TelevízóMammonCseh noirCsiger Ádám
Az
északi noir Közép-Európában is ellenállhatatlan.
Ahogy
például Lengyelországban, Romániában vagy hazánkban, úgy az HBO Csehországban
is format-, más néven licensz-sorozatokkal
– gyakorlatilag saját gyártású remake-ekkel – vetette meg
a lábát. Míg a Terápia és a Társas játék izraeli szérián alapulnak,
a román Árnyak ausztrálon, az Aranyélet pedig finnen, a cseh Mammon egy azonos című norvég sorozat
feldolgozása, viszont az HBO szokása szerint sokat változtatott az eredeti
koncepción, például a helyi miliőhöz igazította. Az Aranyélet közelgő, nemrég bejelentett második évadához hasonlóan ez
a sorozat is a rendszerváltás témáját boncolgatja. Ahogy a Millenium-trilógia a
prosperáló Svédország szégyenletes náci múltját hánytorgatta fel, úgy a hat
részes első évad a közelmúlt kevéssé ismert cseh történelmét hozza felszínre
nagy adag társadalomkritikával és lelkiismeretességgel. A tetovált lányhoz és
folytatásaihoz hasonlóan a cseh széria is napjainkban játszódik, viszont
cselekménye az ország sötét múltjában gyökerezik, egészen pontosan a ‘90-es
években, és állami nagyvállalatok privatizációja körüli csalásokat ábrázol.
Ehhez
a témához persze csak idővel jut el a nyitó évad: a főhős egy neves oknyomozó
újságíró, aki egy névtelen forrástól bizonyítékot kap arról, hogy fivére, aki
egy privatizáció előtt álló energiaszolgáltató mammutcég igazgatója, kenőpénzt
fogadott el. Az ügyet felgöngyölítve az újságíró egy konspiráló társaságra
bukkan, akik a rendszerváltás idején gazdagodtak meg, és módszereik azóta is
eredményesek. A „Mammon” cím kölcsönöz némi misztikus hangulatot a sorozatnak (a
True Detective mintájára), de a
bibliai kifejezés leginkább arra utal, hogy az összeesküvők az anyagi javak
hajszolására áldozták életüket. Bár a cseh HBO alkotói kétségtelenül kiváló
munkát végeztek a norvég sorozat adaptálásakor, a Mammon fő erőssége mégsem a régió történelmének feldolgozása,
sokkal inkább a műfaji elemeket kreatívan használó cselekményszövés és a
fordulatos dramaturgia.
Noha
számos karaktert mozgat, a Mammon
– a Millenium-trilógiaután
szabadon – egy oknyomozó
újságírót tesz meg főhősnek, aki egyszerre ideális protagonistája kriminek és
thrillernek, mivel nyomoz, de közben civil, átlagos kisember, aki nincs
kiképezve a bűnözők elleni harcra, azaz általában underdogként keveredik
veszélyes helyzetekbe, és a rendőrség kötelékében sincs sok szövetségese, azaz
a hatóságoktól is tartania kell. Szakmája önmagában is izgalmassá teszi a
cselekményt: a főhős gyakran vállal nagy kockázatot és néz szembe komoly
szakmai és magánéleti kihívásokkal, a kiszivárogtatók pedig mindig bőven
ellátják munkával – de persze bennük
sem bízhat. A Mammon zsurnalisztája a
thriller-hősök összes kritériumát teljesíti: csak sodródik az árral, ártatlanul
keveredik bajba, túl sokat tud, mindig rosszkor van rossz helyen, és végül a
rendőrség gyanúsítottjává, majd páriává válik – a
széria ugyanis még a sorozatgyilkos-zsáner hatásmechanizmusait is használja,
csak itt baljós öngyilkosságok történnek, nem pedig emberölések. (A Mammon is bizonyítja, hogy a sorozatgyilkos-narratíva
remekül illik a tévészéria formátumához, mivel újabb és újabb incidensek
ígéretével vonzza vissza a nézőt a következő epizódokra.) A főhős vesszőfutása
pedig automatikusan kiváltja a szimpátiánkat, azonosulunk vele és szurkolunk
neki. Mivel az oknyomozó újságíró és a fivére gyökeresen ellentétes jellemek, a
sorozat családi dráma is egyben, amit behálóznak a XX. század ideológiai
harcai.
A
debütáló évad fő hibája, hogy nem mentes a krimik és a szappanoperák kliséitől:
hiteltelen benne a szerelmi szál a főhős és rendőrségi informátora között, nem
ritka a motivációt nélkülöző pálfordulás és logikátlan csavar, a megoldásra
éppen ráébredő mellékszereplők pedig természetesen meghalnak, mielőtt
beavathatnák a főhőst. Számunkra pedig az is megmosolyogtató, hogy a titokzatos
összeesküvés szálai épp egy budapesti top egyetemre vezetnek (a vonatkozó
jeleneteket egyébként Magyarországon forgatták). Összességében viszont az HBO
helyi stábja ezúttal is találóan adaptált egy jellegzetesen nyugati sorozatot
hamisítatlan közép-európai miliőre, ötvözve a kiérleltebb angolszász
hagyományokra épülő történetmesélési szaktudást a régió gazdag és gyakran
tragikus történelmével.
Mammon (Mamon) – cseh tévésorozat, 2015. Rendezte: Vladimír Michálek. Szereplők: Matej Hádek (Petr Vlcek), Eva Leimbergerová (Stella), Gabriela Míčová (Eva), Daniel Tůma (Michal Vlcek). Gyártó: HBO. 6x52 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 6 átlag: 6.67 |
|
|