Drog és moziMerre tart a magyar drogfilm?TűcsereBilsiczky Balázs
Droghelyzet
van, súlyosabb, mint valaha, de készülő drogfilmünk nincs. Szerencsére nem
mindenki törődik bele, hogy sikerült kriminalizálni és szőnyeg alá söpörni az
egyik legsúlyosabb problémát.
Miért
nem készül manapság nálunk drogfilm? Készülhet-e ma Magyarországon újdonsággal
szolgáló drogfilm? Ha igen, mire kell koncentrálnia? A szerre, a használójára,
esetleg a társadalmi miliőre? A megannyi kérdéstől könnyen elbizonytalanodhat
az ember: egyáltalán létezik olyan, hogy drogfilm?
Rövid
számvetést követően máris elhagyható a kérdőjel: igen, létezik. Ha nem is
klasszikus zsáner, de bizonyos szempontok szerint körülírható és definiálható mozgókép.
A cselekmény rendszerint a szer, vagy – sokkal inkább – a szer használója köré
épül, objektív formájában a belőtt, felszívott, elszívott anyagot, szubjektív
kiadásában az érrendszer, a nyálkahártya gazdájának motivációit, döntéseinek
mozgatórugóit, sorsát, életét vizsgálja kívülről, belülről, alulról, felülről,
a szerző érzékenységének, a celluloidra szánt kvázi-valóság mélységének
megfelelő módon és mértékben. Kapargathatja a felszínt, végezhet lelki
mélyfúrást, tarthat iskolai előadást és még szórakoztathat is. Kinek a pap,
kinek a papné, másnak a pszichoterápia vagy a gyógyszeres kezelés. Kurzusa
válogatja.
A
hazai filmfinanszírozás rendszere (annak résztvevőivel együtt) gyökeres
változásokon ment keresztül az elmúlt években, ami már most érezteti hatását a teljes
magyar mozgóképkultúrára vonatkozóan. Lehet bizakodni, de aggódni ugyanúgy. Az elég
gyorsan kiderült, hogy a film, mint művészet háttérbe szorul a tervek szerint
előbb-utóbb tömegeket a mozikba csábító, a gyártóknak busás hasznot hozó „közönségbarát”
filmekkel szemben. A nézettséget (és a vele járó profitot) piedesztálra emelő
filmpolitika mellett érdemes-e ma bármilyen támogatásban reménykedni egy
összekaristolt leépülés-történetet a néző elé szánó alkotónak, alkotásnak?
Mégis, hogyan hozhatna százezres nézőszámot egy szétlőtt vénájú, akaratgyenge,
leépült narkós sztorija? Sehogy. Akkor meg minek támogassuk? Hogy a művészet és
a szociális érzékenység egy komoly filmes hagyományokkal bíró metszéspontjáról
van szó? Kit érdekel? Úgyis minden évre jut valamilyen évforduló, ezek kapcsán
kiélhetik művészi hajlamaikat a nem is ebben a világban élő, elvarázsolt
auteurök. A heroin, a narkó viszont nekik sem téma, a sport legyen a
szenvedélyed. Különben is, elmondtak már mindent, amit lehetett, elkészült egy Kanyaron
túl vagy egy Felhők a Gangesz felett, sőt a fiatalabbak szemszögéből
is körbejárták már a kérdést, a filozofikusabb hangvételt megütő Dealer díjat
is kapott Berlinben, vigyoroghattunk a (szemlefődíjas!) Fekete kefén, ha
meg valaki nosztalgiázni akar, akkor kaparjon elő magának egy Xantust vagy egy Árnyékszázadot
a VHS-ei közül, hátha nem szakadt még el a szalag. Mindezzel párhuzamosan: a
heroin lassan teljesen eltűnik az utcáról, a lecsón meg a spurin is rég túl
vagyunk, a fű meg ott van mindenhol, a városi lakosság nagy része szív, minek
azzal külön foglalkozni? Hogy manapság hétvégéről hétvégére bombázzák magukat
dizájnerekkel a középiskolások? Ehhez idő kell, míg reagálunk rá, nem megy ez
az egyik napról a másikra! Hogy a kati meg a gina évek óta pörög? C-lista?
Tény:
a pontos rálátás a hitelesség nélkülözhetetlen kelléke. Valóban időre van
szükség. Ugyanakkor: ha oktatófilm készülhet a gina néven elhíresült, azóta már
százfelé mutálódott vegyület veszélyeiről, akkor egy West Balkán-tragédiát,
vagy egy szimpla, hajógyári-szigeti péntek estét körbejáró nagyjátékfilm miért
nem? Talán maguk az alkotók sem mernek belevágni, előre sejtvén, hogy az ötlet
úgyis megvalósítatlan marad?
