KritikaToni ErdmannJátszani is engeddBaski Sándor
A Cannes-i kritikusok
legnagyobb kedvence idén egy rendhagyó, 160 perces német dramedy volt.
Maren Ade harmadik
rendezésének fogadtatása legalább annyi izgalmas kérdést felvet, mint a film
maga. A cannes-i ősbemutatón a kritikusok több jelenetre is ovációval és
tapssal reagáltak, majd amikor a díjátadón kiderült, hogy a zsűri nem osztja a
lelkesedésüket, sokan felháborodva tiltakoztak a produkció mellőzése miatt. Hogyan
tudott a fesztiváldömpingbe gyakorta belefásuló, hivatásos nézőkből ilyen
intenzív érzelmeket kiváltani az a film, amelynek a története még a legmelegebb
hangú méltatások szerint sem sokkal komplexebb egy hollywoodi komédiáénál? (Volt,
aki már a lehetséges remake szereposztását is megálmodta: a rendezői székben
Jason Reitman ülne, az apát Bill Murray vagy Steve Martin, a lányát Kristen
Wiig alakítaná.)
A Toni Erdmann alapszituációja valóban a melodrámával flörtölő blőd
vígjátékokét idézi – elidegenedett, munkába temetkező lánya figyelmét apja úgy
próbálja meg visszaszerezni, hogy belebújik egy fiktív karakter szerepébe –, a
legzajosabb ovációt kiváltó jelenete pedig látszólag nem több egy túlnyújtott,
pikáns kabarétréfánál. Az ismerős toposzokat ugyanakkor Ade – honfitársához,
Christian Petzoldhoz hasonlóan – csak sorvezetőként használja. A 160 perces
játékidő már önmagában szavatolja a műfaji keretek kitágítását, az író-rendező a
hétköznapi szituációkat a román új hullámra jellemző realista modorban bontja
ki, a színészvezetés pedig egyértelműen (és bevallottan) Cassavetes, illetve
Bergman hatását mutatja. Toni Erdmann figurája, és az általa generált abszurd helyzetek
éppen azért nem tudják egy Adam Sandler-féle blődli szintjére lerángatni a
filmet, mert a férfi infantilis humorát mindvégig ellenpontozza a precízen
kidolgozott miliő hitelessége.
A cselekmény
viszonylagos egyszerűsége ellenére – vagy éppen azért – a Toni Erdmann többféle olvasatot is elbír. Nézhető feminista
tanmeseként a férfiak dominálta vállalati világban önállóan boldoguló, és a
fináléra egyre öntudatosabbá váló karrierista nőről, vagy a szinglilét keserédes
kritikájaként, de értelmezhető akár a multicégek, illetve a kapitalizmus maró
szatírájaként is. A kétségkívül érvényes és aktuális témák felszíne mögött
azonban az író-rendezőt legjobban az identitások és a szociális szerepek
működése érdekli – épp úgy, mint első két filmjében. Nézőpontja attól
különleges, hogy nem kizárólag a párkapcsolatok dinamikájára fókuszál, hanem
arra, hogy a kisebb-nagyobb közösségekbe belépve miként változnak meg ezek a
viszonyok. A Der Wald vor lauter Bäumen
(2003) főszereplője is magányos fiatal nő, aki egy idegen városban próbálná
újjáépíteni magát, de a munkahelyén nem tud beilleszkedni, szomszédjával pedig
hiába barátkozik össze, kapcsolatuk csak akkor működik, amikor kettesben
vannak. A Mások vagyunk (2009) története
is akkor válik igazán érdekessé, amikor a vakációzó szerelmesek életébe belép a
szomszédban lakó házaspár, és puszta jelenlétükkel megtörik a harmóniát.
A lappangó feszültségek
természetesen a közös vacsora alatt kerülnek felszínre, ahogy a Toni Erdmannban is a különféle formális
összejövetelek (munkavacsorák, fogadások, születésnapi partyk) alatt zajlanak a
legemlékezetesebb játszmák apa és lánya közt. A férfi a nő főnökeinek
jelenlétében is ugyanazt azt önjelölt mókamestert alakítja, akit odahaza is,
majd érzékelve, hogy lánya mennyre szégyelli őt, megteremti Toni Erdmannt, a
vállalati világban otthonosan mozgó nagymenő coach figuráját. Bohóckodása az
idétlen műfogsorral és a ronda parókával öncélú trollkodásnak tűnhet – az
író-rendező részéről pedig a legolcsóbb kabaréhumor kiaknázásának –, legkésőbb
a fináléra azonban nyilvánvalóvá válik, hogy a groteszk karakter életre
hívásával Winfried azt a képmutató vállalati közeget akarja nevetségessé tenni,
amelybe a lánya is kétségbeesetten próbál beilleszkedni – akár azon az áron is,
hogy teljesen feladja korábbi identitását.
Ha utólag egyértelmű is,
hogy mire megy ki a játék, Ade szinte észrevétlenül juttatja el a végpontig a
szereplőit és a nézőket is. Első két filmjéhez hasonlóan a mindennapok
banalitásait próbálja – sikerrel – megragadni, nem tesz ki sehová
felkiáltójelet, a cselekményt is látszólag ad hoc módon görgeti előre – az
önismétlés csapdájába ugyanakkor többször is belesétál; akad olyan jelenet –
ilyen a legutolsó is –, amely már nem tesz hozzá semmit az addig látottakhoz. Az
összes szuperlatívuszra talán emiatt sem szolgált rá a film, sikere azonban jól
jelzi, milyen elementáris igény mutatkozik a reménytelenséget közvetítő,
kimódolt fesztiválprodukciók sormintáját megtörő, cinizmustól és giccstől
egyaránt mentes lélekemelő történetekre.
TONI ERDMANN (Toni
Erdmann) – német, 2016. Rendezte és írta: Maren Ade. Kép: Patrick Orth.
Szereplők: Peter Simonischek (Winfried/Toni), Sandra Hüller (Ines), Michael
Wittenborg (Hennberg), Thomas Loibl (Gerald). Gyártó: Komplizen Film.
Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos.
160 perc.
Cikk értékelése: | ![](buttons/szomoru.gif) | ![](buttons/number1.gif) | ![](buttons/number2.gif) | ![](buttons/number3.gif) | ![](buttons/number4.gif) | ![](buttons/number5.gif) | ![](buttons/number6.gif) | ![](buttons/number7.gif) | ![](buttons/number8.gif) | ![](buttons/number9.gif) | ![](buttons/number10.gif) | ![](buttons/vidam.gif) | szavazat: 11 átlag: 6.91 |
![](buttons/bontas.gif) |
|