Jiri MenzelMenzel mozijaMesés férfiak, nők a hőskorbólHarmat György
„Társaim közt én voltam
a kívülálló, afféle elrontott gyerek.” 50 éve mutatták be Jiří Menzel első nagyjátékfilmjét, a Bohumil Hrabal
kisregényéből forgatott Szigorúan ellenőrzött
vonatokat.
Izgalmas (és érdemes)
megfigyelni a rendezői karaktereket a filmes új hullámokban. Jönnek az ifjak
(persze nem a semmiből), egyet akarnak, újat a régi helyett: egy korosztály,
egy raj, egy mozgalom, egy hangütés, egy szándék, egy szenvedély. Mégis: ahány
alkotó, annyi karakter. Az egyéni variációk között a két fő típus: a radikális
és a mérsékelt. Az újító és a „konzervatív”. (Az utóbbinál az idézőjelet az
indokolja, hogy hiszen „a papa mozijával” szemben mindannyian nóvumot hoznak,
arra törekednek.) A polgárpukkasztó és a békéltető. A „mizantróp” és az „filantróp”.
Az első típus reprezentatív műfaja a szatíra, a másodiké az életkép, az első
stílusa avantgarde, a másodiké nézőbarát.
JÓRAVALÓ FICKÓ
A mintát természetesen a
nouvelle vague adja: a vad Godard
mellett a szelíd Truffaut. Vagy a francia új hullámmal nagyjából egy időben (az
1950-es évek második felében) jelentkező brit Free Cinema Lindsay Andersonja és Tony Richardsonja. E tipizálás
időtlennek tűnik: évtizedekkel később a dán Dogma
95 mozgalmában a provokatív Lars von Triert Lone Scherfig megszenvedett
derűje ellenpontozza. Visszatérve az 1960-as évekhez: a cseh új hullám „könyörtelenje” történetesen egy nő, Věra Chytilová,
„jóravaló fickója” pedig Jiří Menzel. Az ő pompás figuráját annál is könnyebb
elképzelnünk, mert színész is (messze nem csak a saját filmjeiben): élet- és
emberszerető, kedvesen kajla, szomorkás bohócnak látjuk.
És örök kamasznak –
bármilyen idős is legyen Menzel (történetesen már elmúlt 78 éves). Nem elég,
hogy fiatalként indult persze, de a legfiatalabbként. A „hullámosok” közül ő
volt a legifjabb, Chytilová a legidősebb. A művészi habitusában olyannyira
különböző két alkotót kezdettől fogva szoros szálak fűzik egymáshoz. Mindketten
sokat nyilatkoztak a FAMU-n töltött közös évekről. A világhíres FAMU (a prágai
Művészeti Egyetem filmes fakultása) rendezői osztályába 1957-ben kerültek, és
1962-ben fejezték be ott tanulmányaikat. Mesterük az akkor középkorú filmrendező,
Otakar Vávra volt, akinek éles szemét igazolja, hogy olyan osztálytársakat vett
fel kettejük mellé, mint Evald Schorm és Jan Schmidt, belőlük később szintén a „hullám”
jelesei lettek. (Vávra százévesen, 2011-ben halt meg).
Chytilová elmondása
szerint az osztályterembe belépő Jiří – a maga 19 évével – kifejezetten
gyereknek látszott, így ő rögtön a szárnyai alá vette, végig egymás mellett
ültek eztán a tanórákon. A rendezőnő vizsgamunkája, a Mennyezet 1961-es forgatásán Menzel asszisztens, és a kisjátékfilmben
el is játszik egy szerepet. Chytilová első nagyfilmjében (Éva és Vera, 1963) a „kisöcs” segédrendező. Az 1968-as szovjet és „baráti”
bevonulás következményeként a rendezőnőre rótt hétéves szilencium utáni első
filmjében, a Játék az almáért (1976)
című, rendkívül sikeres vígjátékban Menzel a férfi főszereplő, a nőcsábász
orvos alakítója.
