KritikaJutalomjátékHamlet, az életrevalóTüske Zsuzsanna
Edelényi filmje a színház világában mesél az
életszeretetről.
A dráma és a komédia ellentéteinek vonzásából született
műfaj, a dramedy, a mai napig igazi szerelemgyerekként bizonyítja
életképességét – évtizedeken és kontinensek mozivásznain átívelve is képes
kedvenc témáiban kiválóan vizsgázni. Az egyik kedvelt területének számító keserédes
„furcsa pár”-történetek különösen hálás és bőséges témát jelenetnek: a főszereplői
közti különbségek származásukban, bőrszínűkben, korukban, életszemléletükben,
vagy akár ezek együttállásában is kiütközhetnek, mint az 1989-es klasszikus
hollywoodi mintadarab, a Miss Daisy
sofőrje, vagy több mint 20 évvel későbbi, európai leszármazottja, a komoly
közönségsikert arató Életrevalók esetében.
Ez utóbbi ékes francia példa már az ápoló és ápolt, az egészséges és
betegségénél fogva kiszolgáltatottá vált ember találkozását is beemeli a
dramedy motívumtárába – a 2011-es kedvenc mellé most egy magyar-angol koprodukcióból
született szeretnivaló jövevény, Edelényi János JutalomJátéka is megérkezett a műfaji családba.
A történet középpontjában ezúttal egy valódi színészlegenda,
Sir Michael Gifford áll, aki Shakespeare-drámák méltó tolmácsolójaként
évtizedeken át verhetetlenül tündökölt a győztesek színpadi dicsfényében, idős
korára azonban szemben találja magát egy legyőzhetetlennek tűnő ellenféllel, a
Parkinson-kórral. A világtól elforduló Gifford az új szituációban a zsémbes
öregúr szerepét veszi fel, aki – ha épp nem a családja életét teszi pokollá –
főétkezéseihez akár egy-egy ápolót is szívesen lenyel keresztbe. Elegáns vidéki
kúriájába egy nap új lakó érkezik Gifford lánya jóvoltából, a fiatal, magyar
származású gondozó, Dorottya személyében, aki maga is színésznőnek készül. Hamar
világossá válik, hogy a törékenynek tűnő teremtés sikerrel állja a kemény kihívást
– rátermettségének, csillogó humorának és öntudatosságának köszönhetően, amellett,
hogy nem válik áldozattá, meg is szelidíti és életörömmel ajándékozza meg kiállhatatlan,
mizantróp mesterét, aki azonban hamarosan újabb komoly próbatétel elé néz.
A nemzetközi fesztiválsikereket begyűjtő Prima Primavera alkotója, Edelényi
János, második rendezésében visszatér az idős férfi-fiatal lány, illetve az áttételes
szülő-gyermek motívumhoz, ám ezúttal egyfajta, lágy tónusokkal felrajzolt
háromszög is kialakul a kétféle lányalak figuráján keresztül. A JutalomJátékban vezérlőelvként működik a
több rétegű önreflexió is, amely szerencsére látványos jelenléte ellenére sem
telepszik rá a történetre: minden eleme finoman illeszkedik a filmszövetbe, többek
közt a dráma, a színház, a mozi és világhírű művészei (köztük magyar alkotók) iránti
tisztelgés eszközévé válik. Ennek a precízen, ugyanakkor szívvel felépített
rendszernek a középpontjában Brian Cox áll, aki – a saját filmjeiből átemelt
képi idézeteken keresztül – maga is szembenéz régi önmagával, így válik fiktív
karakterként és hús-vér színészként egyaránt a múltjával szembesülő művész és az
öregség törékenységét megismerő ember jelképévé. Mindehhez társul a magyar
(művészi) öntudatot is képviselő Dorottya szerepét alakító Coco König, aki
nemcsak mozivásznon való debütálása, de magyar-osztrák származása és Cox-szal
való együtt lélegzése révén is alappillére ennek a nézők felé kikacsintgató
rendszernek. A brit színészlegenda és a fiatal, elsőfilmes tehetség között
működő mentor-tanítvány kémia, valamint a sziporkázó párbeszédek, a Lear királyból és a Hamletből vett idézetekkel megcsavart szellemi csatározások és a
vitalitással átértelmezett Hamlet monológ töltik fel élettel és finom humorral az
alaphelyzetét tekintve drámai történetet. Ráadásként Edelényi filmje egyes elemeiben
(lásd színház iránti tisztelgés, végső színpadi megszégyenüléstől rettegő, Lear
királyt játszó színész és hű társa) egy másik, a komédia és a tragédia határán
egyensúlyozó klasszikust, az 1983-as Az
öltöztetőt is megidézi. A JutalomJáték
mindezekkel együtt is túlmutat a referenciák rendszerén – a jól ismert korábbi
alkotásokból szőtt történethez olyan sprituszt párosít, amellyel csak az igazi
életrevalók rendelkezhetnek.
JUTALOMJÁTÉK (The Carer) – brit-magyar, 2016. Rendezte:
Edelényi János. Írta: Gilbert Adair, Tom Kinninmont és Edelényi János. Kép:
Máthé Tibor. Zene: Pacsay Attila. Szereplők: Brian Cox (Gifford), Coco König
(Dorottya), Anna Chancellor (Milly), Emilia Fox (Sophia), Karl Johnson
(Joseph). Gyártó: Hopscotch Films / Mythberg Films / Vita Nova Films.
Forgalmazó: A Company Hungary. Feliratos. 89 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 7 |
|
|