Gyilkosok kupéjaAz O.J. Simpson-esetAz ördög ügyvédeiPernecker Dávid
A legendás amerikai futballjátékost
1994-ben azzal vádolták meg, hogy meggyilkolta volt feleségét és annak
barátját.
Több mint húsz éve már
annak, hogy Orenthal James Simpsont nem
találták bűnösnek minden idők leghírhedtebb kettős gyilkossági perében. Az
amerikai foci legendás futójátékosából színésszé és médiajelenséggé vált
Simpson tehát papíron nem mészárolta
le több tucatnyi késszúrással volt feleségét és a nő udvarlóját. Pedig a múlt „évszázad
tárgyalása” során – a vád szavaival élve – „bizonyítékok hegyei” szóltak ellene.
Simpson ugyan 1995-ös felmentése, majd egy anyagi csőddel járó polgári per után
saját ostobaságának köszönhetően hosszú időre börtönbe került, az igazi
elégtétel azonban elmaradt.
Felemelkedésének és
bukásának összetett, dühítő és mégis tagadhatatlanul szórakoztató történetét
pedig nem hiába filmesítették meg már páran, hiszen a milliók tévéit megtöltő
tárgyalás nem csupán a valóságshow-k úttörőjeként égette fel a nézők mindennapjait,
hanem megannyi olyan témára is reflektált, melyek mindaddig vérző
idegvégződésként csúfították a legszabadabb nemzet gondosan bepúderezett
testét. A Simpson-perről elmélkedett még a tárgyalás évében Jerrold Freedman
dokumentumfilmje. Az O.J. Simpson
története címével ellentétben inkább a gyilkosságok története volt, mely
kissé ízléstelenül még az ítélet kihirdetése előtt ábrázolta Simpsont
gyilkosként. Nem mintha nem lenne az (ne kerteljünk), de Freedman megvárhatta
volna a történet befejezését, hiszen filmje így csupán exploitationként
működött, akkor és csak akkor. Jay Gira 2010-ben lőtt mellé
tabloid-dokumentumfilmjével. Az O.J.:
Szörnyeteg vagy mítosz? megszállottan ismételgeti a tényt, miszerint az
esküdtszék nem vette figyelembe a Simpson ellen szóló bizonyítékokat,
ugyanakkor Simpson önsajnáló és önajnározó szövegfolyamával mintha leplezni
akarná, hogy filmje éppen csak a bizonyítékokról nem szól eleget. Az ügy által
érintett társadalmi problémák ugyan megvillannak ebben a két műben is, azonban
azokat kifejteni csak két friss sorozat volt képes.
A Scott Alexander és
Larry Karaszewski által vezényelt American
Crime Story: Az O.J. Simpson-ügy
olajozottan működő tárgyalótermi drámaként fókuszál a vád és a védelem
elkeseredett küzdelmére. A Jeffrey Toobin könyve alapján készült sorozat precízen
mutatja be az ügyben felmerült tonnányi perdöntőnek vélt bizonyítékot, és azt a
folyamatot, ahogy a Marcia Clark (Sarah Paulson) által vezetett vád miként bízta
el magát Simpson véres kesztyűjének birtokában. Ezzel egyidejűleg a szerzők a
sztárügyvédekből álló védelem zseniálisan manipulatív, összeesküvés-elméletekkel
buheráló etikátlan lavírozását is részletekbe menően tárják fel. A thriller-feszültség
pedig annak ellenére is áthatja Az O.J. Simpson-ügyet,
hogy mindenki ismeri annak végkimenetelét. A kíméletlen szópárbaj során
egyértelmű antagonista-protagonista viszonyok alakulnak ki Clark csapata és a
ripacs celebügyvéd Robert Shapiro (John Travolta), valamint az etikai határokat
nem nagyon ismerő Johnnie Cochran (Courtney B. Vance) között. Alexander és
Karaszewski pedig szereplőik részletes bemutatásával kívánnak átlendülni a
tárgyalóterem sivár vidékén, ezt azonban sajnálatos aránytévesztéssel teszik.
Míg Marcia Clark életének tragikus felbolydulását remekül ábrázolják az olyan
szálak kibontásával, mint a kevély nő közmegítélése, hajviseletének és jeges
modorának kifigurázása, addig ügyvédtársával, Christopher Dardennel (Sterlin K.
