Szörnyek és héroszokJoe Dante szörnyecskéiRajzfilmrajongó álmodozóVarga Zoltán
A kertvárost felforgató fantasztikum, rajongás
az animáció és a fekete humor iránt. Dante a nem hiányzó láncszem Spielberg és
Tim Burton között.
Joe Dante nevéről aligha
a pokol megéneklésére asszociálnak a filmbarátok, sokkal inkább az amerikai
tömegfilm 80-as évekbeli nagy korszakát juttathatja eszünkbe. A Szörnyecskékkel (1984) elhíresült
rendező munkásságának egyik legkreatívabb szakasza valóban erre az időszakra
datálható, ámde az idén 70. évét betöltő Dante életműve gazdagabb és
változatosabb annál, semhogy csak a hollywoodi szórakoztatóipar számára
készített – egyébiránt korántsem személytelen – filmjeire lehessen azt
leszűkíteni. Az ifjú Joe Dante rajzfilmkészítői ambíciókkal vágott neki a
pályának, legelőször azonban filmes újságíróként, a Film Bulletin munkatársaként került a szakma közelébe (1969–74). Vágóként
folytatta: a független zsánerfilm-készítés (illetőleg az exploitation) mestere, Roger Corman számára készített
filmelőzeteseket. Dante először Corman stúdiója, a New World Pictures
megbízásából rendezett: az Allan Arkush-sal közösen jegyzett Hollywood Boulevard (1976) pazar szatíraként
is értelmezhető az exploitation-filmesekről – leginkább azonban Corman-filmek
jeleneteinek egybefűzése, kiegészítve egy lazán felvázolt kerettörténettel a
kulisszák mögött ólálkodó titokzatos gyilkosról. Corman kissé cinikus dicsérete
szerint a Hollywood Boulevard volt „az
évtized legjobb 10 nap alatt forgatott filmje”. Az efféle kompiláció amúgy nem volt előzménytelen Dante pályáján: vágói
karrierjének nyitányaként ugyanis 1968-ban a legkülönfélébb filmrészletekből állította
össze az amerikai mozi emlékművét, a hétórás (!) The Movie Orgyt.
Dante valódi debütálása kedvezően
fogadott vízi horrorjához, a szintén Cormannél készült Piranhához (1978) köthető, amely nemcsak a rémfilm műfaja iránti
vonzalomról tesz tanúságot – ez a kötődés végigkíséri Dante pályáját –, de a
még markánsabb védjegyként tételezhető fekete humor alkalmazásában is
jeleskedik. Akárcsak a következő horror, a még nagyobb sikert hozó Üvöltés (1981), a farkasemberfilmek
reneszánszának egyik alapműve. Steven Spielberg invitálására érkezik Dante
Hollywoodba: a szerencsétlen csillagzat alatt született szkeccsfilm, a kultikus
tévésorozaton alapuló Homályzóna: A film
(1983) négy epizódja – illetve mindössze két jól sikerült része – közül Dante
rendezi az egyiket. A következő munka, a Spielberg-féle Amblin stúdió számára
rendezett Szörnyecskék hozta meg Joe
Dante számára a legkiugróbb sikert, amelyet egyetlen későbbi filmje sem tudott
megismételni. Az Űrrandevú (1985), a Vérbeli hajsza (1987) és az Ami sok, az sokk (1989) bemutatásukkor
szerényebb figyelmet keltettek, bár a Vérbeli
hajsza később (hasonlóan például John Carpenter-filmekhez) a videóforgalmazásban
találta meg a közönségét, az Ami sok, az
sokkot pedig ma már talán nem túlzás kisebb kultuszfilmként emlegetni.
Némelyik film a stúdiófőnökök beavatkozását is megsínylette: az Űrrandevú egy még nem is véglegesített
változatban (!) került bemutatásra, míg az Ami
sok, az sokkban – hasonlóan ahhoz, hogy Hitchcocknál Cary Grant nem
lehetett gyilkos – a Tom Hanks által játszott karakter nem válhatott áldozattá
a fináléban.
Az ugyancsak kevéssé
sikeres Szörnyecskék 2 – Az új falka (1990)
elkészítésében Dante érdekes módon szabad kezet kapott a stúdióvezetőktől, akik
később soha nem engedtek neki hasonló mértékű kontrollt. Az elkövetkező másfél
évtizedben Dante-film alig került a vászonra: a Matinéval (1993) és a Chip katonákkal (1998) a rendező még meg tudta tartani hollywoodi pozícióját, a Bolondos dallamok: Újra bevetésen (2003)
után viszont – úgy tűnik – kitették a szűrét. A tévéprodukciók mellett jegyzett
későbbi egészestés Dante-mozifilmek, A
rettegés mélye (2009) és a nálunk nem forgalmazott Burying the Ex (Temetni az
exet, 2014) már független produkciók. Dante időközben visszatért az
előzetesek világához is: online kezdeményezése, a Trailers from Hell (Előzetesek
a pokolból) rokonlelkű mozibolondok közreműködésével elfeledett vagy alig
ismert filmekre hívja fel a cinefilek
figyelmét.
