KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/november
JIRI MENZEL
• Bikácsy Gergely: Szeszélyes nyarak Jiří Menzel (1938-2020)
ÚJ RAJ
• Barkóczi Janka: A gonosz banalitása Új raj: Mohammad Rasoulof
• Vincze Teréz: Örökidőben Roy Andersson: Történetek a végtelenségről
LÁTSZAT ÉS VALÓSÁG
• Szabó G. Ádám: Álomnovella Párkapcsolati víziók
• Bóna László: A mű egésze A Twin Peaks mitológia – 1. rész
KULTUSZMOZI
• Varga Zoltán: Belebújni Hitchcock bőrébe Psycho 60: Beszélgetés Végh „Vozó” Zoltánnal
• Nagy V. Gergő: Csak mulandó álom Kultmozi: McCabe és Mrs. Miller
• Pálos Máté: Csak mulandó álom Kultmozi: McCabe és Mrs. Miller
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Megyeri Dániel: Ó, apám, merre visz az utam? Chris Ware: Jimmy Corrigan, the Smartest Kid on Earth
AZ ANIMÁCIÓ MESTEREI
• Varga Zoltán: Egy amerikai rajzfilmes Prágában Gene Deitch (1924–2020)
ALTERNATÍV TÖRTÉNELEM
• Kránicz Bence: Az ártatlanság vége Összeesküvés Amerika ellen
• Huber Zoltán: Túl szép igaznak Ian Brennan – Ryan Murphy: Hollywood
MAGYAR MŰHELY
• Palotai János: Csa-csa-csától az operáig Beszélgetés Jancsó Nyikával
• Gelencsér Gábor: Veszkelődés Beszélgetés Gothár Péterrel
• Soós Tamás Dénes: Erdő mellett Beszélgetés Felméri Cecíliával
• Kovács Kata: Körbe-körbe Spirál
• Kovács Bálint: Mesediktatúra Visszatérés Epipóba
FESZTIVÁL
• Fekete Tamás: Rövid találkozások Friss Hús
KÖNYV
• Schubert Gusztáv: Marlowe macskája Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz
• Schubert Gusztáv: Marlowe macskája Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz
• Zalán Márk: Ötödik típusú találkozás Steven Spielberg filmjei
FILM / REGÉNY
• Szabó G. Ádám: Középnyugati Psycho Donald Ray Pollock: Mindig az ördöggel
• Roboz Gábor: Napfény sehol Antonio Campos: Mindig az ördöggel
KRITIKA
• Pályi András: A rendszer karmai közt Sarlatán
• Baski Sándor: Elvetélt remények Lufi
• Benke Attila: Hungarofuturizmus Lichter Péter: Barokk Femina
MOZI
• Vajda Judit: Nyílt titkok
• Baski Sándor: Fortuna istennő
• Kovács Patrik: Napsugár
• Benke Attila: A becsületes tolvaj
• Kovács Kata: David Copperfield rendkívüli élete
• Huber Zoltán: Tulajok
STREAMLINE MOZI
• Teszár Dávid: Égető múlt
• Huber Zoltán: Elkeverve
• Pethő Réka: Enola Holmes
• Kovács Kata: Cukorfalatok
• Alföldi Nóra: A fiúk a bandából
• Tüske Zsuzsanna: Bűvölet
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A vadnyugat varázsa

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Napsugár

Kovács Patrik


Sole – lengyel-olasz, 2019. Rendezte: Carlo Sironi. Írta: Antonio Manca, Giulia Moriggi és Carlo Sironi. Kép: Pohárnok Gergely. Szereplők: Claudio Segaluscio (Ermanno), Sandra Dryzmalska (Lena), Bruno Buzzi (Fabio), Barbara Ronchi (Bianca). Gyártó: Kino Produzioni / Lava Films / Polski Instytut Sztuki Filmowej. Forgalmazó: Pannonia Entertainment Ltd. Feliratos. 90 perc.

 

Tudvalevő, hogy Olaszország különös szigorral sújt le a béranyaság – az Európai Unión belül is sokat vitatott – gyakorlatára. Való igaz, egy mit sem sejtő újszülött áruba bocsátása – történjék bármily humánus körülmények között – mindig szakajtónyi erkölcsi kérdést vet fel. Az itáliai Carlo Sironi azonban szívós kérlelhetetlenséggel söpri félre e kérdéseket: rendezői debütfilmje, a Napsugár nem ítélkezik, nem moralizál, nem apellál az érzékenységünkre epekeserű társadalomkritikával. Ehelyett nagyítólencsével követi egy átlagos béranyasági megállapodás szereplőit: a meddő házaspárt, a gyermekéről lemondani készülő kismamát, és a leendő mostohaapa unokaöccsét, a léha Ermanno-t, aki – busás fizetség fejében – eljátssza, hogy a születendő kislány édesapja, ezáltal biztosítva az örökbefogadás jogi kereteit. Csakhogy azzal senki sem számol, hogy a srácban idővel mély érzelmek ébrednek az ifjú anyuka iránt, és véget akar vetni az egyre kényelmetlenebb színjátéknak.

Sironi hőseinek ködös tekintetében tiszteletreméltó őserő csillog. Nemes önzetlenséggel veszik vállukra az élet „édes terheit” – a szerelmet, a családalapítást, a házasságot –, még lázadni is csak rezignált mélasággal képesek. Elsőfilmesünk stíluseszközei lehengerlőek: szinte kizárólag szűk plánokkal dolgozik, ezzel – valamint a lerongyolódott olasz kisváros pompás miliőrajzával – bensőséges kisrealizmust teremt. Furán félrekomponált képei, nagyszerű hangkulisszái ezer szónál is többet mondanak a kallódó kisemberekről – de ha mindez nem lenne elég, a Napsugár mind témaválasztásával, mind stiláris megoldásaival Bresson kései remekére, A pénzre hajaz. Van kiút ebből a rengeteg nyomorúságból? Sironi nem foglal állást, ám a szereplők sötéten gomolygó érzelmei, a gyűrött arcok, a sápatag fényű lakásbelsők mögött mintha felderengene a remény.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/11 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14722