De vissza 1962-be! „Társaim
közt én voltam a kívülálló, afféle elrontott gyerek” – mondja magáról Menzel. A
FAMU elvégzése után, míg a többiek mind elhelyezkednek, ő nyaralni utazik, majd
Chytilová és Schorm szereznek neki állást a rövidfilmgyárban. Új hullámos
szövetségesei révén kap lehetőséget arra, hogy az irányzat reprezentatív
alkotása, a Hrabal-novellák nyomán 1965-ben készített Gyöngyök a mélyben szkeccsfilm részeként – Chytilová, Schorm, Němec
és Jireą mellett – ő is rendezhessen egy epizódot. Ez a forrása legendás
barátságának és munkakapcsolatának Bohumil Hraballal. A jelentős cseh írónak a
következő 40 évben – ezzel együtt – 6 művét viszi vászonra. Közös alkotásaik az
eddigi menzeli életmű harmadát teszik ki.
Ifjú rendezőnk
berobbanását a világ filmművészetének élvonalába is Hrabal-adaptáció hozza, a
debütáló nagyjátékfilm, a Szigorúan
ellenőrzött vonatok (1966). Az alkotás 1968-ban – két évvel az Üzlet a korzón (1965, Jan Kadár és Elmar
Klos) győzelme után – elnyeri Csehszlovákiának a második Oscar-díjat, a legjobb
nem angol nyelvű film kategóriában. Folytatódik tehát az új hullám nemzetközi
diadalútja, miközben az 1968-as „prágai tavasz” virágba borítja az „emberarcú
szocializmus” kísérletét. Június 27-én megjelenik a Ludvík Vaculík író
megfogalmazta Kétezer szó című
kiáltvány a (kommunista) párt és az állam összefonódása ellen, mely felhív a
demokratikus folyamatok erősítésére, a hatalmukkal visszaélők bojkottjára. A
politikai nyilatkozatot a társadalom széles rétegeiből írják alá, számos
művész, az új hullám rendezői közül Menzel és Jaromil Jireą, jó néhány színész,
köztük Menzel favoritja, 9 filmjének szereplője, Rudolf Hruąínský.
AZOK A SÖTÉT HETVENES ÉVEK
Csehszlovákiában az
1970-es évek az 1968. augusztus 20-áról 21-ére virradó éjszaka kezdődtek,
amikor a Szovjetunió és a vele szövetséges három ország (Magyarország,
Lengyelország, Bulgária) csapatai bevonultak az országba. (Az NDK „hivatalosan”
részt vett a megszállásban, de hogy német katonák átlépték-e valójában a
határt, arról azóta is folynak a viták.) A reformkommunista Alexander Dubček –
miután az inváziót követően néhány napos meggyőző „fejtágításra” Moszkvába
hurcolták – 1969. április 17-ig maradhatott Csehszlovákia Kommunista Pártjának
első titkára, 1970-től egy szlovákiai erdőgazdaságba száműzték. Utóda a párt
élén a keményvonalas Gustáv Husák lett.
A prágai tavasz bimbói
és virágai néhány hónap alatt lefagynak. A társadalmi igazságosság és a demokrácia
ötvözésének nagy terve áldozatul esik az agressziónak. A szabad művészet
eredményeivel együtt. Az utóvédharcok azonban folynak, amíg lehet. A
filmtörténet egyik legjelentősebb irányzata nem adja könnyen magát. Részben még
bemutatják a korábban elkészült filmeket (Schorm: A pap vége, Juraj Herz: A
hullaégető), sőt le is forgatnak friss, az új hullám szellemiségét tükröző
alkotásokat (Jaroslav Papouąek: Ecce
homo, Homolka, Pavel Juráček: Egy
kezdő hóhér első ügye, Chytilová: A
paradicsomi fák gyümölcsét esszük). Betiltásra is kerülnek új filmek – ez
inkább fakad az új-régi rendszer logikájából –, mígnem hamarosan a cseh új
hullám szinte teljes termése nemkívánatossá, így láthatatlanná válik
szülőföldjén.
Erre a sorsra jut Jiří
Menzel újabb Hrabal-megfilmesítése, a Pacsirták
cérnaszálon is. Elkészül 1969-ben, bemutatják 1990-ben (és megkapja a
berlini fesztiválon az Arany Medvét). Dobozba zárása törvényszerű: a husáki
hatalom jellege és módszerei oly mértékben emlékeztetnek az 1950-es évek elejiekre
(akkor játszódik a film), hogy nyilvánosság elé bocsátása a Varsói Szerződés „segítségnyújtását”
követően, a kommunista-sztálinista diktatúra restaurációja idején lázadással
érne fel. Az átnevelő kényszermunkára vezényelt „osztályellenség” férfiak és a
disszidálási kísérletért elítélt nők ócskavastelepi közege, története éles
társadalom-, rendszerkritikát tartalmaz, ugyanakkor hangvétele a menzeli (és
hrabali) groteszk és lírai tragikomédiáé. Rendezőnk egyik főműve ez, tele
emberi melegséggel, bölcsességgel, humorral és végtelen szomorúsággal. A
fenyegetett idillek filmje.