Dér
András, az Árnyékszázad és a Kanyaron túl író-rendezője szerint
elsősorban a fiatal filmesek dolga lenne, hogy az aktuális problémákra
reflektáljanak. Igaz, huszonéves gyermekein keresztül hall ezt-azt ezekről a
szerekről, de ez már rég nem az ő világa – szerencséjére. Egyébként is, a drog
nem csak a köznyelvben kábítószereknek nevezett anyagokat jelenti. Ugyanígy
kóros függőséghez vezethet a túlzott internethasználat – árulja el Dér, hogy mi
az, amit manapság inkább érdekesnek tart, és amivel szívesen foglalkozna
nagyjátékfilmben. Jogos. A viselkedési és egyéb természetű addikciók hasonlóan
fontos (és feldolgozatlan) kérdések, arról meg aztán végképp ne beszéljünk,
hogy a WHO adatai szerint Magyarország élen jár az alkoholhoz köthető
halálesetek tekintetében. Ahelyett, hogy szembenéznénk az elkeserítő ténnyel, főzzünk
inkább otthon pálinkát. Dérre visszatérve: a rendező filmjeiben mindig az
emberrel, a drogossal foglalkozott. Számára a legfőbb anyag nem az anyag, hanem
a használója. Mégis, mit kezdene egy zombimód működő főhőssel, akinek egyetlen
célja van: minél jobban szétcsapni magát. Csak úgy. Buliból. Hol vannak már a
Pauer Henrik-féle anyagosok? Egy képzeletbeli panoptikumban, Ternyák Zoltánok
vagy Hazai Attilák mellett.
Apropó,
Hazai! Miközben áll a kamera, a könyvesboltok polcain drogtörténetekről szóló
hullám söpört végig, jóllehet, ezek szinte kivétel nélkül a leszokásról, a
megtisztulásról szólnak. Sikersztorik. Így Kubiszyn Viktor Drognaplója
vagy Szabó Győző Toxikomája. Előbbi szerző ráadásul nem csak az anyagtól
tisztult meg, de bűnös gondolataitól is – Isten által. Piros pont a mai
drogpolitikát (vagyis az e címen futó semmittevést) nézve. Dértől távol áll,
hogy az aktuális kurzus preferenciáival foglalkozzon, de a spiritualitást
(legyen az bármilyen nemű vagy kötődjön bármihez) a droghasználat
kihagyhatatlan összetevőjének tartja. Egy Kubiszynéhez hasonló
tisztulástörténetet inkább színpadon dolgozna fel, mint gyöngyvászonra vetítve.
Úgy érzi, az ilyesmire már nem vevő a moziba járó közönség. Igaza lehet: popcorn
mellé nem passzolnak a fecskendők, vagy a kőrealistán bemutatott megvonási
tünetek. Ha valahol, akkor a tévé képernyőjén látná viszont az effélét, ehhez
viszont a közt szolgáló közszolgálatra volna szükség. A kereskedelmi tévé
zsákutca. Képzeljük csak el: a jópofa show-műsor fröccsöntött foteljában a
szertől megszabadult drogos, a meglepetésvendégek között egy steril tű, egy
pakett heroin és a drogpolitikáért felelős államtitkár. Viccnek is,
hallucinációnak is rossz.
Más
oldalról közelít a téma felé Géczy Dávid, aki néhány évvel ezelőtt Szabó Győző
könyvét vitte volna filmre, ha nem kerül át más kezébe a terv. Azóta sem
hallottunk róla, pedig a Toxikoma annyira filmesre sikerült, hogy nem is
kellene sokat dolgozni az adaptálásán. A főhős egyébként nem szereti a
drogfilmeket, hazugnak tartja őket. Jogos a kétely. Hogyan lehetne visszaadni a
visszaadhatatlant, elérni az elérhetetlent? Megjeleníteni a Kubiszyn által
Zónának nevezett valamit, amit csak a szer használója ismerhet. Géczy
kisfilmjeiben alapvető fontossággal bírt a kísérletező vizualitás, ami kiemelkedő
szerepet tölthetett volna be a filmben. Bármilyen erősek is legyenek a dialógok
vagy a jelenetek, mindezt a képi világ foglalja tetszetős keretbe (lásd még: Félelem és reszketés Las Vegasban), és
ez volt az a terület, ahol az alkotópáros meg kívánta reformálni a magyar
drogfilmes hagyományokat. Filmtechnikai kísérletek, a MOME hallgatóinak
bevonása a látványvilág kialakításába – hogy csak néhányat említsünk füstbe
ment tervek közül.
