KritikaFrankofóniaFrancia bárkaSchubert Gusztáv
Szokurov esszéfilmje
özönvíz idejére.
Az Ermitázsban
leforgatott Orosz bárka után a Frankofónia újabb tisztelgés egy
nagyszerű múzeum, a Louvre előtt. Valamikor a weimari köztársaság idejében „Kulturfilmnek”
hívták az ilyen, a nemes ismeretterjesztés szellemében fogant dokumentumfilmet.
A műfaj ma már ipari méretekben készül, az ismeretterjesztő tévécsatornákon
bőséggel láthatunk ilyesmit, akár tényekben gazdagabb változatokat is a
Louvre-ról. Alekszandr Szokurov filmje persze más, mint amit a Spektrumon vagy
History Channelen vetítenek. A Tarkovszkij utáni orosz film legnagyobb hatású
auteurje dokumentumfilmjeit is igazi szerzői filmesként készíti, a személyesség
fontosabb, mint az objektivitás. A Frankofónia
a játék- és a dokumentumfilm eszközeit egyaránt felhasználó esszéfilm,
elsősorban attól lesz izgalmas, hogyan látja a filmre vitt világot a rendező.
Aki mindent tudni akar a több mint
400 ezer műtárgyat birtokló múzeumról és történetéről, ne a Frankofóniát nézze meg. Aki viszont a
Louvre mellett egy, a kultúra iránt felelősséget érző művész világképére is kíváncsi,
izgalmas élményben részesül.
A „nekrorealistaként”
induló fiatal Szokurov kezdettől sötét húrokon játszik, katasztrofizmusra
hangolt művész, aki a világot az apokalipszis, de legalább is a lassú,
alattomos romlás, enyészet, rothadás, szétesés állapotában látja. (Aki nem
ismeri, pótolja gyorsan Szilágyi Ákos idevágó cikkét – Halálpanoptikum – Filmvilág 2003/3.)
Nincs ez másként most
sem, de valami azért alapvetően megváltozott. Szokurov világa mindeddig
megállíthatatlanul tartott a széthullás, a megsemmisülés felé, megakasztani
legfeljebb a gonoszságot és a halált megtestesítő zsarnokok pusztulása tudta. A
világ trónusára felkapaszkodott diktátorokról, pontosabban a gonoszság
önmegsemmisítő mechanizmusáról egész trilógiát forgatott a rendező: a Moloch – Hitler, a Taurus – Lenin, A Nap – Hirohito
pusztító uralmának anatómiája. A trilógia azonban nem hagyott kétséget afelől,
hogy a béke legfeljebb röpke pillanat lehet, a történelem a Halál jegyében
fogant, a világot a Halál mindent összeroppantó vasmarka tartja egyben, nem az
életerő. Az Orosz bárkában és a Frankofóniában megváltozott a nézőpont,
mindkét film az élet, a kultúra, az értékteremtés felől mutatja meg a
történelmet. A romlás és a pusztító szándék ugyan itt is örökkévaló, de immár
nem az egyetlen történelemformáló erő: élet és halál örökkön harcban állnak, a harc
eldöntetlen és végtelen, akár apály és dagály örökös küzdelme. Az ember e két
erő patthelyzetében éli életét és történelmét.
Ebben a végtelen
párviadalban elgondolt történelemben értelemszerűen a személyiség végletes
szemléletét is fel kell adni. A film a történelem mélypontját, a II. világháború
kezdetét idézi föl, amikor is a náci birodalom lerohanja, és részben bekebelezi
Franciaországot. A Frankofónia egyik
pozitív főhőse a rossz oldalon áll (német agresszor), a jó oldalon álló francia
főszereplő pedig látszólag a gonosz ellenféllel kollaborál. Ha ideológiájuk,
nemzetiségük elválasztja is őket, Franz Wolff-Metternich gróf és Jacques
Jaujard mindketten a kultúra szenvedélyes hívei, és ez erősebb kötésnek
bizonyul a német-francia szembenállásnál. A Louvre igazgatója és a francia
műkincsek védelmével megbízott német főtiszt konspirációjának köszönhetően a
Louvre megmenekült. (Tragikus, mondja a filmben Szokurov, hogy az orosz kultúrkincsek
iránt a Wehrmacht nemhogy nem tanúsított efféle lovagiasságot, ellenkezőleg, vakon
engedelmeskedett a „felperzselt föld” parancsának.)
Szokurov szemében a
Louvre megmentése nem pusztán szimbolikus győzelem, hanem az egész civilizáció
fennmaradásának záloga. Ha a múzeum „világ a világban”, akkor minden egyes
megmentett múzeum Noé bárkája, és minden egyes, a rombolás sötét ösztönének nem
engedelmeskedő ember a kultúra megmentője. Beleértve a rendezőt is, aki egy
újabb vészkorszakban veszi védelmébe a művészetet és a tudást, megerősítve nézőjét,
hogy nem az erőszak adja az erőnket és az emberi identitást: a homo sapiens
művészetre és tudományra született. A Frankofónia
szenvedélyes szerelmes filmvers a kultúrához. Az özönvíz előestéjén, barbárokra
várva több mint vigasz, bátor tett és világos gondolat.
Frankofónia (Francophonia) –
francia-német-holland, 2015. Rendezte és írta: Alekszandr Szokurov. Kép: Bruno
Delbonnel. Szereplők: Louis-Do De Lencquesaing (Jacques Jaujard), Benjamin
Utzerath (Franz Wolff-Metternich gróf), Vincent Nemeth (Napóleon), Johanna
Korthals (Marianne). Gyártó: Ideale Audiance / Zero One Film / N279.
Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos.
87 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 13 átlag: 6.92 |
|
|