Kieslowski örökségeKie¶lowski emlékezeteTízparancsolatokSzíjártó Imre
Szociológiai indíttatás,
közéleti érdeklődés, erkölcsi nyugtalanság. Kie¶lowski-hatások a mai lengyel
filmben.
Idén Krzysztof Kie¶lowski
(1941-1996) születésének és halálának is kerek évfordulója van. Húsz évvel a
rendező halála után ezekre a kérdésekre keressük a választ: a mai lengyel
filmben érzékelhetőek-e Kie¶lowski hatásai, a kortárs lengyel film miként viszi
tovább az életművet?
*
A hagyatéktól csak
látszólag áll távol az a szöveg, amelyre érdemes áttekintésünk elején felhívni
a figyelmet. A szokás szerint Gdyniában rendezendő 41. lengyel filmszemlét
többek között egy pályázati kiírással készítik elő a szervezők, amely megmutatja
a rendező élő kultuszának összetevőit. Az áll benne, hogy Kie¶lowski egész
életében a tisztesség eszméjét képviselte. Ehhez képest – így a szöveg – a
világháló nyilvánosságában az átverés, a lopás és a gyűlöletbeszéd uralkodik,
amin változtatni kell. A második elem a válság Kie¶lowski által nagyon erősen
képviselt gondolata. Afféle kultúrpesszimizmus ez nála, ami távoli kapcsolatban
áll a lengyel művelődés történetében megjelenő katasztrofista irányzattal. Kie¶lowskinál
bizonyos értelemben állandósult, a folyamatos jelenben érzékelhető, de végpontját
soha el nem érő állapotról van szó. Ezek eddig a mindenkori alkotások
viszonylatában külsődleges, mert az alkotói magatartáshoz és eszmeiséghez
köthető tényezők, de ilyen formában érzékeltetik a rendező személyes szerepvállalását
az őt körülvevő közegben: Kie¶lowski tehát látszólagos hermetizmusa ellenére
valamiféle értelmiségi szerepet visz, amely az alkotásain túlmutat. A pályázati
felhívás harmadik érdekessége az, hogy a versenyre úgynevezett üzenetet tartalmazó
filmeket várnak. Jól felismerhető ebben Kie¶lowski művészeteszménye: a komoly, gondolatilag
és formai szempontból nemessé érlelt, súlyos, mély- és sokértelmű filmek
létrehozatalában látta küldetését, és ebben az összefüggésben ez a mandátumos
rendezőszerep is fontos. A művészi küldetés nála azonban különösen pályája
kései szakaszában nem nemzeti és nem is tágabb értelemben vett közösségi jellegű,
hanem egyetemes és sok szempontból absztrakt: aranyfedezetét az emberi létezés
morális megközelítése adja. Az alkotó korai halála egyébként mintha a
személyiség- és világkép közvetlen folytatása, sőt, szerves része volna:
bizonyos önpusztító gesztus ugyan jellemzi a rendező életfelfogását, de például
a könyörtelen dohányzás nem a saját szervezete elleni támadás nála, hanem valamiféle
belső őrlődés jele. Privát emberként és alkotóként egyetlen remény éltette,
amely ha ellobban, lehetetlen helyette újat találni – ez pedig a remény a
transzcendencia halvány üzeneteinek megragadására és rögzítésére. Kie¶lowski
tehát erős a keresésben, de könnyen elbukik, amikor a keresés eredményeit
próbálja összegezni: bizonytalan panteista, metafizikája sebezhető. A Rövidfilm a legalitásról elnevezésű
filmes pályázat tehát a tisztességes kommunikáció kultúrája mellé áll,
ilyenként a fesztiválszervezők szándéka szerint ennek a szelíd, de szigorú
tekintetű, a sokfajta felelősség súlyát a maga testi soványságában is bizonyossággal
viselő ember szellemi jelenlétét feltételezi.
A címével a Tízparancsolat (Dekalog 1987-1988) a két részére
(Rövidfilm a gyilkolásról – Krótki film o zabijaniu illetve Rövidfilm a szerelemről – Krótki film o
miło¶ci) utaló projekt további tanulsága: a mai Kie¶lowski-kánon az életmű kései szakaszának filmjeire épül, pedig
a valóságfeltáró énje illetve a társadalmi elkötelezettség éppoly meghatározó
része az életműnek, mint a kései epikus konstrukciók. Kie¶lowski munkásságát
időben előrehaladó, ugyanakkor a szakaszhatárokon összecsúszó három szerzői
szerep határozza meg: a szociológiai indíttatás, a közéleti érdeklődés és a vonzódás
az elvont erkölcsiséghez.