A Pacsirták cérnaszálon kiiktatja Menzelt hazája filmgyártásából.
Nem áll ezzel egyedül új hullámos társai közt. A cseh (és szlovák) filmművészet
a pusztulás panorámáját mutatja ekkor: tájkép csata után. Hogy csak a
legismertebb fiatalokat említsem: Miloą Forman és Ivan Passer az USA-ba
emigrálnak. Jan Němec elhagyja az országot, majd hazatér, de nem rendezhet.
1974-ben valósággal kényszerítik a távozásra: az NSZK-ba, majd az USA-ba megy.
Chytilová hétéves szilenciumáról esett már szó, Schorm esetében ez tizenhét év.
1988-ban kap majd lehetőséget új filmre (Hisz
nem történt semmi), az év végén meghal. Még nála is sanyarúbb sors jut
Juráčeknek, az ő elhallgattatása 1989-es haláláig tart. Menzel örülhet: „csak”
öt évre kényszerül beszüntetni filmalkotói tevékenységét. Egy rendszerváltás
utáni interjújában ő maga ismertet meg a módszerrel, amit az otthon maradt, de
persona non grata rendezőkkel szemben alkalmaznak az illetékesek: olyan „vonalas”
forgatókönyvekkel bombázzák őket, melyeket lehetetlen elfogadniuk. Így aztán a
vezetők kijelenthetik: ezek a renitensek nem akarnak dolgozni.
Miután évekig a színház
nyújtott neki rendezői menedéket, (nemegyszer a neve feltüntetése nélküli,
tehát „fekete”) munkát, s egy-egy filmszerepet is kapott, Menzel egyszer csak rááll,
hogy egy rátukmált forgatókönyvből készítsen filmet. 1974-et írunk. Az
alapanyagot Zdeněk Svěrák színész-író segítségével dolgozza át (aki
epizodistaként jelen volt a Pacsirták
cérnaszálon játszói közt, s aki később rendszeres alkotótársa lesz, együtt
írják majd 1985-ben Az én kis falumat
is). Ezt a visszatérést azonban több forrás szerint megelőzi Menzel
kikényszerített „bűnbánó” gesztusa: elhatárolódik a korábbi filmjeitől. Nem
hajlandó viszont a legmegalázóbb lépésre, nem küldi vissza Oscar-díját
Hollywoodba azzal az elvárt szöveggel, hogy „nem fogad el elismerést cionistáktól”.
Az 1974 végén bemutatott
alkotás (Aki az igazi aranyat keresi)
nem olyan rossz, mint azt az előjelek indokolnák, de persze távol áll a legjobb
Menzel-filmek színvonalától. (Nálunk moziban nem játszották, csak a Magyar
Televízióban.) Főhőse egy a katonaságtól éppen leszerelt rokonszenves
fiatalember (Jan Hruąínský, Rudolf Hruąínský fia játssza), akinek szerelmi története
egy szép szőke lánnyal kellemesen, jó megfigyelésekkel, jelentős mozzanatok
nélkül tárul elénk, mígnem a fiú sofőrként helyezkedik el a daleąicei vízi erőmű
hatalmas építkezésén. A brigádtársak kapcsolatai, ugratásai, figurái az új
hullám emberformálását idézik, ám a mű egyre inkább „a szocialista építés
filmjévé” lesz, olykor – sajnos éppen a végén is – szinte himnikus
hangvétellel.
