KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/november
JIRI MENZEL
• Bikácsy Gergely: Szeszélyes nyarak Jiří Menzel (1938-2020)
ÚJ RAJ
• Barkóczi Janka: A gonosz banalitása Új raj: Mohammad Rasoulof
• Vincze Teréz: Örökidőben Roy Andersson: Történetek a végtelenségről
LÁTSZAT ÉS VALÓSÁG
• Szabó G. Ádám: Álomnovella Párkapcsolati víziók
• Bóna László: A mű egésze A Twin Peaks mitológia – 1. rész
KULTUSZMOZI
• Varga Zoltán: Belebújni Hitchcock bőrébe Psycho 60: Beszélgetés Végh „Vozó” Zoltánnal
• Nagy V. Gergő: Csak mulandó álom Kultmozi: McCabe és Mrs. Miller
• Pálos Máté: Csak mulandó álom Kultmozi: McCabe és Mrs. Miller
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Megyeri Dániel: Ó, apám, merre visz az utam? Chris Ware: Jimmy Corrigan, the Smartest Kid on Earth
AZ ANIMÁCIÓ MESTEREI
• Varga Zoltán: Egy amerikai rajzfilmes Prágában Gene Deitch (1924–2020)
ALTERNATÍV TÖRTÉNELEM
• Kránicz Bence: Az ártatlanság vége Összeesküvés Amerika ellen
• Huber Zoltán: Túl szép igaznak Ian Brennan – Ryan Murphy: Hollywood
MAGYAR MŰHELY
• Palotai János: Csa-csa-csától az operáig Beszélgetés Jancsó Nyikával
• Gelencsér Gábor: Veszkelődés Beszélgetés Gothár Péterrel
• Soós Tamás Dénes: Erdő mellett Beszélgetés Felméri Cecíliával
• Kovács Kata: Körbe-körbe Spirál
• Kovács Bálint: Mesediktatúra Visszatérés Epipóba
FESZTIVÁL
• Fekete Tamás: Rövid találkozások Friss Hús
KÖNYV
• Schubert Gusztáv: Marlowe macskája Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz
• Schubert Gusztáv: Marlowe macskája Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz
• Zalán Márk: Ötödik típusú találkozás Steven Spielberg filmjei
FILM / REGÉNY
• Szabó G. Ádám: Középnyugati Psycho Donald Ray Pollock: Mindig az ördöggel
• Roboz Gábor: Napfény sehol Antonio Campos: Mindig az ördöggel
KRITIKA
• Pályi András: A rendszer karmai közt Sarlatán
• Baski Sándor: Elvetélt remények Lufi
• Benke Attila: Hungarofuturizmus Lichter Péter: Barokk Femina
MOZI
• Vajda Judit: Nyílt titkok
• Baski Sándor: Fortuna istennő
• Kovács Patrik: Napsugár
• Benke Attila: A becsületes tolvaj
• Kovács Kata: David Copperfield rendkívüli élete
• Huber Zoltán: Tulajok
STREAMLINE MOZI
• Teszár Dávid: Égető múlt
• Huber Zoltán: Elkeverve
• Pethő Réka: Enola Holmes
• Kovács Kata: Cukorfalatok
• Alföldi Nóra: A fiúk a bandából
• Tüske Zsuzsanna: Bűvölet
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A vadnyugat varázsa

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Magyar Műhely

Spirál

Körbe-körbe

Kovács Kata

Felméri Cecília elsőfilmjét az elbeszélőszerkezet és a motívumok szintjén a spirális elv, a céltalan visszatérés dinamikája határozza meg.

 

A Kolozsvárott született, negyvenes évei elején járó Felméri Cecília rövid animációs és dokumentumfilmek (Boldogságpasztilla, A Drakula dilemma, Mátyás, Mátyás, Eladó remények) és számos díj, köztük a Magyar Filmszemle Legígéretesebb fiatal tehetség díja után érkezett el most a nagyjátékfilmes debütáláshoz. A román-magyar koprodukcióban készült Spirál tematikai és dramaturgiai szempontból Felméri 2011-es kisjátékfilmjéhez, a Végtelen percekhez áll a legközelebb, mely nyolc rövid jelenetre tagolva, a nézőpontok váltogatásával mond el egy kórházban játszódó történetet.