A Dante-életmű
formálásában fontos szerep jutott számos alkotótársnak is. Az Üvöltéstől kezdve a Matinéig filmjei zömét John Hora fényképezte (kivéve a Vérbeli hajszát, melynek képi világa Andrew
Laszlo érdeme), Rob Bottin pedig olyan Dante-opuszok speciális effektusainak
kidolgozásában közreműködött, mint a Piranha,
az Üvöltés, a Homályzóna, az Űrrandevú és
a Vérbeli hajsza. A Homályzónától kezdve Jerry Goldsmith
szerezte valamennyi Dante-film zenéjét, a zseniális komponista 2004-ben
bekövetkezett haláláig (vagyis utolsó közös munkájuk a Bolondos dallamok: Újra bevetésen volt). Hora képein, Bottin
effektjein és Goldsmith zenéjén kívül természetesen a visszatérő
Dante-színészek a legemblematikusabbak: A
testrablók inváziója Don Siegel-változatából ismerős Kevin McCarthy vagy a
Corman-műhelyhez kötődő Dick Miller mellett Belinda Balaski, Wendy Schaal, Paul
Bartel, Kenneth Tobey, William Schallert és legkivált Robert Picardo nevét illő
kiemelni – az utóbbi éppúgy remekelt farkasemberré változó eszelősként (Üvöltés), mint a Vérbeli hajsza „Cowboy” fedőnevű parádés macho-karikatúrájaként.
A Joe Dante-filmek
fétisszínésze persze Dick Miller, aki a kultikus figurák közé a zavarodott
Walter Paisley megformálásával, az Egy
vödör vér című Corman-horrorkomédia főszerepével került be. Miller gyakorlatilag
minden Dante-mozifilmben felbukkant – láthattuk nagyobb szerepekben, mint a Szörnyecskék 1-2 Futterman uraként és az
Űrrandevú helikopterpilótájaként, máskor
pedig olyan cameo-megjelenésekben
csalt mosolyt a „beavatottak” arcára, mint a pizzafutár A rettegés mélyében vagy a mogorva rendőr a Burying the Exben. Egyes filmekben figuráját ugyancsak a Walter
Paisley névre keresztelték, noha Miller nem az Egy vödör vér gyilkosát alakította újra; impresszáriót játszott a Hollywood Boulevard-ban, könyvkereskedőt
az Üvöltésben és vendéglőst a Homályzónában. Az ilyen kikacsintásokkal
Dante nemcsak Roger Corman előtt tiszteleg, hanem saját életműve
utalásrendszerét is önironikus mozzanatokkal gyarapítja. A mentor előtti
főhajtások megkoronázásának ígérkezik Dante következő tervezett filmje – A kaleidoszkópszemű embernek ugyanis
Corman lesz a főhőse.
Annak ellenére, hogy Joe
Dante a hollywoodi filmben a kifejezetten családi közönséget célzó áramlatot
erősítette – legkivált a Szörnyecskékkel
–, valójában sohasem tagadta meg B-filmes indulását és kötődését, ahogyan
mozirajongásának nyomatékosítása is végigkíséri valamennyi művét, legyen szó az
50-es évek évek sci-fi és horrorfilmjeinek vagy a hollywoodi rajzfilm
aranykorának megidézéséről. Dante a nem hiányzó láncszem Steven Spielberg és
Tim Burton között: a konkrét munkakapcsolaton túl, Spielberghez köti a
kertvárosi miliőt felforgató fantasztikum és az irracionális kihívásokkal szembekerülő
átlagemberek iránti érdeklődés, míg Burtonnel mutat rokonságot a filmidézetek
halmozása, az animáció iránti rajongás rendszeres jelzése, valamint az
egyszerre tisztelettudó és játékos közelítés a horror műfajához.
