Magyar MűhelyCsaládi tűzfészkek: Cassavetes, Tarr, Hajdu, PálfiKíméletlen szolidaritásBakos Gábor
John Cassavetes
expresszív test-filmszínháza és a magyar filmművészet.
„Rendkívül fontos, hogy a forgatás során a színészek ne elemezzék se
önmagukat, se a többieket. Egyszerűen rögzíteni akarom, amit az emberek
mondtak, felvenni mindazt, amit tettek, a lehető legkisebb beavatkozással, vagy
mindenesetre úgy, hogy soha ne bújjak beléjük a kamerámmal.” – John Cassavetes:
Arcok
*
Cassavetes idézete
pontosan rámutat a test-központú dokumentarista emberábrázolás lényegére,
amikor a filmkép szándékosan megmarad a felszíni megmutatás és regisztrálás
szintjén. Belépünk a szereplők valós jelen idejébe. Együtt élünk és mozgunk
velük. A kamera aktív megfigyelője az események rögzítésének, amit a rendező
sem értelmez utólag át. Az amatőr szereplők esetenként ugyan értékelik
helyzetüket, de közben sosem tagadják, hogy éppen film készül életük egy
szakaszáról. A vágás során a rendező
azt illeszti össze, amit a kamera látott és megörökített. A jelentés tehát az, amit éppen látunk és
hallunk. Nincsen közvetlen rálátásunk a szereplők gondolat- vagy érzelemvilágára.
Helyette a test és a gesztus kifejező erejére összpontosítunk. Az adott
helyzetben spontánul reagáló és viselkedő emberek mozdulatsorozatára. Az
érzelmek kavalkádját átélő emberi arc pillanatnyi állapotjelzéseinek
expresszivitására. A láthatatlan megfigyelő személy helyébe lépő kamera annyit
közöl az események összefüggéséből, amennyit az adott pillanatban felvesz és
meglát. Elfogulatlan megfigyelő, semmiképpen sem képvisel ideologikus, értékelő
„beszédközpontúságot”, kizárólag az emberi viselkedést tanulmányozza.
A hétköznapi
életszituációk átélhetőségét előtérbe helyező antropológiai-szociografikus film
típusa annyira ráközelít megfigyelt szubjektumára, amennyire csak lehetséges
(innen a sok arc-közeli; az ismétlődő egyszerű triviális cselekedet). Utána eltávolodik
tőle, hogy általános társadalmi jelentésekre is ráláthasson. Így válik a
magánéleti pszichodráma össztársadalmi szociodrámává.
Ennek a fikciós-dokumentarista
(cinéma vérité / cinema direct eszközöket
is felhasználó) irányvonalnak az egyik első megnyilvánulása a magyar filmtörténetben
a Családi tűzfészek (1979) társadalmi pszicho-drámája. Tarr Béla filmjének
legközelebbi örököse Hajdu Szabolcs kortárs „lakásfilmje”, egzisztencialista
kamaradrámája, az Ernelláék Farkaséknál (2019).
Hajdu remekül
ötvözte a Tarr által társadalmilag lefektetett „összeférhetetlenségi
alaphelyzetet” (lakáshiány) a modernista melodráma hagyományával, amellyel
egyúttal visszakapcsolódott Cassavetes alapkoncepciójához is. Ennek dramaturgiai
alapsémája néhány ember kiszámíthatatlanul alakuló kapcsolat- illetve
személyiségváltozásának zűrzavaros története. A tartalom az állandó mozgásban
lévő szereplők testi gesztusaiból, a kiejtett szavak mögöttes jelentéseiből,
illetve az arcjátékból olvasható ki.