Zdeněk Svěrákkal írta
Menzel következő filmjének forgatókönyvét is. A Magány az erdőszélen (1976) egy városi família – papa, mama, lány-
és fiúgyermek – kalamajkáit követi nyomon, melyek abból adódnak, hogy falura
szeretnének költözni. A családapa szerepében magát Svěrákot látjuk. A
városlakók egy erdőszéli ház egy részét bérlik ki annak reményében, hogy
hamarosan az egész az övék lesz, amikor a háziúr, egy idősen is dolgos
parasztember kiköltözik. Erre azonban hiába várnak: Komárek úr túl jól érzi
magát újdonsült családjával. A Magány az
erdőszélen Menzel filmes erényeinek valóságos tárháza: pezsgően életteli,
humoros mű, alakjai pregnánsak, egyediek, szeretettel megrajzoltak. Az
ábrázoláson többször is eluralkodó idill – Menzel vonzódása a letűnt műfaj
iránt ritkaság a filmművészetben – szép kiteljesedést, fénytörést kap a
megindító befejezésben. Torzult képet látnánk, ha az előző alkotás, az Aki az igazi aranyat keresi pusztán a
hatalom előtti behódolás gesztusaként állna előttünk, s megfeledkeznénk
értékeiről, a Magány az erdőszélen
pedig aztán vitathatatlanul egy apró ékkő a menzeli életmű díszes koronájában.
(Olyan hasonlat ez, melynek vele kapcsolatos használata ellen a plebejus Menzel
alighanem tiltakozna.)
RÉGI ÉS ÚJ:
KORSZAKVÁLTÁSOK
Komárek úr a régi
paraszti életforma képviselője, árad belőle a vitalitás, bár megcsapja (s vele
együtt a Magány az erdőszélen világát
is) a halál szele. Falu és város, idősek és fiatalok, régi és új életforma:
ellentétük és kölcsönhatásuk ábrázolása Menzelnél mindig dialektikus. Az
elmúlásnak nála nemcsak szomorúsága van, szépsége is. A régihez azért
viszonyul(unk) nosztalgikusan, mert értéket (is) képvisel, ugyanakkor az új
győzelme szükségszerű. Rendezőnk egyik központi témája a korszakváltás: az „új”
megfoganása, fejlődése a „régi” méhében. Következő alkotását is ennek szenteli,
a Mesés férfiak kurblival (1979) a
cseh film hőskorába, a XX. század elejére repíti vissza a nézőt. Az ezt követő
napfényes remeklés, a Sörgyári capriccio (1981)
– ismét Hrabal-adaptáció – pedig valamivel későbbre, az 1920-as évekbe: a
Monarchia-utódállam első (csehszlovák) köztársaság kisgyermekkorába. Ez utóbbi
mű nemcsak cselekményében, eredeti címében is – Megrövidítés – hordozza a „modern idők” változásait.
A Mesés férfiak kurblival azt a korszakot idézi, amikor a film még
népszórakoztatás, de csírájában már léteznek a majdani művészet, a „tizedik
múzsa” előzményei. Az új médium születésnapjának 1895. december 28-át szokás
tekinteni, amikor a Lumière fivérek bemutatták találmányukat a nagyközönségnek,
megtartották az első nyilvános vetítést a párizsi Boulevard des Capucines egyik
kávéházában. (Már több mint 120 éve történt ez.) Az első cseh filmek 1898-ban
készülnek el, de rendszeres gyártásról még évekig nem beszélhetünk. Hogy a Mesés férfiak kurblival bonyodalmai
pontosan mikor játszódnak, arra két, filmen belüli mozzanatból
következtethetünk. Lezajlik ugyanis egy filmes árverés jórészt német nyelven,
melybe cseh és (olykor) magyar mondatok vegyülnek, tehát nyilvánvalóan a
Monarchia idejében járunk. És 1905 után, hiszen egyik hősünk, Kolenatý arról
beszél, hogy Lumière típusú gépe tízéves. A végpont meghatározását egy filmen
kívüli történeti tény segíti: 1907-ben jött létre Csehországban (Prágában) az
első állandó mozi. Vagyis: a mű történéseit 1905 és 1907 közé tehetjük.
A központi figura, az
események mozgatórugója a középkorú vándormozis, Pasparte úr, aki tizenéves
Pepička lánya társaságában cirkuszkocsijával járja a vidéket. Nőcsábász, lump
alak, nem megy a szomszédba akárhány füllentésért, naplopónak is mondhatnánk,
ha nem uralkodna el rajta egyre inkább a film iránti szenvedélye. Ez lépésről
lépésre vezeti olyan célok eléréséhez, melyekre kezdetben maga sem gondolt. A
film elején még mormogással („az ész megáll”), legyintve reagál öreg barátja,
Benjamin álmára, a biográfra, és meg sem fordul a fejében, hogy ő fogja
beteljesíteni azt.
