Szörnyek és héroszokNicolas Winding Refn és a heroizmus – 2. rész.Istenek hajnalaSzabó Ádám
Refn első amerikai
produkciója és ázsiai kitérője után a Neon
démonnal folytatja transzcendens utazását.
Varázsregéi véres,
traumákkal terhelt víziók az elveszett identitás kereséséről. Szimbolikus harcosai
önmagukkal vívják a legnagyobb csatát és bensőjük lesz az aréna. Noha a
bankrablók fuvarosa vagy a Thaiföldre szakadt amerikai drogdíler különleges
képességek birtokosai, Refnt sosem a fizikai összecsapások foglalkoztatják.
Ilyen értelemben maguk a szereplők is kénytelenek levetkőzni akciómozis
imázsukat, és tragikus, fatalista hősökként, illő alázattal viselni
passiójukat, egészen a jelképes mennybemenetel pillanatáig.
Igazi hős?
2011-es bűnfilmje, a Drive beszédes című darab: egyfelől utal
a főszereplő foglalkozására, másfelől – és ez sokkal lényegesebb – az antihőst
vezérlő belső indítékokat is jelöli. Refn karaktereit a tetteikről ismerjük meg.
Figurái bőrébe bújtatja nézőit, a publikum az adott hőssel együtt gondolkodik,
cselekszik, szeret vagy gyilkol. A hollywoodi hagyománytár gyakran elkülöníti
az akciót és az érzelmek ábrázolását. Egy-egy grandiózus akciószekvencia után
mintegy levezetésként jön az unalmasnak bélyegzett dialógusjelenet, jobb
esetben a karaktert alapozó hosszas, kifejtő rész. Forgatókönyvírói aranyszabály:
a figurák habitusát ábrázolni ildomos, nem szájba rágni. A Pusher első része száguldás közben, botladozásai során ismerteti
meg a Canossa-járó kábítószerárust, 15 évvel később a Drive-ban az autós üldözés, a zsaruk kicselezése során tárul fel
előttünk Refn jellemfestő módszere.
A Drive elején a Sofőr a Chromatics elektronikus zenéje, a Tick of the Clock közben indítja a
motort, tolat, kanyarodik, majd menekül a rendőrautók elől és „ölt álruhát”. Átgondolt
rablás-dramaturgiájában nincs üresjárat, csak öt percet hagy azoknak a
bűnözőknek, akiknek segít. Óraműpontossággal dolgozik, összpontosítása tökéletes.
Úgy figyel minden fontos részletre, akár egy ragadozó. És épp olyan csendes is.
Refnnél kardinális szereppel bír a figurák hallgatagsága. Kontrollvesztett,
végzetükbe rohanó karakterei, mint Frank, a díler vagy a Valhalla Rising vikingjei figyelmetlenek, meggondolatlanok, félelmükben
rengeteget beszélnek vagy faragatlanul viselkednek, megásva ezzel a sírjukat.
Bronson átmeneti karakter: főnixmadárként éled újjá minden laposra verés után,
de hallgatni nem tud, és fejhangon üvöltve szórja a szitkokat. Egyszemű viszont
hiába néma, hiányzik belőle a vereségérzet. Szótlansága felsőbbrendűségének
jele – fanatikus, délibábot kergető ellenfeleihez képest mindenképpen.
A Drive Sofőrje a feladatára összpontosít, és ezt a lehető leghatékonyabban
teszi, szigorú elveiből egy jottányit sem engedve. Nem pazarolja a drága
perceket, nem dumál, cselekszik. A munkája rabja, szamurájszerű kódex vezérli.
Jean-Pierre Melville série noirjaiban ugyanúgy helyet kaphatna, mint Michael
Mann jéghidegen kalkuláló kopóit, zsiványait felvonultató fekete szériájában (Az erőszak utcái, Szemtől szemben, Miami Vice).
Igaz, a rendezőt a gyufaszálat rágcsáló Stallone-kultalak, Kobra inspirálta, de a Gosling-karakter legközelebbi rokona
alighanem a Walter Hill rendezte Gengszterek
sofőrje címszereplője. Valamennyien autonóm, szoborszerű figurák. Refnnél, Mann-nél
az addig robotszerűen merev szereplők találkoznak valakivel, aki elfogadja őket
és a zord harcosok szeretettől vezérelve próbálják hátrahagyni korábbi életüket.