Közös emberkép
A
Családi tűzfészekkel Tarr Béla közel került John
Cassavetes tíz évvel korábbi, 1968-ban elkészített, áldokumentarista módon
felvett, elidegenedés-drámájához, az Arcokhoz (Faces). Tarr szociografikus pszicho-drámája több ízben
rímel Cassavetes értelmiségi látszatközösségét kíméletlenül átvilágító
filmjével, még ha eltérő politikai rendszerekben és korszakokban készültek is. Az
Arcok meghasonlott társadalomképe megfeleltethető
a Tarr-film lélektani mélységekbe alászálló, „rekonstruált” társadalmi
pesszimizmusával. Tarr dokumentarista módon stilizált, kisközösségi konfliktusfilmjének
szociális vizsgálatát az emberi viselkedés általános tanulmányozása felől
közelítette meg. A társadalmi mechanizmus bírálata mellett mindkét alkotás
legfontosabb célja az volt, hogy a szereplők testi és érzelmi mikro-rezdüléseinek
drámai közvetlenségét a néző minél erősebben átérezhesse.
Mindkét rendező a „személyes
jelen idő” dimenziójában tágította ki filmjének idejét. Az alakok kiszámíthatatlan
viselkedésükkel teremtik meg a jelenetek drámai magját, amellyel megjósolhatatlan
irányokba fordítják egymás közötti lélektani csatáikat. A konfliktus kellős
közepébe vitt kamera belép a szereplők terébe, jelen idejébe, életébe. A
„beavatott” kameraszemmel együttesen a néző is arra kényszerül, hogy folyamatosan
átértékelje és újraértelmezze az emberi játszmák zűrzavarát. A rendezők azt kívánták
szereplőiktől, hogy a lehető legtermészetesebben létezzenek a kamera előtt: így
fejezzék ki önmagukat. Nem kimondottan a szavak, mint inkább a testileg
kifejezett valódi, reflektálatlan érzelmek felszínre csalogatása érdekelte őket.
A természetes életkörülmények között mozgó színész taglejtése, testtartása,
arckifejezése és hangfekvése válik a jelentés fő forrásává. A vita-jelenetekben
a vágás az egynél több szereplőt láttató félalakos-plánt a reakciójukat
ábrázoló közelikkel váltogatja. Mivel valódi identitásuk szüntelenül változik,
ellentmondásba keveredik mutatott szerepjáték-énjükkel, így a nézői megértést
állandóan felülírják az újabb jelenetek. Az én a szüntelen átalakulás
cseppfolyós állapotában van.
Tarr korai dokumentarista
játékfilmjeiben (Családi tűzfészek, 1979; Szabadgyalog, 1981;
Panelkapcsolat, 1982) a társadalmi
és politikai rendszer által kiszolgáltatott és jellemében eltorzult kisember (Családi tűzfészek, Panelkapcsolat)
szorongásérzetéről, valamint szellemi nyomoráról (Szabadgyalog) beszélt. Újítása az volt, hogy a hétköznapi ember
leszűkített szabadságvágya a szociografikusan jellemző életkörülményei között
táruljon fel. Cassavetes indulatvezérelt testfilm-színházában nincs próbafolyamat,
a rögtönzött, ösztönvezérelt színészi játék által jön létre a drámai feszültség
az egymás életét megkeserítő és megalázó szereplők között.
Amíg Tarr a
politikai tekintélyuralom léleknyomorító hatásait leplezte le magánember
szemszögéből, addig Cassavetes a jóléti nyugati-társadalom lélektani-,
kulturális-, emberi csődjének alapvető egzisztenciális okait érte tetten (Arcok,1968; Férjek, 1970; Egy hatás alatt álló nő, 1974).
Spontán zűrzavar
Pálfi Gyögy pár nap
alatt elkészített, improvizatív módszerrel leforgatott filmje után nyilatkozta: „A szorongás témájával nem foglalkoztam
előtte, de mindegyik filmemet valamilyen kibeszéletlen probléma köré helyezem.
Szerintem minden eddigi alkotásom hasonlít ebben egymásra.”
Hajdu Szabolcs többször
említette vonzódását Cassavetes magánéleti/családi körben játszódó modernista
melodrámái iránt, aki elsősorban a kiszámíthatatlanul előtörő emberi érzelemvilág,
„testi” szemszögéből közelítette meg történeteit. A „fiatal új magyar film”
középgenerációját képviselő két rendező dokumentarista stílusú játékfilmjeiben
(Nem vagyok a barátod, Ernelláék
Farkaséknál) egyazon kifejezőerővel köszön vissza Tarr Béla egzisztencializmusának
szociológiai és antropológiai aspektusa, illetve Cassavetes spontán emberi
ábrázolásmódja és nyitott cselekményszövése. Ehhez a narratív-sémához igazodik
„konfliktuskezelésében” Pálfi György Nem
vagyok a barátod című sokszereplős kirakós-filmje is.