Feljegyzéseiben beszél
arról a szemléleti váltásról, amelynek nyomán tulajdonképpen elvesztette a
dokumentumfilmbe vetett hitét, és amely a fikció felé vezérelte. Az Életrajz (Życiorys 1975), Az éjszakai portás
szemével (Z punktu widzenia nocnego
portiera, 1977) vagy a Beszélő fejek
(Gadaj±ce głowy, 1980), azaz a
közvetlen valóságábrázolás korszakának legfontosabb darabjai ugyanakkor
mutatnak valamit a harmadik korszak jellegzetességeiből – érdeklődést az élet
banalitásai iránt, azt a feltételezést, hogy a hétköznap ismétlődő apróságai
talán rejtegetnek valamit, amit jó lenne felismernünk. Itt lehet tettenérni a
rendező útjának dinamikáját: egy dokumentarista alig lehet metafizikus, a
játékfilmes viszont törvényszerűen az.
A játékfilmes tehát a
70-es évek közepén ad hírt magáról, miközben egyre erősödik a filmek közéleti
tartalma: első fikciós munkája a Társulat
(Personel, 1975), a második a Forradás (Blizna, 1976). Az 1979-es Amatőr
(Amator) mintha visszafelé, a valóság
kamerával való feltárásának igénye által meghatározott munkák felé mutatna, a Véletlen (Przypadek, 1981 –bemutatva 1987-ben) pedig politikai-közéleti mozi,
miközben történetvezetési megoldásaival a harmadik korszak nyitányaként is
felfogható, hiszen spekulatív szerkezete (a főhős sorsa három változatban
játszódik le) a Veronika kettős élete
(1991) vagy a Három szín (Kék és Fehér 1993, Piros 1994) fordulatait idézi.
A Véletlen képviseli tehát az életműben utolsóként a politikai
vonalat, ugyanakkor beleilleszkedik a lengyel film Zaorski, Marczewski és mások
képviselte, a 80-as évek elején jelentkező rendkívül erős hullámába. Ezeket a
filmeket keletkezésük időszakában jellemzően betiltják, majd az úgynevezett
polcos filmek a 80-évek végén kerülnek a közönség elé. Ezen a ponton érdemes
szemügyre vennünk azt, hogy a Véletlen
képviselte filmfajta, illetve Kie¶lowski közéleti szerzői szerep miként van
jelen a kortárs lengyel filmben. Ha az elmúlt évtizedre tekintünk vissza, akkor
ezt a hagyományt Wiesław Saniewski követi, aki Felügyelet (Nadzór) című
1983-as filmjével csatlakozott a polcos rendezőkhöz. A 2006-os Igazság mindenáron (Bezmiar sprawedliwo¶ci) ugyanakkor nélkülözi a 80-as évek
filmjeinek erejét – amazok a mai napig afféle lórúgásként hatnak a néző
szavazópolgári öntudatára. A két film között azonban eltelt csaknem két és fél
évtized, ami teljesen átalakította az elkötelezett mozi szerepét: valaha a
filmek egyértelműen ellenzéki kiállásként jelentek meg, a rendszerváltás után
azonban erre többé nincs szükség. A nemzeti emlékezet kulcskérdéseit érintő
filmek egyrészt történelmi filmekké válnak. Ilyen a Fekete csütörtök, Janek
Wi¶niewski elesett (Czarny czwartek,
Janek Wi¶niewski padł, rendezte Antoni Krauze) 2010-ből, amely 1970
decemberének közepén játszódik Gdańskban. Kie¶lowskinak nincs hasonló jellegű,
azaz pontosan azonosítható eseményekhez köthető filmje, hiszen a Véletlen inkább modellként ragadja meg
az ellenzéki mozgalom történetét, de a két filmet két dolog mindenképpen
összeköti: a tisztelet a rendszer ellen küzdők iránt és a mozgalomban
résztvevők személyes indítékainak keresése. Az eddigiekben politikai-közösségi
ihletésűeknek mondott filmek másik jellegzetessége az, hogy a rendszerváltás
után műfaji megoldásokkal töltődnek fel. A thrillerek és politikai krimik
sorában Władysław Pasikowski munkáit kell megemlíteni, közülük a legújabb az
elképesztően színvonalas Jack Strong
(2014). Az irányzat folytatásában a leginkább érdekelt rendező Waldemar
Krzystek, akinek a nevéhez a Kis Moszkva
(Mała Moskwa) fűződik; újabb munkája
a Fotográfus (Fotograf, 2014). Krzystek a politikai tematika szerzői jellegű,
ugyanakkor lélektani szárnyát képviseli, de a Fotográfus is használja a bűnügyi műfajcsoport eszközeit.