Halrajok és vérfarkasok
Dante eddigi mozifilmes életművét
két-két független horrorfilm keretezi, s az első filmpáros bízvást mondható műfajtörténeti
jelentőségűnek. A „természet bosszúja”-típusú horror akvatikus változatát
képviselő Piranha Spielberg-ihletésű
darab, értelemszerűen a Cápa keltette
hullámokat lovagolja meg, mégsem másodrangú koppintás, ellenkezőleg: a John
Sayles által jegyzett okos forgatókönyv és Dante fekete humora átlagon felülivé
emelik. Jelentős hitchcocki inspiráció is kimutatható a Piranhában (Dante nem utoljára idézi a suspense mesterét): a Madarak
szárnycsapásokból, károgásokból és vijjogásokból összeálló kakofóniájára
emlékeztet, hogy a gyilkos halraj véres pusztítását bizarr zörejsor
ellenpontozza, s a montázshasználat is Hitchcockot követi, a vízmélyi támadások
vagy a suspense-szituációk kidolgozásában egyaránt. A záróképek ravasz Psycho-idézete (a kamera felé néző Barbara
Steele – az európai gótikus horror, mindenekelőtt Mario Bava múzsájának – mosolya
és az alkonyi tengerpart összekapcsolása) baljós asszociációkat kelt, sejtetve,
hogy nem múlt el a veszély. A Piranha
avatja föl a Dante-életmű meghatározó rémtípusát: az apró termetű, de csoportba
összeverődő ártó lények garmadáját. Ilyen őrjöngő agresszorok népesítik be a Szörnyecskék-filmeket, de feltűnnek a játékméretű
támadókat felvonultató Chip katonákban
is. A miniatürizálás alapmotívuma – többféle változatban – a Vérbeli hajszában is meghatározó: a
Richard Fleischer-féle Fantasztikus
utazás kémthrillerrel és még inkább komédiával dúsított lendületes újragondolásában
a főhős pilóta mikroszkopikus méretben éli át kalandjait egy ember szervezetében,
az intrikusok pedig, a saját csapdájukba esve, törpeméretűvé zsugorodnak.
A Piranhát követő Üvöltés
részben komolyan vette a farkasember-mítoszt, s ennek jegyében izgalmas módon
kötötte össze a csoportterápiával és a pszichoanalízissel a belső rém (vagy, ha
úgy tetszik, állat) ki- és felszabadítását, ezenfelül pedig az attrakcióra
vágyó nézőközönséget is maximálisan kielégítette. Az a kegyetlenül precíz
jelenet ugyanis, amelyben a dermedten bámuló hősnő előtt valós időben változik
fenevaddá egy férfi – az Egy amerikai
farkasember Londonban hasonszőrű részlete mellett – máig a
farkasember-horror legdelejezőbb átváltozás-szekvenciája. Másrészt viszont
Dante parodisztikus módon nyúlt a mítoszhoz: a figurák zömét olyan rendezőkről
nevezte el, akik szerepet játszottak a klasszikus farkasemberfilm kiérlelésében,
George Waggnertől Erle C. Kentonon át Terence Fisherig – az ilyesféle bennfentes
poénokat a későbbi posztmodern horror is szívesen átvette, lásd a Végső állomás első részét. Dante is
visszanyúlt ehhez a tréfához: A horror
mesterei-tévésorozat általa készített epizódja, a Homecoming (2005) egyik temetőjelenetében a sírköveken
zombifilm-rendezők (Jacques Tourneur, Jean Yarbrough, G. A. Romero) nevét
olvashatjuk.
Dante további független
horrorjai nem szolgáltak műfaji vérfrissítéssel, jóllehet A rettegés mélye kifejezetten ügyesen épít ifjúsági horrort a
megidézett zsánertradíciókból: a legfiatalabb szereplőt a megelevenedő bábu rémfigurája
üldözi, a kamaszlányt terrorizáló gyerekkísértet mintha Mario Bava klasszikusából,
a Félelem hadműveletből érkezett
volna, a fiú szorongásainak megjelenítését pedig az expresszionizmus ihlette, a
Dr. Caligaritól a Beetlejuice-ig. A Burying the Ex viszont a manapság divatos zombirománc variációja, a
Dante-életmű minden bizonnyal legenerváltabb tétele – ízléstelen humorral és tömérdek
zombifilmes utalással, Az élőhalottak
éjszakájától A halott menyasszonyig.
Aki igényli, a morbid alapszituáció igényesebb kidolgozását az egy évvel
későbbi angol Nina Foreverben keresse.
