Drog és moziA mozi és a fűFüst által homályosanBaski Sándor
Nincs még egy olyan
műfaj, amely hatékonyabban tudná a célközönségét belőni, mint a stonerfilm.
A kábítószeres és a
mozgóképes trip közötti párhuzamok nyilvánvalóak, a drog, ha úgy tetszik, az
elme mozija, a tudatmódosítás aktusa és élménye nem véletlenül az egyik legnépszerűbb
filmtéma. Ahogy az átlagos kannabiszfogyasztót nehéz összetéveszteni a
heroinistával, úgy alkotnak külön kasztot a marihuánát fókuszba helyező
produkciók a drogfilmek mezőnyén belül. A campklasszikussá vált Reefer Madness (1936) óta nem nagyon
készült olyan film, amely a fűfogyasztást kárhoztatná, a legnagyobb különbséget
mégsem a könnyű drogok megengedőbb társadalmi megítélése, hanem a célközönség
precíz „belövése” jelenti. Amíg egy alkoholista vagy kokainista történetének
befogadásához nem előfeltétel – sőt ellenjavallt, – hogy a néző is hasonló
tudatállapotban legyen, addig a stoner
filmek készítői kifejezetten számolnak vele, hogy a közönség jelentős része
betépve ül le a vászon vagy a tévé elé.
Szabályos szívások
Ezek a filmek, a
marihuána sajátosságaiból következően, többnyire komédiák, a klasszikus stoner vígjátékok ráadásul egy évtizedek óta alig változó séma mentén
készülnek. Az alapokat két komikus, Richard „Cheech” Marin és Tommy Chong
fektette le 1978-ban A nagy szívással
(Up in Smoke), amit később még
további öt Cheech & Chong-film követett. Figuráik egyszerre testesítik meg
a hippikorszak lázadó anarchizmusát és ennek a hőstípusnak a paródiáját. A
történet szerint a szüleivel élő, erősen túlkoros Anthony (Chong a forgatás
idején már 40 volt) ultimátumot kap: vagy talál magának állást, vagy beíratják
egy katonai iskolába. A harmadik utat választja, világgá megy, összefut a
rokonlelkű Pedróval (Marin), közösen beszívnak, ennek folyományaként a
rendőrségen kötnek ki, aztán Mexikóban találják magukat, végül tudtuk nélkül
drogcsempészek játszmájába keverednek.
A hasonló furcsa párosok
máig a stoner vígjátékok kötelező kellékei. A buddy cop filmekkel szemben ezek a figurák nem ellentétei, hanem
tükörképei egymásnak, legyen szó gettólakókról (Végre péntek; Fűre tépni szabad), kisstílű dealerekről (Jay és Néma Bob visszavág), ázsiai
kockafejekről (Kalandférgek),
kiöregedett rockerekről (Tenacious D)
vagy egy beszélő plüssmackóról és a gazdájáról (Ted). A „vak vezet világtalan”-felállásnak köszönhetően a szereplők
kontroll nélkül keverhetik magukat nagyobbnál nagyobb zűrbe – a kettőnél több
egyenrangú szereplőt mozgató filmeket is ez a dinamika működteti (Félbetépve, Fekete kefe, Ananász Expressz, Itt a vége) –, ami attól igazán
komikus, hogy eredeti céljaik kifejezetten szerények. A bonyodalmakat többnyire
a fűbeszerzés nehézségei, a túl intenzív trip következményei (Hé, haver, hol a kocsim?, Besütizve, Fekete
kefe) vagy a munchies (a
beszívást követő éhség) csillapításának vágya indítják be – vagyis csupa
olyasmi, ami a hasonló kihívásokkal küzdő, kanapén punnyadó célközönségnek
ideális azonosulási pontokat kínál. A tornácon üldögélő vagy a bolt előtt
héderező szmókerek ráérős, egyszerre világmegváltó és triviális
eszmefuttatásait is jobban tudják élvezni azok, akik személyesen is ismerik ezt
a belassult tempót és közösségi élményt.
Ugyanígy tükrözi a
betépett nézők tapasztalatait a dramaturgiai szerkezet is: tekintve, hogy egy
jelentősebb THC-bevitelt követően a sarki ABC meglátogatása is különleges
kaland, több mint kézenfekvő megsokszorozni ezt az alapélményt, és road
movie-keretbe helyezni, illetve önállóan is működő epizódokra bontani a
történetet. Az utazás végén ugyanakkor nem várnak életre szóló tanulságok a
hősökre, nincs mit megbánniuk vagy bármin változtatniuk, a status quo
helyreáll. A klasszikus stoner komédiák legfeljebb azzal mutatnak túl
önmagukon, hogy a fűfogyasztás ünneplésével – a Szelíd motorosok után szabadon – marginális figurákat helyeznek
középpontba, akik illegális füstölgésükkel akaratlanul is a rendszer ellen
lázadnak; ezt nyomatékosítják azok az ellenségesen viselkedő autoriter figurák
is, akikkel a betépett főhősök rendre összeakadnak.
Az újabb vígjátékokból
persze ez az aspektus lassan kikopik. A
nagy szívás még egy szubkultúra mozija volt, mára viszont a
marihuánafogyasztás – köszönhetően talán a stoner filmeknek is – elfogadottabb,
mint valaha, így a fogyasztókról alkotott kép is átalakulóban van. A Cheech és
Chong vagy a Jay és Néma Bob-féle beilleszkedni képtelen léhűtők mellett
megjelentek az eminens tanulók (Harold és Kumar) és a munkát a droggal
összeegyeztetni próbáló átlagemberek is (ezt a figurát alakítja majd minden
filmjében Seth Rogen.)