Az új születését a régi(ek)
halála teszi lehetővé. Benjaminé például, aki – vágyálma mellett – kincsként
őrzött filmtekercseit és felnőtt, szép Aloisie lányát hagyja örökül Paspartéra.
A filmárusé, akinek fiával már nem olyan könnyű az üzletelés, így mozisunknak
új vetítendő „anyagra” van szüksége. Evľenie férjéé, akinek elhunyta megnyitja
az utat az érett, vagyonos özvegy és Pasparte egybekelése előtt. Bőven akad
hepehupa a fejlődés országútján, ám mindez afelé vezet, hogy Pasparte és társai
a cseh mozi pionírjai lehessenek. Igazi korszakváltás: csupa régi, mely
lassacskán vagy tempósan kénytelen átadni a helyét az újnak. Külföldi filmek
helyett hazaiak. Szórakoztatás helyett rögzítés, megörökítés. Színpad helyett
film. Kulisszák helyett természetes helyszínek. Újítás a technikában: több
befűzhető tekercs a felvevőgépbe. A változások megjelenítéséhez az adott
helyzet feltérképezése az alap.
Menzel számára a
szakszerűség mint polgári erény rendkívül fontos. (Gondoljunk a Sörgyári capriccio mesterembereire vagy
a Pacsirták cérnaszálon kladnói
munkásaira.) Jelen filmünkben ilyen – a jellemek formálódása, a történet
kacskaringói mögé rejtett – szakszerűséggel veszi számba, lajstromozza a némafilm
jelenségeit, technikai-művészi-szórakoztatóipari históriáját, fogalmait. (A Mesés férfiak kurblival forgatókönyvét a
rendező Oldřich Vlčekkel írta.)
A NÉMAFILM
ENCIKLOPÉDIÁJA
A mű elkapja a technikai
vált(oz)ás pillanatát. A múlt (és részben a jelen) Kolenatý tízéves
Lumière-gépe, a jövő (és részben a jelen) az általa megálmodott, megtervezett,
Pasparte – pontosabban: anélkül, hogy tudna róla, Evľenie – pénzéből
finanszírozott, szakemberek által legyártott plusz kazetta, melynek
segítéségével dupla annyi filmszalag fűzhető a kamerába.
De nemcsak a film
technikája van átalakulóban, hanem funkciója is. A mozi vásári, cirkuszi
gyökereit testesíti meg főhősünk lakókocsija, országos vándorlásainak „mozgóeszköze”.
„Kinematograf Pasparte” – olvashatjuk az oldalán, de mégiscsak cirkuszkocsi ez.
Eredetileg Pasparte nyilván mutatványos volt, s történetünk elején még
bűvésztrükkökkel, hipnotizálással is próbálja elkápráztatni a nagyérdeműt, mely
azonban egyre inkább a vetítést követeli ki magának. A „vegyes szórakoztatás”
eme hagyománya évtizedekig élt tovább, még az 1950-es, ‘60-as évek
Magyarországán is színesítette varietéműsor, divatbemutató a mozielőadásokat.
Pepička vetítés közben ropogtatnivalót kínál a nézőknek. Ez a „komplex
fogyasztási” vonal sosem tűnt el a moziból: évtizedekig cukorkát, perecet
árultak a vetítőteremben, manapság a multiplexek publikuma popcornt és kólát
visz be a nézőtérre.
Menzel filmje a vetítés egyéb
körülményeiről is alapos tájékoztatást nyújt. Tanúi vagyunk a mozival még csak
ismerkedő közönség tipikus reakciójának: hátrahőköl a vásznon közeledő autó láttán.
Miután a szalag továbbítása a gépben kurblival történik, ez a „kézi vezérlés”
lehetőséget ad a tempó változtatására. Így a gyorsított és lassított
felvételhez hasonló hatás érhető el. (A mulatságos következményeket a saját
szemünkkel látjuk, hiszen az alkotásban sok az eredeti vagy a rendező
leforgatta némafilmrészlet.) A kurbli kezelője, Aloisie egyszer fordított
irányban tekeri a kart, ennek folytán visszafelé zajlik a mozgás, történetesen egy
verekedés. Menzel láthatóan élvezi, hogy eljátszhat a „kurbli-variációkkal”.
Amikor Aloisiét munkája közben fiatalemberek molesztálják, egy pillanatra
megáll a szalag, beég egy kocka, felgyullad a celluloid, tűz támad. Íme a
némafilmes lexikon egy újabb szócikke: „éghető film”.