Hajdu inkább
Cassavetes másik kedvenc történetsémájához közelít a fabula végkifejletének
dramaturgiai lezárásában. Bármennyire álszenten és durván bánnak is egymással az
Ernelláék Farkaséknál szereplői a
lírai realizmus stílusát idéző szimbolikus zárlatban mégis életigenlő
kicsengést kap az összeférhetetlenségi családtörténet.
Eszter szenved, mert
úgy érzi, férje, Farkas nem képes igazán szeretni őt és közös fiúgyereküket,
Brúnót. Ernellát, Eszter nővérét pedig az nyomasztja, hogy teljes létbizonytalanságba
kerültek amiatt, hogy kényszerűségből hazaköltöztek Skóciából. Ernella sosem
kendőzi irigységét Farkasék látszólag sikeres középosztálybeli élete láttán. Ernella
férje, Albert nehezen dolgozza fel külföldi kiköltözésük csődjét. Farkas magát
őrli belülről, amiért eltávolodott a családjától, és szerinte a felesége már
nem képes igazi családfőként rátekinteni. Ernelláék lánya, Laura folyton
visszavágyik Skóciába, a felszámolt normális családi életükbe. Mindezekre a
problémákra Brunó ösztönös gyermeki kegyetlenséggel reagál idegtépő viselkedésével.
Szülei elhidegülésére adott válasznak tekinthető szótlan eltűnése is.
Hajdu és Pálfi
doku-realista játékfilmjében a kiszámíthatatlan emberi viselkedések, és
kitartott, zaklatott arcjátékok „kötetlen” képkapcsolásai eredményezik a filmek
szabálytalan, erőteljes realizmusélményét. Minden zaklatott premier plán
érzelmet leplez, vagy őszinte érzelemkitörést közvetít. Ebben a „spontán
zűrzavarban” a néző is arra kényszerül, hogy a szereplőkkel együtt sodródjon az
események kiszámíthatatlan áradatában. „A testet és az arckifejezéseket állandó
mozgásban tartja. Alattomos hangnemek, változó arckifejezések, kiszámíthatatlan
testmozgások, félreérthető gesztusok. Test és arc egyenlő értékű jelrendszer.” -
Ray Carney, Cassavetes monográfusa mondatai a két magyar, kortárs filmrendező (és
egykori osztálytárs) dokumentarista módszerére is tökéletesen illenek.
Tarrnál és Hajdunál
minden „lezáratlan ügy” ellenére a cselekmény egy megoldatlan családi probléma „körgyűrűjében”
forog. A tét, hogy a családtagok képesek-e együtt élni vagy sem? Ennek a központi krízishelyzetnek a lélektani
vektorai mentén játsszák a szereplők konstruált, páros vagy csoportos
konfliktus-jeleneteiket.
Pálfi filmjének
átláthatatlan párkapcsolati viszonyrendszere hosszú ideig kusza marad. A
tipizált urbánus figurák kapcsolatrendszere csak a film végére áll össze értelmezhető
élethelyzetté. Szexuális kalandvágytól űzött könyvelő; új életkezdésre
kényszerülő, szerelmes pénzbehajtó; unatkozó, gazdag és beteg fiatal lány; törődésre
vágyó, pénzes asszony; a nőket kihasználó, Romániából áttelepült, magyar férfi;
belvárosi vendéglátásban dolgozó 30-40-es nők privát világában veszünk el. Érzelmileg
kiégett, vagy a megcsalás utáni bosszúvágytól fűtött alakok tehetetlenül állnak
életük boldogtalansága előtt. Itt még az életét korábban uralni képes szereplőt
is megtörik a kontrolálhatatlan mindennapok nem várt fordulatai. A
boldogságukat hajszoló alakok folyton keserű csalódásokba ütköznek, vagy ideiglenes,
sekélyes érzelmi ígéreteknek próbálnak hinni. A jól kereső, urbánus, 20-tól 40 éves
korig terjedő korosztály frusztrációkkal teli mindennapjait rekonstruálja Pálfi
közéleti pszichodrámája. Még a sikeres és gazdag szereplők élete is kisiklik magánéleti
kudarcaik miatt. Ahogyan Hajdu értelmiségi párjai, ugyanúgy Pálfi sodródó,
nagyvárosi alakjai is megpróbálják értelmezni, miért mentek tönkre a kapcsolataik.