Melodrámai jegyek uralják a Drive-ot
is – a Sofőr nemcsak oltalmaz egy nőt és annak kisfiát, de bele is habarodik a
lányba. Románcuk ugyan nem teljesül be, de nem is végletesen tragikus, sokkal
inkább melankolikus. Összetartozásuk kimondatlan, sejtetett. Refn újfent zenei
betétekkel illusztrálja a bontakozó szerelem pillanatait. A házibuli gyöngéd dialógusának
(„Hívni akartam a zsarukat.” „Bárcsak azt tetted volna.”) a Desire Under Your Spellje ágyaz meg, férfi és
nő valóban egymás hatása alá kerülnek. Néhány jelenettel korábban pedig a Drive leitmotifja, A Real Hero című College és Electric Youth-sláger kíséri a Sofőr,
Irene, Benicio autózással, vízparti piknikkel színesített napfényes „családi”
kirándulását. „Nem az számít, amit látunk. Az a fontos, amit nem látunk.” –
hangzik Refn egyik legtöbbször emlegetett vezérelve. Ezúttal sem látjuk vagy
halljuk a nyíltan ábrázolt, kimondott szerelmet: apró jelek festik le a
szerelmesek érzéseit, kis mozzanatokból születik valami grandiózus. Csendből
keletkezik mozi: a nyugtalanító hangtalanságot patikamérlegen adagolt, rövid,
de annál szörnyűbb erőszakkitörések zilálják szét.
Egzisztencialista neo noir
találkozik a leheletfinom romantikával: ez az átmenet utal a Drive főszereplőjének sorsfordulatára is.
Hátra kell hagynia egy rideg, léleknyomorító rendet, a bűn fészkét, hogy
szárnyra kaphasson, mert tudja, egész életében arra várt, hogy szeressék. Nem
akarja elveszíteni az illékony örömöt, hiába van tisztában azzal, hogy
boldogsága csak átmeneti. Ennek a kisvilágnak a Sofőr lesz a megváltója, de szuperképességei
nem emelik őt kisszerű környezete fölé. „Real
human being and a real hero.” – hangzik a film egyik betétdala, és ez a
kulcsa filmnek. A Sofőrből az alvilági élet még nem törölte ki az ép érzéseket,
ezért szerethet bele Irene. Normálisnak maradni az abnormális (al)világban hősi
tett. A gyöngéd, lovagias és kölyökképű Sofőr persze nagyon is kemény fiú,
lázad a helyi nagykutyák ellen, akik egyébként az Eddie Coyle barátaiba, a James Toback rendezte Ujjakba vagy épp a Pusher-sorozatba
illő piti gengszterek. Bernie Rose és Nino, a Drive harmadosztályú rosszfiúi persze még így is halálos veszélyt
jelentenek, habozás nélkül legyilkolnak bárkit. Mindez azonban nem jelenti,
hogy Refn látványos akciójelenetekkel akarja elkápráztatni nézőit. Több
interjújában is elmondja, az erőszak puszta illúzió. Árulkodó jelenet, amikor
az autós kaszkadőrként is dolgozó Sofőr egy forgatáson karambolozik a színész
helyett: világossá válik, az akciófilmes mechanizmus olcsó szemfényvesztés.
Jobb zárójelbe rakni a Halálos iramban-koreográfiát.
Refnt, ahogy mindig, most is a belső feszültség ereje hozza lázba. A zálogház
kirablása után a Sofőr – mintha szado-mazo előjátékra készülne – bőrkesztyűt
húz, akárcsak a The Killer Inside Me
című Jim Thompson-pszichonoir betegelméjű seriffhelyettese a prostituált
húscafattá püfölése előtt. A Sofőr áruló partnernőjét készül megbüntetni, de
nem ő, hanem a rivális banda végez a nővel. És végezne a Sofőrrel is, ha a
lőpárbajban nem ő volna a leggyorsabb. Röviddel a finálé előtt a Goodbye Uncle Tom című
Jacopetti-Prosperi mondóban (sokk-dokumentumfilm) hallható Katyna Ranieri-dal,
az Oh My Love búgására indul bosszút
venni. Kocsival üldözi a sunyi és erőszakos Ninót, a motor zúgása a hős egyre
rettenetesebb haragjára rímel. Végül pedig, amikor az óceán hullámsírjába
fojtja ellenlábasát, a hullámok robaja korbácsolja fel a benne dúló
indulatokat.
