Drog és moziDrog-filmek látványvilágaA falak ránk zárulnakPernecker Dávid
A
hallucináció-jeleneteket több mint fél évszázada az első droglátomással foglalkozó
filmek sémáiból építik fel a rendezők és az operatőrök.
Érzékszerveink nem
csalhatatlanok. Amikor pedig megcsalatnak, amikor a sötétben botorkálva azt
hisszük egy nejlonszatyorra, hogy az egy sündisznó, amikor nem létező
mondatokat hallunk, amikor a beton bársonytapintásúvá válik, elménk félreérti a
külvilág ezernyi üzenetét. Optikai csalódásokkal, mirázsokkal, illúziókkal naponta
találkozunk, ugyanakkor az érzetcsalódások egy másik válfajának kialakulásához
– a hallucinációkhoz – nem feltétlenül van szükség sután megragadott
környezetünk elemeire. Elég valamilyen tudatmódosító – jobb esetben tudattágító
– szer, legyen az LSD, beléndek, meszkalin, peyote, DMT, ayahuasca, vagy akár
egy vaskosabb füves cigi. Az így létrehozott hallucináció-teremtés azonban soha
nem lehet igazán irányított, megszervezett, kiszámítható folyamat. Az élénk víziók
megfoghatatlanságának egyik legfontosabb oka pedig az, hogy a talmi érzetek
kusza hálójában önfeledten, vagy épp rettegve tévelygő agyunk a jelenségeket
nem definiálja hamisnak. Annak ellenére, hogy a hallucinátorokat fogyasztók
tudatában vannak annak, hogy az adott kábítószer hatása alatt milyen érzetekkel
szembesülhetnek, a hallucinációk megtapasztalása során a „médiumtudatos” befogadás
csődöt mond, Vincent van Gogh színes ecsetvonásai a valóság látszatát magukra
öltve kezdenek el táncra perdülni, elvakít a csapvíz gyémántkristályos fénye, a
természetben fellelhető szent geometria végtelen formái pedig absztrakt
alkotássá varázsolják a mindennapok díszleteit.
Belső mozi
A hatás alatt állók egyszerre
élik át aktív és passzív szemlélőként a hallucinációkat. Személyre szabott,
egyéni, érzelmektől túlfűtött, és csak nagyon ritka esetekben megismételhető
érzetélményüket pedig nem hiába becézik mozizásnak, vetítésnek, utazásnak. Egy
hallucinációkban gazdag drogtúra ugyanis olyan interaktív filmteret von a „néző”
köré, melyben az egyrészt fizikai- és szellemi résztvevőként, másrészt pedig tétlen
kívülállóként fogadja be a szer és az elme összmunkájának színes-szagos mozgóképeit,
montázsait, és valószerű – de attól valójában nagyon távol álló – szekvenciáit.
A hallucinációkat
felvonultató filmekben egy drogtrip mozi a moziban, a mesterségesen kreált
víziók a filmélmény percepciójának metaforáivá válnak, noha filmítészi túlzás
lenne azt állítani, hogy bármely olyan film, melyben van egy-két „kábós”
látomás, vagy téveszme, a filmkészítés és filmbefogadás reflexiójaként
funkcionálna. Természetesen akadnak olyan szerzők, akik a drog-film párhuzamot
– így vagy úgy – be tudták illeszteni eszköztárukba és kifejezésmódjukba, de a Zabriskie Point, a Hair, A vakond, a Változó állapotok, a Kamera által homályosan, vagy a Hirtelen az üresség csupán a kivételt
erősítik. A két médium közötti hasonlóság ugyanis inkább abban nyilvánul meg, hogy
az elénk vetülő jeleneteket agyunk miként fogadja be és értelmezi.
Ezt a „mozizást”, azaz a
hallucináció-jeleneteket, a filmkészítők az első pár droglátomással foglalkozó filmtől
fogva azok bevetté vált képi-hangi sémáiból építik fel, több mint fél
évszázada.
