tavasz, a Dankó Pista, a Tóparti látomás, a Déryné rendezője – a felszabadulás előtti vígjátékok dramaturgiai
eszköztárát, hatásmechanizmusát vette kölcsön, azokra épített.
Cselekménybonyolítása nem túl leleményes, a szereplők magatartása a jól ismert
rugóra jár. Társadalomkritikája túl általános, a rendszer torzult működése is
csak külsőségeiben, karikaturisztikusan jelenik meg. A film mindennek ellenére
sztorijának, a szellemes bemondásoknak, s mindenekelőtt is a tucatnyi kiváló
színész játékának köszönhetően ma is nézhető és szórakoztató.
„Módosításokat kértünk”
Az ideológiai éberséget,
túlzott óvatosságot tükrözi Révész Miklós filmfőigazgató 1957. július 8-i,
Aczél Györgynek készített felterjesztése, amelyben sorra vette a készülő filmek
problémáit.
Éjfélkor: „Íróilag (főfigurák
megerősítése) és eszmeileg még erősítésre szorul.” Révész György rendező, Boldizsár
Iván író a disszidálni/nem disszidálni 1956 utolsó negyedében súlyos dilemmáját
dolgozta fel kissé propagandisztikusan.
Bolond április: „Társadalmi
mondanivalója alig van, ennél is módosításokat kértünk.” A Fábri Zoltán
rendezte, Karinthy Ferenc írta könnyed, szórakoztató történet a harmincas
években játszódik, s egy egyetemista fiú és egy csinos fiatalasszony balul
sikerült kalandjáról szól.
Láz: „Ideológiailag ez sem
kifogástalan, javításokat ennél is kértünk.” Gertler Viktor rendezése Szabó Barna
– a bauxit felfedezője – sajátosan alakuló karrierjének, felemelkedésének és
bukásának a története, a magyar alumínium, egyben a két világháború közötti
magyar kapitalizmus drámája. Az érdekes és szórakoztató film ma már nehezen
érthetően a bemutatása után heves, s nyilvánvalóan felülről irányított
sajtótámadások kereszttüzébe került, ennek ellenére – vagy talán ezért is – közönségsiker
lett. A kritikákban sokféle igaztalan vád, komolytalan érv is megfogalmazódott.
Rényi Péter szerint – Népszabadság, 1957. október 19. – szerint a Láz „alapjában nacionalista, ellenséges
ideológiát terjeszt (pl. vitathatatlan, hogy a bauxit tőkés kiaknázásnak
lehetőségeiről szóló példálózás a tavalyi soviniszta hullám jellegzetes
üledéke.)” A film akaratlanul is egy, a hatalom számára érzékeny pontot
érintett, azt, hogy az egyik legexportképesebb nyersanyagunkat a Szovjetunióba
szállították ki.
Vulkán (végleges címe: Ház
a sziklák alatt): „A forgatókönyv első változata társadalomhoz nem kötött,
filozófiailag nem tiszta. Javítani kell rajta /…/”. Makk Károly és Tatay Sándor
író filmjét csak 1958-ban forgatták le és 1959 elején mutatták be.
Szóba került egy másik
Makk-opus is a Vöröslámpás ház (végleges
címe: Egy erkölcsös éjszaka), amelyet
a rendező állítólag már nem tartott aktuálisnak. Elkészítésére Makknak két
évtizedet kellett várnia.
A filmtervek között
szerepelt – a rendező és író személyének megnevezése nélkül – az Elárvult emberek: „Egy ausztriai magyar menekült táborban nagy reményekkel néznek
jövőjük elé a disszidensek. A film 5-6 ember sorsán keresztül bemutatja, milyen
aljas hazugságokra épült a Nyugat mindent ígérő propagandája. A remények a
táborban egyre alább szállnak, míg végül teljesen elfogynak, s a film két fiatal
hőse öngyilkos lesz.”
Retorziók
A filmgyári (és
általában a filmszakmai) tisztogatásnak – más területekkel, szakmákkal
összehasonlítva – viszonylag kevesen estek áldozatul.
A forradalomban két
filmes harcolt fegyveresen. Csongovai Per Olaf (1930-2005) filmrendező a
Tűzoltó utcai felkelőcsoport helyettes parancsnoka és a Nemzetőrség operatív
tagja volt. A forradalom bukása után Franciaországba emigrált. Magyar József
operatőr-rendezőről Nyers Gyula, a filmgyár MSZMP vezetőségi tagja 1957.
augusztus 15-én azt írta Aczél Györgynek, hogy „részt vett a tüntetéseken, azok
filmen való megörökítésében. Sokak véleménye szerint fegyveresen is harcolt.
Ennek kivizsgálása folyamatban van.” Feltehetően a forradalom alatti
tevékenységével zsarolták meg és szervezték be „Orosz” fedőnéven 1958. július 14-én.
