KritikaErnelláék FarkaséknálBelsőfilmBilsiczky Balázs
Hajdu Szabolcs teljesen
új utakon járja felfedező körútját.
Eszter és Farkas, Farkas
és Brúnó, Albert, Ernella és Laura, és így tovább, párban, három- vagy
négyszögben, egymáshoz, egy máshoz (kettőhöz, háromhoz) viszonyulva, megértően,
elutasítóan, fejcsóválva, bőszen helyeselve, sopánkodva, így vagy úgy, de
együtt. Legalábbis térben és időben, a másik társaságában. Valójában teljesen
egyedül. Viszonyrendszer nélkül. Helyette hosszabb, de inkább rövidebb ideg
tartó szövetségek és ellentétek, kaotikusan, egymás hegyén vagy hátán.
Hajdu Szabolcs kisköltségvetésű,
baráti szívességekből összerakott filmje, az Ernelláék Farkaséknál klasszikus családi kamaradráma is lehetne egy
markáns, csavaros történettel (történetekkel), vagy alaposan kidolgozott, hajszálpontosan
összeillesztett karakterekkel. Pedáns esztétikai, dramaturgiai szempontból viszont
se történet, se karakterek. Helyettük a hétköznapok eseményei, konfliktusai
mélyen érző emberek – maguk az alkotók – által megélve és közvetítve. Saját
gondolataik kifejezésével, saját viselkedési formáik bemutatásával. A színészi
játék kiradírozásával és a helyébe lépő puszta megjelenítéssel. (A filmet
megelőzte a Maladype színészeivel közösen előadott színpadi változat.) Bármennyire
is közös a gondolkodás, hogy mit és hogyan kellene ma megmutatni a közönségnek,
a hat személyiség összetettsége eltérő. A Karlovy Vary filmfesztivál zsűrije Hajduét
tartották a legösszetettebbnek, így a rendező a legjobb filmnek járó Kristály
Glóbusz mellé a legjobb férfi főszereplőnek járó díjat is megkapta. Logikus: ha
a filmnek jutalom jár, egyenesen következik belőle, hogy a színészeknek is jár
az elismerés. Mind a rendezés, mind a színészi játék végtelenül emberi (realista,
ha tetszik).
Hajdu szemei előtt
karrierje kezdete óta ott lebeg Cassavetes mintája, többször próbálta a mester
módszerét beépíteni saját stílusába. Most sikerült. Ugyanazzal a hatásfokkal, ahogy
a tengerentúli független film alfája és ómegája tette volna. Okkal említhetnénk
még Bergmant vagy Fassbindert, előbbit a színészekre irányuló figyelem minden
mást kizáró koncentráltságáért, utóbbit a teljes eszköztelenségből adódó
puritanizmusáért.
A filmről filmre
különböző stílust használó rendező, a legendás Simó-osztály végletekig
öntörvényű fenegyereke, Jancsó szerint a fiatal és kortárs magyar film egyetlen
valódi zsenije befogta a nagy elődöket és ugyanazzal a lendülettel ki is ugrott
a filmezés alapvetőnek tartott összetevőinek rendszeréből. Klasszikus vagy
modern, de az elejétől a végéig elbeszélt történet tehát nincs. Egy alaphelyzet
van, halványan felskiccelve. Ezen a vékony kereten belül és túl egymásból adódó
vagy egymástól független szituációk állnak, az egyén és a család, a szülők és a
gyerekek kesze-kusza viszonyain átszűrve. Egy normális, hétköznapi család és
annak résztvevői lehetséges működési mechanizmusa, az egymással folytatott
játszmák, végső soron a „szubjektív én” intim csoporton belüli helye és szerepe,
ami a folyamatos interakciókból kivehető. Hogy kinek milyen módon sikerül és
hogyan jellemez, azt már a néző dolga értékelni. Az önértékelést sem
spórolhatjuk meg, hiszen saját életünk mozzanatait látjuk viszont, pózok vagy
manírok nélkül.
A mindezt képekre
rögzítő operatőr-tanítványok majdnem végig ugyanazt a két szerkesztőelvet variálják:
a stabil premier plánokat imbolygó szekond plánok követik és viszont, utóbbiak
az egyén aktuális szemszögéhez igazítva. újabb bizonyítékát adva a szubjektív
emberi lény bemutatásának, az ösztön-éntől a szuperegóig. Az igénybe vett tér
is ezt a célt tükrözi. Ki sem lépünk a helyszínül szolgáló lakásból, ott
viszont örökmozgóként járkálunk a szobák közt, ülünk a székekre, máskor a
díványra – forog az agy, pörögnek a gondolatok. Van belőlük bőven, még a
konkrét történetet is fölöslegessé teszik, csak jönnek és megágyaznak a viselkedésünknek.
Hajdu nem kreál, hanem gondolkodik. Ugyanígy a többiek, saját magukat játszva,
meztelen ideáik ízfokozó vagy színezőanyag nélküli bemutatásával.
A társulat tagjai
rátaláltak valamire, amit a rendező elmondása szerint folytatni kívánnak. Nem
nevezhetjük stílusnak, annál jóval bonyolultabb, odafigyeléssel mégis könnyen
érthető. E mellett attól válik világossá és kiismerhetővé, hogy bennünk is ott
van. Hajdu magukból és belőlünk forgat, a végeredmény egy radikálisan
formabontó alkotás: íme, az ember.
Ernelláék Farkaséknál –
magyar, 2016. Rendezte és írta: Hajdu Szabolcs. Kép: Szalai Márk, Tímár
Gergely. Hang: Zándoki Bálint. Vágó: Papp Szilvia. Producer: Herner Dániel,
Ferenczy Gábor, Muhi András, Muhi Zsófia. Szereplők: Hajdu Szabolcs (Farkas), Török-Illyés Orsolya (Eszter), Tankó Erika (Ernella), Szabó
Domokos (Albert), Hajdu Lujza (Laura), Hajdu Zsiga (Brúnó), Gelányi Imre
(Sanyi), Szilágyi Ágota (Imola). Gyártó: FocusFox / Filmworks. Forgalmazó: Big
Bang Média. 81 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 7 átlag: 5.14 |
|
|