A Mesés férfiak kurblival megtapasztaltatja velünk azt, amit korábban
is tudtunk: a némafilm valójában sosem volt néma. Vetítésekor semmiképp. A mozi
vásári gyökereit itt abban is tetten érhetjük, hogy Pasparte kikiáltóként
narrálja a bemutatott filmeket. Pontosabban: érthetővé teszi a feliratokat,
hiszen ekkor még alig léteznek cseh filmek, így német, francia szövegeket kell
a nézők anyanyelvére átültetni. A némafilmvetítés legfontosabb hangzó eleme
azonban nem is ez a fajta kommentálás, hanem a kísérőzene, annak különböző (élő
vagy rögzített) formái. Pasparte lánya, Pepička hol hegedül, hol zongorázik, de
az is előfordul, hogy a muzsika fonográfhengerről hangzik fel a teremben, egy
biztos: a vásznon látható mozgóképeket így vagy úgy zene festi alá.
A már említett
funkcióváltásnak még csak csírái mutatkoznak. A „film mint népszórakoztatás”
egyeduralma nem rendült meg, trónja még csak nem is inog, ám látszanak már
másfajta lehetséges irányok. A közönség elé kerülő filmecskék hangzatos címei
(jó néhányat hallunk a műben, hiszen Pasparte cseréli, vásárolja a
vetítendőket) még a szenzáció, a látványosság, az egzotikum ígéretével
kecsegtetnek: Kötélen a Niagara felett, Az orosz árva bosszúja, Fehér rabszolganők árverése, Gyilkosság a Montmartre-on, Hajók ágyúzása Kréta szigetéről.
Felbukkan azonban már két tendencia, hogy az évtizedek során kivívja majd a
maga helyét az új médiumban – a szórakoztatás mellett.
Az egyik: a film mint dokumentum. Ez természetesen kezdettől
fogva létezett, a mozi így és erre született, a XX. század elején még a dokumentumfilm
az uralkodó. Ám a Mesés férfiak kurblival
Kolenatýjának programja már nem a szenzációkeltés, hanem az események, akár
hétköznapi történések, helyszínek tudatos
megörökítése a jövő számára.
A másik: a film mint művészet. Jelen esetben ez a tendencia
is Kolenatý ötletéből fakad: kérjék fel a cseh színház egy nagyasszonyát, hogy
álljon felvevőgép elé. Menzel alkotása itt is pontosan jelzi az irányt: a
játékfilm színészeket igényel, még csak színpadi aktorok léteznek, a
filmművészet útja tehát kerülőút, paradox módon elődjén, a színházon keresztül
vezet. Az első játékfilmek színpadi jelenetek, festett színpadi háttérrel. A
felvételre csak nagy nehezen ráálló, korosodó, hajdani dicsőségét sirató
művésznő, Emilie Kolářová-Mladá először Phaedra monológját adja elő, ókori görög
látképet idéző függöny előtt. A Mesés
férfiak kurblival végén azonban már a természetben (egy erdőben) zajlik a
forgatás. Ha a színészi játékstílusban nem is, helyszínében a némafilm itt már
kiszabadul a színpadi kulisszák fogságából.
Menzel műve lazán, de
határozottan (s az 1970-es évek Csehszlovákiájában tán egyedül lehetséges
módon: bújtatottan) csatlakozik a filmes önvallomások Fellini 8 és ½-je (1963) indította sorához. Persze
a témájából adódó sajátos módon. Az ilyen típusú művekben a képzelet filmes
képsor formáját ölti, s ellentétben (egyúttal persze kölcsönhatásban) áll a
valósággal. Menzelnél Pasparte képzelete az amúgy is melodramatikus (Benjamin
haldoklása) vagy groteszk (az ittas férj hazaérkezése) valós eseményeket melodramatikus
vagy burleszkszerű némafilmjelenetekké alakítja át. A Mesés férfiak kurblival színhasználata is a kor- és formajellemzés
szolgálatában áll: visszafogott, pasztellszerű színei a némafilm
fekete-fehérjéhez közelítenek. Bármily meglepő, még a film önreflexiójának
motívuma is megjelenik e könnyed alkotásban. Az esküvő után Pasparte a
karjaiban viszi nejét otthonukba. Evľenie ekkor a kamerába nézve, a nézőknek
mondja: „Ilyen minden jó filmnek a vége.” Pasparte ugyanígy folytatja: „Majd a
mi filmjeinknek is ilyen jó vége lesz.” (Utalva ezzel azokra, melyeket ő akar
elkészíteni – természetesen Evľenie pénzéből.)
