KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/augusztus
MAGYAR ANIMÁCIÓ
• Orosz István: A népmeséktől a csillagos égig Jankovics Marcell (1941-2021)
• Varga Zoltán: Túl a labirintuson Cakó Ferenc animációi
• M. Tóth Éva: Unokák fesztiválja Kecskeméti Animációs Film Fesztivál
MAGYAR MŰHELY
• Kormos Balázs: Rengeteg, és még annál is több Fliegauf Bence epizódfilmjei
• Bakos Gábor: Kíméletlen szolidaritás Családi tűzfészkek: Cassavetes, Tarr, Hajdu, Pálfi
ÚJ RAJ
• Csantavéri Júlia: Egy római Nápolyban Matteo Garrone
• Szabó Ádám: Farkasok az utcán Bogdan Mirică: Kutyák // Matteo Garrone: Dogman
IZRAELI PANORÁMA
• Nagy Tibor: Pajzsból lett pallos Izraeli háborús filmek
• Keresztesi József: Nagykorúság Rutu Modan: Exit Wounds
• Schubert Gusztáv: Mártírok útja Lior Raz – Avi Issacharov: Fauda
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Az értelmezés terei Claire Denis és a Tindersticks
STAND-UP
• Teszár Dávid: Szűk tér, ötletbőség Bo Burnham: Inside
FESZTIVÁL
• Boronyák Rita: Nem csak belső használatra Észt Filmhét
PILLANATKÉP
• Czirják Pál: Már nem fotó, még nem film Műcsarnok: Képekben gondolkodnak – Filmesek fotói
OROSZ MOZI
• Szíjártó Imre: Az új Aranyborjú Gazdagok az orosz filmben
• Szíjártó Imre: Az új Aranyborjú Gazdagok az orosz filmben
KRITIKA
• Baski Sándor: Párkapcsolati tőke Így vagy tökéletes
• Margitházi Beja: Az élet írja Beszélgetés Bakony Alexával
• Margitházi Beja: Ami fontos, és ami nem Bakony Alexa: Tobi színei
• Zsubori Anna: Szörnyben az emberi Enrico Casarosa: Luca
MOZI
• Fekete Tamás: Hang nélkül 2.
• Varró Attila: Képhatalom Pippa Bianco: Megosztás
• Pazár Sarolta: A szerelem nem várhat
• Kovács Kata: Szerelmek, esküvők és egyéb katasztrófák
• Roboz Gábor: Halálos kitérő: Az örökség
• Parádi Orsolya: Diana esküvője
• Benke Attila: A szerelem röviden
• Varró Attila: Halálos iramban 9.
• Kovács Patrik: Jeges pokol
• Huber Zoltán: Tolvajok társasága
• Lovas Anna: Fekete Özvegy
STREAMLINE MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Vedlések ideje
• Roboz Gábor: A szerelem aranyhala
• Baski Sándor: Nem vagyok, aki vagyok
• Jordi Leila: Nyolcadik éjjel
• Kránicz Bence: Apaság
• Vincze Teréz: Halgyermek
• Fekete Tamás: Bill és Ted – Arccal a zenébe
• Varró Attila: Végtelen nap
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A haza hősei

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Nyolcadik éjjel

Jordi Leila

Je8ileui Bam – koreai, 2021. Rendezte és írta: Kim Tae-hyung. Kép: Choo Kyeong-yeob. Zene: Shim Hyun-jung. Szereplők: Lee Sung-min (Park), Park Hae-joon (Kim), Kim Yoo-jung (Ae-ran), Nam Da-reum (Cheong-seok). Gyártó: Gom Pictures / Gogo Studio. Forgalmazó: Netflix. Szinkronizált. 115 perc.

 

A 2021-ben megjelent A 8. éjszaka egy már jól bevált formulákra, és jobbára elhasznált fordulatokra építő dél-koreai természetfeletti horrorfilm. A történet két szerzetes, valamint egy rendőrpáros útját követi végig, akiknek sorsa, egymáshoz hasonlóan, egy-egy tragikus esemény hatására keresztezte egymást. A fiatal, naiv szerzetes fiú és a sokat szenvedett, a világtól elfordult férfi egy démon elszabadulását próbálják megakadályozni. A detektív a furcsa zombiszerű holttestek után nyomoz, segítője egy fiatalabb társa, akit a halálból mentett meg egy eset során. A racionális gondolkodást a detektív képviseli, aki több jelenetben is csúnyán alul marad a gonosz erőkkel szemben. A szerzetesek pedig egyszerre menekülnek a detektív elől, és üldözik a démont, miközben a gyanút saját magukra terelik. A gonosz célja a földi pokol létrehozása, ám ehhez először el kell érnie, hogy újra teljes egész legyen – ami jelen esetben annyit jelent, hogy a szorongás és a kétségbeesés összefonódik, nem hagyva kiutat a fénynek, ezzel örök szenvedésre ítélve az emberiséget. 

A film a koreai sámánizmus és a buddhista vallás bizonyos tételeit, gondolatait egyszerűsíti, így a karakterek fejlődésének a mozgatórugója a rájuk rótt karmikus feladatok megoldása, elfogadása, majd az elengedés. A film, a történet kiszámíthatósága és a vizuális, valamint hang effektek visszafogottsága miatt, inkább az Indiana Jones-filmek világát idézi: misztikus kalandfilm, amely néhol horror elemeket is használ. A 8. éjszaka erénye ugyanakkor, hogy a sámánizmus és buddhizmus beemelésével képes még a műfajban kevésbé ismert elemeket felsorakoztatni. A démon legendája, az ellene használt mantrák kántálása, illetve védelemként való testre rajzolása izgalmas elemként vannak jelen, a film üzenete pedig pozitív: amikor a legnagyobb a sötétség, akkor lehet a legszikrázóbb a fény.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/08 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15025