A Sofőr skizoid
karakter. Igazi tragédiája az, hogy két világ lakója, de egyikben sem érezheti
otthon magát. Gyilkolnia kell, ha élni akar, hiába vágyik békés életre, Irene
szerelmére és Benicio pótapaságára. Nem szállhat ki az alvilági életből, mert a
maffia a nő és a kisfia életét fenyegeti. Meg kell őket védenie, és ez erőszak
nélkül nem megy. A Sofőr csak
pürrhoszi győzelmet arathat, amikor bosszút esküszik. Mindent elárul a gyakran
hivatkozott liftjelenet. A Sofőr és Irene lágy dallamra csókolózik, majd a
főszereplő a másodperc törtrésze alatt, Gaspar Noé stíljében tapossa szét a
mellettük álló bérgyilkos koponyáját. A gyilkosságot a falhoz csapás, földre
lökés és a csontroppantás zajai változtatják rémisztőbbé. Irene a számára
váratlan erőszak láttán hátrahőköl, és iszonyodva nézi fehér bőrkabátos
lovagját.
Yvonne Tasker a
következőt jegyzi le Spectacular Bodies:
Gender, Genre and the Action Cinema című könyvében: egy akcióhérosz
pontosan attól nagyformátumú, hogy szűk pátriájában egyedül ő képes megoldani olyan
konfliktushelyzeteket, amiket más nem. Dolga végeztével odébb kell állnia, az
erőszak harci erénye kirekeszti a békés világból. A westernhős, a szamuráj nem
állapodhat meg az idillben, mert az energiája szétrobbantaná a harmóniát. Ryan
Gosling szuperembere egyszerre John Hughes-típusú tinédzser, oltalmazó vitéz és
kíméletlen bestia. Brutalitása és érzékenysége szükségszerűen kioltják egymást.
Az erőszakban való jártassága segíti hozzá a győzelemhez, és az is veszejti el.
Megmentheti az ártatlanokat és a gyengéket (Irene-t és Beniciót), de az öldöklő
angyal nem nyerheti el a szerelmet, a családi idillt. Pusztán az anya és a
kisfia tekintenek rá hősként, a Sofőr számára nincs igazi megváltás. Némileg Kurosawa
A hét szamurájának szelleme járja át
a képkockákat. „A parasztok nyertek. Mi vesztettünk.” Ez a haiku-tömörségű állítás
nemcsak az 1960-as remake-ben tér vissza, hanem a Drive zárlatában is. Gosling mesehőse a sikeres bűnözőirtás után
fátyolos szemmel autózik a végtelen éjszakába.
Thai-boksz Istennel
Refn életművét nemcsak
szófukar antihősök népesítik be. Éterien finom (a Vérveszteség Leája, akit egyébként a felesége, Liv Corfixen alakít,
a Drive Irene-ja) és áldozatszerepbe
kényszerült nőkkel (az első Pusher Vic-je,
Louise, ugyancsak a Vérveszteségből,
a Csak Isten bocsáthat meg Mai-ja, vagy
éppen a Fear X halott feleségfigurája)
többször találkozunk a munkáiban. Gyakran vonultat fel nőstényördögöket is: a Pusher 2. Charlotte-ját, a harmadik rész
Milenáját, a Csak Isten bocsáthat meg Crystalját.
Az anya-gyerek kapcsolat ugyancsak fontos motívum: a Vérveszteség és a Fear X
hasba rugdalt, lelőtt terhes nőket szerepeltet, akik meg sem szülhetik fiaikat,
a Csak Isten bocsáthat meg pedig a
világra jött gyermekek és az anya viszonyáról tudósít. Fabulája szerint a
Bangkokban élő Julian anyaméhben rekedt csecsemő. Sátáni édesanyja, Crystal
irányítja minden lépését. Feltárul az Oidipusz-komplexum: Julian a mamája
utasítására tette el láb alól az édesapját. A fiú bűntudata miatt képtelen felcseperedni,
Crystal szörnyeteg, aki gyermeke véréből nyer energiát. Refn olvasatában a nő
Lady Macbeth és Donatella Versace klónja. Az Alejandro Jodorowsky-féle Szent vér alapmotívuma burjánzik végig a
filmen: a fiúgyermek csak akkor nyerhet függetlenséget, ha levágja a kezeiről a
kötelet, amelyet velejéig romlott anyja húzott szorosra. A Valhalla Rising Egyszemű-Are relációja apa-fiú, mester-tanítvány
bajtársiasság, a Drive Sofőrje és
Beniciója már-már tiszta lelkű szülőkként, gyerekekként borulnak össze, míg a Csak Isten bocsáthat meg anya-fiú
kapcsolata genetikailag kódolt undor.
