Magyar MűhelyBeszélgetés Enyedi IldikóvalTestről és lélekrőlVárkonyi Benedek
„Egyik filmem sem volt ‘megúszós’
vállalkozás, ez sem lesz az.”
Befejezés
előtt áll Enyedi Ildikó ötödik nagyjátékfilmje a Testről és lélekről. Két ismeretlen, egy férfi és egy nő
története, akik éjszakánként ugyanazt az álmot álmodják. Az álom a valóságban
is összehozza őket, de a hérakleitoszi szabályt, miszerint külön világban
álmodunk, és közös világban ébredünk, nem mindig követi a valóság. Belső énünk
könnyen elkallódik a materiális elvekre épített külvilágban. Különösen, ha a
férfi és a nő nem épp összeillő álompár. De hát épp ennek a taszítóan rideg
valóságnak az ellensúlya a szerelem.
A Testről és lélekről operatőre Herbai
Máté, zeneszerzője Balázs Ádám, vágója Szalai Károly, hangmérnöke Lukács Péter,
látványtervezője Láng Imola. A főszerepben Morcsányi Géza és Borbély Alexandra,
valamint Tenki Réka, Nagy Ervin, Schneider Zoltán, Mácsai Pál. Gyártója az Inforg – M&M Film,
producere Mécs Mónika, Muhi András és Mesterházy Ernő. A filmet a Magyar
Nemzeti Filmalap támogatta 420 millió forinttal. A mozibemutatót 2016 őszére
tervezik.
*
Tizenhat
év telt el úgy, hogy nem készített játékfilmet. Ilyenkor a rendező nem jön ki a
gyakorlatból? Vagy inkább jót tesz a szünet, mert lehet erőt gyűjteni,
készülni?
Semmiképp
sem tesz jót. Ez olyan, mint a földművelés: csinálni kell. Nincs elméleti
filmrendező, csak gyakorlati. Semmiféle érési folyamatról nem tudok beszámolni.
Ez hiány volt, és kidobott idő.
Azokból
a művekből, amiket e hosszú játékfilm-szünetben készített – a Terápia
és kisfilmek –, tud valamit hasznosítani a játékfilmben?
Igen,
azok nagyon hasznosak voltak. De nemcsak hasznosak – épp olyan fontosak
számomra, mint a nagyjátékfilmek. A Terápia
igazi nagy kaland volt, a kisfilmek személyesen nagyon fontosak. Sose csináltam
olyan munkát, amit fél szívvel végeztem volna. Az időkitöltő feladatok valahogy
elkerültek, nem is igazán kaptam ilyen fajta megbízásokat, de én sem kerestem
ezeket. Egy feladat rangját persze, alapvetően az adja meg, ahogy az ember
rátekint, amennyire komolyan veszi.
Ezt a
legújabb filmet, amelynek az lesz a címe: a Testről és lélekről, mikor
találta ki, mikor kezdett el dolgozni rajta?
Nagyon
régen, 2005-ben. Akkor egyetlen nagy lendülettel megírtam, egy nem egészen
megbízható producerhez került, ezért inkább leálltam, félretettem, és évekig
két másik filmtervvel foglalkoztam. Közben Muhi Andrással készítettünk közösen
egy rövidfilmet.
Ez volt
Az első szerelem?
Igen. Nagyon
örülök, hogy belerángatott, belebiztatott ebbe a munkába, abba, hogy miért ne
csinálhatnék rövidfilmet is. Jó volt együtt dolgozni. Ekkor kezdtünk beszélni
arról, hogy milyen jó lenne valami nagyobbat közösen csinálni. Egyszer csak elővettem
ezt a tervet, mert aktuális lett számomra. Akkor nekiugrottunk.
Ez a
téma, vagyis a szerelem nem kíván aktualitást, sőt a filmtörténet nyolcvan
százaléka erről szól. Mitől lett akkor mégis most időszerű?
