Dokumentum, animációs és
táncfilmek a 26. Mediawave fesztiválon.
A Mediawave fesztivál
most már bő két és fél évtizedes működése során nevéhez illően hullámzott és
hullámzik felfelé és lefelé, külföldi és belföldi helyszínek során át. A hosszú
győri évek és egy rövidebb szombathelyi állomásozás után egy ideje Komárom a
központ, a Monostori erőd masszív labirintusos, kazamatás tere, várudvara és a
Duna-parti pázsit. A Mediawave nemcsak helyszínt, de léptéket is többször
váltott ez alatt a negyed évszázad alatt. A pénz mostanában kevesebb, szűkebbek
a támogatások, de a lényeget ez kevéssé érinti. Mert a Mediawave karakterét nem
csak az összművészeti kavalkád, hanem a fesztivál közösségi jellege adja. Ez a
rendezvény nem bemutat, hanem bevon. Vannak filmek, vetítések, kiállítások és
persze koncertek, de ennél sokkal fontosabb, együtt, fellépőt és nézőt
egyszerre megtalálva, összekötve teremnek az élmények. A közönség zöme és sok
fellépő évről évre visszajár. A filmes program mindig változik, de a fesztivál
szlogenjévé lett közösségi együttlét stabil és biztos pont.
Ezt a sokszínűséget és
befogadó változatosságot a filmes műsorból a legjobban talán a dokumentumfilmes
válogatás tudja visszahangozni. Nem véletlenül „Világ-képek” ennek a programnak
a címe már régóta. A megfigyelés, az utazás, a zene, a távoli tájak és az
elvarázsolt hétköznapok – a kezdetek óta ezek a Mediawave dokumentumfilmes
felhozatalának hívószavai. Idén abesszín zenészek, kambodzsai utcagyerekek, dunai
hajósok, latin-amerikai tüntetők, bolíviai bányászok, erdélyi zenészek és egy
ukrán zongora jelezték a kulturális dinamika-tartomány különböző pontjait.
Nagyon lassú és nagyon gyors, vallomásosan személyes és mesélően eltávolító
filmek fértek meg egymás mellett a programban. Ygor Gama és Florencia Rovlich
negyedórás protestfilmje, a Ya például
a nemzetközi Twitter-forradalom hangulatképe volt. Nemhogy sztori, de pontosan
azonosítható helyszín nélkül. Valahol, egy nagyvárosban vagyunk,
feltételezhetően Latin-Amerikában, tüntetések kellős közepén. Füstbombák
robbannak, mobiltelefonos vakuk villannak, nyúlfarknyi üzenetek szöveges
inzertjei adják a tempót és közvetítik a tiltakozások dinamikáját. Az összecsapások,
a tüntetések tömegkoreográfiája aztán mintha csak a hátteret, a közeget adná
meg – az előtérben két fiatal talál egymásra és szerelmesen táncolja körül a
robajló, füstbe és villanófénybe burkolózott várost. Feszesen klipszerű,
itt-ott azért megbicsakló, de nagyon szuggesztív vízió a Ya. Érdekes volt a következő blokkban egy másfajta, kicsit
hagyományosabb közelítésű filmet látni hasonló témára. Vita Maria Drygas ugyanis
az ukrajnai tüntetések egyik epizódját emelte ki és készített belőle egy
szimbolikus, emlékező-emlékeztető dokumentumfilmet. A majdani tüntetések egyik
emblémája és egyben a film címszereplője is lett az a zongora, amit eredetileg
a kijevi főtéren a barikádba akartak beépíteni, de aztán inkább mégis eredeti
funkcióját teljesíthette ki az ostrom alatt álló tér közepén. A tüntetők
táborát ékesítő zongorán zenészek és egyszerű rajongók egyaránt eljátszották a
maguk darabjait. Az összeszkábált fadobogóra állítot, ukrán nemzeti színekre
festett zongora magától értetődően vált az ellenállás, a lázadás és a közösségi
élményként átélt és felmutatott kulturális (ön)azonosság szimbólumává. Ami bő
ötven ével ezelőtt, Szabó István etűdjében, a Koncertben játékos-szimbolikus ötlet volt (hogyan teremt egy
zongora közösséget), az Vita Maria Drygas filmjében szuggesztív, demonstratív
kortárs példázattá vált.
A nyíltan politizáló,
aktivista filmek mellett természetesen a csendesebb, békésebb, visszafogottabb
alkotások, a kiszolgáltatottak sorstörténeteit bemutató hétköznapi politikával
(vagy a hétköznapok politikájával) élő filmek is fontos pillérei voltak a
programnak. Ilyen volt Benjamin Colaux és Christopher Yates figyelmes és drámai
dokumentumfilmje, az Andok fenséges magaslatait, illetve a kiszolgáltatott,
gyilkos fizikai munka mélységeit megmutató Reveka.
A film Bolívia egyik legrégebbi, egy család által koncesszióban üzelmetetett
bányáját, az emberevőnek is nevezett Cerro Rico-t, illetve az itt zajló
kegyetlen, ősi munkát tárja elénk. Modern gépeknek itt nyoma sincs, majd
minden, az alagútásás, a csillék mozgatása kézzel, emberi erővel zajlik.