Kie¶lowski hatása
bizonyos esetekben túlmutat Lengyelország határain: hátrahagyott
forgatókönyveiből európai produkciók készültek, ezek a dolog természetéből
eredően sokat őriznek a mester szellemiségéből. (A forgatókönyveket régi
szerzőtársával, Krzysztof Piesiwiczczel írta.) Dantei szellemben fogant trilógiájából
két film valósult meg, az egyik Tom Tykwer munkája, amely A gyilkosok is a mennyországba mennek (2002) címmel volt látható
nálunk, a másik pedig Danis Tanović Pokol
című műve 2004-ből. Mindkét rendező jól mozog abban a környezetben, amelyet a
forgatókönyvek jól érzékelhetően feltételeznek, azaz a nemzetközi filmes nagyvállalkozások
világában. Ha viszont visszatérünk a lengyel közegbe, a fentiekhez hasonló
filmet kell említenünk: Jerzy Stuhr Nagy
állatát (Duże zwierzę, 2000),
amelynek forgatókönyve eredendően irodalmi adaptáció – ami ilyenként
egyedülálló Kie¶lowski pályáján. Az Amatőr
főszereplőjeként is utolérhetetlen Stuhr rendezői munkássága nagymértékben
épít a Kie¶lowskinál kidolgozott, de a lengyel filmtörténetben szép hagyományt
képviselő kisember-imázsra, ugyanakkor ezt az örökséget a midcult eszközeire
alkalmazza; ilyen jellegű utóbbi munkája a 2015-ös Állampolgár (Obywatel).
Különleges vállalkozás
az a kétrészes kisfilmgyűjtemény, amely a Tízparancsolat
továbbgondolásának jegyében született 2008-ban, a film bemutatásának huszadik
évfordulóján, illetve 2010-ben (Dekalog
89+ vol. 1 illetve 2). Az
összeállításban szereplő tíz fiatal rendező munkáinak kérdésfeltevése a kiinduló
műből táplálkozik: Van-e az embernek befolyása a saját sorsa alakulására? Mi
függ az életünkben a véletlentől, mások döntéseitől vagy saját magunktól? A
fiatalok aztán további pályájukon nem feltétlenül követik a Tízparancsolat szellemiségét: a 2015-ös
gdyniai szemle egyik szakmai sikere volt Marcin Bortkiewicz Walpurgok éjszakája (Noc Walpurgi) című, 1969-ben játszódó
kamaradarabja, amelyet Polański filmjeivel vagy Szabó István Az ajtójával szoktak összekapcsolni.
*
Van olyan alkotó, akinek egész életművét
áthatja Krzysztof Kie¶lowski öröksége. Mindenképpen ilyen rendező Małgorzata
Szumowska, a mai lengyel film középnemzedékének egyik legjelentősebb alakja.
Néhány filmje jól érzékelhetően a lengyel film Krzysztof Zanussi és Kie¶lowski
által kijelölt vonalát folytatja: súlyos morális kérdéseket feszegető, lassú,
elmélkedő, analitikus filmekről van szó. Ebben a jegyben készült az első három
műve: Boldog ember (Szczę¶liwy człowiek, 2000), a címében
magyarra lefordíthatatlan, semleges nemű, egyebek között gyerekre vonatkoztatható
egyes szám harmadik számú személyes névmást tartalmazó Ő – Ono (2004) és a 33
jelenet az életből (33 scen z życia,
2008). A magyar keresztségben Szex
felsőfokon (2011) címet kapott filmjével Kie¶lowskihoz hasonlóan kilépett a
francia és a nemzetközi színtérre, de morális és formai szigora jelentősen
fellazult, így utóbbi munkáival érzékelhetően közelebb lépett a valósághoz,
azaz ezek a munkák kevésbé példázatszerűek, sőt, megjelenik bennük valami
könnyed irónia.