Számomra
lett az megint, és még akkor is kétszer kellett nekirugaszkodnunk,
finanszírozási nehézségek miatt, de aztán nagyon jó tempóban készítettünk elő, forgattunk,
nem volt ez a film hosszú gyötrődés vagy vajúdás. Anno néhány hét alatt
megírtam, nagyon nagy lelkesedéssel, nagyon erős élmény ez az írás. Általában
sokkal lassabban szoktam írni. Kirohant az egész terv a fejemből. Amikor újra
nekikezdtünk, akkor megint ezt éltem át.
Egyszer
azt mondta, hogy az álom és ébrenlét határán játszódik ez a film. Az én XX. századom is álomszerű-víziós film. Ez alapmotívum a műveiben, vagy csak
véletlenül adódott így?
Ebben a
filmben konkrétan az ébrenlétről és álomról van szó. Amikor Az én XX. századom-at csináltam, akkor
egy szabályos, fordulatos kosztümös filmet akartam készíteni. Illetve, ahogy
Móricka, esetemben egy lelkes első filmes elképzel egy szabályos, mainstream
dramaturgiájú kosztümös filmet. Már sokszor mondtam, kicsit gátlásom van megint
mondani, de ha az ember igazán magába néz, akkor nem nagyon tudja betonbiztosan
szétválasztani, hogy mi az úgynevezett valóság, mi a képzelet, mi az, amire
vágyik, mi az, amit elképzel, vagy amit fantáziál, adott esetben álmodik. Ezeket
a területeket az egymással való kommunikációinkban nagyon szigorúan szétválasztjuk,
de a normál, köznapi tudatállapotban, amiben az ember létezik, amikor épp nem
nyitja ki a száját, ezek teljesen egyenrangú módon vannak jelen. Ha ez így van,
akkor nincs rá ok, hogy egy filmben ne egyenrangúan legyenek jelen.
Morcsányi
Géza az egyik főszereplő, aki ugyan sokáig színházi dramaturgként dolgozott,
mégis inkább a könyvek világában ismert, hiszen két évtizedig a Magvető Kiadót vezette.
Miért éppen rá volt szüksége?
Karizmatikus,
idősödő férfi főszereplőt kerestem, az életkora és a kisugárzás nagyon fontos
volt. Vannak karizmatikus színészek, de olyan fajta, akire nekem szükségem
volt, Magyarországon nincs, de Európában se nagyon. És ez elsőrendű volt
számomra.
Miért
kell egy filmszerep eljátszásához karizmatikus alak?
Az erős
jelenlét alapvető egy filmszínésznél. De Endre, a férfi főhősünk szerepénél
különösen fontos volt. Csöndes, zárt, keveset beszél és csupa nagyon
hétköznapi, normális dolgot csinál. Megvan a napi rutinja – ennek, a saját maga
által alkotott börtönnek a meglazulásáról, kinyílásáról szól a film többek
között. Olyan arc, olyan személyiség, olyan jelenlét szükséges, hogy, miközben
figyeljük őt ebben a mindennapi rutinban, bennünk, nézőkben erős érzelmek
generálódjanak. Szenvedélyesen kell, hogy érdekeljen minket ez az ember, a
sorsa, a döntései, a tépelődései, izgulnunk kell, aggódnunk, fájdalmat vagy
örömöt éreznünk – a film sosem a vásznon, hanem a nézőben jön létre.
De a
színészek nagy része nem ilyen.
Nem is
mindenki való filmszínésznek. Csodálatos színházi színészek vannak, akik
egyszerűen nem tudnak annyit jelenteni vásznon, mint színházban. Ott egészen máshogy
építkezik az ember. Döntő az, amit a lénye sugall. Más dolgokat mozgat meg egy
színházi színész és egy filmszínész, és nagyon érdekes nézni, amikor valaki átmegy
az egyikből a másikba. Csodálatos átalakulásokat láttam már; egészen más eszközöket,
más működési módot használ valaki, aki itt is, ott is otthon van. Mert, persze,
ilyenek is vannak bőven.
Az az alak lett végül is belőle, akit kitalált?
Vagy valamit-valakit kitalál a rendező, azután a színész megcsinálja, de ez nem
mindig ugyanaz? Vagyis a színész „végzi be” a munkát?