Kisvárosi felforgatók
A Hollywoodban töltött
évek meghatározó Dante-filmje, a Szörnyecskék
is érintkezik a „természet bosszúja”-témával, hiszen a kerülőúton szerzett mogwai, az imádnivaló Gizmo gondozásában
a film hősei – ha nem is csupán önhibájukból, de – minden alapszabályt
megszegnek; ez a kérdéskör ugyanakkor a mesék és rémek világával ötvöződik: a
manók és a koboldok mitikus figuráit idézhetik fel a kisvárost karácsonykor
ellepő szörnyecskék. Az általuk okozott felfordulás vértelenebb, mint a
strandolókat cafatokra szaggató piranhák támadása, s komikusabb is, amennyiben a
rémecskék legalább akkora örömüket lelik a mindennapi tárgyak és használati
eszközök megbütykölésében, mint a harapásokban és a karmolásokban. Innen már
csak egy lépés a Szörnyecskékre
leginkább emlékeztető Dante-film, ahol csakugyan életre kelt tárgyak támadnak
az emberekre – a Chip katonák játékfiguráit
tényleges hadviselésre programozták, s aktivizálódásuk egyenesen
ostromszituációba torkollik. Ugyancsak megbolygatja a kertváros nyugalmát, de
merőben más indíttatásból teszi ezt az Űrrandevú
kamasztriója; csillagok közé vágyó-invitáló álmaikat követik a gyerekek, amikor
saját szerkesztésű űrhajón repülgetnek éjszakánként (szívmelengető párhuzam,
hogy az Űrrandevú szüzséje a magyar
nézőnek a Mézga Aladár különös kalandjait
juttathatja eszébe).
A kertvárosi
látszatidillt legmélyebben felforgató Dante-film mégis az Ami sok, az sokk (eredeti címén a közegre utaló The ‘burbs), amely lemond ugyan a fantasztikus
bonyodalmakról, szereplőit azonban így is horrorfilmbe illő rémképzetek gyötrik.
Az unatkozó kertvárosi kispolgárok azt feltételezik új szomszédaikról, a
visszahúzódó Klopekékről, hogy sátánisták, s éjjelenként a pokol nyílik meg a
pincéjükben. Noha a befejezés meglehetősen elmaszatolt, Joe Dante legkiválóbb
fekete komédiájáról van szó, amelyben nem is Klopekék különcsége a legborzongatóbb,
hanem az, hogy mit engednek meg maguknak az úgynevezett normális polgárok.
Wostry Ferenc a külvárosi paranoia remekműveként utalt a filmre (Filmvilág 2006/9), s megközelíthető a
Hitchcock-motívumok összekapcsolása alapján is: ilyen lenne, ha a Hátsó ablak hősei A gyanú árnyékában miliőjében a Psycho
Bates-háza után leskelődnének (a filmről részletesebben lásd írásomat a Café Bábel Kert-számában: 2012/1).
Rajzfilmmánia és katonai szatíra
Az Ami sok, az sokk önmaguk paródiájává váló szereplői és anarchikus
burleszkszerű humora is jelzi, mennyire erősen kötődik Joe Dante az animáció
világához. Ami Tim Burton számára a stop-motion animáció és Ray Harryhausen alakja,
az Danténál a klasszikus hollywoodi rajzfilm, mindenekelőtt a Warner Bros.
rajzfilmtermése és Chuck Jones személye. A rendező hollywoodi antréja voltaképpen
óda a rajzfilmhez: a Homályzóna-epizód
egybekapcsolja a hús-vér valóságot a rajzanimáció irracionális világával. A kis
Anthony a horrorfantasztikum mágikus képességű gyerekfiguráinak sorába illik,
akinek elég csak kívánnia, máris minden vágya teljesül; megfélemlített
pótcsaládját örökös rajzfilmnézésre kényszeríti (minden szobában rajzfilmek
láthatók a tévéképernyőkön), s rémálommá változtatja a többiek életét. Anthony rajzfilmmániáján
kívül Dante még számos alkalommal kinyilvánította animációrajongását. Ugyancsak
rajzfilmek kísérik-ellenpontozzák a történéseket olyan filmek jeleneteiben,
mint a Piranha, az Üvöltés, az Ami sok, az sokk vagy a Matiné
– az utóbbiban, Dante egyik leginkább önreflexív művében, a filmbeli film (!)
tartalmaz rajzfilmes betéteket. Számos Dante-filmben megjelenik a rajzolás önéletrajzi
ihletésű motívuma is: az Üvöltésben
Eddie, a Szörnyecskék 1-2-ben Billy, A rettegés mélyében a kamaszsrác rajzai
kapnak szerepet. A Szörnyecskékben és
a Vérbeli hajszában maga Chuck Jones cameózik, míg az Űrrandevú nebulói a rajzfilmrendező nevét viselő középiskolába
járnak.
