KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/augusztus
MAGYAR ANIMÁCIÓ
• Orosz István: A népmeséktől a csillagos égig Jankovics Marcell (1941-2021)
• Varga Zoltán: Túl a labirintuson Cakó Ferenc animációi
• M. Tóth Éva: Unokák fesztiválja Kecskeméti Animációs Film Fesztivál
MAGYAR MŰHELY
• Kormos Balázs: Rengeteg, és még annál is több Fliegauf Bence epizódfilmjei
• Bakos Gábor: Kíméletlen szolidaritás Családi tűzfészkek: Cassavetes, Tarr, Hajdu, Pálfi
ÚJ RAJ
• Csantavéri Júlia: Egy római Nápolyban Matteo Garrone
• Szabó Ádám: Farkasok az utcán Bogdan Mirică: Kutyák // Matteo Garrone: Dogman
IZRAELI PANORÁMA
• Nagy Tibor: Pajzsból lett pallos Izraeli háborús filmek
• Keresztesi József: Nagykorúság Rutu Modan: Exit Wounds
• Schubert Gusztáv: Mártírok útja Lior Raz – Avi Issacharov: Fauda
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Az értelmezés terei Claire Denis és a Tindersticks
STAND-UP
• Teszár Dávid: Szűk tér, ötletbőség Bo Burnham: Inside
FESZTIVÁL
• Boronyák Rita: Nem csak belső használatra Észt Filmhét
PILLANATKÉP
• Czirják Pál: Már nem fotó, még nem film Műcsarnok: Képekben gondolkodnak – Filmesek fotói
OROSZ MOZI
• Szíjártó Imre: Az új Aranyborjú Gazdagok az orosz filmben
• Szíjártó Imre: Az új Aranyborjú Gazdagok az orosz filmben
KRITIKA
• Baski Sándor: Párkapcsolati tőke Így vagy tökéletes
• Margitházi Beja: Az élet írja Beszélgetés Bakony Alexával
• Margitházi Beja: Ami fontos, és ami nem Bakony Alexa: Tobi színei
• Zsubori Anna: Szörnyben az emberi Enrico Casarosa: Luca
MOZI
• Fekete Tamás: Hang nélkül 2.
• Varró Attila: Képhatalom Pippa Bianco: Megosztás
• Pazár Sarolta: A szerelem nem várhat
• Kovács Kata: Szerelmek, esküvők és egyéb katasztrófák
• Roboz Gábor: Halálos kitérő: Az örökség
• Parádi Orsolya: Diana esküvője
• Benke Attila: A szerelem röviden
• Varró Attila: Halálos iramban 9.
• Kovács Patrik: Jeges pokol
• Huber Zoltán: Tolvajok társasága
• Lovas Anna: Fekete Özvegy
STREAMLINE MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Vedlések ideje
• Roboz Gábor: A szerelem aranyhala
• Baski Sándor: Nem vagyok, aki vagyok
• Jordi Leila: Nyolcadik éjjel
• Kránicz Bence: Apaság
• Vincze Teréz: Halgyermek
• Fekete Tamás: Bill és Ted – Arccal a zenébe
• Varró Attila: Végtelen nap
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A haza hősei

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Így vagy tökéletes

Párkapcsolati tőke

Baski Sándor

Varsics Péter és Csurgó Csaba romantikus komédiája egyszerre követi és tágítja is a műfaj szabályait.

 

Az Így vagy tökéletesben a humorforrást többek közt egy prosztatavizsgálat, egy obszcén pózban begipszelt középső ujj és némi kutyaszardobálás biztosítja. Ha csak ennyit tudnánk a filmről, akkor látatlanul is beilleszthetnénk az olcsó poénokkal operáló romantikus komédiák vonulatába, de Varsics Péter filmjének szerencsére van még egy rétege.

Csurgó Csaba forgatókönyvíró előző nagyjátékfilmje, a Megdönteni Hajnal Tímeát is hasonló regiszterekben mozgott, a különbséget többek közt az élményanyag átéltsége jelenti. Csurgó húsz éven át dolgozott a reklámszakmában, ismeri a copywriterek és a marketingesek világát kívülről és belülről is, így a szépírói ambícióktól fűtött kreatív igazgató figurájába alighanem a saját vágyait és tapasztalatait is beleírta. Hasonló háttérből érkezett az elsőfilmes rendező, Varsics Péter is, aki ezidáig brand reklámokat, televíziós promókat és trailereket készített főállásban.