Ám minden erőfeszítésük ellenére sem sikerül helyreállítaniuk szétesett
viszonyaikat, illetve visszatalálniuk elvesztett önazonosságukhoz. Csupán néhányan
érdemlik ki a boldog kapcsolat reményét. Jimmy a mindenkinek tartozó, beszédhibás stróman
összetalálkozik a vesebeteg, milliomos lánnyal Natasával, aki kifizeti a
pénzbehajtó Etelének Jimmy adósságát. Mégsem tudnak többé találkozni, mert
Jimmyt végül leszúrják és börtönbe kerül.
Tarr és Hajdu
inkább a hosszabban kibontott jelenetezést preferálja, ahol a szereplők érdekei
kiszámíthatatlan módon ütközhetnek össze, a folyamatosan zajló jelenben.
Pálfi vágyközpontú féltékenységi/megcsalási
mozaik-filmje melodrámai hangnemében is követi az Arcok alapstruktúráját. Senki sem kapja meg azt, akivel valóban
szeretne együtt lenni, és akit valóban szeret. A látvány mindkét filmben „széteső”,
mert az alakok magánélete is a filmmel együtt hullik végleg szilánkjaira. A
tökéletlenül helyezkedő, „hisztérikus” kamera zavaróan remegő látványvilága fokozatosan
fedi fel előttünk a megjátszottan viselkedő alakok kusza, párkapcsolati életét.
Mindkét film mellőzi az előkészített, lélektanilag „megfontolt” motivációval
felépített jellemvezérelt-dramaturgiát. Szinte minden jelenetben végletesek az
érzelmek, a szereplőkön folyton eluralkodnak pillanatnyi ösztöneik és vágyaik. A
Nem vagyok a barátod, illetve az Arcok is elsősorban a férfiközpontú, középosztálybeli, jóléti társadalom
érzelmi és kapcsolati krízishelyzetével foglalkozik.
Pálfi nagyvárosi
„helyzetleírásának” aktualitása ma is visszaigazolja elkészítésének
fontosságát: „Szerintem a Nem vagyok a barátod merült el abban a kérdésben leginkább, hogy
kik vagyunk mi és hogyan érezzük magunkat. Egy lenyomat volt arról, hogy mi
történik az emberek fejében és szívében Budapesten, 2008 januárjában. Már
akkor, abban a filmben megtörtént minden, amiből mára kialakult az a társadalmi
rendszer, amiben most létezünk. Ezért nekem azt a filmet visszanézni
önigazolás: lám, amiről akkor nem beszéltünk, a filmben már akkor benne volt,
most pedig pontosan annak a következményét éljük.”
Hiába él jól
ezeknek az embereknek a többsége, mégis sok mindentől érzik frusztráltnak magukat.
A nők megbízhatatlan és kötődésképtelen férfiakhoz vonzódnak, mégis őket
akarják megszerezni. A férfiak vagy teljesen üresek, vagy a puszta kalandvágytól
feltüzelt szexuális ösztöneik hajtják őket. Más férfiak bűnözői életvitelük,
illetve önkifejezésbeli kudarcuk miatt nem találnak maguknak társat. Ha mégis
megismerik azt a nőt, akivel boldogok lennének, ott a csalódások miatt meghasonult,
magányába burkolózott nő képtelen teljes értékű párként kapcsolódni hozzájuk. (Arcok: Jeannie és Richard esete; Nem vagyok a barátod: Etele és Sári egyoldalú viszonya; Márk
és Sophie megcsalás miatt szétment kapcsolata.)
