KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
   2020/november
JIRI MENZEL
• Bikácsy Gergely: Szeszélyes nyarak Jiří Menzel (1938-2020)
ÚJ RAJ
• Barkóczi Janka: A gonosz banalitása Új raj: Mohammad Rasoulof
• Vincze Teréz: Örökidőben Roy Andersson: Történetek a végtelenségről
LÁTSZAT ÉS VALÓSÁG
• Szabó G. Ádám: Álomnovella Párkapcsolati víziók
• Bóna László: A mű egésze A Twin Peaks mitológia – 1. rész
KULTUSZMOZI
• Varga Zoltán: Belebújni Hitchcock bőrébe Psycho 60: Beszélgetés Végh „Vozó” Zoltánnal
• Nagy V. Gergő: Csak mulandó álom Kultmozi: McCabe és Mrs. Miller
• Pálos Máté: Csak mulandó álom Kultmozi: McCabe és Mrs. Miller
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Megyeri Dániel: Ó, apám, merre visz az utam? Chris Ware: Jimmy Corrigan, the Smartest Kid on Earth
AZ ANIMÁCIÓ MESTEREI
• Varga Zoltán: Egy amerikai rajzfilmes Prágában Gene Deitch (1924–2020)
ALTERNATÍV TÖRTÉNELEM
• Kránicz Bence: Az ártatlanság vége Összeesküvés Amerika ellen
• Huber Zoltán: Túl szép igaznak Ian Brennan – Ryan Murphy: Hollywood
MAGYAR MŰHELY
• Palotai János: Csa-csa-csától az operáig Beszélgetés Jancsó Nyikával
• Gelencsér Gábor: Veszkelődés Beszélgetés Gothár Péterrel
• Soós Tamás Dénes: Erdő mellett Beszélgetés Felméri Cecíliával
• Kovács Kata: Körbe-körbe Spirál
• Kovács Bálint: Mesediktatúra Visszatérés Epipóba
FESZTIVÁL
• Fekete Tamás: Rövid találkozások Friss Hús
KÖNYV
• Schubert Gusztáv: Marlowe macskája Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz
• Schubert Gusztáv: Marlowe macskája Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz
• Zalán Márk: Ötödik típusú találkozás Steven Spielberg filmjei
FILM / REGÉNY
• Szabó G. Ádám: Középnyugati Psycho Donald Ray Pollock: Mindig az ördöggel
• Roboz Gábor: Napfény sehol Antonio Campos: Mindig az ördöggel
KRITIKA
• Pályi András: A rendszer karmai közt Sarlatán
• Baski Sándor: Elvetélt remények Lufi
• Benke Attila: Hungarofuturizmus Lichter Péter: Barokk Femina
MOZI
• Vajda Judit: Nyílt titkok
• Baski Sándor: Fortuna istennő
• Kovács Patrik: Napsugár
• Benke Attila: A becsületes tolvaj
• Kovács Kata: David Copperfield rendkívüli élete
• Huber Zoltán: Tulajok
STREAMLINE MOZI
• Teszár Dávid: Égető múlt
• Huber Zoltán: Elkeverve
• Pethő Réka: Enola Holmes
• Kovács Kata: Cukorfalatok
• Alföldi Nóra: A fiúk a bandából
• Tüske Zsuzsanna: Bűvölet
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A vadnyugat varázsa

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

Steven Spielberg filmjei

Ötödik típusú találkozás

Zalán Márk

Lichter Péter kalandja Új-Hollywood nagymesterével.

 

