Film / RegényDavid Wnendt: Nézd, ki van ittA szívünk mélyén megbúvó nácizmusKovács Bálint
A
moziverzió összhatása vegyes, de üzenete egyértelmű
Azt
hinné az ember, Hitlerrel viccelődni merész, polgárpukkasztó, bátor, szókimondó
dolog. Timur Vermes ünnepelt sikerkönyvének, a Nézd, ki van itt-nek az volt a legszomorúbb tapasztalata, hogy
bebizonyította: nem feltétlenül az, meg lehet oldani a dolgot semmitmondóan is.
Pedig minek támadjon fel Hitler a 21. századi Berlinben, ha nem futja tőle
többre, mint egy adag modoros és politikailag elég korrekt viccelődésre, meg
némi, lerágott csont alakú médiakritikára?
Ha
lehet is mondani mindenféle rosszat David Wnendt filmadaptációjáról, ugyanezt
semmiképp: a fiatal német rendező pontosan tudta, mire akarja használni Vermes
regényét, és következetesen végig is vitte azt. Vagy mert a regény megjelenése
óta eltelt időben a nemzetközi helyzet fokozódott, vagy mert felelősségteljesebb
művész az írónál, ő nem hagyta ki azokat a jelenségeket a filmből, amelyek a
mai Európában a leginkább alkalmasak politikai alapú lövészárokásásra, és
amelyek ennek ellenére mind kimaradtak a regényből. Wnendt arról akar beszélni,
hogy az alacsony bérek vagy bármi más miatt eleve elégedetlen embereket egy kis
migránsozással, arabozással, zsidózással milyen könnyen és szinte magától
értetődően meg lehet győzni arról, a nácik eszméi, ha nem hívjuk őket
nácizmusnak, tulajdonképpen nem is annyira hülyeségek. Már amennyiben nem
gondolja így a nemes Európa lakosságának riasztóan nagy hányada mindenféle
győzködés nélkül is, hiszen – állapítja meg Hitler – „A demokrácia meglehetősen
csekély hatással volt az emberekre”.
És
a Nézd, ki van itt moziverziója ettől
– hogy átgondolt, a bennünket itt és most körülvevő világra reflektáló üzenetet
szeretne közölni – máris súllyal, téttel bíró, és mint ilyen, tiszteletre méltó
alkotássá válik. Ráadásul Wnendtnek még a társadalomkritikát is egyedibben sikerült
megfognia, mint Vermesnek: beleírt a történetbe (három forgatókönyvíró-társával
együtt) egy kiskutyát, akit Hitler agyonlő, és aki ezzel majdnem az időközben
tévésztárrá lett Führer bukását okozza – mert ma főbenjáróbb bűn egy cuki
állatot bántani, mint bármilyen politikai elvetemültség, lásd az akármelyik lelőtt
szavannalakó keltette népharagot szemben a harmadik világbeli tömeggyilkos
diktátorokról szóló, senkit nem érdeklő mínuszos hírekkel.
Csakhogy
a filmnek a mondanivalója az egyetlen következetes és igazán egységes eleme,
máskülönben olyan, mint egy falusi zsibvásár, ahol megfájdul a szemünk, mire végignézzük
az összes csiricsáré portékát. A komoly hangvételű részek börleszkes, bugyuta tévéfilmek
sablonjaival kidekorált szegmenseket váltanak, olyan poénokkal, mint hogy a
kivágott ajtó orrba vágja a másik oldalon hallgatózó embert. A politikai
aforizmákon elgondolkodó nézőt néha olyasmik zökkentik ki, mint hogy az addig merev
arcú Hitler a lelőtt kutya tetemével kezd bohóckodni, sőt akadnak olyan,
egészen alapvető dramaturgiai hibák is, mint a hosszú percekre leálló
cselekmény, vagy mint egy minden előzmény nélkül felbukkanó és minden
következmény nélkül eltűnő szereplő, akinek azért fontosnak kéne éreznünk a
véleményét, vagy aggódnunk kéne a sorsáért.
Még
a formai világ is zavaróan széttartó. Wnendt és az operatőr Hanno Lentz hol
szubjektív kamerával, drónos felvételekkel tartanak lépést a korral, hol pedig
tévésorozatosan túlvilágított jelenetekkel bombázzák a jó ízlést. A rendező
megalkotja az év talán legviccesebb filmes utalását – a film egyik jelenete
remekül idézi meg az ezerszer újrafeliratozott, híres jelenetet egy másik német
Hitler-filmből, A bukásból –, de sem
előtte, sem utána nem próbál hasonlóan játékos lenni. És a koncepció is
váltakozik: a vegytiszta játékfilmbe „rejtett kamerás” részeket passzíroz be,
amikor a Hitlernek öltözött főszereplő, Oliver Masucci a gyanútlan német
járókelők valódi reakcióit hívja elő – ám mivel egy játékfilmben definíció
szerint minden képkocka fikcióvá válik, ennek még akkor sem lenne súlya, ha az
istenadta nép egyébként izgalmasabban reagálna.
A
híresen állatbarát Hitler a film egy pontján azt magyarázza, ha a daliás
németjuhászt kereszteznének egy tacskóval, abból tacskó-juhász születne,
márpedig ez marhaság, hiszen az túlontúl komikusan nézne ki. Csábító ebben a
kis példázatban a németjuhászban az átgondolt alapregény közlendőjét látni, a
tacskóban a film szedett-vedett összevisszaságát – a korcsban pedig magát a Nézd, ki van itt-et, ami a tenyésztő
legjobb szándéka és a nemesebb fél ellenére sem sikerült komolyan vehetően.
NÉZD, KI VAN ITT (Er ist wieder da) –
német, 2015). Rendezte: David Wnendt. Írta: Timur Vermes regénye alapján David
Wnendt, Mizzi Meyer, Marco Kreuzpaintner és Johannes Boss. Kép: Hanno Lentz. Zene:
Enis Rotthoff. Szereplők: Oliver Masucci (Hitler), Fabian Busch (Fabian),
Christoph Maria Herbst (Christoph), Katja Reimann (Katja), Lars Rudolph
(Újságárús). Gyártó: Mythos Film / Constantin Film. Forgalmazó: Pannónia
Entertainment. Feliratos. 110 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 11 átlag: 5.09 |
|
|