Julian ritkán beszél, mert
egy elfojtott trauma áldozata. Üvöltése is néma: amikor rárivall tehetetlen
barátnőjére, azért teszi, mert édesanyja férfiasságában alázta meg őt, és
tehetetlenségében olyasvalakire támad, aki igen közel áll hozzá. Pszichoszexuális
terror: a bestiális anyafigura maszkulin vonásokkal rendelkező Felettes Én, a fiú
identitására, Énjére vadászik, de a gyermeknek egy jobb autoritást kell
választania. Chang, az Isteni rangra emelkedett thai rendőr jelenti ezt az
alternatívát. Julian és az igazságosztó zsaru muay thai-összecsapása nem
harcművészeti darabokra történő kikacsintás. Könyökkel, térddel, kézzel, lábbal
végzett önfelfedező túra. Metaforikus párbaj hústestbe zárt ember és
abszolútumként élő Bosszúálló Angyal között, vagyis Refnhez hűen a karakterek
az erőszak útján próbálják megérteni egymást. (A fáma szerint Ryan Gosling
intenzív tréningen vett részt, karaktere azonban meg sem tudja érinteni
Changot, aki könnyen padlóra küldi riválisát.) Belső transzcendens utazás tanúi
lehetünk a Fear X és a Valhalla Rising modorában. A 2013-as bangkoki
rémálom főalakja egyfelől bátyja ösztönvezérelt gyilkos- és szexuális mentalitásának
int búcsút, majd zsarnoki anyjától próbál elszakadni. Billy priapikus
szolgalélek, az anya kedvence. Dúvad, afféle akaratát zabolázni képtelen
Bronson-örökös. Julian ellenben képes változni, ő a Valhalla Rising főhőse, Egyszemű metamorfózisához áll közelebb,
mert a Pokol legsötétebb bugyraiba is hajlandó alászállni. Szűkszavú, minimális
dialógusra szorítkozó film ez, igazi pszichedelikus trip. A bangkoki bordélyok
klausztrofób belső terei, vörös és kék neonfényei, a sötét utcák, vagy a hideglelősen
hófehér ötcsillagos szálloda elmét darabokra tépő fantáziahelyszínek. Szóljunk
akár a realista időszakáról, akár a transzcendens éráról, Refn rituálisan mutat
luxuséttermeket, klubokat, bárokat. Úgy, ahogy Stanley Kubrick fürdőszobákat. Ivói,
étkezdéi brutális indulatoknak adnak hátteret. A Pusher első részében Frank egy csehóban veri össze Tonny-t, a
harmadikban Milo és Radovan egy étterem hátsó részében disznókként vágják le
ellenfeleiket. A Drive pizzériájában Bernie
villát döf Cook szemébe és kést szúr a torkába, a Csak Isten bocsáthat meg night clubjában Chang lebénítja,
megvakítja és süketíti Crystal egyik hű emberét, Byront. A dán szerző egész
életművében színnel-képpel, valamint zajjal-hanggal mesél. Saját bevallása
szerint nem észleli a köztes tónusokat, a vörös az egyetlen szín, amelyet
felismer. (Szalkai Réka: Beszélgetés
Winding Refn-nel, Filmvilág, 2010/5.) Bár palettája azóta szélesebb lett, az
expresszív színek éles kontrasztot alkotnak, rímelve heves érzelmeket átélő
figuráira. Nyugalmat és békét, illetve bukást, entrópiát is jelölhetnek: a Valhalla Rising hőse például aláveti magát a vértenger-víziónak, a Vérveszteség Leóját szabályosan
leláncolják rozoga lakásának vérvörös falai, majd a saját vérébe injektált
HIV-vírus, a Csak Isten bocsáthat meg thai
boksz-arénája egyszerre küzdőtér és a megtisztulás helye. Hangjátékosként is
ezt a módszert követi. A morajok, neszek valami Istenibb felé irányíthatják a
karaktereket, mint Juliant, de a bennük lüktető elviselhetetlen haragot is
forrpontig hevíthetik, például a Drive
erőszakszcénáiban. Refn nem becsüli le a csend erejét sem: gyakoriak a dermedt
némaságban induló, majd egyre intenzívebbé váló jelenetek. Refn ekkor az
általam csendes robbanásnak keresztelt állapotot képzi le – szereplőit rengeteg
megaláztatás éri, ezeket sokáig szótlanul, de fogcsikorgatva tűrik is, hogy
aztán a bennük lüktető, visszafojtott indulatok végül hatalmas robajjal
törjenek ki belőlük.
