KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/augusztus
MAGYAR ANIMÁCIÓ
• Orosz István: A népmeséktől a csillagos égig Jankovics Marcell (1941-2021)
• Varga Zoltán: Túl a labirintuson Cakó Ferenc animációi
• M. Tóth Éva: Unokák fesztiválja Kecskeméti Animációs Film Fesztivál
MAGYAR MŰHELY
• Kormos Balázs: Rengeteg, és még annál is több Fliegauf Bence epizódfilmjei
• Bakos Gábor: Kíméletlen szolidaritás Családi tűzfészkek: Cassavetes, Tarr, Hajdu, Pálfi
ÚJ RAJ
• Csantavéri Júlia: Egy római Nápolyban Matteo Garrone
• Szabó Ádám: Farkasok az utcán Bogdan Mirică: Kutyák // Matteo Garrone: Dogman
IZRAELI PANORÁMA
• Nagy Tibor: Pajzsból lett pallos Izraeli háborús filmek
• Keresztesi József: Nagykorúság Rutu Modan: Exit Wounds
• Schubert Gusztáv: Mártírok útja Lior Raz – Avi Issacharov: Fauda
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Az értelmezés terei Claire Denis és a Tindersticks
STAND-UP
• Teszár Dávid: Szűk tér, ötletbőség Bo Burnham: Inside
FESZTIVÁL
• Boronyák Rita: Nem csak belső használatra Észt Filmhét
PILLANATKÉP
• Czirják Pál: Már nem fotó, még nem film Műcsarnok: Képekben gondolkodnak – Filmesek fotói
OROSZ MOZI
• Szíjártó Imre: Az új Aranyborjú Gazdagok az orosz filmben
• Szíjártó Imre: Az új Aranyborjú Gazdagok az orosz filmben
KRITIKA
• Baski Sándor: Párkapcsolati tőke Így vagy tökéletes
• Margitházi Beja: Az élet írja Beszélgetés Bakony Alexával
• Margitházi Beja: Ami fontos, és ami nem Bakony Alexa: Tobi színei
• Zsubori Anna: Szörnyben az emberi Enrico Casarosa: Luca
MOZI
• Fekete Tamás: Hang nélkül 2.
• Varró Attila: Képhatalom Pippa Bianco: Megosztás
• Pazár Sarolta: A szerelem nem várhat
• Kovács Kata: Szerelmek, esküvők és egyéb katasztrófák
• Roboz Gábor: Halálos kitérő: Az örökség
• Parádi Orsolya: Diana esküvője
• Benke Attila: A szerelem röviden
• Varró Attila: Halálos iramban 9.
• Kovács Patrik: Jeges pokol
• Huber Zoltán: Tolvajok társasága
• Lovas Anna: Fekete Özvegy
STREAMLINE MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Vedlések ideje
• Roboz Gábor: A szerelem aranyhala
• Baski Sándor: Nem vagyok, aki vagyok
• Jordi Leila: Nyolcadik éjjel
• Kránicz Bence: Apaság
• Vincze Teréz: Halgyermek
• Fekete Tamás: Bill és Ted – Arccal a zenébe
• Varró Attila: Végtelen nap
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A haza hősei

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Jeges pokol

Kovács Patrik


The Ice Road – amerikai, 2021. Írta és rendezte: Jonathan Hensleigh. Kép: Tom Stern. Zene: Max Aruj. Szereplők: Liam Neeson (Mike), Marcus Thomas (Gurty), Laurence Fishburne (Goldenrod), Amber Midthunder (Tantoo). Gyártó: Code Entertainment / ShivHans Pictures / Envision Media Arts. Forgalmazó: Vertigo Media Kft. Feliratos. 109 perc.

 

Jonathan Hensleigh szikár rendezői munkásságáról legfeljebb lábjegyzetnyi említést tesznek majd a jövő filmlexikonai. Az életmű hol kétségbeejtően nívótlan (A megtorló), hol csupán ólomszürke (Nem írnek való vidék) darabokat eredményezett, és a sorból végső soron nem lóg ki a Netflix gondozásában készült Jeges pokol sem. Ugyanakkor a nyári holtszezonra pozícionált akcióthriller gyökereit inkább Hensleigh írói múltjában fedezhetjük fel, hiszen az alaptörténet – néhány vakmerő kamionsofőr egy beomlott gyémántbányában rekedt munkáscsapat segítségére siet – Michael Bay Armageddonjára hajaz, amelynek forgatókönyve részint neki köszönhető. Bár a Jeges pokol nagyratörő célt tűz maga elé, a megvalósítás hemzseg a gyermekbetegségektől. A konfliktusábrázolásban az írói aránytévesztés egyik tipikus – a kortárs thrillerszcénára egyébként is jellemző – példája tárul fel: a szkriptért is felelős Hensleigh nem elégszik meg azzal, hogy figurái a természet szeszélyes erőivel dacoljanak, a háttérben egy obligát nagyvállalati összeesküvés körvonalai is kirajzolódnak.

Nem pusztán arról van szó, hogy az egymásra halmozott bonyodalmak miatt túlzsúfolttá válik a Jeges pokol, de a cselekményszerkezet sem kiegyensúlyozott. A bánya mélyén veszteglő munkások drámája indokolatlanul nagy szeletet hasít ki a játékidőből, míg a legfontosabbnak tűnő mellékalakot (a kamionkaravánt vezető Goldenrodot) két CGI-bűvészmutatvány között veszejti el a rendező, méghozzá csak azért, hogy halála kellőképp megágyazzon a konspirációs szálnak. Az északi sarkkör szomszédságában húzódó „jégfolyosó” – melyen hőseink átdübörögnek robusztus gépszörnyetegeikkel – pompás helyszíne lehetett volna egy megfontoltan építkező, árnyaltabb karakterekkel operáló kalandmozinak, a Jeges pokol azonban távolról sem ilyen típusú film. Mindennél többet elmond róla, hogy feszültség csak akkor parázslik benne, ha a főszerepet alakító – és szokásosan remek – Liam Neeson oroszlántekintetén végre-valahára eluralkodik a harag.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/08 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15035