Pálfi filmjének zaklatott
képi világa mellett leginkább melodrámai zenehasználatával illeszkedik Cassaveteshez.
Filmjében gyakran él azzal a hangsúlyos érzelemkifejező, klasszikus melodrámai
fogással, hogy magányos szereplőihez a pillanatnyi emocionális állapotukat kifejező
diegetikus zenét társít. A deprimált vagy euforikus hangulatok között őrlődő alakok
vagy maguk is éneklik a zeneszámokat az adott jeleneten belül, vagy magukba
roskadva hallgatják őket. A boldogságot sikertelenül
hajszoló, elveszett alakok „létállapotához” hozzárendelt ismert dalok az
értékek elvesztéséről szólnak (Ilyennel kezdődik a film „mottó-jelenete”,
amelyben az autóját vezető Ritával találkozhatunk. aki az „unom” refrénű rockszámra
tombol vezetés közben az autópályán.)
Kíméletlen társadalmi szolidaritás
Cassavetes és Tarr,
Pálfi és Hajdu közösségi pszicho-drámái azon túl, hogy az alakok személyközi
kereszttüzébe helyeznek minket, egy társadalmi osztály lélekvesztő szociál-pszichológiai
problémáiról is hű képet nyújtanak, ugyanakkor az emberi alaptermészet jellemző
konfliktusait is összefoglalják. Történeteik társadalmunk nyelvi, lélektani és
emberi széthullásáról adnak látleletet, ahol az elbeszélés szituációinak változását
a szereplők hatalmi újrarendeződése okozza. Az alakok kapcsolata látszólagos fordulatok
vagy részleges megegyezések alapján bonyolódik: lezáratlanul, rögtönzötten,
kiszámíthatatlanul. Valójában függőségi drámák (Családi tűzfészek, Ernelláék Farkaséknál) megjósolhatatlan
kimenetelű sakk-játszmáit látjuk, amelyekben a legmagasabb pozíciót uraló egyén
döntése befolyásolja az alatta élő embertársa aktuális léthelyzetét. Érzelmileg
elsatnyult, belső ön-képében elbizonytalanodott, illetve jólét uralmában szenvedélybeteggé
(promiszkuitás, drog, vásárlásmánia) vált egyén szenvedéséhez kerülünk közel (Nem vagyok a barátod). A filmek nem törekszenek
a társadalom teljes és részletesen környezetrajzára, inkább a szociografikusan
hiteles háttérvilágában (gyári munkásgenerációk; középosztálybeli értelmiségi;
újgazdag, középkorú nemzedék; az éjszakai élet figurái) élő magánszemély
mindennapi viselkedésmintáira figyelnek. Azokat a jellemző élethelyzeteket
keresik, amelyekben a kaotikus életáradatnak kiszolgáltatott egyén vívja
személyközi konfliktusait. Látjuk, hogy az érdekelvű társadalmi hierarchia szintjeit
milyen karakterek alkotják. Kitől és milyen fokon függnek egzisztenciálisan,
illetve érzelmileg. A filmek korunk társadalmának szorongásáradatát és az ebből
adódó általános identitásválságát panaszolják. Az érzelmei káoszába süllyedt (Ernelláék Farkaséknál) közép- és
felsőosztály kudarcos magánéletéről rántják le a leplet (Nem vagyok a barátod). Némelyik történet a végtelenségig
kiábrándult (Tarr, Pálfi).
Hajdu
középosztálybeli, családi válságfilmje némileg reménykeltőbb véget ér. A
történetet sokáig irányítja a közösségi széthúzás gesztusa, de a szereplők
végül képesek minden ellenszenvüket legyőzni és félretenni. A film melodrámai hangulatú
zárlata az összetartozás szándékának szimbolikus megfogalmazásáról szól, amely
az életigenlés, és „szeretetáradat” (Cassavetes) elnyomhatatlan vágya mellett
érvel.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|