KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/augusztus
MAGYAR ANIMÁCIÓ
• Orosz István: A népmeséktől a csillagos égig Jankovics Marcell (1941-2021)
• Varga Zoltán: Túl a labirintuson Cakó Ferenc animációi
• M. Tóth Éva: Unokák fesztiválja Kecskeméti Animációs Film Fesztivál
MAGYAR MŰHELY
• Kormos Balázs: Rengeteg, és még annál is több Fliegauf Bence epizódfilmjei
• Bakos Gábor: Kíméletlen szolidaritás Családi tűzfészkek: Cassavetes, Tarr, Hajdu, Pálfi
ÚJ RAJ
• Csantavéri Júlia: Egy római Nápolyban Matteo Garrone
• Szabó Ádám: Farkasok az utcán Bogdan Mirică: Kutyák // Matteo Garrone: Dogman
IZRAELI PANORÁMA
• Nagy Tibor: Pajzsból lett pallos Izraeli háborús filmek
• Keresztesi József: Nagykorúság Rutu Modan: Exit Wounds
• Schubert Gusztáv: Mártírok útja Lior Raz – Avi Issacharov: Fauda
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Az értelmezés terei Claire Denis és a Tindersticks
STAND-UP
• Teszár Dávid: Szűk tér, ötletbőség Bo Burnham: Inside
FESZTIVÁL
• Boronyák Rita: Nem csak belső használatra Észt Filmhét
PILLANATKÉP
• Czirják Pál: Már nem fotó, még nem film Műcsarnok: Képekben gondolkodnak – Filmesek fotói
OROSZ MOZI
• Szíjártó Imre: Az új Aranyborjú Gazdagok az orosz filmben
• Szíjártó Imre: Az új Aranyborjú Gazdagok az orosz filmben
KRITIKA
• Baski Sándor: Párkapcsolati tőke Így vagy tökéletes
• Margitházi Beja: Az élet írja Beszélgetés Bakony Alexával
• Margitházi Beja: Ami fontos, és ami nem Bakony Alexa: Tobi színei
• Zsubori Anna: Szörnyben az emberi Enrico Casarosa: Luca
MOZI
• Fekete Tamás: Hang nélkül 2.
• Varró Attila: Képhatalom Pippa Bianco: Megosztás
• Pazár Sarolta: A szerelem nem várhat
• Kovács Kata: Szerelmek, esküvők és egyéb katasztrófák
• Roboz Gábor: Halálos kitérő: Az örökség
• Parádi Orsolya: Diana esküvője
• Benke Attila: A szerelem röviden
• Varró Attila: Halálos iramban 9.
• Kovács Patrik: Jeges pokol
• Huber Zoltán: Tolvajok társasága
• Lovas Anna: Fekete Özvegy
STREAMLINE MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Vedlések ideje
• Roboz Gábor: A szerelem aranyhala
• Baski Sándor: Nem vagyok, aki vagyok
• Jordi Leila: Nyolcadik éjjel
• Kránicz Bence: Apaság
• Vincze Teréz: Halgyermek
• Fekete Tamás: Bill és Ted – Arccal a zenébe
• Varró Attila: Végtelen nap
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A haza hősei

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Nem vagyok, aki vagyok

Baski Sándor

Muidhond – holland, 2020. Rendezte: Patrice Toye. Írta: Peter Seynaeve. Kép: Richard Van Oosterhout. Zene: John Parish. Szereplők: Tijmen Govaerts (Jonathan), Line Pillet (Chatal), Greet Verstraete (Anya), Julia Brown (Elke). Gyártók: Prime Time / KeyFilm. Forgalmazó: HBO Go. Szinkronizált. 99 perc.

 

Egy régi vicc szerint a tanár és a pedofil közt az a különbség, hogy utóbbi szereti a gyerekeket. A flamand Patrice Toye egy hasonlóan provokatív, csak éppen komolyan vett premissza nyomán végez lélektani mélyfúrást egy gyerekekhez vonzódó férfin. A börtönből bizonyítékok hiányában elbocsájtott 23 éves Jonathan eleve nem úgy néz ki, mint a bűnügyi filmekből ismert, visszataszító külsejű perverz figurák, és nem is predátorként, hanem saját vágyainak fogságában őrlődő tragikus (anti)hősként jelenik meg. Igyekszik távol tartani magát a szomszédjába beköltöző kilencéves kislánytól, de az anyja által elhanyagolt Elke egyre inkább barátként és pótapaként kezeli.

A rendező kényelmetlen helyzetbe hozza a nézőt, mert a fiú gyötrődését, magányát az ő szubjektív szemszögéből mutatja be, érzelmi azonosulást váltva ki ezzel, majd ugyanebből a személyes perspektívából rögzíti azt is, hogy miként támad fel Jonathanben az érzéki vágy. A történet előrehaladtával Elke családi háttérét is egyre jobban megismerhetjük, aki így nem a személyiség nélküli sablonáldozat szerepét kapja, hanem ugyanolyan hús-vér figurává válik, mint Jonathan. Ha nem ismernénk a férfi sötét titkát, akár még szívmelengető is lehetne, ahogy a fojtogató kisvárosi miliőben a két magányos lélek egymásba kapaszkodik. Így viszont még az ártatlannak tűnő intim pillanatok is drámai feszültséggel telítődnek, mert nem tudhatjuk, Jonathan mikor lépi át a határokat.

Patrice Toye rendezése nem mentes a fesztiválfilmes sallangoktól, ilyen például a tolakodó halmetafora is, de ezzel együtt is kivételes empátiával tudja érzékeltetni, hogy milyen lehet szörnyetegtudattal létezni. Filmje vizuálisan is erős, a rideg környezet tükrözi a főszereplő belső világát, az egyre szűkülő mélységélesség pedig be is zárja őt oda – igazán élővé azonban Tijmen Govaertsja és Julia Brown dermesztően hiteles alakítása teszi a produkciót.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/08 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15022