KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
   2020/november
JIRI MENZEL
• Bikácsy Gergely: Szeszélyes nyarak Jiří Menzel (1938-2020)
ÚJ RAJ
• Barkóczi Janka: A gonosz banalitása Új raj: Mohammad Rasoulof
• Vincze Teréz: Örökidőben Roy Andersson: Történetek a végtelenségről
LÁTSZAT ÉS VALÓSÁG
• Szabó G. Ádám: Álomnovella Párkapcsolati víziók
• Bóna László: A mű egésze A Twin Peaks mitológia – 1. rész
KULTUSZMOZI
• Varga Zoltán: Belebújni Hitchcock bőrébe Psycho 60: Beszélgetés Végh „Vozó” Zoltánnal
• Nagy V. Gergő: Csak mulandó álom Kultmozi: McCabe és Mrs. Miller
• Pálos Máté: Csak mulandó álom Kultmozi: McCabe és Mrs. Miller
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Megyeri Dániel: Ó, apám, merre visz az utam? Chris Ware: Jimmy Corrigan, the Smartest Kid on Earth
AZ ANIMÁCIÓ MESTEREI
• Varga Zoltán: Egy amerikai rajzfilmes Prágában Gene Deitch (1924–2020)
ALTERNATÍV TÖRTÉNELEM
• Kránicz Bence: Az ártatlanság vége Összeesküvés Amerika ellen
• Huber Zoltán: Túl szép igaznak Ian Brennan – Ryan Murphy: Hollywood
MAGYAR MŰHELY
• Palotai János: Csa-csa-csától az operáig Beszélgetés Jancsó Nyikával
• Gelencsér Gábor: Veszkelődés Beszélgetés Gothár Péterrel
• Soós Tamás Dénes: Erdő mellett Beszélgetés Felméri Cecíliával
• Kovács Kata: Körbe-körbe Spirál
• Kovács Bálint: Mesediktatúra Visszatérés Epipóba
FESZTIVÁL
• Fekete Tamás: Rövid találkozások Friss Hús
KÖNYV
• Schubert Gusztáv: Marlowe macskája Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz
• Schubert Gusztáv: Marlowe macskája Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz
• Zalán Márk: Ötödik típusú találkozás Steven Spielberg filmjei
FILM / REGÉNY
• Szabó G. Ádám: Középnyugati Psycho Donald Ray Pollock: Mindig az ördöggel
• Roboz Gábor: Napfény sehol Antonio Campos: Mindig az ördöggel
KRITIKA
• Pályi András: A rendszer karmai közt Sarlatán
• Baski Sándor: Elvetélt remények Lufi
• Benke Attila: Hungarofuturizmus Lichter Péter: Barokk Femina
MOZI
• Vajda Judit: Nyílt titkok
• Baski Sándor: Fortuna istennő
• Kovács Patrik: Napsugár
• Benke Attila: A becsületes tolvaj
• Kovács Kata: David Copperfield rendkívüli élete
• Huber Zoltán: Tulajok
STREAMLINE MOZI
• Teszár Dávid: Égető múlt
• Huber Zoltán: Elkeverve
• Pethő Réka: Enola Holmes
• Kovács Kata: Cukorfalatok
• Alföldi Nóra: A fiúk a bandából
• Tüske Zsuzsanna: Bűvölet
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A vadnyugat varázsa

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Fortuna istennő

Baski Sándor


La dea fortuna – olasz, 2019. Rendezte: Ferzan Özpetek. Írta: Gianni Romoli és Silvia Ranfagni. Kép: Gian Filippo Corticelli. Zene: Pasquale Catalano. Szereplők: Stefano Accorsi (Arturo), Jasmine Trinca (Annamaria), Edoardo Leo (Alessandro), Serra Yilmaz (Esra), Barbara Alberti (Elena). Gyártó: Faros Film / R&C Produzioni. Forgalmazó: Cinenuovo. Feliratos. 114 perc.

 

Ferzan Özpetek több mint húszéves rendezői pályája annak ellenére egységes, hogy a 2010-es években megpróbálta kitágítani szerzői univerzumát. A pályanyitó (melo)drámák után flörtölt a vígjáték (Szerelem, pasta, tenger) és a romkom (Öveket becsatolni!) műfajával, de készített egy sajátos kísértetfilmet (Titokzatos társulat) is. A mérsékelten sikeres kitérő után a Fortuna istennő szerencsés visszatérést jelent a korai Özpetekhez – egyben pályaösszegzésként is nézhető.

A válságba jutott család témája és a konvencionálistól eltérő párkapcsolatok most is főszerepet kapnak a rendezőnél. A Rómában játszódó történet egy tizenöt éve együtt élő melegpár körül forog: a vízvezeték-szerelőként dolgozó Alessandro és az irodalmár Arturo élete látszólag idilli, de – ahogy az a török-olasz rendező filmjeiben megszokott – egy ismeretlen élethelyzet próbára teszi a felszín alatt amúgy is repedező kapcsolatukat. Rég nem látott közös barátjuk kórházba kerül, és amíg a műtétjére vár, nekik kell a gyerekeire vigyázniuk. Ám Özpetek korábbi filmjeivel ellentétben a hagyományos családi kereteknek itt már csak a romjai maradtak meg, a két férfi a szomszédokból és a közeli barátokból toboroz új közösséget, és ebbe az újfajta családi modellbe próbál beilleszkedni a gondjaikra bízott kislány és kisfiú is. A főszereplők szexuális orientációja ugyanakkor egyáltalán nem hangsúlyos, a gyerekek is magától értetődő természetességgel veszik tudomásul, hogy két pótpapa gyámsága alá kerültek. Jelzésértékű, hogy egyedül a régi világ képviselője, a megtébolyodott nagymama az, aki degeneráltnak tartja Alessandrót és Arturót. A rendezőnek ezúttal sikerül a giccsveszélyt is elkerülnie, nem kis részben a kiváló színészgárdának köszönhetően, a Fortuna istennő így nemcsak saját legjobb rendezéseit idézi meg, de Almodóvar, Ozon vagy Koreeda unortodox családfilmjeivel is egy kalap alá vehető.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/11 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14721