Noha Steven Spielberg évek óta az egyik legismertebb és legnépszerűbb filmrendező hazánkban is, a munkásságát bemutató magyar nyelvű kiadványokkal (leszámítva John Baxter 2004-es biográfiáját és Pápai Zsolt portréját a Korszakalkotók kötetből) finoman szólva nem vagyunk bőségesen ellátva. A hazai filmes könyvkiadás azonban nemcsak az egykori „fenegyerek” pazar életműve, hanem olyan meghatározó kortárs alkotók pályáját bemutató kötetekkel is adós marad, mint – csak néhány példát említve – Wes Anderson, Christopher Nolan vagy Martin Scorsese. Éppen ezért örömteli tény, hogy a Scolar Kiadó gondozásában megjelent Lichter Péter új, Steven Spielberg műveit bemutató könyve, mely szemben megtévesztő alcímével (A cápától a Schindler listájáig) nem az életmű egy bizonyos szakaszát, hanem a rendező valamennyi eddig elkészült nagyjátékfilmjét vizsgálja a Párbajtól a Ready Player One-ig. Korábbi köteteivel (Utazás a lehetetlenbe, 52 kultfilm) Lichter már tanúbizonyságot tett olvasmányos, laikusok számára is könnyen befogadható írói stílusáról, melyben remekül megfér egymás mellett az impozáns szaktudás és a filmek iránti határtalan rajongás. A kötet első szembetűnő és egyben szimpatikus vonása, hogy a szerző talán eddigi legszemélyesebb hangvételű művével állt elő. Ennek ténye nemcsak a bevezető szövegből (melynek olvasása során számos, nyolcvanas években született, német hangalámondásos VHS kópiákon „nevelkedett” nemzedék ismerhet magára), hanem a gyakran szubjektív tapasztalatokkal kiegészített filmelemzésekből is világossá válik. Lichter már-már gyermeki lelkesedéssel ír választott és bevallottan csodált rendezője több évtizedes, szakmai sikereket és bukásokat egyaránt magába foglaló pályafutásáról, ám az olvasó számára a kötet többet nyújt filmek szemléltetésénél és konkrét jelenetek elemzésénél, a szövegek ugyanis egyaránt kitérnek filmtörténeti korszakokra (elsősorban Új-Hollywoodra), értekeznek kritikai visszhangokról, műfajokról, és ismertetik meg az olvasókat több film kulisszatitkaival, avagy keletkezésük történetével. Lichter remek elemzései és izgalmas interpretációi mellett a könyv másik erénye, hogy a rengeteg különféle információt képes egységben tartani, nem kalandozik el túlságosan más, a tárgytól eltérő irányba, hanem a jó arányérzéket megtartva visszatér vizsgált témájához vagy az adott filmhez. Megfogalmazásai szellemesek és frappánsak, ám olykor túlírtak, ami bizonyos esetekben nem túl szerencsés, majdhogy nem képzavaros mondatokat („filmnyelv emésztőrendszere”) eredményez. A szerző Spielberg iránti lelkesedésében ugyan sokszor vitatható állításokat fogalmaz meg (például azt, hogy a Schindler listája egyes képsorai olyan klasszikusok szintjére emelik a filmet, mint az Apokalipszis most vagy a Jöjj és lásd), elfogultsággal ugyanakkor nem lehet vádolni, hiszen többször tesz kritikai megjegyzéseket a rendező filmjeire és rendre rámutat azok visszatérő dramaturgiai következetlenségeire. Az egyes művek elemzései csupán néhány oldalt számlálnak, ám így is kellőképpen tartalmasak és kiemelik a filmek fontosabb jellemzőit. Mégis, egyes szakaszok hagynak némi kívánnivalót maguk után, például nem derül ki, mit gondol a szerző a Harmadik típusú találkozások, több kritikusa által gyengébbnek vélt rendezői változatáról, vagy az E. T. digitálisan felújított kiadásáról, mely nem kis felháborodást váltott ki az eredeti verzió keményvonalas rajongói körében. Hiányzik továbbá a kommunikáció témájának bővebb elemzése, mellyel Lichter csak érintőlegesen foglalkozik, márpedig e visszatérő motívum legalább olyan markánsan van jelen a teljes életműben (többek között Harmadik típusú találkozások, E.T., Amistad, Terminál), mint azok, amelyekről a szerző nem mulaszt el említést tenni. Elenyésző kivetnivalóit leszámítva Lichter könyve kifogástalan portré a napjainkban is rendületlenül aktív Spielbergről, és egyaránt remek olvasmány a rendező rajongóinak, valamint azoknak is, akik az életművel csak most kezdenek el ismerkedni. Felettébb üdítő lenne más filmrendezőkről is hasonlóan színvonalas és olvasmányos kötetekkel találkozni a jövőben.

Scolar Kiadó, 2020.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/11 51-52. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14713