KönyvGyőri Zsolt: Szerzők, filmek, kritikai-klinikai olvasatokTünetek és diagnózisokVarga Balázs
Egy könyv azoknak, akik
megkérdőjelezik a megértés és a kifejezés szokványos kereteit.
A felsőoktatás filmes
műhelyeinek megszaporodása az elmúlt évtizedben nemcsak azt jelentette, hogy
egyre több helyen lehet filmet (és persze filmkészítést) tanulni, hanem a
magyar filmtudomány gazdagodásának, változatosságának – kevésbé erős kifejezést
választva: sokszólamúságának is egyik mutatója volt. Szeged, Pécs, Kolozsvár és
Budapest mellett Debrecen az egyik markáns központ. Az egyes műhelyek és
tanszékek profilja eltérő, hátterük és tudományos érdeklődésük is különböző,
ami egyben azt is mutatja, hogy a filmtudomány és a filmes elemzés éppúgy
inspirálódhat az irodalomtudomány, a kognitív tudományok vagy a kritikai
kultúrakutatás elméletei és olvasási gyakorlatai révén. Hiszen az elmúlt évek
egyik legérdekesebb és legaktívabb filmes-elemző műhelye a Debreceni Egyetem
Angol-Amerikai Intézetének keretében futott fel. Ennek az Intézetnek az
oktatója, számos tanulmánykötet és konferencia egyik fő szerkesztője és
szervezője Győri Zsolt, aki hosszú évek óta szerteágazó témákban publikál (brit
és amerikai filmtörténet, filmelmélet, kritikai kultúrakutatás, kortárs és
modern magyar film). Ezekből a tanulmányokból válogatott a most, némi késéssel
szemlézett tanulmánykötet.
Győri Zsolt kötetének
címe (Szerzők, filmek, kritikai-klinikai
olvasatok) elsősorban nem az elemzések tárgyára, hanem az elemzések során
használt olvasási stratégiára utal. A „kritikai-klinikai olvasatok” kifejezés
persze nem a klinikum és az orvosi, orvostudományi praxis kontextusát hívja be,
hanem egy gondolkodási módszert, illetve ennek kapcsán egy konkrét, nagy hatású
gondolkodói életművet. Az értelmezés természetesen mindig jelek elemzése,
nyomolvasás, aminek kulcsfontosságú része a jelentéssel bíró, illetve az
érdektelen jelek vagy nyomok közötti különbségtétel. A jó detektív, avagy a kiváló
diagnoszta (hívják Sherlock Holmes-nak vagy Doktor House-nak) pontosan
különbséget tesz érdemleges, jelentéssel bíró, illetve félrevezető, téves
nyomok, jelek és tünetek között. Az ok keresése, a diagnózis felállítása,
illetve a nyomokból kiolvasható történetek rekonstruálása igazi
értelmező-elemző munka. Ezek az értelmezések azonban nem szükségszerűen állnak
egy konszenzusos értékrend alapján, és végképp nem valamilyen jó és rossz,
beteg és egészséges közötti dichotomikus viszonyról döntenek, ahogy ezt a
szöveg a bevezetőben hangsúlyozza is. „A művészet jeleit értelmező
szimptomatológus nem a hivatásos kritikus, aki ítéleteivel a közösség
kulturális értékeit és morális érdekeit védi és szolgálja, de nem is a
diagnoszta, aki tünet-gyűjtemények és alkalmazási protokollok alapján
nyilvánítja tárgyát egészségesnek vagy betegnek.” A határhelyzetek, az adott
korra jellemző ideológiák, viselkedések, gondolkodási és értelmezési stratégiák
rendszeréből való kimozdulás tehát kulcsfontosságú. Ez a gondolkozási módszer
azonban egyben egy meghatározó gondolkodói életműhöz is kapcsolódik. A címbe
emelt „kritikai-klinikai olvasatok” kifejezés ugyanis a kötet legfontosabb
filozófiai inspirációját, Gilles Deleuze életművét és gondolkodási, elemzői
módszerét idézi meg.
A könyv első fele két
hosszabb tanulmányt tartalmaz, amelyekben Győri a francia filozófus kétkötetes
filmelméleti munkáját értelmezi, és egyben bemutatja saját gondolkodói,
filmes-teoretikus útját. A kötet második felében filmelemző, valamint szerzői
életművekhez és műfaji példákhoz kapcsolódó elemzések találhatók. A deleuze-i
elmélet itt is megkerülhetetlen: az elemzések mindegyike a Deleuze által leírt
és értelmezett idő-kép és a modern film paradigmájára épít – ezt használja és
gondolja tovább az esettanulmányokban. Ezek az esettanulmányok műfajilag és
tematikájukban elég változatosak, de természetesen markáns közös pontjaik is
vannak. Győri elemzései az amerikai és a brit film történetére fókuszálnak.
Kiemelt műfaji példái, a háborús film és a film noir, valamint szerzői
elemzései (Huston, Kubrick, Nolan) egy változatos hálózatos tematika vagy
problémacsoport mentén rendeződnek el.
Deleuze nyomán Győrit
azok az alkotások és szerzők érdeklik, akik megbillentik, átlépik vagy megkérdőjelezik
a megértés és a kifejezés szokványos, kiforrott, meglévő kereteit. Az ember és
a világ között megszakadt kapcsolat leírásának, elgondolásának, a szubjektumok,
identitások, közösségek megkonstruálásának problémái és traumái – illetve
trauma utáni (azaz: háborúk, pusztítások, pusztulások, személyes és közösségi
sokkhatások utáni) helyzetei. A háborús film történetéről szóló eszmefuttatások
vagy a film noir hagyományait, illetve kortárs filmes formáit elemző szövegek
ennek egyértelmű példái, de hasonlóképp fontos mozaikdarabok ebben az
értelmezési spektrumban John Huston nehezen besorolható filmjei, Kubrick
határátlépő alkotásai vagy épp a politikai ellenállás és az öntudatra ébresztés
sajátos, izgalmas módját képviselő magyar történelmi dokumentumfilmek is.
Győri Zsolt kötete tehát
annak a példája, hogy az elmélet, a műalkotásokról való gondolkodás hogyan tud
a világhoz, a világtapasztalathoz és annak változásaihoz kapcsolódni. Ettől van
súlya, de ebből származik az ereje is.
Debrecen University Press, 2014.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 4.33 |
|
|