A
lényegét tekintve igen, nagyon is. De hát színész, ahogy a stáb többi tagja is,
elsősorban munkatárs. Vagyis társ a munkában. Hatunk egymásra, ennek az
intenzív egymásra hatásnak az eredménye a film. És, ahogy a helyszínekhez, a színészekhez
is átírom a forgatókönyvet.
Menet
közben?
Nem, a
forgatás kezdete előtt. Amikor megvan a szereposztás, csinálunk néhány olvasópróbát,
ami sok-sok beszélgetéssel is jár. Aztán mindenképpen hozzájuk igazítom a
forgatókönyvet. Néha előfordul, hogy eleve egy bizonyos színészre írok egy
szerepet, itt nem így történt.
Morcsányi
Géza „bejött”? Az az alak lett belőle, akit kitalált?
Nem. Jobb
lett.
Önnek
van szüksége a karizmatikus alakra? Mert eddig mintha ez nem nagyon lett volna
szempont.
De, elsőrendű
szempont volt. Alekszandr Kajdanovszkijnál, Andorai Péternél, Oleg
Jankovszkijnál varázslatosabb személyiségű férfi főszereplőket nem találni
Európában. Lehet, hogy a karizmatikus szó félrevezető, egyszerűen egy telített,
erős jelenlétet jelent. Nem véletlen, hogy két fontos Tarkovszkij-színésszel is
dolgoztam, mert az az iskola ezt megengedi. Ahol nem okvetlenül akcióban
nyilvánul meg a színész, hanem konkrét cselekvés nélkül is, pusztán a jelenléte
révén. Ezt valószínűleg sok amerikai színész is tudná, de nem nagyon engedi,
engedheti meg magának. Másra figyel, mások a prioritások.
Amikor
hozzákezdett ehhez a filmhez, akkor nagyon meg kellett beszélni, hogy miről van
szó, vagy egyből értették, hogy mit szeretne?
A női
főszerep nagyon nehéz szerep. Amatőr szereplő nem tudta volna megoldani. Borbély
Alexandra valami egész lenyűgözően csinálta meg, építette fel. Ő azon ritka
színészek közül való, akik színpadon és filmen egyaránt elvarázsolnak. Mária,
az ő karaktere hatalmas belső utat jár be, s mindebből alig látszik valami a
konkrét cselekvés szintjén. Az eddigi nézőinket érzelmileg nagyon mélyen
felkavarta ez az Alexandra által megteremtett Mária. Mélyen megszerették ezt a
suta, elszánt, végletesen tiszta és az élet apró ügyességeivel szemben
végletesen tanácstalan, egyszerre zárt és vakmerő nőt. Nagy élmény volt
Szandrával dolgozni. Nem eljátszotta a szerepet, hanem, mint valami ősi sámánisztikus
foglalkozás képviselője, a szemünk előtt lényegült át újra és újra ezzé az ő
alkatától nagyon különböző Máriává.
Nagyon örülök
annak is, hogy úgy tűnik, működik a film humora. Helyenként elég kemény film
ez, humor nélkül számomra elviselhetetlen lenne. Meg nem is lenne igaz. Nehéz
így, még jóval a bemutató előtt beszélni róla. Akik olvassák a filmről
megjelent tudósításokat: álom, szerelmi történet, női rendező, akkor jézusom! Ez
elindíthatja az embert egy vágányon. Nem biztos, hogy ez olyan film, amilyenre
gondolnak.
Több
helyen is mondta már, hogy humornak mindenképpen kell a műveiben lenni. Miért
volt olyan nagyon fontos, hogy humor legyen a filmjeiben?
Szerintem
minden filmem elég vicces is. Tapasztalatból tudom, hogyha felszabadultan
nézik, akkor ez hat, működik, sokat nevetnek a nézők. És ott, ahol én is
szeretném. Ez persze nem tortadobálós humor... Aztán vannak komolykodó
vetítések, ahol meg mindenki súlyosan néz maga elé, bár utólag épp olyan
lelkes. Még nem sikerült megfejtenem, mitől indul be egy nézőtéren ez vagy az a
folyamat.