Brown) folytatott kvázi-szerelmi pillanatai kibontatlanul, és kissé
hiteltelenül állnak magukban. Cochran (és csapata) viszont briliáns
machinátorként válik színtiszta gonosszá, melyen ugyan a szerzők próbálnak árnyalni,
de hiába. Az viszont, ahogy számító terveiket szövögetik, ahogy senkit és
semmit nem kímélve ásnak alá szentségeket és elveket, izgalmassá teszi a
szériát.
Az O.J. Simpson-ügy a
tárgyalás széles jogi és szűkös térbeli keretein túllépve beszél hírnévről és a
médiáról. A védelem elképesztő cinizmussal használja ki a tévék elé szegezett
néptudat formálhatóságát. A bizonyítékok a jól csengő szófordulatok, az
ürességükben is hatásos beszédek, a gyilkossághoz sehogy sem kapcsolódó
botrányok tükrében semmissé válnak. A tárgyalás cirkusszá lesz, melyben a vád ügyetlenül
mozogva esik-kel. Az ironikus az, hogy noha a pert és a perben résztvevők
életét a bulvármédia nagyban meghatározta, a sorozat mindennek a tisztességes
bemutatásával sem képes megugrani a címlapsztorik szintjét. A rasszizmus vádját
fegyverként használó Cochran prédikátori beszédei mögött nem sejlik fel eléggé Simpson
és a fekete közösség felettébb kétes viszonya, nem ismerjük meg sem a gyilkost,
sem pedig áldozatait. Simpson tárgyalás utáni mélyrepülése pedig csak
feliratokban jelenik meg, mintha elegendő büntetés lenne, hogy a hírnevéből élő
gyilkos elvesztette celebhatalmát. Ennél azonban többről volt szó, a bátortalan
befejezés pedig ezt csak felskiccelni tudja. Az O.J. Simpson-ügy meglepő részletei és feszült, pörgős
dramaturgiája ellenére is didaktikus, és stilisztikailag harsány momentumokkal csúfított.
Az olyan indokolatlan kikacsintások, mint Robert Kardashian (Simpson ügyvéd
barátja, David Schwimmer alakítja) jövőbeli celebmogul kislányaihoz intézett hegyi
beszéde a hírnév káros kajtatásáról kifejezetten elkeserítőek. Akárcsak a Clark
szájába adott nagy igazságok, vagy a szituációkhoz túlságosan is passzoló
dalbetétek, és a körbemozgásos kameravillantások. Az esethűségét érezhetően
szívén viselő sorozat így néha látványosan csinálttá válik.
Míg Az O.J. Simpson-ügyben a per főszereplője meghökkentően kevés
szerepet kap, addig Ezra Edelman monumentális – ötször másfél órás –
dokumentum-sorozatában Simpson szinte elviselhetetlenül közel kerül a nézőhöz.
A Cuba Gooding Jr. alakításában folyton rinyáló Simpson az O.J.: Made in America tükrében mintha csak árnyéka lenne a sztár
egetverő karizmájának. Edelman a gyilkos gyermekkorától és egyetemi
sportsikereitől indítva építi fel Simpson minden részletre kiterjedő
személyiségrajzát. A dokufilm aprólékos képet alkot Simpson popikonná válásának
folyamatáról, és felfedi hogyan darálja be a korlátlan lehetőségekkel járó,
hirtelen jött dicsőség, azonban mégsem csak a celebség agymosásának számlájára
írja a gyilkosságokat. A Simpsont felemésztő nárcizmus Edelman megközelítésében
gyermekkori személyiségtorzulásként fertőzi meg a sportolót, aki nem küzd a kór
ellen, azt inkább tehetséggé formálja, és segítségével alkotja meg a tökéletes
amerikai álomhírességet: a semmiből kiharcolt siker két lábon járó, megrendíthetetlen
manifesztumát, az egyedi és megismételhetetlen O.J.-t. Edelman ritka archív felvételekkel
telepakolt művében Simpson félelmetesen elragadó sármőr és önáltatásban tobzódó
manipulatív pszichopata, lekenyerez és feltörekszik, vállon vereget és hátba
szúr.