Mindkét film középpontjában a véletlen szülte, tragikus eseményhez kapcsolódó egyéni felelősség kérdése és az emberi kapcsolatok állnak. Míg Felméri korábbi filmjei alapján tudjuk, hogy jó érzéke van a groteszkhez és a társadalomkritikához, a Spirál hangvétele végig drámai. A Végtelen percekben képeskönyvszerűen, szinte játékosan rajzolódik fel a kórházi épületben és környezetében, egymás mellett, alatt, felett zajló, összekapcsolódó események térképe, a nagyjátékfilm origója pedig a kis, tóparti ház és a környék élővilága, mely fokozatosan egyre riasztóbbá válik. Mindkét történetben megjelennek a krimi, a thriller és a melodráma elemei, de a rendező végső soron egyik műfaj mellett sem kötelezi el magát. Mindkét filmet a spirálszerűség elve mozgatja, a címben megjelölt végtelen spirál egyszerre utal a főhős lelkiállapotára, élethelyzetére és a film elbeszélőszerkezetére, melyet a célirányosság helyett a leíró jelleg dominál.

Bence (Bogdan Dumitrache) rejtélyes módon eltűnt apjától örökölt egy horgásztavat a hozzá tartozó, idilli kis házikóval, ahol a városba visszavágyódó, a vidéki csendtől és romantikától megcsömörlött, rosszkedvű Jankával (Kiss Diána Magdolna) él. Kettejük kapcsolata messze túl van a csúcson, pedig a java elvileg még hátravan. A lánykérés minden meghittségtől mentes, a családalapítás réme megkésett menstruációk képében kísért, a napokat ismeretlen eredetű, erős feszültség hatja át. Azután, hogy – ahogy Bence fogalmaz: –, Janka „elment”, megjelenik Nóra (Borbély Alexandra), és finom rámenősséggel kezébe veszi a birtok menedzselését, a férfi, bár vonzódik hozzá, a múlttól képtelen szabadulni.

Felméri pontosan felépített sztorijában helyes ritmusban érkeznek a suspense elemek, mégis elsősorban az intenzív színészi jelenlét miatt hiteles. Dumitrache visszafogott eszközökkel jeleníti meg a titkokkal teli belső vívódást, az ő játékának köszönhető, hogy a cselekmény a titkok egy részét a néző fantáziájára bízhatja, nem szükséges ezeket felfejteni. Bence története is spirál, hiszen a traumákkal való szembenézésre és a feldolgozásra nem, csak a menekülésre és az ismétlésre képes. Kiss Diána Magdolna és Borbély Alexandra összetetten ábrázolják ugyanannak a nőtípusnak a két változatát, a film pedig finom eszközökkel, egyes visszatérő motívumok újrajátszásával érzékelteti a két karakter közötti hasonlóságot és a különbségeket. A visszatérés és a spirálszerűség sokrétűen jelenik meg tehát mind a történet, mint a vizualitás szintjén, elég csak a házba berepülő madár motívumára gondolni.

A feszes szerkezet és a kimagasló színészi teljesítmények mellett a Spirál másik erőssége a sokrétű közegábrázolás. A film az első perctől nagyon finoman sejteti, hogy a tavat körülvevő élővilág ellenségessé is válhat, folyamatosan felveti ugyanakkor a természettel együtt élő, sőt, abból élő ember felelősségének kérdését, az ezekhez kapcsolódó feszültséget túlzások nélkül aknázza ki. A kamarajátékfilmes forma zárt rendszere a korlátozó tényezők, a kisszámú szereplő alkalmazása és a külvilág kizárása mellett teret enged annak, hogy az alkotók a történetmondás, a térszervezés és a karakterrajz terén bizonyítsanak, és Felméri kevéssé kockázatvállaló, ám átgondoltan felépített elsőfilmje ezt maradéktalanul teljesíti is.

 

SPIRÁL – magyar, 2020. Rendezte és írta: Felméri Cecília. Kép: Réder György. Zene: Balázs Ádám. Vágó: Politzer Péter. Szereplők: Bogdan Dumitrache (Bence), Kiss Diána Magdolna (Janka), Borbély Alexandra (Nóra), Fekete Ernő (Bogdan). Gyártó: Spirál Film. Forgalmazó: Vertigo Média. 100 perc.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/11 46-47. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14714