1963-ig jelentett.
A forradalmi események
rögzítésében sok játék, és dokumentum filmrendező, operatőr vett részt. Közülük
a Budapest Filmstúdió (korábban Magyar Híradó-, és Dokumentumfilmgyár) néhány
dolgozóját, Basilides Ábris filmrendezőt, a munkástanács korábbi vezetőjét, Győrffy
József gyártásvezetőt, Lohr Ferenc hangmérnököt, Rodriguez Endre filmrendezőt 1956.
november 30-án letartóztatták. Több mint egy hét után szabadon engedték őket és
csak hivatali hatalom túllépésében találták őket vétkesnek.
A bűnbak egyedül Teuchert
József, a Hunnia gyártásvezetője lett, aki – Bányász Imre, a Hunnia
igazgatójának utasítására – a forradalom alatti forgatásokat koordinálta. 1958.
április 17-én öt év börtönbüntetésre ítélték. A vádirat szerint az „ellenforradalom
idejében egy olyan csoportot vezetett, amely az ellenforradalomnak ferde
beállításban történő fotografálását tűzte ki célul /…/.” Szövetkezett „a
népköztársaság legádázabb ellenségeivel abból a célból, hogy a nyugati
imperialisták törekvéseit szolgáló hamis bizonyítékokat összegyűjtse és azokat
a külföldi imperialistáknak kijutassa. /…/ külföldön a tendenciózusan
beállított felvételekből a népköztársaságra nézve kedvezőtlen hangulatot
teremthettek.”
1957. május 17-én az „Almási”
fedőnevű – nem beazonosítható – ügynök 5 oldalas jelentésében többek között
arról tudósított, hogy „a pártszervezet egy negyven nevet magába foglaló listát
jutatott el Darvas József igazgatónak és a minisztériumnak. Ennek a negyven
személynek kérik elbocsájtását azzal, hogy ellenforradalmi magatartásúak. /…/
azt mondják, sok vezető művész is van köztük s a munkástanács számos tagja.”
A gyári MSZMP szervezet
június 13-i jelentése szerint végül „csak” 13 főt bocsátottak el, „köztük, mint
legfőbb személyeket dr. Katonát, Sőrés Imrét, Teuchert Józsefet.” (Dr. Katona
Jenő gyártásvezető, a forradalom alatt az igazgatóság tagja, Sőrés Imre
díszlettervező). A 13-ak közé tartozott Lénárt István gyártásvezető és Bacsó
Péter dramaturg is.
Kállai Gyula a PB május
14-i ülésén arról beszélt, hogy meg kell büntetni a rendszer ellen fellépett
színészeket. Név szerint is említette Darvas Ivánt. Néhány hét múlva elkészült
a lista: fél-egyévi szilenciummal sújtották többek között Bessenyei Ferencet, Darvas
Ivánt, Mészáros Ágit, Sinkovits Imrét, Somogyvári Rudolfot, Soós Lajost. Külön
lista készült a Magyar Rádióban is, ezen az
előbbiek mellett ott találjuk Szakáts Miklóst is.
Deák György, a Budapest
Filmstúdió igazgatója 1957. augusztus 9.-én – lehet, hogy felsőbb utasításra –
listát állított össze azokról, akik „/…/ az ellenforradalom alatt eszmei és
tevőleges irányítói voltak gyárunk ellenforradalmi eseményeinek. Hazug
rágalmazó beszédeikkel uszítottak a Párt, a Szovjetunió és a népi hatalom
ellen. Kommunistákat gyaláztak és tiltottak ki a gyár területéről. Sztrájkra
uszítottak. Egész magatartásukkal méltatlanná váltak kitüntetéseik viselésére.
/…/”
A listán szerepelt
többek között Bodrossy Félix, Czabarka György, Hildebrand István, Homoki Nagy
István neve. A Hunnia Filmgyár igazgató-helyettese, Gárdos György október 2-án
terjeszti fel a maga jelöltjeit. Ott találjuk közöttük Badal Jánost, dr. Katona
Jenőt, Teuchert Józsefet, Timár Istvánt és Hajnal György hangmestert, aki „munkáskáder
létére gyalázta a pártot és a kormányt.”
Szerencsére a
javaslatból nem lett semmi: az érintettek nyilván rájöttek, hogy öngólt lőnének
annak beismerésével, hogy korábban a rendszer annyi „ellenségét” tüntették ki.
Források: Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára: V-14131; V-144758/3;
A-1204; Magyar Nemzeti Levéltár: MOL –
288. f. 5/42. ő. e. ; 208. f. 5/103. ő. e.; XIX. I. 4 aa, 48. ő. e.; XIX. I, 4.
bbb, 48. ő. e.; M-KS 288.f. /3 ő. e.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 7 átlag: 6.29 |
|
|