Az ellenkulturális
szexepiljétől megfosztott domesztikált szmóker, a legújabb trendek szerint, már
nem a standard stoner vígjátékokban, hanem műfaji átiratokban tűnik fel, mint
botcsinálta akcióhős (Ananász expressz),
kosztümös kalandor (Király!), alvó
ügynök (American Ultra) vagy
apokalipszistől sújtott sztárszínész (Itt
a vége).
Betépett szemszög
Bármennyire is
szórakoztatóak a jobban sikerült stoner komédiák, csak félmunkát végeznek. Anekdotákat
mesélnek a tudatmódosításról, ahelyett, hogy érzéki eszközökkel a közönséget is
bevonnák a tripbe. A valóban izgalmas és filmszerű produkciók át is adják a
betépettség élményét.
Ilyen a Gregg Araki
rendezte Besütizve (Smiley Face) is, amely látszólag a jól
kitaposott nyomvonalon halad. Főszereplője a Los Angelesben élő, színészi
karriert dédelgető Jane, aki a történet kezdetén egy egész tálca süteményt befal,
nem tudván, hogy fű van benne. Úgy dönt, hogy még ebben az állapotban is
megpróbál eljutni az aznapra lefixált színészi castingra. Persze képtelen
tartani magát a tervhez, a leépülő időérzékének és a növekvő paranoiájának hála
a városban való közlekedés és az emberekkel folytatott kommunikáció is meghaladja
a képességeit.
Araki a főszereplője
elveszettségét többek közt a narrációs konvenciók kikezdésével érzékelteti.
Sokszor in medias res indítja a
jeleneteket, hogy a néző ne tudja egyből megállapítani, mikor és merre jár a
főhős, aki a rövid távú memóriájának amortizálódása miatt újra és újra
rácsodálkozik a környezetére. A vele kontaktusba kerülő figurákról is csak
annyit árul el a rendező, amennyit Jane is tud róluk. Máskor a kamera, a nő
szemszögét közvetítve, jelentéktelen apróságokon időz el, ezzel is visszaadva
az időn kívüliség illúzióját és a céltalan szemlélődés élményét.
A nézőkábító mozgóképes
trip műfajában valószínűleg a Félelem és
reszketés Las Vegasban jelenti a csúcsot, amelyben Terry Gilliam még
radikálisabb eszközökkel érzékelteti, hogyan bomlik fel a tér-idő a
politoxikomán újságíró és ügyvédje fejében. A betépett szemszög (a kifejezést Kubiszyn Viktor használta az első
magyar stonerfilmről, a Fekete keféről
írt kritikájában a Filmvilág 2005/09-es számában) ugyanakkor nem csak a
kábítószerek konkrét hatásainak érzékeltetésére alkalmas, de önálló esztétikai
kategóriaként is működik. Így lehetséges olyan sajátosan abszurd látásmódú
filmeket is a stoner műfajába sorolni, amelyekben a szereplők nem élnek
semmilyen tudatmódosító szerrel (Bill és
Ted zseniális kalandja, Tim and Eric’s Billion Dollar Movie).
A nagy Lebowski
címszereplője történetesen nem veti meg a füvet, de a lazaság, a humor vagy a
restségre való hajlam nála nem a drog (mellék)hatásából fakad, hanem az
életfilozófiája része. A Coen testvérek ezt a betépett szemszöget kölcsönvéve
mesélik el a történetet, még azokat az epizódokat is, amelyekben a főhős nem
szerepel. Az abszurd szituációk, az agyament párbeszédek, a zenés betétek és
legfőképpen az álomjelenetek tökéletesen ráhangolják a nézőt Dude világára, így
érve el, hogy egy semmirekellő, céltalanul lézengő lúzerrel azonosuljunk.
A füves logika
filmszervező elemmé avatásában Paul Thomas Andersonnak sikerült még tovább
jutnia. A Thomas Pynchon regényéből adaptált Beépített hiba szintúgy egy hippikorszakot megtestesítő figurát
mozgat, csak amíg az új évezredhez közelítve Dude már anomáliának számít, addig
Joaquin Phoenix magánnyomozója nem lóg ki a 70-es évekből. Anderson filmje is a
noir és a krimi műfajával játszik el, a betépett szemszögért azonban nála nem
szürreális álomszekvenciák vagy egyéb vizuális trükkök szavatolnak, hanem – a Besütizvéhez hasonlóan – a narrációs
szabályok zárójelbe tétele. Hiába tűnik elsőre a bűnügy megoldhatónak, a szálak
követhetetlenül tekeregnek, miközben újabb és újabb karakterek lépnek be, majd
magyarázat nélkül ki a sztoriból. Anderson megmutatja a kirakós darabjait, de
azokat a hagyományos módon nem lehet összeilleszteni, ráadásul a főszáltól
elkanyarodó ráérős kitérők, illetve a tempó- és hangnemváltások is
műfajidegennek hatnak.
A Beépített hibában valójában nem a végállomás, a rejtély megoldása a
lényeges, hanem maga az utazás, az elveszettség permanens állapotának érzékeltetése.
Anderson filmje hamisítatlan mozgóképes trip, amely akkor is hat, ha a néző
történetesen nincs betépve.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 10 átlag: 5.2 |
|
|