Az Ő nevében (W imię…, 2013) középpontjában
immár nem az egyén felelőssége áll a közösséggel vagy a felsőbb törvényekkel
szemben, hanem a személyiség a maga egyedi problémájával, amellyel magányosan
kell megharcolnia. Egy pap a dolog természetének megfelelően másoknál összehasonlíthatatlanul
nehezebben néz szembe saját homoszexualitásával, ezt a film számos helyen
igazolja. De a filmben Adam atya nem elsősorban papként küzd önmagával, hanem
férfiként – ebben az értelemben nem a katolicizmus törvényeit tekinti, hanem
annak a társadalomnak az elvárásait, amelyben élnie adatott. Közege amúgy
meglepően megbocsátónak látszik: az életútját tárgyaló munkások például úgy
értékelik az Adamról terjedő híreket, hogy egy pap a szolgálaton kívül
emberként él, ilyen módon tehát gyarló.
A
Zanussi vagy Kie¶lowski módján talányos cselekményvezetésű film ugyanakkor
mintha valami olyasmit sejtetne, mintha Adam atya saját homoszexualitása elől
menekülne a reverendához – erre utal egyik prédikációjának részlete kései
megtéréséről. Sorsát ráadásul mintha vonzalmainak egyik tárgya is ismételné: a
film utolsó jelenetében Łukaszt, valahai tanítványát látjuk fiatal
papnövendékként.
A
film tehát határozottan ellép az azonos neműek szerelmének katolikus törvények
alapján történő megítélésétől, noha nem lehet eltekintenünk a főhős pap
mivoltától („foglalt vagyok” – mondja a csábító Ewának, és ebben a pillanatban
nyilván mennybéli feljebbvalójára gondol). Itt nyílik ki a film a
valláserkölcsi kereteknél tágabbra, az önmagunk vállalásának kegyetlen harcai
felé. Pedig a film nem azt mutatja, hogy a papnak melegségét a hivatása vagy a
társadalmi környezet miatt kell takargatnia, hanem saját maga miatt, és a film
szerint a személyiség parancsa mindennél erősebb.
Az Ő nevében utáni, 2015-ös Test (Body/Ciało) című munkája Berlinben a legjobb rendezés
díját nyerte el. A Test a Kie¶lowski
filmjeiben megalapozott szellemiséget viszi tovább, ugyanakkor figyelemre méltó
módon gondolja át a spiritualista irányzat mai helyzetét. Majdnem konceptuális
filmről van szó – a kifejezés azt jelenti, hogy a forgatókönyv illetve a film
története egy meghatározó eszme köré épül, és a szereplők meg az egyes
történetelemek ezt a központi gondolatot jelenítik meg. Az ember billentyűzetén
csaknem az „illusztrálják” szalad ki, és ez nem véletlen: a hasonló filmekkel
kapcsolatban gyakran szóba kerül, hogy a koncepció mintha elsődleges lenne és
zavaróan uralkodna el, és emiatt a film távol kerül a valóságtól, kiveszik
belőle az a belső logika, ami a „nem lehet másképpen” törvényével vezetné a
filmet. Az illusztrativitás valóban veszélyt jelenthet egy film életes
jellegére, a szereplők ellentmondásmentes bábokká válhatnak. Krzysztof
Kie¶lowski egész ciklusokat hozott létre meglehetően elvont eszmék köré, mint a
bibliai törvények vagy az európai eszmerendszer alapvető gondolatai – ilyen a Tízparancsolat, vagy a Három szín. A hasonló filmekkel
kapcsolatban az elemzők gyakran szóba hozzák, hogy a mozgókép eredendően
konkrét, érzéki és jelenelvű kifejezési forma – Witold Gombrowicz a vizuális
ábrázolást egyenesen butának nevezte –, és ilyenként nehezen állítható
absztrakciók szolgálatába. Talán törvényszerű módon kerülnek közel az ilyen
filmek a metafizikus gondolkodáshoz, illetve a transzcendens ábrázolásának
kérdéseihez.