Rémálmok hullámvasútján
Az LSD-hallucinációk első
egészestés filmjei horrorok voltak. William Castle 1959-es A bizsergetője és Roger Corman 1963-as X (azaz A röntgenszemű férfi)
című horrorja az akkoriban már kimerítően dokumentált „rossz utazások” hatását mutatták
be, hiszen ezek a pánikrohamszerű rémálom-víziók – melyeket az LSD-t rosszul
használó, felkészületlen utazók tapasztalnak – egyértelműen adták magukat a
műfaj számára. A szabadszellemű ‘60-as évek éledező savkultuszának harsány,
eksztatikus alapműveiben Albert Hoffman doktor „bajkeverő csodagyereke” központi
cselekményszervező főszerephez jutott. Ezek a filmek az „őrült tudós” figuráját
emelték újra rivaldafénybe, a kattant elméjű kutatók azonban az LSD (bár az X esetében a szer névtelen marad)
mámorával és ijesztő érzetcsalódásaival kísérleteznek, s válnak önsorsrontó
drogprófétákká.
Vincent Price karaktere A bizsergetőben a százlábúrémként manifesztálódó
emberi rettegést próbálja meg elűzni, egy olyan metaforaszörnyet, melyet csak az
őszinte félelem sikolya pusztíthat el. A tudós LSD-t vesz be, hogy szembesüljön
a bénító gonosszal, míg Corman röntgenszemű férfija a fizikai valóság szövetét
besavazva próbálja meg lehántani, egészen a transzcendens és spirituális
világmélységek rémisztő megfoghatatlanságáig. A két filmben közös az, hogy a
hallucinációk és az érzetcsalódások fokozatosságát – Timothy Leary és Aldous
Huxley leírásai alapján – precízen ábrázolják, a sav beütésének és tetőzésének
állapotai pedig a dramaturgia meghatározó eseményeivé válnak. A félelmével
harcoló tudós filmjében az egyre csak dolgozó LSD hatását az enyhe érzékszervi
tévedésektől az egészen szédítő káoszig végigkövethetjük, míg az X-ben a szer fokozódó hatása során a
tudós először csak a ruhákon lát keresztül, később viszont a realitás
szerkezetét maratja szét maga körül az anyaggal.
A hallucinátorok
hatásának lépésről-lépésre történő bemutatásával párhuzamosan a durvuló víziókat
felfestő reprezentációs-stilisztikai eszköztár is egyre csak terebélyesedik. Ebben
a két filmben az érzetcsalódások stációinak audiovizuális jellegzetességeit a
triviális és eszköztelenségükben is hatásos megoldásoktól kezdve mutatják be a
szerzők a mozgóképes experimentalizmus truvájain át egészen az absztrakt, az
expresszionizmus, és a szürrealizmus szemkápráztató trükkjeinek összhatásáig. Azok
a filmek pedig, melyek egy-egy hallucinációs utazást tárnak a néző elé,
alapvetően Castle és Corman repertoárjának egyes elemeit hasznosítják újra.
Természetesen A bizsergető és az X tripjeinek prezentációi mellett nagy hatást értek el Kenneth
Anger pszichedelikus kollázsai (főleg a Scorpio
Rising), a Sárga tengeralattjáró valamint
az 1977-es Abba-film is, de ezek a művek nem a bedrogozott egyén külső-belső
kálváriáját fejtik fel, csupán a kábszer-esztétika és a kábszeres narratív
logika mintafilmjei, melyek a betépettséget nem ábrázolják, hanem kiszolgálják.
Láthatatlan víziók
Abban, ahogy Vincent
Price tudósfigurája besavazva kiabálja laborjában, hogy „a falak rám zárulnak”,
az LSD-utazók beszámolóinak önreflexiója nyilvánul meg explicit módon. Castle
ekkor még nem használ vizuális trükköket, csupán az elszállt kutatót alakító
színész gesztusaira hagyatkozik. A hallucinációk ebben a jelenetben pontosan a
látható-hallható érzetcsalódások hiányában válnak tapinthatóvá. Ennek az
eszköznek az előképe a Reefer Madness
1936-os marihuána-prevenciójában is megtalálható, a fű „elrettentő” hatásának
bemutatásához ugyanis akkoriban elég volt pár eszelősen nevető színész. Később
a konkrét hallucinációk ábrázolásának ilyen hiányállapotára játszott rá
igencsak humorosan Tommy Chong és Cheech Marin is, mikor az 1978-as A nagy szívásban egy atavisztikus méretű
joint elpöffentése után Cheech megkérdezi Chongtól, hogy jól vezet-e, miközben
végig egy parkolóban állnak. A hallucinációk láthatatlansága az adott színészre
bízza a kábultság állapotainak megidézését, melynek köszönhetően a nézők
fantáziája kezd el dolgozni: mit láthatnak, amit mi nem, és mit érezhetnek?