Ez alapján joggal
hihetnénk, hogy a rajzfilmes esztétika és az élőszereplős film ötvözésének a Bolondos dallamok: Újra bevetésen lenne
a csúcspontja a Dante-életműben; Tapsi Hapsi, Dodó kacsa és társaik találkozása
Dantéval azonban nem tartozik a rendező jól sikerült munkái közé. A
rajzfilmszerűség maximalizálása a direktor talán legkülönösebb művének, a Szörnyecskék 2-nek az érdeme, amely a
valaha készült legrendhagyóbb folytatások listáján is előkelő helyet kaphatna.
Egyúttal az erősen önreflexív horrorfolytatások táborában is az élvonalba
tartozik, valahol a Frankenstein
menyasszonya és Az új rémlom között.
A Szörnyecskék 2 jóformán mindenben
az első rész antitézise – New York metropolisára cseréli a békés kisvárost,
nappalra az éjszakát, posztmodern felhőkarcolóra a meghitt családi házakat, s a
legkülönfélébb módon egyéníti a korábban többnyire ugyanolyan külsejű rémeket,
élen a genetikai labor agysűrítményét magába fecskendező szörnyecskével. Még az
előzmény egyik legismertebb részletét, a hősnő tragikus karácsonyi emlékéről
szóló monológot is parodizálja. Az alapfilmben mérsékeltebb anarchikus humor olyannyira
eluralkodik a cselekményvezetésen, hogy a szörnyecskék egy ponton filmszakadást
(!) – a videóváltozatban képhibát – idéznek elő. Míg korábban melléktémaként
jelent meg a bankvilág kritikája, ez a vonulat ugyancsak fölértékelődik: a Szörnyecskék 2 a neokapitalizmusnak
mutat görbe tükröt, nem utolsó sorban azzal, hogy a rémségeket egy milliárdos
vállalkozó, a Donald Trump és Ted Turner keverékeként leírható
ingatlanspekuláns és médiamogul, Daniel Clamp (John Glover kitűnő alakítása)
birodalmába helyezi. „Aki hajnali fél négykor még tévét néz, az nem fél a
farkasembertől. Az attól fél, hogy kijózanodik, és munkát kell keresnie” –
kesereg a Szörnyecskék 2
Drakula-jelmezben korzózó, kiöregedett műsorvezetője, aki később egyenes
adásban közvetíti a Clamp-féle „pokoli toronyban” kibontakozó eszeveszett karnevált.
A szatirikus médiaábrázolás
nem előzménytelen, s főleg nem folytatás nélküli Dante életművében: korábban
például az Üvöltés, később A második polgárháború (1997) című
tévéfilm híradósai figyelmeztettek a való élet és a közvetítések feszélyező összekuszálódására
– az előbbiben egyenes adásban farkasemberré váló riporternőt a nézők speciális
effektusnak hiszik, az utóbbiban a politikai konfliktushelyzetek súlyosbításában
vétkesek a médiahiénák. A militarizmusellenesség szintén az életmű nyitányától felbukkanó
Dante-motívum. Már a Piranhában a
hadsereg megbízásából tenyésztik ki a tudósok a gyilkos halcsapatot („Mindig
lesznek új háborúk” – mondja Barbara Steele karaktere); az Ami sok, az sokkban Bruce Dern pompásan parodizálja a „katonásdit”;
a Chip katonák hadjáratot indító játékfiguráit militarista technológia
hozza működésbe. A Homecomingban egyenesen
zombikként térnek vissza a közel-keleti küldetés során elesett katonák – bár az
ötlet már feltűnt horrorfilmben (lásd Bob Clark Deathdream című 1974-es művét), az USA „terror elleni háborújának” érájában
igen beszédes politikai kritika megfogalmazására adott lehetőséget a
rendezőnek.
Miként a Matiné is, amely a múltba, a kubai
rakétaválság idejére vezet. Dante egyik legszerethetőbb filmjének főhőse, a
William Castle-ről mintázott rendező-showman egy kisvárosban éppen akkor tartja
mutáns hangyaemberrel riogató sci-fi horrorja premierjét, amikor bármelyik
pillanatban bekövetkezhet az igazi katasztrófa. Az atomháborús fenyegetettség
árnyékában egy olyan vetített rém, mint a „hangyaember”, akár még barátságosnak
is tűnhet. Dante filmjeiben az egyik oldalon a harácsoló milliárdosok, a média
nyerészkedői és legkivált a háborús játszmák irányítói masíroznak fel – velük
szemben gyermeklelkű kalandorok és álmodozó mozirajongók népesítik be műveit.
Nem kérdés, hogy Joe Dante melyik oldalnak szorít.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 5.8 |
|
|