A filmes önvallomásokhoz
szükség van egy rendező főhősre (a 8 és ½-ben
Guido az). Menzel szétosztja magát figurái közt. Nála most, itt a némafilmes a
művész önarcképe, ahogy Fellininél a bohóc. Jiří Menzelnek könnyebb a helyzete,
mint olasz példaképének, ő közkedvelt színész is, eljátszhatja hát filmi
alteregóját, Kolenatýt.
AZOK A CSODÁLATOS
FÉRFIAK (ÉS NŐK)
Egyrészt azonban nem
Kolenatý az alkotás főhőse, másrészt nem ő egyedül képviseli rendezőnk
gondolatait, törekvéseit, hanem ők mindannyian: a (cseh) filmezés úttörői. A
főalak a link, bohém Pasparte (Rudolf Hruąínský játssza, parádésan), aki mégis
a fejlődés motorja lesz. Ha kell, hazudik, lop, korrumpál, sőt
kénytelen-kelletlen még Evľeniét is elveszi feleségül, hiszen ez a feltétele
annak, hogy megnyithassa az első állandó biográfot Prágában. Ő veszi a szárnyai
alá Kolenatýt, pénzeli (persze nem a maga forrásaiból) az ifjú titán
filmtechnikai újítását, s ő az, aki ráharap az ötletre, hogy csábítsák kamera
elé a rangos színpadi színésznőt, Emiliét.
A nagyra hivatott, ám
elszántságában is teszetosza Kolenatý felteszi az életét (és pénzét) a
fényképezésre, a filmezésre, a művészi kísérletezésre, de sikertelen, míg nem
találkozik Paspartéval. Harmadik társuk, ©lapeta, a komikus színész (Vladimír
Menąík remeklése) eleinte csak az üzleti sikert és ripacsériája újabb színterét
látja a némafilmben, de fogékony is az újra: az ő hangját rögzítették először
hengerre Csehországban. Egyelőre kivihetetlen ötlete, hogy a fonográfot
illesszék össze a mozgóképpel, már a hangosfilm irányába mutat.
Bizonyos tekintetben ki
kell egészítenünk Menzel művének címét: a film megszállottjai mögött, a mesés
férfiak mögött ott állnak a nők. Evľenie (Blaľena Holiąová) szeretőként, majd
hitvesként ugyan csupán akadályoz, levagdossa Pasparte szárnyait, nem adja
pénzét „őrültségekhez”, ám a férfi gyakran kicselezi, és az állandó mozi
mégiscsak a házasság révén jön össze. Pepička (Jaromíra Mílová) apja állandó
segítsége a mindennapokban, nélküle nem működnének a vetítések: ő kezeli a
kurblit, biztosítja a zenekíséretet, árulja a csemegéket. Később a vetítőgépnél
a „nevelt lány”, Aloisie (Hana Bureąová) veszi át a helyét. A cím itt sem
pontos: a kurbli a lányok reszortja. Aloisie aztán Kolenatý mindenese lesz:
háziasszonya, asszisztense, végül szerelme. A háttérből mindkét lányalak a film
ügyét szolgálja.
És mindennek a tetejébe
a „megoldóember”, a férfiálmok igazi beteljesítője is nő! Kezdetben nem
gondolnánk, hogy Emilie Kolářová-Mladá, a nagyasszony, a biográf esküdt
ellensége hozza majd a boldog végkifejletet (Vlasta Fabianová kiváló a
szerepben). Az első kísérlet kudarc: Phaedra monológjának felvételét Emilie
dühében megsemmisíti, kihúzza a filmszalagot a kamerából. Ám lassacskán
felismeri az új médium jelentőségét, legfőképp miután olvassa a híreket, hogy a
kor egyik legnagyobb színpadi színésznője, a francia Sarah Bernhardt is
filmezésre adta a fejét.