Legutóbb ennek egy tökéletes példája Sebastián Silva filmjében, a Crystal Fairy & a varászlatos kaktusz és
2012 című peyote-kalandban volt látható, melyben a Michael Cera által
alakított yuppie-srác és társai az indiánok szent kaktuszát kutatják. A növény
hatását Silva nem vizualizálja, a főzetét szertartásosan elfogyasztó fiatalok
látványa elég ugyanis ahhoz, hogy érezhetők legyenek azok az érzettorzulások
(és személyiségváltozások), melyekkel a film hősei a chilei tengerparton
szembesülnek. Hasonló hatást ér el Spike Lee is Az utolsó éjjelben, mikor az Anna Paquin által alakított lány
ecstasy hatása alatt úszik be egy éjjeli szórakozóhelyre. Csak arca látszik –
azon minden érzelem és érzés tükröződik (noha Lee a kábulatot a háttér
fényeinek elmosásával is jelzi). Darren Aronofsky Rekviem egy álomért című kultikussá vált drogfilmjében pedig akad
egy jelenet, melyben a két főszereplő, Harry és Tyron (Jared Leto és Marlon
Wayans) egy büfében elcsórja egy rendőr fegyverét, és elkezdik azt egymásnak
dobálni – mígnem kiderül, hogy az egészet Harry képzeli. A stilárisan jelzetlen
hallucináció itt az ezredfordulós kábszerélvezők totálisan kifújt és hamvába
holt lázadásának illusztrációja. Ellentétben a fenti példákkal, csak a jelenet
után tudjuk meg, hogy hallucinációról volt szó, annak mindennapos felelőtlen hülyesége
pedig inkább ijesztő és elrettentő csínyként, mintsem drogtrip-szerű jelentként
csapódik le.
Szubjektív drogszemszög
Ahogy A bizsergetőben és az X-ben tovább bonyolódik a szerek köré
épített cselekmény, úgy válnak a droghatások egyre explicitebbé. Mindkét
filmben kiemelt szerepet kapnak a képkompozícióiban, színeiben és szögeiben is
módosult-módosuló szubjektív beállítások. Price savtudósának szemén keresztül
ugyan csak az orvosi csontvázát látjuk hullámzó képeken, később azonban – egy
másik LSD-áldozat utazásakor – a szubjektivitást már megszállják az
érzetcsalódásokat reprezentáló stilisztikai eszközök: életlen- és élesedő képek
váltakoznak, a szereplő perspektívája összedől, a kamera imbolyog, szaporodnak
az összetársíthatatlan vágások, tolakodó közelik és kaotikus kapkodás teszi
frusztrálttá a jelenetet, melynek csúcsán a fekete-fehérből még egy élénkvörös
kéz is megtámadja a szer áldozatát. A szubjektív hallucinációk eszköze ettől a
pillanattól fogva fészkeli be magát a drogfilmek végeláthatatlan sorába. Az
első személyű téveszmék bemutatásával a drogvíziók sokkal kézzelfoghatóbb
formát kaptak, illékonyan táncoló színes csalárdságuk a nézőtől egy
karnyújtásnyira került. Látjuk és halljuk azt, amit az utazók látnak és
hallanak. Egészen pontosan: filmen látjuk, ahogy a szereplők saját
drogtripjüket filmként szemlélik, és élik át. Szubjektív
hallucináció-szemszögből látja Ken Russell Gótikájának
hőse, ahogy rákacsint egy szintén szétcsapott nő melle, Jay és Néma Bob
tekintetén keresztül szembesülünk egy beszélő kutyával (hasonló jelenet akad a Cool Túrában is), Antoine Fuqua Kiképzésében pedig az angyalportól megütött
Ethan Hawke tekintetében zöldes-lilás fényben csúszik szét Denzel Washington
feje. A 22 Jump Street fergeteges
drogszekvenciájában Jonah Hill és Channing Tatum középsuliba beépülő kezdő
zsarui röhejesen szétolvadó fagylaltembernek látják a tesitanárukat, míg a Felhangolva című vígjátékban a fiktív
Jeffrey-drog hatására bepánikolt Jonah Hill szemszögéből látjuk a „kubricki folyósok”
végtelenségét.