A
rálátás szükségességét az egyetemen kívülről érkező, a filmezést autodidakta
módon elsajátító Géczy is kihangsúlyozza, amikor az aktuális problémák
feldolgozatlansága kerül szóba. Ha valaki a dizájnerdrogokról akar hiteles képet
mutatni, annak mélyen benne kell lennie a témában. Aki viszont mélyen benne
van, az nem valószínű, hogy filmet rendez… Géczy szerint az elmúlt évtized
egyik legnagyobb hiánya: senki nem forgatta le a mai 30-as korosztály
generációs filmjét, ahogy tette ezt Török Feri annak idején a Moszkva térrel.
Kísérletek persze voltak, így a Papírrepülők Szabó Simontól, ami viszont
csak egy szűk szubkultúra látlelete. A generáció teljes spektrumát megszólító
film elmaradt, amiben ott lehetett volna a bölcsész junkie, a lakótelepi
speedes srác, a kokainfüggő yuppie vagy a lecsúszott hernyós. Egymás mellett,
párhuzamosan, elvégre a drog nem válogat, mindenhova betüremkedik.
Időközben
kijött Reisz Gábor közönségsikere, a VAN
valami furcsa és megmagyarázhatatlan,
amit nyugodtan nevezhetünk generációs filmnek, a drogkérdéssel viszont nem
foglalkozik. Reisz szerint alapvetően maradnak ki olyan témák, problémák, amik
kicsit is a jelenünkből indulnak ki. Szerinte a filmírás egyik legnagyobb motorja
a miért kérdések szüntelen felvetése: miért ilyen a karakter, miért ilyen
helyen él, miért ezt a lányt szereti. Ahhoz, hogy hitelesen legyen ábrázolva a
jelenkor bármelyik szereplője, ezeket a kérdéseket ugyanúgy fel kell tenni,
hogy jól lehessen dramatizálni a történetet. Csakhogy nagyon ritka az olyan
magyar film, ami ezt meg is próbálja, és nem egy saját, speciális világot húz
fel a története köré. Reisz ugyanakkor hozzátette, hogy a VAN valami… Szécsi Pálos musical betéte alapvetően egy befüvezett
este lezárása lett volna, végül azonban fölöslegesnek érezte megmutatni azt,
hogy a szereplők elszívnak egy spanglit. A rendező fenti mondata csak
alátámasztja, hogy mennyire mindennapossá vált például a könnyű drogok
használata.
Visszatérve
Géczy az összes társadalmi réteget megjelenítő gondolatához: a szempontnak talán
a szintén nem tegnap készült Dealer felelt meg a leginkább. Fliegauf Bence
méltán elismert munkája a mai napig a kortárs hazai drogfilm csúcsa, ugyanakkor
pontot is tesz egy korszak végére. A bemutatott, félresiklott életek ugyan
megjelenítik a társadalom különböző miliőit, de a film zsánerét tekintve az
elődökre támaszkodik: a Dealer is a pusztulásra koncentrál, és nem
bővíti újdonságot jelentő elemekkel a magyar drogfilm műfaját. Fliegauf sem
keveri tehát össze a palettán a színeket, a drog, mint fő motívum mellett nem
jelennek meg a krimi, a noir, vagy a thriller vegytiszta stílusjegyei, hogy új
oldalról közelítsék meg a mozgókép egyik legrégebbi és örök témáját, mint
teszik azt a tengerentúlon vagy közelebb, évek, évtizedek óta. (Meztelen
ebéd, Trainspotting, Traffic – hogy három, teljesen eltérő megközelítésű
munkát említsünk.)
Drogfilmünk
tehát volt, és remélhetőleg lesz is még, de jelenleg épp parkolópályán áll. A
fontossága megkérdőjelezhetetlen, abban viszont csak bízni lehet, hogy
felszínes tanmesék helyett, felpörögve, kitágult pupillákkal figyeli és
dokumentálja a jelen egyre égetőbb és kezelhetetlenebbé váló problémáit.
Végtére is a valóságnál nincs durvább anyag, nem lehet róla leszokni, vagy ha
mégis, vége a világnak.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 6 átlag: 5 |
|
|