Pasparte, Kolenatý,
©lapeta arra szövetkeztek, hogy ők teremtsék meg az első komoly, hazai, művészi
játékfilmet, ám annak elsődleges alkotója mégis egy erős asszony,
Kolářová-Mladá lesz. Ő finanszírozza, ő hozza a témát, adja a címet (Libuąe megjövendöli Prága dicsőségét), a
természeti környezetben zajló forgatás az ő ötletének következménye, ő játssza
a címszerepet, ő irányítja a statisztákat, voltaképp ő rendez. A Mesés férfiak kurblival záróképe a
filmbeli filmből való, abból a műből, melynek létrejötte felé az egész
cselekmény – a szándékok, a megtorpanások, a törekvések, a nehézségek –
mindvégig haladt. Libuąe áll a sziklán, a távolba mutat, ahol az ég boltozatján
lassan, halványan, de kivehetően megjelenik Prága rajzolata.
MENZEL, AZ ELLENÁLLÓ
Disszonánsan hat ez a
hazafiasnak, patetikusnak tűnő befejezés, különösen egy rendkívül mulatságos,
szórakoztató vígjáték végén. Annak megértéséhez, mi is munkálhatott akkor Menzelben
és alkotótársaiban, vissza kell térnünk a korhoz, melyben filmünk született.
Csehszlovákia történetének egyik legsötétebb időszakában járunk. Túl a Charta 77-en, az ellenzékiek
manifesztumán, mellyel a Husák-rezsimnek az emberi jogokat lábbal tipró
politikája ellen tiltakoztak. (Aláírói között találjuk Ludvík Vaculíkot, az
1968-as Kétezer szó szerzőjét és Václav
Havel írót, a majdani, a „bársonyos forradalom” utáni köztársasági elnököt,
akit a Charta-mozgalomban való részvételéért – többekkel együtt –
bebörtönöznek.)
Libuąe hercegnő a
legendák szerint nemcsak a cseh főváros dicsőségét jövendölte meg, hanem ő is
alapította Prágát. Ha filmünk zárását nézzük, gondoljuk el: Menzel egy nemzet
születéséről – és egyáltalán nem mellesleg egy nemzeti filmművészet
létrejöttéről – beszél egy megszállt országban (a szovjet csapatok 1968 óta nem
hagyták el Csehszlovákiát), melynek szabadságát, nemzeti identitását egy
évtizede tankok tiporták el.
Prága megalapítása és a
cseh filmgyártás kialakítása. Menzel olyanok példáját nyújtja az 1970-es évek
vége cseh(szlovák) közönségének, akik a semmiből teremtettek valamit. A hőskorszak
szereplői azonban – a szó hagyományos értelmében – egyáltalán nem hősök. Olyan
gyarló, csetlő-botló kisemberek ők, akik a cseh irodalom lapjait és a cseh új
hullám vásznait népesítették be. Ez a hősietlen hősiesség Menzel munkásságának
egyik fő motívuma (gondoljunk a Szigorúan
ellenőrzött vonatokra vagy a Pacsirták
cérnaszálonra). Rendezőnk tehát az új hullám betiltása idején továbbviszi
annak ábrázolásmódját, eszményeit.
A némafilm jelenségeinek
alapos, szinte szótárszerű, enciklopédikus vizsgálata arra szolgál, hogy a
kisemberi, mesteremberi erények példaként állhassanak előttünk. Új hullámos
rendezők, színészek, a tágabb értelemben vett szakma munkásai, mind, akik
filmmel foglalkozunk, mindig is, azóta is e mesés férfiak és nők, az úttörők
nyomdokain járunk. (Aki filmklubot csinál, azt kifejezetten a vándormozis
speciális utódjának látom: filmeket akar mutatni embertársainak.)
A „szelíd”, a „mérsékelt”,
a „konzervatív” Menzel az 1970-es, ‘80-as években ellenálló – a maga módján.
Nemcsak az új hullámoknak, a zsarnoksággal szembeni társadalmi-művészeti
ellenállásnak is megvannak a maga karakterei. A rezisztenciának számos –
egymástól igencsak eltérő – módja van. Lehet tüntetni, börtönbe kerülni. Lehet
harcos politikai filmkiáltványokat rendezni. (Ja, azt diktatúrában mégsem
lehet.) Lehet hallgatni, „pusztulni éhen”. És lehet – ahogy Jiří Menzel teszi –
alkotni, nyilvánosság elé kerülni, hatni az emberekre: furfangosan, bújtatottan
elmondani a magunkét. Hogy ódivatúan, romantikusan fogalmazzak: halkan, finoman,
de eltökélten élesztgetni a népben az ellenállás tüzét.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 9 átlag: 6.78 |
|
|