Kemény, kortárs dokumentumfilm-ballada a Reveka,
az archaikus, tradicionális és ősi munka, az embernek a természettel folytatott
örök gyűrkőzését idealizálástól mentesen próbálja bemutatni. Hasonló témában
nyugodalmasabb, mert veszélytelenebb megfigyelő dokumentumfilm volt Somogyvári
Gergő kétrészes Felső-Duna útifilmje.
Kétszer két óra a Dunán kereszül-kasul, felfelé és lefelé végigutazó tengeri
hajósok életéről – első hallásra ingerszegénynek és unalmasnak tűnik ez a téma.
Pedig épp a nagyon csendes, visszafogott struktúrában, az egyszerű
munkafolyamatok nyomon követésében és a hajók fedélzetéről elénk táruló látvány
követésében van az ereje. Arcokat, életeket, helyzeteket mutat meg, de ennél
még szebb és még több, ahogy szinte meditatív hangulatot tud teremteni egy
olyan, végtelenül prózai esemény dokumentálása során is, mint az egyik utazás
során épp gabonasilóként használt hajófenék kiürítésének és kitakarításának
jelenete. Mindebben nagyon sokat köszönhet Barabás Lőrinc kísérőzenéjének is. A
Felső-Duna egyszerű és míves
konceptfilm, ínyenceknek való, kiválóan passzol a Mediawave közegéhez.
Hiszen a fesztivál
összművészeti jellege, zenei, színházi, filmes performanszai és performatív
karaktere gyakran magától értetődően köszön vissza a filmprogramban is. A táncfilmek,
illetve a zenei dokumentumfilmek mindig is előkelő helyet foglaltak el a
Mediawave műsorrendjében. Idén sem volt ez másképp. A táncfilm kategóriába
ugyan belekeveredett több olyan érdekes és izgalmas rövidjátékfilm is, amelynek
csak annyi volt a köze a „táncfilmhez”, hogy táncosokról szóltak (de hát pont a
Mediawave nem a kategóriák szigorú határairól, hanem azok lendületes
elmosásáról híres). Szűcs Réka kísérleti tánctriptichonja (Vadlovak), Batarita heterogén terekre és vörös-fekete színekre
komponált tánc-mozgásmunkája (Vízcsepp a
hal szemében), vagy a vízpartra, illetve a víz sodrára és a tutaj billegő,
ingatag színpadára koreografált két külföldi táncfilm, a Törés és a Mélység elég
pontosabban mutatta, hogy miért és miként tud a táncfilm a kortárs
mozgóképkultúrában a kísérletezés terepe lenni. A zenei dokumentumfilmes
kulturális-társadalmi erejét szintén részben a hazai alkotások mutatták meg, hiszen
több, már tévékből és más egyedi vetítésekből ismert magyar dokumentumfilm, így
Lévai Balázsnak a Csík zenekar és a Quimby-feldolgozások nyomába eredő portréja
(Engedem, hadd menjen), illetve Almási
Tamás filmje a zeneiskolába kerülő zenei őstehetségű cigányfiúról készített
munkája, a tititá is szerepelt a
versenyben. Ahogy egy nem zenei, hanem más terepen megélt, kiküzdött
kitöréstörténet, Hörcher Gábor sokszoros díjnyertes roma rally portréja, a Drifter is. Ezek a filmek, és persze a
dokumentumfilmes verseny fődíját elnyerő Seb,
Nagy Dénes minimalista, figyelmesen drámai portréja három önsebző nő
traumatikus élettörténetéről, mutatják, hogy a kortárs magyar dokumentumfilm
sok szempontból (t)rendben van: oda tud figyelni az itt-és-mostra, és közben
párbeszédképes a nemzetközi tendenciákkal is.
Szerencsére ugyanez
elmondható a kortárs magyar animációról is, amely színtén markánsan jelen volt
a Mediawave-en. Az animációs rövidformát a humora, a groteszk iránti
nyitottsága, színes vizuális kavalkádja az egyik leginkább közönségbarát műfajjá
teszik – igazi, magától értetődő fesztiválkedvenccé. Az idei mustrán többek
között a Dji, a halál utazik cíímű
fekete humorú kalózfilm, az iráni Kocka
egyszerű filozofikus tanmeséje, a lengyel Teremtések
gyönyörű képekre komponált tárgykivágásos groteszk szerelmi története, illetve
a díjnyertes orosz Egy anyáról című
film minimalista grafikájú, univerzalisztikus teremtés és élet-halál története
vitte a prímet.
A komáromi Monostori
erőd tökéletes metafórája a Mediawave helyzetének. Ha akarom, határokon átívelő
összeművészeti mustra, a kulturális sokszínűség magától értetődő mintáival.
Archaikus és modern, népi, plebejus, szabad- és szabadságelvű. Heterotóp tér a
magyar magyar miliőben. Ha akarom, végvár, egy saját erejét, kreativitását
közösen felfedező és elvező közösség menedék- és találkozási helye. Befogad és
kinyit. Várba zárva, de a folyóparton. Nyitva kultúrákra, értékekre, másságra
és (ön)azonosságra. A Mediawave joggal használja most már egy ideje magára a Tartóshullám
elnevezést. Ez a megértő és befogadó hullám igazán elérhetne más, a fesztiválon
kívüli területeket is.