KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
   2020/november
JIRI MENZEL
• Bikácsy Gergely: Szeszélyes nyarak Jiří Menzel (1938-2020)
ÚJ RAJ
• Barkóczi Janka: A gonosz banalitása Új raj: Mohammad Rasoulof
• Vincze Teréz: Örökidőben Roy Andersson: Történetek a végtelenségről
LÁTSZAT ÉS VALÓSÁG
• Szabó G. Ádám: Álomnovella Párkapcsolati víziók
• Bóna László: A mű egésze A Twin Peaks mitológia – 1. rész
KULTUSZMOZI
• Varga Zoltán: Belebújni Hitchcock bőrébe Psycho 60: Beszélgetés Végh „Vozó” Zoltánnal
• Nagy V. Gergő: Csak mulandó álom Kultmozi: McCabe és Mrs. Miller
• Pálos Máté: Csak mulandó álom Kultmozi: McCabe és Mrs. Miller
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Megyeri Dániel: Ó, apám, merre visz az utam? Chris Ware: Jimmy Corrigan, the Smartest Kid on Earth
AZ ANIMÁCIÓ MESTEREI
• Varga Zoltán: Egy amerikai rajzfilmes Prágában Gene Deitch (1924–2020)
ALTERNATÍV TÖRTÉNELEM
• Kránicz Bence: Az ártatlanság vége Összeesküvés Amerika ellen
• Huber Zoltán: Túl szép igaznak Ian Brennan – Ryan Murphy: Hollywood
MAGYAR MŰHELY
• Palotai János: Csa-csa-csától az operáig Beszélgetés Jancsó Nyikával
• Gelencsér Gábor: Veszkelődés Beszélgetés Gothár Péterrel
• Soós Tamás Dénes: Erdő mellett Beszélgetés Felméri Cecíliával
• Kovács Kata: Körbe-körbe Spirál
• Kovács Bálint: Mesediktatúra Visszatérés Epipóba
FESZTIVÁL
• Fekete Tamás: Rövid találkozások Friss Hús
KÖNYV
• Schubert Gusztáv: Marlowe macskája Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz
• Schubert Gusztáv: Marlowe macskája Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz
• Zalán Márk: Ötödik típusú találkozás Steven Spielberg filmjei
FILM / REGÉNY
• Szabó G. Ádám: Középnyugati Psycho Donald Ray Pollock: Mindig az ördöggel
• Roboz Gábor: Napfény sehol Antonio Campos: Mindig az ördöggel
KRITIKA
• Pályi András: A rendszer karmai közt Sarlatán
• Baski Sándor: Elvetélt remények Lufi
• Benke Attila: Hungarofuturizmus Lichter Péter: Barokk Femina
MOZI
• Vajda Judit: Nyílt titkok
• Baski Sándor: Fortuna istennő
• Kovács Patrik: Napsugár
• Benke Attila: A becsületes tolvaj
• Kovács Kata: David Copperfield rendkívüli élete
• Huber Zoltán: Tulajok
STREAMLINE MOZI
• Teszár Dávid: Égető múlt
• Huber Zoltán: Elkeverve
• Pethő Réka: Enola Holmes
• Kovács Kata: Cukorfalatok
• Alföldi Nóra: A fiúk a bandából
• Tüske Zsuzsanna: Bűvölet
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A vadnyugat varázsa

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

A fiúk a bandából

Alföldi Nóra

The Boys in the Band – amerikai, 2020. Rendezte: Joe Mantello. Írta: Mart Crowley és Ned Martel. Kép: Bill Pope. Szereplők: Jim Parsons (Michael), Zachary Quinto (Harold), Matt Bomer (Donald), Andrew Rannells (Larry). Gyártó és forgalmazó: Netflix. 121 perc.

 

Sokatmondó jelenség, hogy Joe Mantello rendező, Mart Crowley 1968-as The Boys in the Band című színdarabját, különösebb tupírozgatás nélkül ültette filmes platformra.  Az annak idején a forradalmi off-Broadway darab egy 1970-es William Friedkin által rendezett mozifilmmel jutott el a filmkedvelő közönséghez, majd 2018-ban egy újabb színpadi ráadást követően jött a Netflix saját gyártású interpretációja – az alapmű tehát a sokadik kontextuális rétegében ragyog.

A ‘60-as évek második felében sistergő forradalmak az 1969-es Stonewall lázongásokkal az LMBT közösséget is elérték – így azok is bekapcsolódtak a társadalmi párbeszédbe, akiket a hatalom csendesen, négy fal közé zárva terrorizált pusztán szexuális irányultságuk miatt. Az A fiúk a bandából egy klausztrofób házibuli krónikája, ahol egy születésnap alkalmából nyolc archetipikus meleg férfi mulat egy NewYork-i lakásban, 1968-ban. A vendégek számával és alkoholfogyasztással egyenes arányban eszkalálódik a hangulat, az eleinte pikírt, egymást zrikáló poénokból kegyetlen lélektani játszma kerekedik, amelynek folyamán régi sebek szakadnak fel és csontvázak zuhannak ki a szekrényből. Crowley kamaradrámájának igazi jelentősége, hogy elsőként engedett rálátást a melegek életére, és egyben arra a jelenségre, amikor a társadalom nyomása boldogtalan öngyűlöletet generál az egyén pszichéjében. Friedkin filmje ehhez annyit tett hozzá, hogy mozifilmként széles közösséghez juttatta el a színdarabot. Joe Mantello az idei verzióban szinte semmin sem változtatott, szerencséjére, mivel a történet melodramatikus aspektusai kortalanok, és ma is a néző lelkébe marnak. Ugyanakkor ezt a filmet már meleg alkotógárda készítette, a karaktereket élvonalbeli, nyíltan meleg színészek elevenítik meg, akik azon felül, hogy brillíroznak jutalomjátékaikban, innen tisztelegnek szívszorítóan sorstársaik 50 évvel ezelőtti küzdelmei előtt.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/11 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14717