Amióta
megírta a Testről
és lélekről forgatókönyvét, tizenegy év
telt el, a filmet leforgatták, nemsokára teljesen kész lesz. Az lett belőle,
amit akkor kigondolt?
Úgy
tűnik, hogy a hatás, vagyis hogy mi mozduljon meg a néző lelkében, az meglepően
ugyanaz. Nagyon sok minden változott közben, de amiért az egészet elkezdtem,
meg amiért dolgoztam rajta, az nem változott, csak erősödött.
A film készítése
közben konzultál valakivel? Persze nem azokra gondolok, akikkel együtt dolgozik,
színészekre, dramaturgokra, producerekre.
Szilágyi
Zsófia fantasztikusan tehetséges fiatal rendező, most fogja elkészíteni az első
játékfilmjét az Inkubátor Programban. Tanítványom volt, jól ismerem a
látásmódját. De még engem is meglepett, hogy mennyire lényeglátóan tudott
hozzászólni és tanácsot adni. Előkészítő- és utómunka-asszisztensként dolgozott
a filmben, de úgy lesz kiírva, mint a rendező munkatársa, mert bőven
megérdemli. Egészen kiemelkedően fontos és pontos meglátásai voltak. Ő hivatalosan
nem a dramaturgja a filmnek, de nyugodtan úgy is kiírhatnánk. Rendkívül értékes
volt, amit hozzáadott a filmhez.
Nagyon
sokféle filmet készített már. Meg tudja mondani, hogy mi a közös ezekben a
filmekben? Mi az, ami mindegyikben benne van, nem számítva persze a rendező
személyét?
Vannak
nagyon tudatos pályaépítő kollégáim. Ennek Kelet-Európában negatív felhangja is
van, de én nem gondolom, hogy ez rossz dolog volna. Egy filmrendezőnek építenie
is kell a pályáját, hogy egyszerűen esélyt kapjon arra, hogy megcsinálhassa
azokat a műveket, amelyek jó esetben sok embernek örömet szerezhetnek. Én súlyosan
felelőtlenül nem így építkeztem. Az foglalkoztatott mindig – és máig is ez foglalkoztat
–, hogy hol élünk, mi ez az egész élet, miért vagyunk itt. A személyes és
univerzális lépték összeegyeztethetetlensége. Tehát az élet úgynevezett nagy
kérdései, amiket az embernek nem illik tizenkilenc éves kora után föltennie.
Talán ez közös a filmjeimben.
Nem
illik? Nem akkor kell igazán elkezdeni föltenni ezeket a kérdéseket?
Nem, szerintem
ez a kérdésfeltevés ötéves kor körül elkezdődik, és ez a fajta érdeklődés egyre
szenvedélyesebb, aztán pedig már egy kicsit nevetséges. Én benne maradtam ebben
az állapotban, tehát valamennyire ezek a filmek annak a lenyomatai is, hogy
hogyan forgatom magamban ezt a nagyon extrém helyzetet, mert az élet annyira
végletesre van kitalálva. Ha egy kicsit higgadtabban és ügyesebben a pályában
is gondolkodom, akkor valószínűleg több filmet készítettem volna, és boldogabb
ember lennék. Most, hogy dolgozom, megint maradéktalanul boldog ember vagyok.
Igaz, amíg nem csináltam filmet, nem voltam az. És, talán lenne néhány film,
ami esetleg másnak is jelent valamit, nemcsak nekem.
De hát
azokat is sokan értik és szeretik, amiket már eddig megcsinált. Vagy nem így érzi?
Remélem,
egyik sem volt „megúszós” vállalkozás, és ez a filmem sem lesz az.
Tizenhat
évet várt ezzel a filmmel, nyilván kényszerből. Azzal, hogy ezt a legújabbat megcsinálta,
úgy érzi, valami megint beindul?
Nagyon igyekszem,
hogy így legyen, nagyon nem szeretnék megint éveket várni. Vannak kész terveim,
és vannak egészen friss kész terveim is. Szóval szeretnék dolgozni, dolgozni,
dolgozni.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 9 átlag: 4.22 |
|
|