„Mindig az lebeg a
szemem előtt, amit látni és hallani akarok. Fogalmam sincs, miért alakult ez
így. Olyan, mint a fétis: egyszerűen csak felizgat.” – árulta el Sitgesben. A direktor
a Csak Isten bocsáthat meg-ben két
fétist gondol újra: Julian öklét és Chang damoklészi kardját. Az ökölbe
szorított kéz kung-fu filmek, fallikus akciómozik szériatartozéka, a maszkulin-potenciál
csimborasszója. Nemi szimbólum, péniszpótlék. A film cselekménye szerint a
főszereplő korántsem szupermacsó, legtöbbször alulmarad. Chang pengéje isteni
kellék: a kardot a gerincéből húzza elő, végzetes csapásai elől egyik áldozata sem
menekülhet. Törvényhozó és hóhér, pontosan tudja, ki szolgál rá az életre, ki
vetendő a pokol tüzére. Szemrebbenés nélkül, egy mozgássérült kisfiú előtt végez ki
egy bűnözőt: a gazember jajveszékelését a Changot átható misztikus aura
ambient-hangja nyomja el. Fegyvere sosem törik el, karcolás sem esik rajta, a
rendőr spirituális lény marad. Végig thai nyelven beszél, angolul egyszer sem
szólal meg. Bizarr húzásként egyedül őt látni mészárlás közben, holott ebben a
filmben az igazságtevő rendőr az Abszolút Jó. Etikai kategóriái szilárdak,
sérthetetlenek. Eközben Crystalt, a megtestesült Gonoszt egyszer sem látjuk
gyilkolni, parancsait mindig alárendeltjei – például egy gyerekkorú bérgyilkos
– hajtják végre. Julian kettejük között őrlődik. Döntéskényszere során új atyát
lel magának a régi, szadista anya helyett. Rájön, nem a gyilkosság útját kell
választania, hanem – csakúgy, mint Egyszeműnek –, az áldozathozatalét. A fiú
lábra állásának első lépése az, hogy nem végez Chang védtelen kislányával,
hanem a lányt pisztollyal fenyegető társát lövi agyon. Majd visszatér az immár
halott Crystalhoz: kardot döf a holttestbe, majd a sebbe nyúl. Végre kijutott
az anyaméhből, és most beszennyezi azt a helyet, ami az ő életét is
bemocskolta. Ezután elfogadja a sorsát: a Csak
Isten bocsáthat meg a testi büntetésen keresztül vállalt szabadságot
hirdeti. Csonkításról, helyesebben férfiúi kasztrációról szól Julian álma,
amely egyszer szexuális játék közben is kísérti – végül találkozik
újrateremtőjével. Önálló individuumként hajt fejet Chang, az Isten előtt és
kínálja fel neki a kezét, nem pedig dühöngő harcosként. Belső látása magasabb
szintre jut, a karakter továbbfejlődik, míg anyja és fivére beszűkült
pszichéjük labirintusában pusztulnak. Így lesz a csecsemőből felnőtt: nem
Isten, „csak” önmagán túlnövő ember. Helyrebillen a világrend: a bangkoki
rémdráma a bosszúfilmek antitézise, ahol a revans feladása az igazi győzelem.