Małgorzata
Szumowska ugyancsak problémaközpontú filmet alkotott forgatókönyvíró társával,
az eredetileg operatőr Michał Englerttel együtt. Hogyan árnyalják a
testképzavar, a testtudatosság vagy éppen az ember fizikai körvonalainak
elvesztése gondolatát a Test
szereplői? Először a halottkém bukkan fel (Janusz Gajos), akinek az emberi test
roncsolása hétköznapi élmény, hiszen a helyszíneléseken szörnyű esetekkel
találkozik. A pályaudvar mosdójában újszülött gyerekét megölő nő tettét ő jogi
keretbe helyezi, míg a kórházi tanácsadással foglalkozó másik főszereplő (Maja
Ostaszewska) mindezt összekapcsolja a lengyel abortusztörvényekkel. A harmadik
főszereplő (Justyna Suwała) szintén érintett: a halottkém lánya súlyos
táplálkozási gondokkal küzd. Így sodródnak ők hárman egymás mellé, találkozásuk
és filmbeli közös sorsuk dramaturgiai vezérlőelve a test problémája. A
fentiekben beszéltünk róla, hogy a hasonló történetvezetési eljárássort
nevezhetnénk konceptuálisnak. Egyébként ezt a szerkesztési rendet számos,
elképesztő érzékkel kitalált, pillanatokra felbukkanó mellékszereplő is
szolgálja. Ilyen a furcsa újságárus, akinek a Harcoló Lengyelország emblémája
van a nyakára tetoválva – a Harcoló Lengyelország (PW) a lengyel ellenállás
szimbóluma, egyszerre megható, elképesztő és talán időszerűtlen, ahogy egy
huszonéves fiú testdíszeként megjelenik. Ilyen a halottkémnek merész sztriptízt
lejtő, jócskán hatvanas nő, és a felsoroláshoz hozzátehetjük Az Ő nevébent idéző villanást a törvény
előtt álló pappal kapcsolatban, aki ugyancsak a test zavaraival küzd.
Mindezek
a test problémáját rendkívül élesen, szellemesen és jótékony iróniával
megközelítő rendezői fogások, ilyenként különösen időszerűek. Nemcsak arról van
szó, hogy a jóléti társadalmakat milyen mértékben érintik az emberi porhüvely
napi gondjai, hanem arról is, hogy ezek kezelésére a tanácsadók, halottlátók és
médiumok egész iparága épült. Szumowska ezen a ponton haladja meg a metafizika
köreiben mozgó mestereit, ugyanis képes ezeket a jelenségeket a maguk
ellentmondásosságában szemlélni, teszi mindezt magával ragadó, sokjelentésű
iróniával. Egy példa a filmtörténeti motívumok kezelésére: nyilvánvaló módon
Kie¶lowski 1984-es Befejezés nélkül (Bez końca) című filmjét idézi a valaha
közös lakásba visszajáró halott feleség alakja. Szumowskánál ez a figura –
remény, illúzió, gyanú, esetleg annak a jele, hogy az élőknek le nem zárt
megbeszélnivalóik vannak az eltávozottakkal – többszörös idézőjelbe kerül, majd
a film utolsó képsorát készíti elő ugyancsak bámulatos érzékkel: a továbbélők
magukra maradnak testük és lelkük nyavalyáival.
További filmek, amelyek
Kie¶lowski örökségét az elmúlt néhány évben továbbvitték: Dorota Kędzierzawska:
Ideje a meghalásnak (Pora umierać, 2007) Magdalena Piekorz: Közelítések (Zbliżenia, 2014). Az előbbi a magyar filmekből is ismert Danuta
Szaflarska remeklése: egy idős asszony életének összegzése, amiből azonban a
megközelítés hasonlóságai ellenére hiányzik Kie¶lowski szigora és
melodramatikus hangja. A Közelítéseket
társadalmi közege rokonítja a vizsgált életmű bizonyos darabjaival, amennyiben
a film a felső középosztály képviselőinek választási helyzeteit vizsgálja.
A politikai mozi
sorsáról és folytathatóságáról beszéltünk a fentiekben: az immár műfaji
megoldásokra épülő féltörténelmi vagy közéleti tematika erejét és népszerűségét
egyaránt tekintve a mai lengyel film egyik vezető irányzata. Úgy tűnik, hogy a
Kie¶lowski-hagyatékból a leginkább élő Tízparancsolat
szellemisége illetve a Három szín vagy
a Veronika kettős élete gyártási koncepciója
(nagy stáb, európai pénz, ismert színészek) ugyancsak átalakuláson ment át. A
tiszta formanyelv, a következetes egzisztencializmus, az esszenciális látásmód
– és hát mindaz, ami ezzel jár: a mesterkélt történet, a különleges helyszínek
és szereplők így együtt a mai rendezők kezén veszített példabeszéd jellegéből,
közelebb került a kortárs valósághoz. Krzysztof Kie¶lowski öröksége úgy van
jelen, ahogy néhány filmjének szereplője jár vissza saját régi életébe.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 12 átlag: 5.83 |
|
|