Veterán reklámosokként nyilván mindketten tisztában vannak azzal, hogy a megrendelő, illetve a célközönség igényeinek kielégítése mellett a személyes víziók megvalósítása csak korlátozottan lehetséges, és mindvégig ezt a szűk határmezsgyét próbálják belőni. A külsőségeket illetően követik a hazai romkom-hagyományokat, de közben hol feltűnőbben, hol diszkrétebben próbálják tágítani is a műfaj határait. Történetük legüdítőbb momentuma, hogy a két főszereplő, a meg nem értett szépíró pózában tetszelgő, kiégett reklámos és a spirituális bestsellereket gyártó, Instagram-sztár írónő elsősorban nem az igaz szerelmet keresik. A romantikus komédiák tipikus huszonéves vagy kora harmincas naiv figuráival ellentétben a negyvenhez, illetve ötvenhez közelítő Katának és Andrásnak jóval kevesebb illúziója, de annál több múltja van. Személyiségük, habitusuk látszólag teljesen ellentétes, verbális és fizikai összezördüléseik a klasszikus screwball comedyk civakodó párosait idézi.

A történet nézőpontkaraktere András, az ő cinizmusa pedig meghatározza a film hangvételét is. Hiányoznak a műfajra jellemző, émelyítően szentimentális pillanatok, a romantikus giccs áradását folyamatosan ellenpontozzák a főszereplők szarkasztikus megjegyzései, beszólásai. Varsics és Csurgó még a műfaj legnagyobb csapdáját is kikerülik: úgy vezénylik le a romkomok kötelező „nagy futását” – ez az a pillanat, amikor az egyik szereplő ráébred, hogy mégsem tud a másik nélkül élni, és a reptérre, pályaudvarra, esküvőre rohan megvallani az érzelmeit a másiknak –, hogy se hatásvadásznak, se kínosan érzelgősnek nem tűnik a zárlat. 

Az alkotók bátorsága a műfaji panelek kilazítását illetően azonban csak egy bizonyos határig terjed. Az alapötlet alkalmas arra, hogy rámutassanak, mennyire hazug a közösségi média által teremtett (ön)kép, ezeket a ziccereket többnyire le is ütik, és példásan figurázzák ki az illúziógyártás másik színterét, a reklámos közeget is – Dér Zsolt tenyérbemászóan ellenszenves asszisztens figurája telitalálat. Kommentár nélkül hagyják viszont azt a lektűripart, amelynek a női főszereplő a sztárja, és amíg az egyértelműen kiderül, hogy András regényíróként kínosan tehetségtelen, Béres Kata coelhói életbölcsességeinek érvényességében nem kételkednek. A nő múltbeli traumájának feltárásakor is megállnak a cél előtt egy lépéssel, nehogy egy túlságosan életszagú, a romkom műfaj safe space-én túlmutató incidens kizökkentse a nézőt. A film alaphangulatától így legfeljebb csak András megelevenedő regényrészletei, illetve drogos hallucinációi ütnek el, azok viszont nagyon.

Egyik hazai előképéhez, a Csak szex és más semmihez hasonlóan az Így vagy tökéletes közhelyesebb megoldásai a kiváló casting miatt válnak bocsánatos bűnökké. A mellékalakok kevésbé kidolgozottak – a legkevesebb árnyalatot András lánya (Hais Dorottya) kapja –, de Trokán Nóra és Lengyel Tamás képesek mélységet vinni a szerepükbe, Thuróczy Szabolcs és Hegedűs D. Géza pedig zseniálisan rajzolják meg a tapló vállalkozó, illetve az elitista kritikus figuráját.

A film azonban elsősorban Fekete Ernő és a filmvásznon még újonc, vajdasági Béres Márta párosa miatt működik. A romkom eleve színészközpontú műfaj, elengedhetetlen hozzá a jó ütemérzék és a főszereplők közti összhang, de Feketének és Béresnek még azt is sikerül elérnie, hogy a kevésbé frappáns mondatok se lógjanak le a filmről – vagy, hogy egy meghitt kutyagumi-hajigálás se legyen annyira kínos, mint amennyire leírva az.

 

ÍGY VAGY TÖKÉLETES – magyar, 2020. Rendezte: Varsics Péter. Írta: Csurgó Csaba. Kép: Nagy András. Zene: Balázs Ádám. Vágó: Kovács Zoltán. Szereplők: Fekete Ernő, Béres Márta, Lengyel Tamás, Trokán Nóra, Thuróczy Szabolcs, Dér Zsolt, Hais Dorottya. Gyártó: Szupermodern Stúdió. Forgalmazó: InterCom. 105 perc.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/08 49-50. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15020