*
Refn pornófilmesnek
titulálja magát: az erőszak olyan, mint a szex, a beléjük ölt energia számít. A
Csak Isten bocsáthat meg egyik
legfőbb ihletadójának Richard Kern The
Evil Cameraman című 12 perces aberrációját tartja. Szerinte a kreativitás
nem más, mint reakciók kiprovokálása. Refn a Pusher-trilógiáig tartó periódusában iszonyatos kínokat jelképező
hangorkánba űzte öndestruktív átlagember-szereplőit, a Bronson óta viszont látnokként ostromolja a csúcsot. Fiktív
avatárjai egyre inkább emberbőrbe bújnak, majd az ég várja őket. Mintha Elias
Canetti Tömeg és hatalmának egyik
tézisét írná újra a művész: a rabszolgává tett ember állatként vegetál. Fel
kell szabadulnia, hogy többé lehessen. Markáns kivétel a Neon démon: ez Refn legnegatívabb filmje az ún. „elemelt valóság”-mozik
között. Egymás húsát zabáló szörnyeket ereszt ránk a rendező. Istenek helyett
Anti-Istenek veszik át az uralmat. Jesse, a 16 éves modell Magasságosnak tetszhet,
két lábon járó Gyönyörűség-idolként áll a kivilágított Los Angeles fölött. Sorsa
azonban máshogy fordul: mint Istennő, kudarcot vall. Különleges szépsége,
bűbája nem védi meg őt, lecsap rá a halál. (Refn a Pusher 3. záróképe óta nem mutatott ilyen feszélyezően üres úszómedencét.)
Ráadásul hiába van tisztában csodálatos adottságaival, fejébe száll a dicsőség.
Jóságos Úrnő helyett a gátlástalan kaliforniai modellvilág visszataszító és
nárcisztikus produktumaként szerepel le. Vörös, kék, fehér után szürkében, zöldben,
sárgában is pompázik a mű, de a színvilág felszínes. Csillámporos
lidércnyomásában a Szépség pusztán hatalmi szimbólum, ami a maga tisztaságában
pusztulásra ítéltetett, csak mesterségesen – aranyba öntéssel, plasztikai
sebészettel, halottak kozmetikázásával – tartható életben. Kisajátító fényképészek,
első helyért versengő királynők gyűrűjében. Bűnözők és vikingek után Refn a
modellekről is azt vallja, kreált képeik hamisak, a púder a mocskot kendőzi el.
Ahogy a Valhalla Rising lovagjai a
Nagy Jeruzsálemre óhajtoznak, úgy a Neon
démon női szereplői a Nagy Szépségért sóvárognak. És még az aktuális
Egyszemű-alteregót is magukkal rántják. Gender-politikája éleslátó, mert a hegemón
maszkulinitás vagy feminizmus nem telepszik a filmre. Provinciális (a moteltulajdonos,
akiből az akciósztár és sármőr Keanu Reeves formál útszéli suttyót), naiv
(Jesse fotós szerelme), külső és belső szépséget ismerő (a divattervező) hímeket
egyaránt látni – jelképes, hogy a hősnő barátja mindkét férfivel ideológiai
vitába bonyolódik. Refn a nőiségről sem dédelget illúziókat. Ruby, a sminkes és
Jesse viszonya ugyan első látásra tisztának látszik, amennyiben az előbbi hölgy
természetes szépségéért, és nem saját felkapaszkodásáért csodálja a kamaszlányt.
De ez a leszbikus kapcsolat is az enyészeté: nekrofil vágyakozásba, árulásba,
majd őrületbe torkollik. A szőke szupermodellek, Gigi és Sarah nála is
rosszabbak: irigy, gonosz próbababák, akik a hatalomért kannibalizmusra is hajlandóak.
A rendező szinte saját, Blake Lively-féle Gucci
Première-parfümreklámját alkotja újra. 2012-es klipjében az aranyba
öltöztetett sztárt és a ragyogó Los Angelest werk-etűd követi a színésznőt
instruáló Refnnel, kamerákkal, lámpákkal, daruval, szélgéppel: a Neon démonban a filmtechnikai eszközök metaforái
a kiokádott, majd újra lenyelt szemgolyó és Sia Waving Goodbye-a. Az istenek immár halottak.
Vajon feltámadhatnak-e?
Erre a kérdésre Refn következő munkái adhatnak választ. A Les Italiens című francia-olasz rendőrsorozat elveikben
visszakanyarodás korábbi munkáinak nyers stílusához, Mozifilmjei azonban nem
szakítják meg a spirituális hagyományt: a The
Avenging Silence Japánban játszódó kém-akcióthriller, amely a hírek szerint
Egyszemű és Chang szereplőtípusait porolná le. Még a feminista
szuperhős-zsánerbe is belekóstolna egy esetleges Batgirl-adaptációval.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 28 átlag: 4.89 |
|
|