Mindez pedig nem csak az
olyan jelenetekből derül ki, melyekben ő „alakít”. Nincs hátborzongatóbb, mint
látni és hallani azokat, akiknek iránta érzett tisztelete és szeretete a per
során szétmállott. De megszólal a hibáit elismerő Marcia Clark is, akinek magánéleti
válságaitól és az őt fikázó bulvárlapok csámcsogásától a szerző távol tartja
magát, Clark pedig felszabadultan mesél letaglózó kulisszatitkokat. Edelman a
kamera mögül ki-kiszólva szembesíti tetteikkel a védelem csúcsügyvédeit is,
akikről kiderül, hogy szemétségüket Az
O.J. Simpson-ügy nem ábrázolta túlzóan. A Simpson legendásan debil túszejtését
és fegyveres rablását bemutató részben Edelman nem csupán a 33 évre leültetett,
minden téren megbukott sztárt szedi darabokra, de az esküdtszék két tagját is,
akik minden éjjel úgy kénytelenek álomra hajtani a fejüket, hogy tudják: felmentésével
súlyos hibát követtek el. Edelman nem ködösít, Az O.J. Simpson-ügytől eltérően ő kimondja Simpson bűnösségét. Az
epizód pedig, melyben hosszasan taglalják vadállati mészárlásának metódusát –
olyan képekkel, melyeket senki nem akarhat látni –, sokkolóbb bármilyen
horrornál.
*
A sorozatban azonban nem
csak Simpson élveboncolása zajlik, hanem a pert övező társadalmi konfliktusok
feltárása is, melynek ismerete nélkül nem értelmezhető az ítélet. Az O.J. Simpson-ügy nyitó képsoraiban ugyan
láthatók a ‘80-as és ‘90-es években afroamerikaiak ellen elkövetett túlkapások felvételei,
de mivel a tárgyalóterembe zárt Alexandert és Karaszewskit nem igazán hatják
meg a rasszizmus peren kívüli megnyilvánulásai, ezért súlya sincs annak, ahogy a
levonuló esküdtek egyike – egy fekete férfi – odafordul Simpsonhoz és büszkén
felemeli öklét. Így tartotta ugyanis fel az öklét az 1968-as olimpián dobogóra
állt két fekete sprinter, Tommie Smith és John Carlos is. Így tartotta fel az
öklét mindenki a fekete közösségben, miután szabadon eresztették azt a boltost,
aki tarkón lőtte a tinédzser Latasha Harlinst, és miután elengedték azt a pár
rasszista rendőrt is, akik félholtra verték Rodney Kinget. A feketék ellen
elkövetett rohadékságok a háttérből robbantották szét a pert, a kisebbség
elégtételre szomjazott. Épp ezért volt zseniális trükk Shapiro és Cochran
részéről, hogy az egész tárgyalást arra húzzák fel, hogy Simpson a rasszista
rendőrök gyűlöletének áldozata lett, akiknek legrasszistábbikja ráadásul karnyújtásnyira
kerül a nézőhöz. A távozó esküdt feltartott ökle tehát ezért vág a néző
gyomrába: a vádnak esélyes sem volt ilyen közegben elítéltetni egy feketét, aki
közimádatnak örvendett. Simpson viszont soha nem tartotta fel öklét. Milliomosként
a felső fehér tízezerbe beolvadó sztár
– ahogy többen mesélik a sorozatban – nem
volt fekete. Ő O.J. volt. De ez nem így működik. Nincs olyan, hogy „semleges
feketeség”. Simpson a legnagyobb fekete példakép és egyenjogúsági szószóló
lehetett volna, ha nem hagyták volna hidegen azok, akik „testvérüknek” hitték. A
per szociológiai hátterének ilyen éleslátó bemutatása miatt válik fontosabbá az
O.J.: Made in America, mint A komornyik, A segítség, vagy a 12 év
rabszolgaság. Ezek a rabszolgatartás testi-lelki kegyetlenségeiről beszélő múltidéző
filmek ugyanis csak allegóriaként tudnak reflektálni az afroamerikaiak
jelenbeli helyzetére. Közben meg ott van Trayvon Martin, Marissa Alexander,
Oscar Grant, Renisha McBride, és mindazok az ártatlan feketék, akiket rendőrök
lőnek agyon az utcákon a semmiért. Edelman opuszát nézve viszont egyszerűen nem
lehet nem gondolni rájuk. Semmi nem változott, minden csak átalakult.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 7 átlag: 5.57 |
|
|