Kivételes
drog-szubjektivitással dolgozik Gaspar Noé a Hirtelen az ürességben, hiszen a film első harmadában egy DMT-t
használó fiú perspektívájából látjuk a szer által kiváltott hiteles optikai
csalódásokat. Ez már nem is egyszerű szubjektív beállítás, ez a drogos belső
látásának ábrázolása, melynek előképe Corman röntgenszemű tudósának
történetében már ott volt, hisz az X
mindenen átlátó kábszerének hatása alatt a hős nagyon hasonló –a fizikai
valósághoz nem köthető – kaleidoszkopikus fragmentumokat lát. Ezek az első
személyű képsorok bevonják a nézőt a filmes trip felfokozott látványvilágába,
ezáltal pedig a megszokott mozgóképes ábrázolásmódtól és a narratív normák
mindennapos közegéből rántják ki őket.
Bevonnak a látomások
A kábszerfilmek
szubjektív képsorai természetesen nem önmagukban sokkolnak, szinte mindig olyan
jelenetekkel állnak párban, melyekben az adott szert élvező (vagy nem élvező)
szereplőt és az ő hallucináció-élményét egy kivágatban ábrázolják. Ennek
alapjait Castle A bizsergető
fürdőkád-jelenetében fektette le. Annak ugyanis, ahogy ebben a filmben a
sikoltásra képtelen néma asszony „rossz utazása” során össze-vissza „haluzik”,
jelentős utóélete van. Corman az X-ben,
és az azt követő újabb LSD-filmjében, az 1967-es Az utazásban is nagyban hagyatkozik az ilyen szekvenciák hatására, hiszen
az LSD-élményére rendre reflektáló hőseit a trip során valósággal bekebelezik
az egymásra exponált tükörszilánk-szerű színorgiában tobzódó képtöredékek, a
többszörös expozíciók összezavaró jelenetei, az életlen és éles képek ellentétei,
és a rogyott elmék által felhúzott díszletek. A leglátványosabban mégis talán
Terry Gilliam Félelem és reszketés Las
Vegasban című klasszikusában van jelen ez az ábrázolásmód, hiszen Hunter S.
Thompsont és ügyvédjét (Johnny Depp és Benicio Del Toro) minden egyes
kábítószeres ámokfutásuk során felölelik a hallucinációk és körbehordozzák őket
egy olyan világban, mellyel minden emberi kapcsolatukat elvesztették. Látjuk,
ahogy Thompson megpróbálja figyelmen kívül hagyni a „gonosz drog” hatását,
miközben a szőnyeg pszichedelikus mintája rákúszik valaki lábára, és látjuk,
ahogy a jeges félelem emészti, amint a kaszinóban mindenki gyíkemberré
változik. Az utóbbi jelenethez hasonlót ugyanakkor már a Jákob lajtorjája is bemutatott, csak ott egy diszkóban alakulnak démonná
a bulizók a kísérleti drogokkal felpumpált főhős szeme láttára. Hasonlóképp
szemléljük Richard Linklater filmje, a Kamera
által homályosan elején az apránként megőrülő Charles Frecket (Rory
Cochrane), amint megbénítja a paranoid drog, s ahogy a metaforikus bogarak
elkezdenek átmászni rajta. De akár a Dumbo
rózsaszín elefánt-hallucinációit, az Akira
álomjelenetét, az Alíz Csodaországban
és a Meztelen ebéd szinte minden
percét, A mocskos zsaru Jézus-jelenését
is említhetnénk példaként. A sor pedig folytatható lenne egy jó darabig, a Szelíd motorosok LSD-szekvenciáját
viszont kár lenne kihagyni. Az egyszerre klausztrofobikus és agorafobikus
helyszín (vékonyka sikátor két épület között a semmi közepén), a színészek kábulathű
és ijesztő alakítása, az impresszionista kameratrükkök és a vaskos fogaskerekű-
és gyorsvágások stiláris összhangja az egyik legmaradandóbb drogőrület, amit
valaha vászonra vittek. Ezeket a jeleneteket elnézve a néző nem csak azt látja,
amit az utazás résztvevője lát, hanem annak reakcióját is saját élményére. Mindennek
a szemlélőjeként pedig – biztos távolból – mi is a savban oldódó elmék
orgiájának részesei lehetünk.
A filmnyelv segítségével
tehát többféleképpen lehet leírni egy hallucinációs drogtripet, ezek a
stilisztikai eszközök pedig kombinálhatók is. Az viszont, hogy a filmek
készítői milyen kontextusban kezelik ezeket a képsorokat, mennyire életszerűen
ragadják azokat meg, miként ítélkeznek, vagy épp nem ítélkeznek drogélvező szereplőik
felett, és hogy ezek a jelenetek a kábítószereket propagálják-e vagy
elutasítják, már más kérdés.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 10 átlag: 4.5 |
|
|