KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/november
JIRI MENZEL
• Bikácsy Gergely: Szeszélyes nyarak Jiří Menzel (1938-2020)
ÚJ RAJ
• Barkóczi Janka: A gonosz banalitása Új raj: Mohammad Rasoulof
• Vincze Teréz: Örökidőben Roy Andersson: Történetek a végtelenségről
LÁTSZAT ÉS VALÓSÁG
• Szabó G. Ádám: Álomnovella Párkapcsolati víziók
• Bóna László: A mű egésze A Twin Peaks mitológia – 1. rész
KULTUSZMOZI
• Varga Zoltán: Belebújni Hitchcock bőrébe Psycho 60: Beszélgetés Végh „Vozó” Zoltánnal
• Nagy V. Gergő: Csak mulandó álom Kultmozi: McCabe és Mrs. Miller
• Pálos Máté: Csak mulandó álom Kultmozi: McCabe és Mrs. Miller
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Megyeri Dániel: Ó, apám, merre visz az utam? Chris Ware: Jimmy Corrigan, the Smartest Kid on Earth
AZ ANIMÁCIÓ MESTEREI
• Varga Zoltán: Egy amerikai rajzfilmes Prágában Gene Deitch (1924–2020)
ALTERNATÍV TÖRTÉNELEM
• Kránicz Bence: Az ártatlanság vége Összeesküvés Amerika ellen
• Huber Zoltán: Túl szép igaznak Ian Brennan – Ryan Murphy: Hollywood
MAGYAR MŰHELY
• Palotai János: Csa-csa-csától az operáig Beszélgetés Jancsó Nyikával
• Gelencsér Gábor: Veszkelődés Beszélgetés Gothár Péterrel
• Soós Tamás Dénes: Erdő mellett Beszélgetés Felméri Cecíliával
• Kovács Kata: Körbe-körbe Spirál
• Kovács Bálint: Mesediktatúra Visszatérés Epipóba
FESZTIVÁL
• Fekete Tamás: Rövid találkozások Friss Hús
KÖNYV
• Schubert Gusztáv: Marlowe macskája Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz
• Schubert Gusztáv: Marlowe macskája Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz
• Zalán Márk: Ötödik típusú találkozás Steven Spielberg filmjei
FILM / REGÉNY
• Szabó G. Ádám: Középnyugati Psycho Donald Ray Pollock: Mindig az ördöggel
• Roboz Gábor: Napfény sehol Antonio Campos: Mindig az ördöggel
KRITIKA
• Pályi András: A rendszer karmai közt Sarlatán
• Baski Sándor: Elvetélt remények Lufi
• Benke Attila: Hungarofuturizmus Lichter Péter: Barokk Femina
MOZI
• Vajda Judit: Nyílt titkok
• Baski Sándor: Fortuna istennő
• Kovács Patrik: Napsugár
• Benke Attila: A becsületes tolvaj
• Kovács Kata: David Copperfield rendkívüli élete
• Huber Zoltán: Tulajok
STREAMLINE MOZI
• Teszár Dávid: Égető múlt
• Huber Zoltán: Elkeverve
• Pethő Réka: Enola Holmes
• Kovács Kata: Cukorfalatok
• Alföldi Nóra: A fiúk a bandából
• Tüske Zsuzsanna: Bűvölet
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A vadnyugat varázsa

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A becsületes tolvaj

Benke Attila

Honest Thief – amerikai, 2020. Rendezte: Mark Williams. Írta: Mark Williams, Steve Allrich. Kép: Shelly Johnson. Zene: Mark Isham. Szereplők: Liam Neeson (Tom), Jai Courtney (John Nivens ügynök), Kate Walsh (Annie), Jeffrey Donovan (Meyers ügynök) Anthony Ramos (Ramon Hall ügynök), Robert Patrick (Sam Baker ügynök). Gyártó: Briarcliff Entertainment, Zero Gravity Management. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Szinkronizált. 92 perc.

 

A kortárs Hollywood akciósztárjai dacolnak korukkal. Erre Sylvester Stallone mellett a drámai szerepeket (Némaság, Buster Scruggs balladája) és mesterfigurákat (Baljós árnyak, Batman: Kezdődik!) is elvállaló Liam Neeson jó példa, aki az Elrabolva sikerén felbuzdulva, közel a hetvenhez is újra és újra visszatér az akcióthrillerek (Fehér pokol, The Commuter, Dermesztő hajsza) határmezsgyéjére néha több, néha kevesebb sikerrel.

Ez utóbbi érvényes a Becsületes tolvajra, ami minden eredetiséget nélkülöz, kiszámítható, hemzseg a logikátlanságoktól, és nem utolsó sorban döcögnek az akciójelenetei részint a fiatalos megjelenésű, de a rohanást és a kézitusát már láthatóan nem bíró Neeson, részint a rendezéshez nem túlzottan értő producer, Mark Williams (A könyvelő, Ozark) miatt. Az alapszituációban van potenciál: a hírhedt mackós, Tom a szerelme miatt feladná magát az FBI-nál, ám túl sok imposztor telefonált be korábban, ezért nem veszik komolyan. A Becsületes tolvajban ott van a maró szatíra lehetősége, ám első, hajmeresztően blőd fordulata után mélyrepülésbe kezd. Mindent láttunk már sokkal magasabb színvonalon: a magát feladó Tom lopott pénzére lecsapó, felettesük meggyilkolását a főhősre kenő korrupt FBI-ügynököket (a másutt egész jó Jai Courtney valamiért csapnivalóan rossz negatív hősként), A szökevényből ismerős macska-egér játékot egy Tommy Lee Jones karakterének a nyomába sem érő becsületes ügynökkel (Jeffrey Donovan karaktere önparódia), és az Elrabolvából lopott, keménynek szánt egysorosokat. Ráadásul nemcsak a fapados akciójelenetek rendezése rossz, de a tűz- és robbanáseffektek is olyanok, mintha egy filmtechnikusi álmokat dédelgető kamasz kreálta volna őket egy ingyenes szoftverrel iskola után. Szóval a Becsületes tolvaj nem moziba való, helyette inkább nézzük újra az Elrabolva első részét vagy a Fehér pokolt!


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/11 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14725